Jump to content

Håper jeg har valgt riktig - infellbar bep veksler og 3 hoved bryt


Leifer`n

Recommended Posts

Vil takke GLADIATOR for en kjempe insats og hjelp jeg har fått og til dere andre her som har svart så godt dere kan,, det har vært til stor hjelp, så takk takk veldig fornøyd jeg nå :cheers:

 

:sailing: Dette er bra,, nå kan vi glede oss til anker drammen snart, selv om jeg har en del igjen da,, og det er ikke bare bare,, den trekkingen av skai huff..

 

 

100_1253.jpg

 

På den blanke hovedstrøm bryteren ser du den tykke jord kabelen går inn og en ut og til batteriet.. det er jo helt vildt men det var jo det meste som var koblet her..så den ledningen vi ikke viste helt hundre på går nokk til jord Allan..

 

Ser også den gul/grønne ledningen går til jord skinna, så da legger jeg den inn der den skal.

 

PS::: strømmen til kjøleboksen kan den kobles rett til batterie eller må det være et rele på disse ledningene, jeg vet ikke om dette virker nå etter jeg dro vekk lampett ledninger og diverse..

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post

BEP er jo koblet riktig så skjema er vi ferdig med.

 

Jeg vil rette meg selv. sa litt feil ang hvor ledning fra dynamo skal inn - den skal inn på skinna hvor starter er koblet til (Så ikke en fet 16 mm2 slenger i moterrommet med strøm på når bryter er koblet ut) - Jeg mener også at vinch (brukes som regel når du går) og thruster skal inn på samme skinna. ellers ser det bra ut. Husk å koble til landstrømsladeren, det vanligste er på forbruksbanken uavhenging av bryter (dvs der kabel fra forbruk går inn).

 

Det med thruster og hvor den skal inn kan diskuteres - mener selv det er lurest å bruke startbatteriet - eller aller helst et eget fremme i båten.

Link to post

... har koblet et par sånne og for å dra den litt lenger... er det jo så enkelt som på manualen. Uavhengig av hva som står over mener jeg det er lurt å koble ladinga rett inn på primærskruen på BEP (den som ligger nærmest den tynne ledningen til jord) - og ut fra denne skruen mener jeg man bør putte denne direkte til pluss på startbatteri (ikke bryte denne). Her er det en diskusjon om denne bør brytes pga et visst forbruk fra BEP - dette mener jeg er så lite at man ikke bør bry seg om det. Fordelen ved å koble direkte er at BEP vil virke når du putter lader direkte på batteriene til forbruk eller start - altså fordele selv om alle bryter er koblet fra. Fra sekundærskruen på BEP bør også ledningen gå direkte - til pluss på forbruk.

 

Så kommer alt det andre som gjerne er en smakssak - hvor ting skal puttes på etter brytere. noen digger emergency, andre vil ha masse brytere og enda fler :)

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Men da er det jo 12 v på motoren hele tiden !

 

Ikke hvis han putter dynamo på skinna og skrur av alle brytere - var derfor jeg rettet meg selv på #52 i henhold til det bildet som ble lagt ut....men du har helt rett i forhold til det jeg sa i #57 når du putter ladinga rett på primærskruen - men det var for å forklare prinsippet. jeg ville brutt denne som foreslått hans konfigurasjon - for å hindre en 16mm2 slengende inn i motorrommet (til dunamo) med strøm på.

 

Blir masse bokstaver av dette men vi er sikkert enige alle sammen - pytt

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post

dacapo sa "....strømmen til kjøleboksen kan den kobles rett til batterie eller må det være et rele på disse ledningene, jeg vet ikke om dette virker nå etter jeg dro vekk lampett ledninger og diverse.."

 

 

om du trenger et relè kommer an på hvor mye den trekker. De fleste (jeg har sett) forsyner strøm til en vanlig carlings bryter i panelet hvor du har andre ting som f.eks pentry - forsyningen hentes selvfølgelig fra sikringsboksen. Fra denne bryteren burde du ha minst 2.5 mm2 til kjøleboks, dette for å hindre spenningsfall (er gjerne litt avstand dit). Mange kompressorer vil ikke starte under 10.5 V. Samme greie med Wallas - der sliter tenninga hvis du ikke har nok kvadrat.

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post

Jeg får se på noen av bildene av di ledningene til kjøleboksen, som jeg tokk før jeg rev det vekk,, det er bryter både inni boksen og ved knappene ved styre posisjon, så det går seg vel til vil jeg tro.

 

Her er et bilde som er tatt før jeg rev vekk ledningene faktisk.

 

Mange flotte ledninge her ja. :crazy:

 

stroemkaos.jpg

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Håper forresten at de svarte er PLUSS og ikke minus (hvis ikke det har vært brutt på minus da - rart i såfall) - det er en uting å ikke bruke riktig farger!!

 

 

ja her er det masse rare ledninger,, den gul/grønne går til minus på boksen og den sorte går til pluss,disse går ut bak denne hvite lampett ledningen øverst i bildet, så det er helt vildt farge valg og opplegg.

Men nå har jeg jo fjernet denne ledningen med sikring på da,, så jeg får sjekke hvordan en slik boks skal kobles og legge opp nytt tror jeg.

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post

Flytt forbrukeren winsj og baupropell over til den andre skinna. Det er det samme hvilken mutter du velger.

Hva gjør den firkanten som ikke er bryter. Trodde dette var en avansert laderegulator, er den det?

Hvis du kobler hovedledningen fra generator til enten startbank eller forbruksbank så får den full guffe fra generator uten at boksen har gjordt noe. Det er vel ikke riktig.

Link to post
Flytt forbrukeren winsj og baupropell over til den andre skinna. Det er det samme hvilken mutter du velger.

Hva gjør den firkanten som ikke er bryter. Trodde dette var en avansert laderegulator, er den det?

Hvis du kobler hovedledningen fra generator til enten startbank eller forbruksbank så får den full guffe fra generator uten at boksen har gjordt noe. Det er vel ikke riktig.

 

 

Skal vinsj og truster inn på start skinna? Er det det du mener,hvor skal den grå fra dynamoen inn henne da? Den jeg må skjøte, Ladingen altså??

 

Den sorte firkanten fungerte som et rele til og skifte mellom ett eller to batterier tror jeg,, det klikka i den når jeg satt lampett kontakten over hvertfall, så den regner jeg med at ikke er til noe nå.

Link to post

Jeg vil anbefale at du ser på innlegg #53 til power. Der fremkommer den korrekte koblingen hvor du først lader forbruksbatteriene. Skillereleet sørger for at du også får lading av motorbatteriet men ikke tapper dette når motoren stopper. Bryteren der hvor ladekabelen kommer inn sørger for at du ikke forbruker strøm når du går fra skuta og har dette avslått.

Link to post
Se på dette. Er dette riktig? Men hvor skal den tjukke kabelen fra dynamoen inn?

bep.jpg

Den tjukkeste som er merket forbruk komme fra forbruksbanken.

 

 

Da setter jeg truster og vinsj kabel på der start kabelen står,,,,, og så setter jeg ladingen fra dynamoen på samme skinna på start.. etter det jeg nå da har skjønt eller ikke skjønt er at start batt blir ladet og når dette er full ladet skifter ladingen over til forbruk batteria automatisk.

Den tynne sorte fra bep strekker jeg til jord skinna.

 

:sweat::sweat::sweat: Jaja da skal dette være i boks da. :sweat::sweat::sweat:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Jeg vet ikke jeg Ole Petter.....

 

Har ikke greie på dette...

Tenk enkelt. Når bryteren står på, så er det elektrisk forbindelse mellom terminalene på en bryter. Det samme kan man si om mellomforbindelsene, alle ledningene som er koblet på samme metallet som da er i kontakt med mellomforbindelsene vil være koblet sammen.

Tenk da somsakt enkelt, for du skal klare å isolere de elektriske komponentene fra hverandre når bryterne er av, og koble en og en forbruker på med en bryter.

 

Hvis du kobler kabelen fra startbatteriet inn på den nermeste skinnen, og ledningen til motoren på den bryteren til venstre, så kan du skru av og på motoren.

Så fjerner du den andre skinnen, og kobler vinsjen til bryteren nermest til høyre.

Så kan du drite i nødstarten. Da vil det virke mener jeg.

Link to post
Betyr ikke dette at når du har bryteren for vinsj på, så får du forbrukstrøm også fra startbatteriet, og nå bryter for forbruk også står på, så har du nødtart. Ble det riktig etter husken?

Hva skjer når du skruer alle bryterne på når du har skinnene i mellom? (Alt blir vel da koblet sammen).

 

Trodde liksom det var det som er meningen jeg da,, at når jeg setter på alle 3 hovedstrøm bryterene så kobler jeg start og forbruk batt sammen... er det ikke det som er meningen da,,,

Det er jo så masse forskjellige meninger på et og samme koblings opplegg her at ikke rart man blir forvirret....

 

Jeg skal ha vinsj og truster koblet til start batt...

 

Start batt skal lades først og så deretter forbruk batt...

 

Om nødvendig så skal jeg kunne koble alle 4 batt sammen...

 

Det er hvertfall sån jeg har skjønt at denne skulle virke, når jeg kjøpte den.

Link to post

Det er ingen lov som forteller deg hvordan det skal kobles, men det svarer seg å ha en god plan.

Hensikten med hovedstrømbrytere er primært å kunne slå på og av hovedkursene individuelt, men det er også en fordel å kunne stenge ned bare en kurs i nødstilfelle.

 

Nå er det jo slik at du har flere kurser enn du har batteribanker, og derfor har du også noen begrensninger. (Dette betyr ikke så mye, men du må finne ut hvilke batterier som klarer å håndtere de forskjellige forbrukerne).

 

Det er da ofte kaldstarteffekten med fulladet batteri (Startbatteri) og ”kaldstarteffekten” med delvis utladet batteri (Forbruksbatteri) som bestemmer hvilken løsning man velger. En underdimensjonert forbruksbank kan bli for svak til å drive tyngre forbrukere når du allerede har tappet dem ned til 50 % eller der omkring.

 

I og med at du har baugtrøster men bare et batteri med garantert høy kaldstart effekt under normal bruk, så er det naturlige valget at startmotor og trøster kobles til startbatteriet.

 

Så vidt jeg har forstått, så har du plassert en bryter foran ved styreposisjonen til trøsteren, noe som da er en grei ordning. Du må allikevel huske på at denne kursen må sikres, og denne sikringen skal plasseres nært batteriet.

 

Bryteren du har til venstre er koblet til startbatteriet og startmotoren. Disse to ledningene ville jeg byttet om slik at batteriet var koblet inn på skinnen og ledningen til starteren ut på bryteren til venstre i bildet.

Så ville jeg fjernet skinnen mellom de to høyre bryterne. Da er du i mål, men uten nødstart funksjon. (En enkel startkabel gjør samme nytte).

 

Husk da til slutt at vinsjen også skal sikres, og da fortrinnsvis en sikker plass nær kilden som i dette tilfellet betyr mellom bryteren og vinsjen i batteri enden.

Det samme gjelder for forbrukskretsen.

Så må du tenke på hvordan du skal få strøm til automatisk lendepumpe og ev. backup strøm til elektronikk når bryterne er av. Dette ordner man ved å koble en sikringsholder til terminalen på bryteren som går til pluss på forbruksbatteriet.

 

Er vi i mål nå?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...