Gran Reserva Startet 19.Mars.2008 Del på Facebook Startet 19.Mars.2008 (redigert) Har akkurat sjøsatt og startet opp. Alt virket fint -men det drypper (nesten renner) vann fra området bakkant av impeller når motoren går. Impeller virker som den skal. Det er litt trangt der så det var vanskelig å se nøyaktig hvor lekkasjen er. Tenkte jeg skulle rekke å konsultere den lokale motormann før påskeferie, men døra var lukket og låst. Jeg har ikke sjekka noe mer, men tenkte jeg ville legge et spørsmål her i tilfellet dette er en "vanlig" og kjent feil for ekspertene - om det feks kan være pakning, lager el. Det KAN tenkes at det kort og godt er fra en slangeklemme, men jeg har altså ikke fått sjekket dette enda, men begynner i løpet av ettermiddagen. pft. Redigert 19.Mars.2008 av Runju (see edit history) Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
Miranda Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 skift simmerring i impellerhuset, en jobb som koster lite og ikke tar mer en en times tid. Samme skjedde meg for ca 1 år siden. en kose jobb Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Gran Reserva Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Takker. Kan være greit å vite litt hva man skal se etter. God påske Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
Terje Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Hei, gjorde akkurat det samme på mine to 41 motorer, og anntar at det er likt på 40 motoren. Ta av pumpem, fjern låseringen, som står på oljesiden, slå på akslingen på impellersiden, og den kommer lett ut, skift således begge simmerringer, en på impellersiden og en på oljesiden, imellom disse ligger en distansering, pass på denne. De nye simmerringene presser du på plass med to fingrer, hvis ikke har du fått feil. Enkel sak, som forrige innsender sier, tar en time. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Gran Reserva Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Men....ser ikke ut til at det mulig å få tak i dette på en dag som denne. Er dette noe som gjør at man må holde seg i havn, mao - kan dette plutselig bli vedlig mye verre - eller er det tilrådelig å ta en liten tur ? Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
NilsPils Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 (redigert) Hos meg rant det fra pakninen i fjor før opptak. Kjørte med det noen ganger. Dersom det er pakningen i impellerpumpa som har drypplekkasje ville ikke jeg vært særlig redd for å ta en liten tur. Redigert 19.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Xlnt Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 På mine kad42 så stod vannspruten ut i bak kant av impellerhuset på begge motorene når jeg hentet båten. Jeg hentet den i Gøteborg og måtte komme meg hjem, så vi kjørte på med lensepumpe, plutselig etter et par timer var det slutt på vannspruten og alt funket smertefritt helt hjem og vel så det. Sjekk at motor får nok kjøling, så tror jeg ikke det skal være noe problem. Kankje din også "trutner" etterhvert. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Gran Reserva Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 hehe xlnt. jeg tror det har trutnet allerede Jeg var i båten for å plukke ut hele pumpa for å skifte simringer. Kjørte den varm mens jeg lå i havn, og det kom ett drypp. Så egentlig overgår det min forstand - trodde jeg var ferdig med trutning nå jeg solgte snekka. Men skal prøve den med litt ordentlig turtall i morra så får vi se. Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
edo Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Når du bytter simringen, husk å måle avstanden fra enden av akslingen til impellerhuset, dette er viktig når du monterer pumpen igjen, jeg byttet likegjerne lageret med det samme når jeg hadde det ute. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Xlnt Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 He he ja merkelige greier dette med trutning, jeg kjørte mine i mange timer på 3000rpm uten en dråpe etterpå. Tror ikke jeg gidder å overhale pumpene før de begynner å lekke igjen. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Gran Reserva Svart 20.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2008 Kan noen forklare hva denne "trutningen" er? Er lekkasjen et signal på at man bør ta overhaling, eller er det at det er blitt tett igjen greit nok? Som flere her skriver er det jo ikke store jobben, så det blir nok til at jeg bytter. På den annen side... hvis jeg ikke hadde sett denne lekkasjen ved oppstart som varte en times tid, ville jeg jo ikke hatt en eneste bekymring om dette ved neste start. hmmmmm Sitér dette innlegget Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt Link to post
trikkern Svart 20.Mars.2008 Del på Facebook Svart 20.Mars.2008 Runju. Forklaringen kan være slik jeg også har opplevet at når motoren har stått lenge ubrukt så hardner gummien i simmerringen, men mykner til når det blir oppvarmet ved bruk. (Min teori). Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 20.Mars.2008 Del på Facebook Svart 20.Mars.2008 På TAMD 40B motoren er det bare en simmer ring. Sjøvannspummpa er montert utenpå sirkulasjonspumpa til ferskvannet og er festet med 2 bolter. Jeg kjørte med min selv om det var lekasje, men skiftet så fort jeg hadde anledning. Ikke noe stor eller kostbar jobb. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.