Jump to content

Båtkjøper

sjøkrabbe 32

Recommended Posts

Heisann

At leilighetspriser er høye i oljebyen er sikkert og visst, alternativt å bo i båt er ikke den dummeste ide.

Planlegg selv, hvor mange skal bo ombord? Skal båten brukes til turer i tillegg?

Stavanger er ikke den letteste byen å rote opp en båtplass i, mulighet for båtplass?

Uansett, sørg for å finne deg en båt som kan være lett å kvitte igjen, en som både er funksjonell og ikke minst pen å bra.

Da må en ofte litt opp i pris, men at det er verd det er nok sikkert. (egne erfaringer)

Hva med denne? :yesnod:

Ikke så langt å besiktige heller....

Fra Finn.no

Hvis du skal bo i den, synes jeg seilbåt bør vurderes, her får du mye plass for pengene. Hva med å kjøpe en rimelig glassfiberbåt og shine den opp litt mens du bor der. Når du så skal selge den igjen, får du kanskje pengene tilbake og litt til. Det er i så fall viktig at den ikke er alt for gammel, og den må være av ett kurant merke. Hvis du ikke allerede har båtplass, er det lettere å finne plass til en smal båt (ca 3m) som ikke stikker alt for dypt (mindre enn 1,5m), så det er og noe å tenke på. Lykke til.

Jeg har selv ingen erfaring med å bo i båt, selv om jeg gjerne skulle kunne gjøre det.

Men å bo i båt fordrer til å tenke litt annerledes i båtveien.

Eksempelvis er vel ikke trebåt optimalt å bo i. Kondens, tildekking vinterstid, plassutnyttelse tilsier at det ikke er så greit.

Se derfor etter en båt som ikke nødvendigvis på dekkes til på slik måte at man omtrent må ha heisekran for å få på plass tildekking.

Seilbåt får du mye plass i, men å sitte og se på måkene når noe utenfor skjer, er etter mitt syn ikke så stas. Se isåfall etter seilbåt med dekkshus.

Kalesjebåt bør du styre unna. Mye varme går tapt, samt at du kan risikere noe fuktig miljø. Det er også tungvint å gå inn/ut av båten gjennom kalesje. "Bakveggsbåt" er nok å foretrekke.

Av de båter som er på markedet, er det vel stålbåter som er av de tørreste inneklima. Bør kanskje vurderes ?

Innredningsmessig må du ha mange sturom hvis du skal bo ombord. Tenk bare på alt det man skal ha ombord.

Dernest må man se på dusjer, septiktankstørrelser, vanntanker, vaskemaskin, inverter, landstrøm m.m. Det er helt greit om man kan få tilbud om dusj på sanitæranlegg på brygga, men vinterstid i grisekald luft og kanskje snø, så frister det ikke og måtte løpe ute for å dusje. Du må derfor også se etter varmtvannstank som er stor.

Dette er kun få tanker jeg har om dette. Jeg er sikker på andre båtboere bidrar med sitt etterhvert. Vi har her på forumet noen stykker av dem, innen alt av cabincrusere, seil, stål etc.