Jump to content

Har montert Webasto thermtop c vannvarmer


jonn

Recommended Posts

Hei igjen,

Da er varmeren endelig montert ferdig Webasto thermtop c, alt funka bra.

Jeg må inn med kraner for å koble ut motoren,

Webastoen som er 3 år, kjøpte jeg på ebay fra tyskland for kr.3700 inkl frakt, ikke gale det, :flag::lol:

Varmere hadde stått i en Peugeot, så jeg måtte bygge om litt på ledningene, for å tilpasse båten.

Kommer fra båten no, ligger ute i Molde, ca 0 grader.

Startet varmeren, den gikk i en time, da har den varmet opp en varmvannstank, defroster og en 155 hk Ford.

Det er helt UTROLIG at en slik liten sak kan varme opp så mye bare på en time.

Link to post
Share on other sites

Så bra! Jeg har den samme varmeren, og monterte den i fjor sommer. Koblet den mot motor, defroster og varmtvannstank. Det går en times tid før vannet er kokende", ma.o. litt lengre tid enn om du vramer opp tanken med 220 V.

 

Ellers har vi samme temperaturer her, med 5-6 kalde grader om natten/morgenen og 3-5 gr pluss på dagen....kald nordavind.

 

God påske!

Link to post
Share on other sites

Flott å høre erfaringer fra jonn og nimbuster (nabobåten min nå i vinter). Jeg har sett at flere båteiere velger å la vannvarmen gå via motoren(e) i båten. Jeg har vansker med å forstå at dette er viktig for de av oss som hovedsakelig starter opp motoren(e) når utetemperatur er over 15 grader Celsius.

Link to post
Share on other sites

Til min eks nabo roaldbjørn, og Jonn: Båten min ble sjøsatt i dag......

 

Når det gjelder sløyfe via motor eller ikke, falt valget på nettopp det utfra anbefaling fra importør, da den totale sløyfen ville få såpass lang vandring at vannvarmeren kke ville slå ut for tidlig. Jeg skal også legge inn kraner som utestenger motor, dersom jeg ønsker en raskest mulig oppvarming....men, det kan tenkes at den da vil slå ut før vanntanken er varm nok.

 

Ha det fint på fjellet roaldbj, og god påske til begge!

Link to post
Share on other sites

Hei folkens, i dag har jeg fått tak i kranene som skal stenge kjølevannet mot motoren.

Etter at disse blei montert, var det å prøvekjøre med varmtvannstank og en defroster.

Vannet var godt varmt etter 15-20 min.

Kjempefornøyd

GOD PÅSKE alle sammen

Link to post
Share on other sites

I løpet av sommeren skal jeg også prøve å få tak i en slik vannvarmer til den neste båten som jeg overtar om ca en måned. Hvor er det hensiktsmessig å lete? Du fikk jo ufattelig mye varmer for pengene. Er det noen som har prøvd å montere defroster fra bil eller buss (Hoggeren) i stedet for disse overprisede som man finner i båtbutikkene?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

jeanneau se her http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

samme som jeg kjøpte.

Skjekke at alle ledinger er med, og bryterpanelet som en starter med. Ofte er det bare varmeren som er tilsalgs, og det kommer en ikke langt med!!!!!

Eller her på ebay

http://global.ebay.com/gbh/search?browse=0...er=2&ipp=25

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til roaldbj:

 

Ja da, nye og større QL trimplan ble monert....fikk de tilsendt i posten tidlig denne uken, også sammen med en modifisert propell. I tillegg har jeg skiftet til de noe mer effektive og nye 5-bladers propellene til hekkthrusteren, fra Sleipner.

 

PS: Ligger nå fastfrosset i båthavna....og venter på våren.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men du er i hvert fall på vannet! trudelutt er på land og nedsnødd, selv om jeg var en tur og måket igår. Så det er du som ligger sammen med Sagan? Regner med at det er han som har plass ved siden av meg. Utliggerne er ikke satt ut der, så han låner nok en plass på flytebryggen. Håper det blir noen dager med mildvær til uken så jeg får vasket og polert utvendig. Og så må jo den ford. . isen smelte. Det hadde jo vært isfritt i ukesvis før kulden kom.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra Jonn:

"Hei folkens, i dag har jeg fått tak i kranene som skal stenge kjølevannet mot motoren.

Etter at disse blei montert, var det å prøvekjøre med varmtvannstank og en defroster.

Vannet var godt varmt etter 15-20 min. Kjempefornøyd".

 

Det var fint å høre......jeg skal gjøre akkurat det samme, med å montere kraner for utestengning av motor.

 

Sitat fra Jonn:

"Det er noe rare vannvamere dere har!!!!!!!! HA- ha

hekkthruster ,trudelutt er på land og nedsnødd, QL trimplan

Hva i h..... ha det med vannvarmer å gjøre.

Snakker om TØYS"

 

Beklager jonn, selve trådemnet falt ut for meg et øyeblikk....er enig i at de siste posteringene ikke har noe å gjøre med vannvarmer. Bare svarte uten å tenke på hvilken tråd jeg var i. Greit at du sier i fra...

 

På den annen side: Jeg lå på vannet, og trengte varme i kulden.

Link to post
Share on other sites

Greit det Nimbuster, måtte en tur i båten i dag å, -4 grader, fyrte opp Webaston,.

en koser seg i båten, stadig ett eller annet å holde på med; bryteren på pentrypump er kaputt,

bestilte ny på nettet.

Venter på ny radio/cd og høytalere som er kjøpt på finn, ny, gjenom forhandler.

Kjekt med internet......

Slik blei installasjonen av varmeren, det står igjen litt arbeide, flikking som dere ser.

webasto_.jpg

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:fishing: hei kjøpte vannvarmer på qxl. 3000,- virker som bare det, varmer opp to gamle fordmotorer som er

trege å sterte og som ryker ganske mye v kaldstart. varmer 20 min på kvar motor og da starter dei lett

og ryker lite.skal kople på radiator ovner og defroster før sommeren

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Må innrømme at jeg ikke har kommet så langt ennå at jeg har tenkt på eksospotta. Andre prosjekter har fått høyere prioritet.

 

Er også interessert i å få vite/se hvilken type kran som er brukt til å stenge sløyfe på motor. Jeg har faktisk kraner til de slangene allerede montert....enkel vritype...åpen/stengt. Skal ta bilder med det første.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...