Jump to content

Håper jeg har valgt riktig - infellbar bep veksler og 3 hoved bryt


Leifer`n

Recommended Posts

Eller slik:

 

bep_cluster_3.gif

 

Tilføyet: Det bør egentlig være en lett tilgjengelig bryter eller fjernstyrt rele mellom B og baugpropellen i tilf. baugpropellen starter utilsiktet (f.eks. pga. feil i kontrollenheten).

Så vidt jeg kan se, er skjema det er vist til i innlegg 76 koblet slik som nevnt. Men det må være en bedre nødstartløsning å koble denne bryteren til B i stedet for til A. Når start-batteriet er nedtappet, er det neppe lurt å koble batteriene sammen for nødstart.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Eller slik:

 

bep_cluster_3.gif

 

Tilføyet: Det bør egentlig være en lett tilgjengelig bryter eller fjernstyrt rele mellom B og baugpropellen i tilf. baugpropellen starter utilsiktet (f.eks. pga. feil i kontrollenheten).

Så vidt jeg kan se, er skjema det er vist til i innlegg 76 koblet slik som nevnt. Men det må være en bedre nødstartløsning å koble denne bryteren til B i stedet for til A. Når start-batteriet er nedtappet, er det neppe lurt å koble batteriene sammen for nødstart.

 

 

Så jeg trenger egentelig ikke og strekke ledning fra dynamoen og til panelet da, kan bare koble lade ledningen rett på starteren??

 

Se inlegg 70#

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Så jeg trenger egentelig ikke og strekke ledning fra dynamoen og til panelet da, kan bare koble lade ledningen rett på starteren??

Se inlegg 70#

Startmotoren er alltid koblet til startbatteriet (evt. via hovedbryter), og da er det OK at dynamoen er koblet til startkabelen på starteren. Slik er det sikkert gjort på tegningen fra BEP (jf. link i innlegg #76), dvs. innvortes i påhengsmotoren. Poenget er at du har en forbindelse mellom dynamoen og batteriet med tilstrekkelig tykk kabel for å få lading. Og det bør du i alle fall få med å koble slik som nevnt (en lengde av ladekabelen = startkabelen). Når startkabelen er koblet til B på bryteren, er det viktig at denne ikke slåes av under gange.

 

Du har kanskje planlagt å koble dynamoen direkte til batteriet. Det er OK. Hvordan du skal gjøre dette kommer litt an på avstander mellom batteri/starter/dynamo (og kabeltykkelse).

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Startmotoren er alltid koblet til startbatteriet (evt. via hovedbryter), og da er det OK at dynamoen er koblet til startkabelen på starteren. Slik er det sikkert gjort på tegningen fra BEP (jf. link i innlegg #76), dvs. innvortes i påhengsmotoren. Poenget er at du har en forbindelse mellom dynamoen og batteriet med tilstrekkelig tykk kabel for å få lading. Og det bør du i alle fall få med å koble slik som nevnt (en lengde av ladekabelen = startkabelen). Når startkabelen er koblet til B på bryteren, er det viktig at denne ikke slåes av under gange.

 

Du har kanskje planlagt å koble dynamoen direkte til batteriet. Det er OK. Hvordan du skal gjøre dette kommer litt an på avstander mellom batteri/starter/dynamo (og kabeltykkelse).

 

 

Nei jeg skal koble dynamo kabelen til BEP regulator/hovedstrøm panelet som du ser på innlegg #70,, der er ledningene koblet men har ikke strekt ledningen fra dynamoen ennå, vet heller ikke om alle kablene som er satt på der er riktig..

 

Men innlegg #70 er fra det jeg skal bruke.

Link to post
Jeg tror det blir bra jeg,, sånn det er nå. Så anser jeg denne koblingen som ferdig...

 

Takk for all hjelp...

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det siste innlegget med fet skrift.

Kanskje er du litt frustrert over å få for mye hjelp som til slutt ender opp med forvirring. Dette har jeg full forståelse for.

 

Men samtidig så har vi ventet tålmodig med et sterkt ønske om at du skal få båten klar til sesongen, og er kanskje også litt frustrert på dine vegne.

 

Er det slik å forstå at du ikke ønsker mer hjelp fremover?

I så fall så vil jeg si det var du som begynte. :sweat:

Link to post

Neida Ole Petter!!! det er fint og få hjelp, men blir veldig frustrert når det blir så mange forskjellige svar på samme rele/hoved bryter,, panel. jeg trengte og vite som i inlegg 70 var det vel om kablene sto riktig og hvor jeg skal sette den fra dynamoen, som jeg ikke har strekt frem ennå...

 

Har jo gitt utrykk for at jeg er glad for hjelpen jeg har fått,,

Link to post
Neida Ole Petter!!! det er fint og få hjelp, men blir veldig frustrert når det blir så mange forskjellige svar på samme rele/hoved bryter,, panel. jeg trengte og vite som i inlegg 70 var det vel om kablene sto riktig og hvor jeg skal sette den fra dynamoen, som jeg ikke har strekt frem ennå...

 

Har jo gitt utrykk for at jeg er glad for hjelpen jeg har fått,,

Det var godt å høre for da er misforståelsen oppklart.

Ole Petter

Link to post

Når du har funnet et skjema, så er det bare å koble i stedet for å lage egne løsninger som kan bli feil. Det er forresten mangler på skjema: Pluss fra forbruksbatteriet ender i ingenting. Det samme med den ene lederen fra VSR. Begge skal vel kobles til den venstre bolten på bryteren øverst til høyre. Dette stemmer forøvrig med skjema henvist til i innlegg #76 (og tegningen i innlegg #77).

Link to post

Dacapo! Jeg skjønner at du blir litt forvirret når det er så mange forslag. Noen her foreslår tilkoblinger som er for vanlig BEP - du har "dual sense" som gjør at den kan føle begge bankene og kan således kobles noe anderledes om du ønsker.

 

Har du lyst til å ta en prat om dette for å oppklare ting kan sende meg en IM med tlf så kan jeg ringe deg.

 

 

Når du har funnet et skjema, så er det bare å koble i stedet for å lage egne løsninger som kan bli feil. Det er forresten mangler på skjema: Pluss fra forbruksbatteriet ender i ingenting. Det samme med den ene lederen fra VSR. Begge skal vel kobles til den venstre bolten på bryteren øverst til høyre. Dette stemmer forøvrig med skjema henvist til i innlegg #76 (og tegningen i innlegg #77).

 

Ja, det er et sjema - men mangler masse! og det meste av det som dacapo lurer på mht hvor andre ting skal settes på. BEP isolert sett er jo ikke problemet.

Link to post
Dacapo! Jeg skjønner at du blir litt forvirret når det er så mange forslag. Noen her foreslår tilkoblinger som er for vanlig BEP - du har "dual sense" som gjør at den kan føle begge bankene og kan således kobles noe anderledes om du ønsker.

 

Har du lyst til å ta en prat om dette for å oppklare ting kan sende meg en IM med tlf så kan jeg ringe deg.

 

 

 

 

Ja, det er et sjema - men mangler masse! og det meste av det som dacapo lurer på mht hvor andre ting skal settes på. BEP isolert sett er jo ikke problemet.

 

 

:flag: ENDELIG FERDIG MED STRØMMEN...PUHH DET VAR GODT...

 

jeg fikk en detaljert tegning av på bildet jeg hadde lagt ut, forsåvidt samme som Gladiator hadde laget bare med et par tre ombyttinger, så nå er det bra,,, :flag:

 

:headbang: Men nå er det et annet problem og det er og få trekt om di to siste lengdene i kahytta,,, kjøpte grå papir rull og trodde at jeg da skulle få laget meg en mal,,, men det er jo helt håpløst, har vel nå brukt halve rullen men det blir galt uansett hvordan jeg gjør det.... :headbang: så dette går ikke og ta over her,,, men takk for all hjelp til strømmen hvertfall,,,

Link to post

Slik så det ut som noen har sett før,, og vørt ,med på tråden her og kommet med innlegg til..

100_1416.jpg

 

Nå ser det sånn ut,, ble fornøyd jeg..

img_1563.jpg

 

Men skal det røde lyset til lade skilleren lyse hele tiden, når hovedbryterene er slått av også???

 

jeg har jo ikke fått båten på vannet ennå så jeg har ikke testet ladingen å slikt da, så jeg skal kansje ikke glede meg for tidlig :lol:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post

Jeg er helt enig i at du har gjort en god jobb DACAPO-9000-HT.

Jeg vil i tillegg anbefale deg å merke alle kablene nå når du har alt ferskt i minnet. Det skal ikke gå så mange ukene før man glemmer hva som var funksjonen til de forskjellige kablene. Da kan det være lurt å ha merket dem. Jeg pleier å bruke en batteridrevet merkemaskin hvor jeg skriver informasjon på merketape. Dermed blir det lettere å følge "logikken" senere. Dette er særlig verdifult ved releer.

Link to post

:sailing:

Dette tror jeg ikke jeg kommer til og glemme,hehe,,

Neida,, jeg har bilder og har skrevet det opp så det er bra, men det er fort og glemme,,, men nå går røde til pluss og sorte til minus hevertfall ikke så masse rare ledninger :yesnod:

 

Men da er det riktig og bra at den lyser da,,, det var bra, så lader jeg hele skuta hehe,,,,

 

Ja for jeg har kobla solcelle panelet på forbruk bank,, og batteri laderen setter jeg over til hvem som måtte trenge strøm, den har jo di klemmene, så den bør jeg ikke fast montere, bruker vel den når jeg ligger med land strøm tenker jeg,,

 

Skal bli gått å få varmern, ovnen og kjølern til og virke igjen, det klikka siste turen vi var ute, men nå virker alt,,ikke behøver jeg inn på don for og slå på vann pumpa for og få lys i aktercabinen heller :flag:

 

Har stoffan under i dag så nå er det ikke mer en en uke til så er jeg på vannet..

 

Fått god hjelp av Gladiator,, takker så masse til han,,

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...