Jump to content

Eldre 17" passbåt - noen som vet hvilket merke?

espedal

Recommended Posts

Jeg har en ca 17" fot passbåt av eldre årgang som jeg for en del år tilbake kjøpte etter å ha oppdaget i en hage. Jeg vet imidlertid ikke hvem som i sin tid har produsert denne båten. Etter å ha kommet over dette forumet hvor det virker som det er flere oppegående og erfarne medlemmer, tenkte jeg at dette vel er plassen å spørre.

Båten er som sagt ca 17", lekker i linjene med et klassisk skrog, åpen med dekk og vindskjerm. Vindskjermen som sitter på idag er ikke original. Ifølge forrige eier skulle den visstnok stamme fra en Askeladden av eldre årgang...?

Eneste logo på båten er et rundt merke med en "E" i midt på dashbordet. Har forøvrig sett flere like båter før, i tillegg til at min bror også fant seg en av samme typen.

Den første tiden kjørte jeg den med en langstammet 9,9 Yamaha som ikke var helt riktig for båten, siden denne er beregnet for kort stamme.

Yamaha'en gikk imidlertid ad undas da jeg etter en misforståelse la ut på tur uten å ha blandet 2-taktsolje i bensinen :wflag:

Kort tid etter fikk jeg tak i en mer tidsriktig (70-talls) Mercury Kiekhaefer Thunderbolt med tobladet propell og 20 hk. Denne fungerte bra i mange år, men tilslutt var det over da den utviklet en sprekk i blokken. Ble solgt til motorkyndig kar som skulle ha den til et jolle-prosjekt.

Etter dette har jeg satt igjen med båten uten motor, og er igrunnen interessert i å bli kvitt den siden den tar opp kaiplass. Men før den selges kunne det vært kjekt å vite om noen kjenner til båttypen?

Her er noen bilder av båten:

cimg0359.jpg

cimg0360.jpg

cimg0361.jpg

cimg0362.jpg

cimg0366.jpg

cimg0749.jpg

cimg1107.jpg

cimg0358.jpg

Tror jeg har sett en slik en før, husker ikke hva den het, men tror det var en selco.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

De første Selcoene hadde iallefall innsvinget hekk såvidt jeg husker.

Hva med Ancas, de var jo enda tidligere ute enn Selco?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

De første Selcoene hadde iallefall innsvinget hekk såvidt jeg husker.

Hva med Ancas, de var jo enda tidligere ute enn Selco?

Har også sett eldre Selco'er med samme innsving på hekken, men disse har hatt en mye rettere og mer kantete skrogform. I så fall passer det bedre med Ancas, da disse ofte har litt mer avrundede linjer... Ikke vet jeg.

Var i kontakt med en fra Båtmagasinet for mange år siden, og litt grunnet nevnte "E"-logoen mente han at den kunne være bygget av Evinrude tidlig på 60-tallet. Men har aldri klart å spore opp noe som støtter dette på nettet dessverre.

Kan det være en av de første Skibsplast-modellene i fra sent 50´kanskje? Syns skrogformen er ganske lik....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Nei, men på Norsk teknisk museum henger en halv 15´ht - og bilder i fra de første båtene RS produserte. Jeg syns det var disse som lignet, men logoen med "E" passer jo ikke inn i dette bildet... :diving: - Et bilde med logoen hadde kanskje vekket minner hos noen....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Flere gode tips her, ser jeg. Men i likhet med lippert får ikke jeg heller noen av Skibsplast sine modeller til å ligne.

Fant noen halvgode bilder på PC'en hvor nevnte "E"-logo er synlig:

dsc00300.jpg

DSC00305.jpg

uten_navn.jpg

Merket er falmet litt med tiden, men burde være mulig å tyde likevel.

For øvrig fikk båten en omfattende oppussing for 8-9 år siden. Hele skroget og dekket ble slipt ned og malt med Hempel sin Toplac. Holdt seg blankt og fint i mange år, men nå begynner den å se litt miserabel ut igjen...

Finner dessverre ikke noen bilder av båten da den var nyoppusset.

"Eco fiber" var det en fabrikant som het for mange år siden. Det er eneste som jeg kommer på. Var en bekjent som hadde en slik tidlig på 70 tallet. Tror de hadde noen forskjellige modeller. Skal google og leite litt på nettet.

Synes det ser ut som platen midt i dashbordet inneholder tenningslås etc jeg....? I så fall kan vel denne platen (og E'en) like gjerne høre til motorfabrikant som til båtfabrikant.

Helt riktig at det er en tenningslås i platen på dashbordet, så ditt resonnement om at den kan tilhøre en motorfabrikant istedet kan faktisk være helt riktig. Det kan også forklare hvorfor jeg ved en tidligere anledning ble tipset om at den kunne være en modell fra Evinrude, ettersom det for meg var ukjent at Evinrude produserte båter...

I sirkelen rundt "E"-en i logoen står det forresten "Golden Jubilee".

Etter et raskt søk på Google ser jeg at Helge etter alt å dømme har rett. Søkte på "evinrude golden jubille" og fant ut at logoen stammer fra motormodeller laget i forbindelse med et jubileum de hadde i 1959. Da ser det dessverre ut til at jeg står igjen uten ledetråder om hvem som har produsert båten. Med mindre Gladiator finner ut noe mer angående Eco Fiber??

evinrude.jpg

Peser igjen; Skibsplast..... :lol:

Ehhh? Har et bilde i sort hvitt av samme båttype da fattern sto på vannski i 1968. (Båten var eldre) Tror det faktisk er en Herva i følge gubben... Men han er gammel og husker ikke en dritt...

Høne, øl og hornmusikk!

Peser igjen; Skibsplast..... :lol:

Det er vel ikke umulig, men som nevnt tidligere i tråden stemmer det dessverre dårlig overens med bildene av Skibsplast sine tidligere modeller på deres egne hjemmesider...

Ehhh? Har et bilde i sort hvitt av samme båttype da fattern sto på vannski i 1968. (Båten var eldre) Tror det faktisk er en Herva i følge gubben... Men han er gammel og husker ikke en dritt...

Høres interessant ut! Du har ikke mulighet for å scanne dette bilde kanskje?

• 2 weeks later...

Stilig båt:)

Jeg er ganske sikker på at dette ikke er en Selco, enig med at det kan være en Skibsplast eller en Herwa:)

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

• 2 months later...

Jeg tror det er en herva fra begynnelsen av 70-tallet.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

• 3 weeks later...