Jump to content

GH11 - 20/25 eller 30 hk


VO`n

Recommended Posts

På en GH11, ble det misslykket med en 9,9 hk. Det gikk til nød nesten i plan med 1 voksen, men når vi var 2 var den håpløs og føltes som ubåt...

 

Ny motor er planen til sommeren, noen med erfaring av denne type båt med motor alternativer 20-25-30 hk? Større en det er uansett uakutelt da det sikkert er folk som har hatt det og... :smiley:

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har GH 11 de luxe 1994 modell med 30hk 2004 modell Mercury og det fungerer ypperlig sammen. Litt ekstra moro på full fart med utover tilt, samt at den alltid kommer i plan, selv med 4 store personer i og maks last.

 

Det eneste du bør passe på er å få en motor som ikke veier mer enn ca 60 kilo. Yamaha 3 sylindret 30hk går bare så vidt. Anbefaler å heller gå for en 2 sylindret Tohatsu 30hk to-takt eller en Mercury 30hk to-takt (som jeg har). Disse veier 51kg, altså 1kg lettere enn Yamaha 20 og 25hk tosylindret totakt. Yamaha 30hk 2-takt 2 syl veier 66kg.

 

GH 11 vil ikke tåle 30hk firetakter som veier mye mer enn 70kg tror jeg. Da bør man vel ha el-trim/tilt, hvis ikke vil den få stor planingsterskel når du er alene i båten og båten er tunet litt ut for maks toppfart.

 

Lykke til med valget! Jeg ville ikke en gang vurdert 20-25hk etter å ha hatt den båten med 30hk. Kjempefornøyd rett og slett. Eneste er at båten ikke er selvlensende, men det blir et annet tema.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg har 30 hk Tohatsu 4-takt (lang stamme) på min GH V11 og det går kjempe bra! ikke noen problemer med det og der har jeg trim/tilt og el-start å da veier den nesten 90kg og jeg kommer rett opp i plan med den.

Har vært oppe i 32knop med den.

Jeg ville ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt av motor til den båten! jeg hadde kjøpt 30 hk uten tvil!

Den er i tillegg forsterker i akter med aluminiums plate.

jeg har også hatt båten min full av folk funker veldig bra med 4 personer oppe i den båten, kjørte fra en sånn whit 10 med 15 hk!

 

ps det står at båten skal ha lang stamme og det går akkurat med kort stamme så vidt jeg vet. for min lang-stamma motor er litt for lang.

 

Her er link til min båt og den er ute for salg nå!

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27498216

Link to post
Share on other sites

Min sønn har en KB 11 fot med 9,9/15 Yamaha. Da jeg kjøpte den var jeg selv og en kamerat ute og prøvekjørte den. Det var 100 kg x 2 og jeg synes den gikk ganske godt jeg. Tipper min sønn klarer ca 20-21 knop med den. Litt artig at ikke han klarte å følge meg da fruen og meg ga gass med "moderskipet" (Fjord 880). :thumbsup: Vi dro forbi i 24 knop og da sakket han sakte men sikkert av. :cheers_wine:

 

KB er Kragerø Båtbyggeri tror jeg. Jeg tror skroget er det samme som GH 11 gammel type. Denne er også med dobbelt skrog. Et flott skrog med V-bunn.

 

Men for all del; dersom motoren ikke blir for tung, så tror jeg fint at den tåler en 20-30 HK.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kompis av meg har en sånn slepejolle med kortstammet 3 syl 30hk yamaha 2-takter, som jeg har kjørt endel.

 

Veldig fin motor til båten, og fint å kunne kjøre i plan med rolig pådrag/lite gass med motoren.

 

Jeg liker kombinasjonen, og syntes det er akkurat passe motor. Begrensningen skal sitte i hodet til båtfører, ikke i motorens ytelse. Min venns GH11 kunne godt hatt litt tyngre propell, med så kraftig motor.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...