Jump to content

Självfyllande septikktank.


ebonita

Recommended Posts

Har en Princess med en rejäl septitank på 200 L.

 

Den sitter monterad i botten på båten, i sin helhet under vattenlinjen. Även tömningspumparna, en Jabsco Macerator impellerpump och en Jabsco membranpump sitter under vattenlinjen och båda mynnar via en T-koppling till en gemensam skrovgenomgång med en 1½” kulventil i botten på båten.

 

Problemet är tyvärr att om man inte stänger bottenventilen så fyller tanken sig själv genom pumparna. Själv har jag kommit på följande fyra alternativ för att komma från problemet:

 

  1. · Stänga bottenventilen när den inte användes (helst inte, inget kul att ligga på durken och brottas med en 1½” kulventil var gång man /diskret/ skall tömma toalett-tanken….)
  2. · Elektrisk bottenventil (dyrt…)
  3. · Pumparna flyttas upp över vattenlinjen (knappast möjligt utrymmesmässigt)
  4. · Backventiler i tömningsledningarna (känns tveksamt att sätta backventiler i toalettledningar?)

Vad säger Sakkunskapen och Erfarenheten här på Baatplassen? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Før slangene over vannlinjen og monter anti-hevert ventil :smash:

 

Jo det har jag funderat på, men eftersom septitanken ligger ungefär mitt i båten under pentry-durken så är enda chansen att komma över vattenlinjen att gå ut bakom pentryt och det är inte så rysligt aptitretande att dra toaslangar där.... Vilken anti-hevert ventil anbefaller Du? Skall man ha anti-hevert-ventilen på trycksidan eller sugsidan? Dvs före eller efter tömningspumparna? Äch det går ju inte att ha anti-hevertventil på sugsidan...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men sitter det da ikke en tilbakeslagsventl som nå damuligens ikke fungerer, har jo selv hatt båter med wc tank under dørken og hvor jeg regelmessig måtte rense/bytte returventilen for ikke og få tilsig av saltvann. Ststemet er vel ikke laget utendenne ventilen?

Link to post
Share on other sites

En liten svanehals på slangen før bunnventilen løser dette problemet.

Jeg har lagt om septik ut i båten med en nokså høy svanehals uten anti-hevert ventil - det går bra hos meg, men det kan ha med plassering av sepiktank, ventiler osv. I alle fall er det vanskelig å få en bra løsning uten svanehals, og en anti-hevert ventil gjør løsningen trygg.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv montert tank litt lavt i vinter med ny kvernpumpe for tømming. Det ble sagt der jeg kjøpte pumpen at den skulle holde tett. Det er impeller i pumpen, så lenge den er hel vil den vel tette ?

Ja, det kan være, men slipper en sjøvannet så langt øker muligheten for lekasjer, og jeg mener svanehals helst med antihevert ventil er helt nødvendig på all inn/ut forbindelser som ligger under vannlinja - minus utløp fra vask.Før jeg la om toasystemet opplevde jeg en morgen hvor dørplatene fløt og båten halvsunket pga av vann via toalettet.

Link to post
Share on other sites

God morgon och tack för alla synpunkter. Jag inser oxå att en backventil kommer att ha en osäker funktion med denna typ av avloppsvatten. Det ser ut som om det blir nödvändigt med en svanhalsdragning av utloppsslangen.

 

Eftersom jag har två tömningspumpar paralellt så förmodar jag att jag kan sammanföra utloppen från pumparna till en gemensam tömningsledning som går upp i en svanhals före den går ner till bottengenomföringen? Kan det vara ide att pröva utan antihevert-ventil till en början?

 

 

 

Håper du ikke tømmer 200 liter "diskre" når du ligger ved siden av meg ivertfall :puke:

 

Scania, Du kan vara lugn, jag tömmer inte tanken i närheten av andra båtar. Med diskret tömning menar jag att det ibland känns onödigt att behöva diskutera tömning av toalett-tanken med passagerarna ombord. Och skall jag nå ner till bottenventilen så måste jag lägga mig raklång på golvet i pentryt... Och dessutom Scania, vi går väl inte mer på toaletten än andra så att tanken är stor innebär bara att vi har större möjlighet att välja var vi tömmer den. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har rimelig plass til å arrangere svanehals, ser jeg ingen annen praktisk løsning enn et du må betjene ventilen ved tømming. Jeg ville ikke engang vurdere tilbakeslagsventil. Den vil sikkert virke dårlig i all dritten og således innebære en ekstra sikkerhetsrisiko.

 

Dersom du installerer elektrisk betjent ventil må denne være av robust type som tåler dritt. Helst skulle den ha indikering med lampe av lukket stilling, så man er sikker på at den er stengt.

Ellers finnes det kanskje også mekanisk fjernbetjente ventiler. Eventuelt kan man vel også mekke dette selv. Så slipper du å legge deg langflat på do for å tømme tanken.

 

Uansett: denne ventilen bør være normalt stengt.

I henhold til EU regler skal den kunne låses/blokkeres i stengt stilling ("locked in closed position") når du er i områder hvor tømming ikke er tillatt. Det vil jo strengt tatt si at svanehals heller ikke løser problemet ditt. Men nå gjelder strengt tatt heller ikke EU reglen for deg når du ikke installerer ny septik tank på gammel båt.

 

Jeg ville mekket fjernbetjent ventil, som hvis praktisk mulig kan betjenes fra samme sted hvor jeg starter pumpa.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Uansett: denne ventilen bør være normalt stengt.

I henhold til EU regler skal den kunne låses/blokkeres i stengt stilling ("locked in closed position") når du er i områder hvor tømming ikke er tillatt. Det vil jo strengt tatt si at svanehals heller ikke løser problemet ditt. Men nå gjelder strengt tatt heller ikke EU reglen for deg når du ikke installerer ny septik tank på gammel båt.

 

Jeg ville mekket fjernbetjent ventil, som hvis praktisk mulig kan betjenes fra samme sted hvor jeg starter pumpa.

Enig, bunnventilen bør være stengt når båten ikke er bemannet, og stengt der en ikke kan tømme septik. Men skjønner ikke at en svanehals med en anti-hvert ventil ikke skulle løse problemet for øvrig og der en kan tømme sepiken ut. Ang. EU regler er den vesentligeste forskjellen fra vanlig standard at en også har tømming av septik over dekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...