sjøkrabbe 32 Startet 21.Mars.2008 Del på Facebook Startet 21.Mars.2008 Heisan. Et lite spørsmål. Trebåter bør de tas på land hvert år eller kan de ligge ute hele året, og bare bli tatt opp når man skal til og behandle skroget under vannlinjen og bunnsmøre den. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Trebåt.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Trebåt har det best på vannet, så det går bra Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Om du ikke ligger på landstrøm, så sjekk batteriene med jevne mellomrom, det vil ofte komme inn litt vann i trebåter. Selv har jeg erfart dette: Hadde trebåt, og kjøpte en plastbåt midt i sesongen, dermed ble trebåten "glemt", og batteriet ettervert tømt, dermed ble lensepumpa død, og båten sank! Trist syn å se fortøybibgstauet på flytebrygga gå rett ned i vannet! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Jeg vil si det kommer an på båten, jeg vil ikke la Gjeld-frid II ligge ute om vinteren da dette ville føre til mye mere slitasje på lakk/olje og pressening og ergo mere pussing. Snakker vi om en sjark eller lignende hadde jeg kommet til åp hatt den ute. En annen ting er vis du ikke bruker den vinterstid hadde jeg nok og vurdert opplag. Bare husk at ferskvann er den verste fienden så sørg for at den står tørt hvis den skal på land Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
10ta9c Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Trebåter er kun oppe for vårpuss, ellers ligger de på sjøen. Bare se på Bastarden. Blir en trebåt først satt på land, er de svært vanskelige å få på sjøen igjen. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
M/S Bastard Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Den er oppe for en totalrenovering, tar tid det Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Etter mitt skjønn bør alle båter være på vannet og ikke på landet, hele året. Den opprinnelige årsaken til at båter blir tatt opp, tror jeg, er mer av hensyn til is enn til at båten skulle ha det bedre på land. Sol, vind og tørke sliter mer på båten enn vann. Så hvis det ikke er fare for at is kan skade båten bør den ligge ute. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Majali Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Som det så fornuftig er skrevet av Jon Kåre, så kommer det an på båten. Snø og is tar knekken på et hvert møbel. Så hvis du bruker ( som jeg gjorde...) mange uker på å handpusse og bygge opp min. 20 strøk meg blank deilig lakk....så bør den opp og inn før høsten kommer... men hvis du liker en båt som du kan bare legge et nytt lag oppå alt annet, har jo skroget det bedre av å være på vannet! Et tips hvis du tar henne opp; sørg for å mette henne med olje (owartrol, clipper 1 eller liknede) under vannlinjen gjennom hele vinteren. Da vil vannet fortrenges av oljen og hun vil forbli "trutnet" av olje og derfor like tett og spenstig ved sjøsetting. Vel, et hvert kranløft vil fåføre henne uønskede påkjenninger, men ved løft som bruker åk., er det iallefall så skånsomt som mulig.... Lykke til!!! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
VO`n Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Hvor ofte har treverket behov for behandling i form av lakk ? Nå tenker jeg mer mot en tresnekke som ikke skal skinne som et smykke, men som en "bruksbåt" Og hva med bunnstoff ? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Noen med trebåt som kan legge igjen litt erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Vannskrekk Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Slik jeg ser det har ikke treverket behov for lakk i det hele tatt! Men det har behov for olje/stoff som fortrenger vann. Behover oppstår når treverket begynner å bli tørt og det vil man se. Treverket behøver ikke nødvendigvis bli uttørket i samme hastighet over det hele. Det vil kunne tørke ut på en side eller det vil kunne tørke ut flekkvist. Mange gir derfor båten en "heloverhaling" f.eks hvert 3 år, mens de flekkpusser og oljer der det er tørt innimellom. Denne metoden er ikke egnet for de som er opptatt av "smykker" men er mer enn god nok for de som skal ha en normal bruksbåt. Det gir dessuten båten lenger levetid i og med at man "pusser ned" båten saktere. Båten bør tas opp med tanke på bunnsmøring bør hvert år da dette også gir en god anledning til å inspisere skroget. Men: Er bunnsmøringa di helt fin og hel ved vårpussetid, ser jeg ingen grunn til at du skal foreta mer arbeid med dette. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Nå bruker jeg ikke lakk, men Benarolje. 30 strøk første gang og så ca. 5 strøk hver vår deretter. Skroget har ligget i saltvann (hele året) i snart 75 år og er helt tett. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
eysteind Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 En trebåt på vannet kan vil overdekkes likegodt som på land, dermed er vel slitasjen på lakken lik... Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Takk for info, er totalt blank når det gjelder trebåt.. men det kom vel frem når jeg snakker lakk og andre olje Sitér dette innlegget Link to post
Forland 23' Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Hei, og velkommen som trebåteigar! Eg har ein 23 fots open kravellbygd snekke frå 1964. Eg har hatt båten i 10 år, og eigaren som hadde båten før meg behandla han likt som da eg gjer, so me snakkar 44. sesong med same behandling no i år... Båten ligg ute heile året og nyttast aktivt til hobbyfiskje. Han e grovbygd og solid, men ber preg av å ha vore utsett for mykje hard behandling. Samstundes e han e fri for råte og framleis fin å sjå te synes no eg då. Forstår du skal ha båten som bruksbåt du óg, så då kan eg anbefala denne måten å gjera da på: Eg slippar som regel i starten av juni. Begynner med å spyla båten rein både utvendig og innvendig, og så let eg han stå å turke i ca 1 veke. Eg bunnsmørar kvart år med kobberstoff, og inspiserar bunnventil og ror, samt smørar opp propellbosset. (Har vridbar propell, og då e da viktig å sjekka at vingane glir fint). Kvart 3. år slipar eg ned båten og behandlar med rå linolje og terpentin. Normalt 3-4 strok. Dei andre årene flikkar eg litt hvis da e nokre sår og ripar etter vinteren. Innvendig e båten behandla med tjære. Brun tretjære i sidene, og svart steinkulltjære (Blackwernish) under durken. Nedi tek eg han kvart 3. år med eit nytt stok, oppi sidane har eg tatt ein gong heile, men ellers berre flikking. Durken har eg malt med 3 strok grå skipsmåling ispedd antiskli-sand for 2 år sidan, og han heldt seg bra. Heile prosessen tek omlag 2 veker kvart 3. år, og dei andre årene nøyar eg meg med 3-4 dagar. Motoren får oljeskift, nye filtre, litt flikking og smøring etter at båten e komen på sjøen igjen. Lukke til med pussen, og tru meg - når båten ligg dar nyppusa og fin e han like fin som da finaste søndagsturmøbel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.