Sebaldus Startet 19.Mars.2008 Del på Facebook Startet 19.Mars.2008 Har et problem i forbindelse med montering av seildrev på båten min. En av boltene som skal feste klemringen for drevet får ikke feste. Det er en av de bakerste boltene som er rett ved siden av en annen bolt som holder aktre motorfeste. Lurer på om noen har gode tips eller kjenner konstruksjonen til disse motorbeddene. Er det f.eks innstøpt plate eller mutter? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Det er gjenget i laminatet. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Forklarer jo i så fall hvorfor jeg ikke kunne se noen mutter eller plate! Da burde det vel kunne å å gjenge opp og sette i større bolt? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Jeg byttet fra et 110 drev til 120 og på 120 drevet er det fler huller enn det var i 110 drevet. Jeg spurte hos drevia og de sa, bruk de hullene som du har. Dvs at annethvert hull hos meg har ingen skrue. Tror at det er 6 feste huller på 110 drevet og 12 på 120. Men du kan jo sette inn en rivti løsgjenge. Det er en fjær som skrues inn i tilpassede gjenger og du får de gjengene som du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Ok....høres jo lovende ut. Tar gjerne mot flere tips. Bytter et 120 SD drev mot et 130s drev. Er samme antall bolter så har gått riktig greit så langt bortsett fra denne kjipe saken her. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Jeg tror heller ikke at en manglende bolt gjør noe. Dette er bare tetting. Motoren står jo på de tre motorfestene. Gjør skikkelig rent og dra i ring til riktig moment så blir det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 Hva med å fylle opp hullet med epoxy i blandet noe glassfiber og deretter bore opp et nytt hull med samme "gjenger" som du skal ha.... bedre enn ingenting blir det vel uansett Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
HMS Lynet Svart 19.Mars.2008 Del på Facebook Svart 19.Mars.2008 bruk heli-coil gjenger, du borer først med en bor (størrelsen avhenger av gjengestørrelsen) så bruker du en spesial gjengetapp (heli-coil) som du gjenger i det nye hullet. så etter det skrur man nedi noe som ligner på en fjøring, når denne er skrudd på plass har du samme størrelse som på de andre hulla. si du ska ha m12 gjenger eller noe slikt da, så får du spesifik størrelse på bor som ska brukes, slikt at det igjen er m12 når du skrur nedi den fjøringen (som blir de nye gjengene) disse fungerer som bare det Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Filosoferer fortsatt litt på dette her. Er en 6mm bolt som står der i dag og den er i tillegg til klemringbolt også en av fire bolter som holder aktre motorfeste. Har lite lyst til å borre opp da dette vil medføre borring/fresing i den splitter ny klemring. Dumt med tanke på rust og spon. Å fylle hullet eller sette i helicoil vil medføre at dimensjonen på bolten blir latterlig liten. Heller litt mot å kappe hodet av en bolt som skrues ned i det som er av gjenger godt sauset inn med egnet epoxy eller lignende. Så strammes en mutter til ovenfra. Kan dette ha noe for seg? Hva slags guffe er da best egnet til dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Jeg gjorde dette på dyseholderene på en Sabb 2H jeg hadde. Det vistte seg da at det var en god cm med gjenger igjen i bunnen av hullet, så jeg skrudde inn en pinnebolt med litt pinneboltlåsing på og brukte mutter til å feste dyseholderen. Gikk fint som snus det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Heller litt mot å kappe hodet av en bolt som skrues ned i det som er av gjenger godt sauset inn med egnet epoxy eller lignende. Så strammes en mutter til ovenfra. Kan dette ha noe for seg? Hva slags guffe er da best egnet til dette? Dette er løsning som vil kunne fungerer, vi har med stort hell brukt et kjemisk produkt som heter Belzona i mitt tidlgere liv som vedlikeholdsingeniør i Qatar... Dette er et bra produkt og finnes i flere utgaver, og vi brukte det stort sett til metalloppbygging før maskinereng og coating av sjøvannspumper... Selv støpte jeg fast en sylinderbolt i størrelse M12 i en aluminumsblokk som hadde meget "slitne" gjenger.... Dette var på en motorsykkel og jeg dro til med rett moment og fyrte opp.... det gikke da utrolig nok bra, men om denne sykkelen går i dag kjenner jeg ikke til.. Belzona og lignede produker finnes i bøtter og spann, men jeg tror nok jeg hadde valgt en form for epoxyløsning som jeg beskrev tidligere i denne tråden, dog er forslaget med en gjengestang/stud bolt som støpes i hullet er greit forlag.... Det som er viktig i denne operasjonen, uansett hvilken for for "plast" du velger er at skruehullet er rengjort skikkelig, og at det ikke finnes oljerester eller ligende der... da vil en neppe får dette til å feste skikkelig Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sebaldus Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Problemet er nettopp at skruehullet er veldig oljete. Men burde kanskje være mulig å få renset opp litt med zalo, vann, børste og deretter aceton eller rødsprit? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 absolutt en framgangsmetode. Og husk, rengjør, rengjør,rengjør. Når du er ferdig, starter du på nytt. Blir det ikke reint nok, er hele arbeidet bortkastet, siden lite fester mot olje. Tenk over åssen du skal få rengjordt neddi hullet, f.eks tror jeg en pussestav med tilhørende filler til AG3 vil være perfekt. Antagelig finnes sånne pussesaker til sivile formål også.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.