Jump to content

Bør trebåter tas på land hvert år eller kan de ligge ute hele året


sjøkrabbe 32

Recommended Posts

Heisan.

 

Et lite spørsmål.

 

Trebåter bør de tas på land hvert år eller kan de ligge ute hele året, og bare bli tatt opp når man skal til og behandle skroget under vannlinjen og bunnsmøre den. :rolleyes:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Trebåt.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Om du ikke ligger på landstrøm, så sjekk batteriene med jevne mellomrom, det vil ofte komme inn litt vann i trebåter.

 

Selv har jeg erfart dette:

 

Hadde trebåt, og kjøpte en plastbåt midt i sesongen, dermed ble trebåten "glemt", og batteriet ettervert tømt, dermed ble lensepumpa død, og båten sank! Trist syn å se fortøybibgstauet på flytebrygga gå rett ned i vannet!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Jeg vil si det kommer an på båten, jeg vil ikke la Gjeld-frid II ligge ute om vinteren da dette ville føre til mye mere slitasje på lakk/olje og pressening og ergo mere pussing. Snakker vi om en sjark eller lignende hadde jeg kommet til åp hatt den ute. En annen ting er vis du ikke bruker den vinterstid hadde jeg nok og vurdert opplag. Bare husk at ferskvann er den verste fienden så sørg for at den står tørt hvis den skal på land

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Som det så fornuftig er skrevet av Jon Kåre, så kommer det an på båten. Snø og is tar knekken på et hvert møbel.

Så hvis du bruker ( som jeg gjorde...) mange uker på å handpusse og bygge opp min. 20 strøk meg blank deilig lakk....så bør den opp og inn før høsten kommer... men hvis du liker en båt som du kan bare legge et nytt lag oppå alt annet, har jo skroget det bedre av å være på vannet!

Et tips hvis du tar henne opp; sørg for å mette henne med olje (owartrol, clipper 1 eller liknede) under vannlinjen gjennom hele vinteren. Da vil vannet fortrenges av oljen og hun vil forbli "trutnet" av olje og derfor like tett og spenstig ved sjøsetting.

Vel, et hvert kranløft vil fåføre henne uønskede påkjenninger, men ved løft som bruker åk., er det iallefall så skånsomt som mulig....

 

Lykke til!!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Slik jeg ser det har ikke treverket behov for lakk i det hele tatt!

Men det har behov for olje/stoff som fortrenger vann.

Behover oppstår når treverket begynner å bli tørt og det vil man se. Treverket behøver ikke nødvendigvis bli uttørket i samme hastighet over det hele. Det vil kunne tørke ut på en side eller det vil kunne tørke ut flekkvist. Mange gir derfor båten en "heloverhaling" f.eks hvert 3 år, mens de flekkpusser og oljer der det er tørt innimellom. Denne metoden er ikke egnet for de som er opptatt av "smykker" men er mer enn god nok for de som skal ha en normal bruksbåt. Det gir dessuten båten lenger levetid i og med at man "pusser ned" båten saktere.

Båten bør tas opp med tanke på bunnsmøring bør hvert år da dette også gir en god anledning til å inspisere skroget. Men: Er bunnsmøringa di helt fin og hel ved vårpussetid, ser jeg ingen grunn til at du skal foreta mer arbeid med dette.

Link to post

Hei, og velkommen som trebåteigar! Eg har ein 23 fots open kravellbygd snekke frå 1964. Eg har hatt båten i 10 år, og eigaren som hadde båten før meg behandla han likt som da eg gjer, so me snakkar 44. sesong med same behandling no i år... Båten ligg ute heile året og nyttast aktivt til hobbyfiskje. Han e grovbygd og solid, men ber preg av å ha vore utsett for mykje hard behandling. Samstundes e han e fri for råte og framleis fin å sjå te synes no eg då. Forstår du skal ha båten som bruksbåt du óg, så då kan eg anbefala denne måten å gjera da på:

 

Eg slippar som regel i starten av juni. Begynner med å spyla båten rein både utvendig og innvendig, og så let eg han stå å turke i ca 1 veke. Eg bunnsmørar kvart år med kobberstoff, og inspiserar bunnventil og ror, samt smørar opp propellbosset. (Har vridbar propell, og då e da viktig å sjekka at vingane glir fint). Kvart 3. år slipar eg ned båten og behandlar med rå linolje og terpentin. Normalt 3-4 strok. Dei andre årene flikkar eg litt hvis da e nokre sår og ripar etter vinteren. Innvendig e båten behandla med tjære. Brun tretjære i sidene, og svart steinkulltjære (Blackwernish) under durken. Nedi tek eg han kvart 3. år med eit nytt stok, oppi sidane har eg tatt ein gong heile, men ellers berre flikking. Durken har eg malt med 3 strok grå skipsmåling ispedd antiskli-sand for 2 år sidan, og han heldt seg bra. Heile prosessen tek omlag 2 veker kvart 3. år, og dei andre årene nøyar eg meg med 3-4 dagar. Motoren får oljeskift, nye filtre, litt flikking og smøring etter at båten e komen på sjøen igjen.

 

Lukke til med pussen, og tru meg - når båten ligg dar nyppusa og fin e han like fin som da finaste søndagsturmøbel :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...