Sistestyrmann Startet 21.Mars.2008 Del på Facebook Startet 21.Mars.2008 (redigert) Her er et bilde av "skjøttå" vår, Bavaria 32 Cruiser 05 mod, har egentlig det en trenger, men har et ønske om mer duppeditter . Er dette nyeste type sprayhood ? Må eg handle cockpitkalesjen hos Lunde , for å få rett farge og fasong .? Eller er det andre som kan levere til rimeligere pris enn Lunde . Mener prisen er ca 17 båtpenger hos Lunde (til nye Bav31) Båten over som vi har kjøpt er 32 2005 mod. Hvilke fordeler kan jeg forvente dersom jeg monterer 3 bladfoldeprop (orginal Volvo) , båten har i dag fast toblads. Rodkick , mener å ha lest her på forumet (Sydvesten ??) at den meget rimeligere hos søta bror ? Noene som har adr til denne butikk ? Autopilot . Hva slags type bør jeg velge ? Ratt pilot , el større type m/el uten ratesensor gyro..?? Det frister veldig å handle fra USA , med de besparelser det gir . Er det noen som vet om feks Raymarine produkter overrepresenterer reklamasjon på sånt utstyr kontra andre merker?? Båten virker tung i hekken , er det en fordel å sette inn ekstra vanntank fremme ? Har med tiden planer om vinsj fremme , båten har vinsj bak . Noen som vet pris på netting til rekkene ? Slik at småen kan falle over istedet for å krype i mellom rekke wire . Dere som har hatt småkryp på dekk , har dette nettet langs etter rekkene gjort sin misjon ?? Er i tvil om jeg trenger det . Redigert 21.Mars.2008 av Sistestyrmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Hvilke fordeler kan jeg forvente dersom jeg monterer 3 bladfoldeprop (orginal Volvo) , båten har i dag fast toblads. Tipper at du får minst like bra fart forover og i revers , kanskje enda bedre og du vil merke forskjell på fart under seil , spesielt i lite vind. Rodkick , mener å ha lest her på forumet (Sydvesten ??) at den meget rimeligere hos søta bror ? Noene som har adr til denne butikk ? Rodkick finner du her http://www.hjertmans.se/ ikke verdens nødvendigste ting da veldig mange uansett bruker bomløftet alikevel Autopilot . Hva slags type bør jeg velge ? Ratt pilot , el større type m/el uten ratesensor gyro..?? Rattpilot rekker for de fleste til turseilas men en på akslingen og spesielt med rategyro vil styre båten betydelig bedre , jeg har rattpilot (ray S1) og angrer ikke på det kjøpet men om jeg kjøpte ny båt i dag så ville jeg nok spandert de ekstra kronene opp til en verstingpilot. Båten virker tung i hekken , er det en fordel å sette inn ekstra vanntank fremme ? Har med tiden planer om vinsj fremme , båten har vinsj bak . Det er vel et kjent problem med Bavariaene på den størrelsen at de sitter på rompa og gjerne heller litt sideveis også , ser på svenske bavariaklubbens forum at de legger inn vanntanker eller sandsekker under køya i forpiggen og dette forbedrer problemet Noen som vet pris på netting til rekkene ? Slik at småen kan falle over istedet for å krype i mellom rekke wire . Dere som har hatt småkryp på dekk , har dette nettet langs etter rekkene gjort sin misjon ?? Er i tvil om jeg trenger det . Rekkenett koster vel ikke alverdens men har du små barn så er de vel uansett sikret med line så de ikke kan falle ut av båten under veis så da er vel misjonen borte. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 (redigert) ........Noen som vet pris på netting til rekkene ? Slik at småen kan falle over istedet for å krype i mellom rekke wire . Dere som har hatt småkryp på dekk , har dette nettet langs etter rekkene gjort sin misjon ?? Er i tvil om jeg trenger det . Gratulerer !! Sjekk ut disse ... rundt £1.50 / M http://www.compass24.com/watersports/abnet...pl?ARTNR=958190 Redigert 21.Mars.2008 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sydvesten Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Hei ! Npr det gjelder cockpitkallesje så er det mest sannsynlig Kapell och Annat som har laget til 2005 modellene om båten er levert av Lunde, sprayhooden ligner mistenkelig mye på den jeg har og den er fra Kapell och Annat, med rustfri gripebøyle... Det er i såfall et merke om det er fra dem, og de kan levere skreddersydd kallesje til båten din. Prisen ligger nok i den leia som du skisserer vil jeg tro... Jeg hadde nok valgt en annen pilot enn rattpilot om jeg skulle valgt, jeg hadde valgt en med lineærdrivenhet direkte på rorakslingen.. koset litt mere, men fungerer meget bra... og rattet er lett å fjerne om du bakker inn til bryggen og ungene skal i land... På bildet så synes jeg ikke den virker så veldig hekktung, men det er som Enzo sier ganske vanlig at de små Bavaria virker litt hekktunge.... om det har noen for seg å montere vekt i baugen vet jeg ikke, men jeg trodde i min enfoldighet at det var en fordel at båten var lett i baugen under seilas... Jeg kjøpte rekkenett høsten 2006, og det er fremdeles ikke montert... vet ikke om det blir det heller... kjøpte noen noen og tyve meter med dette til litt under 1000 lappen hos en båtsjappe på Skøyen som stengte for sesongen. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Sjekk denne linken http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=12967 Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 På bildet så synes jeg ikke den virker så veldig hekktung, men det er som Enzo sier ganske vanlig at de små Bavaria virker litt hekktunge.... om det har noen for seg å montere vekt i baugen vet jeg ikke, men jeg trodde i min enfoldighet at det var en fordel at båten var lett i baugen under seilas... Er enig at båten ikke ser baktung ut her . Men iflg skittstripen i vannlinjen , er el har den vært det en periode . Har ikke fått sett og prøvet båten på sjøen enda , iom den ligger i vinterdvale på land . Noen som vet om Kappel & Annat selger til den menige mann i gata , el må jeg innom Lunde. Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Sjekk denne linken http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=12967 Takk for linken ! Båten er nok litt tung i hekken , men stripen i vannlinjen hadde lik høyde på begge sider , så det så ikke ut som hun har list . Men så er forbruksbatteriene flyttet over til bb side. Får handle vinsj og kjetting framme ,så kanskje hun nærmer seg "even" Sitér dette innlegget Link to post
My First Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Drister meg til å spørre her jeg; jeg er så grønn når det gjelder navn på ting (grønn innen seiling og da men... ) - hva heter "duken" som man fester på rekkverket rundt cockpiten? og er den ok å ha på når man seiler? (er iallfall fin å ha der for å få ly for vinden...) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Leseil Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Leseil er en smart ting. Gjerne med lommer på innsiden. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Allan E Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 (redigert) Vi sydde leseil selv og pga dyp cockpit og at hverken jeg eller kona er særlig høye tok vi å sydde vindu i øvre halvdel og lommer i nedre. Skal se om jeg finner noe bilde. Brukte matpapir når vi sydde for foten på symaskinen likte ikke ren plast under seg. Den skled så dårlig på det underlaget. Men det kan være andre som har bedre løsninger på det. Redigert 21.Mars.2008 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
My First Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Høres jo flott ut vil gjerne se bilde. tips til hvordan dere sydde det selv også kanskje?? Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Bilder forteller mer enn ord ofte , dersom noen har gode bilder av smarte og geniale løsninger på ting og tang ,mottas de med stor takk . Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Gratulerer med bra valg av båt, mer båt for pengene enn Bav 32 er vel vanskelig å finne, forstår det slik at denne både seiler bra og har god plass... Reder uten tonnasje passer vel ikke lengre Har også tenkt litt på dette med "helsetrøye" på rekkene, det må nok til siden vi har en på bare 7 mnd når vi får båten vår... Vi kommer nok til å bruke sikkerhetsline, men så er det når en ligger i havn, stakkarene kan jo ikke stå i "bånd" 24 timer i døgnet... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sistestyrmann Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 "Jentå" vår er 10mnd , er voldsomt aktiv , får se det litt an . Blir vel til at hun står i band smmen med bikkjå . Om det var el er et bra kjøp er det vel sikkert delte meninger om , som med alt annet . Men vi lever i troen om det var den rette for oss . Klarer vi å lære oss å få båten til gå forover med seil , blir det kanskje en tur til Stord også . Masse slekt der , og har hytte i Valevåg . Hmm se om eg husker hvordan jeg får skiftet på nederste linjen i profilen . Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.Mars.2008 Del på Facebook Svart 21.Mars.2008 Du blir helt sikkert fornøyd. Jeg har en jobb-kontakt som skulle selge sin B32 før vi kjøpte og vi vurderte den seriøst, men så skulle de ikke selge likevel;). Det kostet oss 300.000 ekstra:) Vel, hvis du ser en Hanse med knall grønn gennaker så er det nok meg:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Leseil er et must. Mye triveligere på lange strekk med litt ly for sprut. Rekkenett finner jeg praktisk. Fendere, spinnakere ol blir ombord i båten. Men, du har et problem. Vanligvis monteres dette nettet ved at man trekker ut rekkewirene, trer nettet ned på støttene, trer wirene tilbake på plass og lisser fast i fotlista. Dette går ikke på Bav. Fotlista med hull til kasteblokker, spinnakkerskjøteblokker, preventere, Barberhaul ol mangler. Det blir åpninger i nettet nede mellom støttene. Skal du handle rod-kick, så se på den fra John Mast. Jeg har Selden sin og den har sluttet å virke for lenge siden. Rusta renner ut av den hele tiden. John Mast produkter holder høy kvalitet. Jeg har ikke byttet rodkicken enda fordi jeg har to storseilfall og bruker det ene som toppinglift. Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 22.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Rust renninger på dekk vil jeg ikke ha. Trodde Rodcicken var komplett aluminium . Hvor kommer rusten fra ? Gassdemperen eller fjær inni ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Vet ikke. Har ikke skrudd den fra hverandre. Den skal kastes i alle tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Appropos Rodkick. - er det egentlig noe must. Jeg har stort sett hatt 80 talls båter frem til nå, og har klart meg helt fint uten. Forhandleren skulle absolutt prakke på meg denne når jeg kjøpte båt nå. Jeg sa nei jeg. 4000 her og 4000 der blir det for penger av. - for meg som ikke er noen skarp seiler, så prioriterte jeg den rett og slett bort. Var det dumt det ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Leseil er et must. Mye triveligere på lange strekk med litt ly for sprut.Rekkenett finner jeg praktisk. Fendere, spinnakere ol blir ombord i båten. Men, du har et problem. Vanligvis monteres dette nettet ved at man trekker ut rekkewirene, trer nettet ned på støttene, trer wirene tilbake på plass og lisser fast i fotlista. Dette går ikke på Bav. Fotlista med hull til kasteblokker, spinnakkerskjøteblokker, preventere, Barberhaul ol mangler. Det blir åpninger i nettet nede mellom støttene. Dette løses ved å bore noen små hull i listen. Husk å bruke ordentlige bor og ikke for rask hastighet. Appropos Rodkick. - er det egentlig noe must. Jeg har stort sett hatt 80 talls båter frem til nå, og har klart meg helt fint uten. Forhandleren skulle absolutt prakke på meg denne når jeg kjøpte båt nå. Jeg sa nei jeg. 4000 her og 4000 der blir det for penger av. - for meg som ikke er noen skarp seiler, så prioriterte jeg den rett og slett bort. Var det dumt det ? Så lenge man har konvesjonelt storseil kan man leve veldig lykkelig uten rodkick. Definitivt en kjekt å-ha-men-langt-fra-nødvendig dings. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 En god grunn for å montere rodkick er jo at en unngår å slippe ned bommen uttillsiktet, det kan være farlig nok hvis noen får den i hodet. Jeg har to ganger opplevd dette selv, og synes en rodkick er en grei investering. Jeg kan i hvertfall anbefale en "boomkicker", enkel og grei på alle måter, og ikke så veldig dyr med dagens dollarkurs. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Allan E Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 (redigert) Men, du har et problem. Vanligvis monteres dette nettet ved at man trekker ut rekkewirene, trer nettet ned på støttene, trer wirene tilbake på plass og lisser fast i fotlista. Dette går ikke på Bav. Fotlista med hull til kasteblokker, spinnakkerskjøteblokker, preventere, Barberhaul ol mangler. Du kan ta av rekkestøttene og borre et 6-8mm hull i den, hullet borres rett over feste slik at du kan tre en wire langs dekket som du fester nedre kanten av rekkenettet i. Redigert 22.Mars.2008 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Nå er det ikke nødvendig å bore noe hull i rekkestøtter eller slikt , det er selvsagt hull i rekkefoten som på den ene siden av båten har tauet til furlexen og på den andre siden ingenting.. Det som bør gjøres her er å montere nye blokker klamret rundt rekkestøttene til linen til furlexen.... det bør nok gjøres uavhenging om en har tenkt på nett eller ikke siden det vil lette reving av genoan etter mitt syn. Alternatvit så kan en gjøre som jeanneau foreslår å bore hull i listen... men jeg vil nok bruke en wire gjennom hullene i rekkefoten og fra push til pulpit, muligens med et hull boret gjennom listen mellom hver rekkestøtte, om jeg kommer til montere dette nettet da... Det handler om å se muligheter og ikke problemer Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sistestyrmann Svart 22.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Hei Tar imot alle gode tips og råd . Men det jeg lurer på , hvordan nye blokker mont slik du forteller letteregjør reving av genoan? Er det vesentlig forskjell fra slik båten blir levert ny ? Det er som første skoledag dette for meg , med seilbåt . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.