Allan E Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Ta kontakt med nærmeste seilforening og bli med som mannskap på en regatta eller 5. Det gjøres det meste på enkleste og kanskje greieste måte. En lærer mye på kort tid. Eller om både du og kona tar seilkurs. De fleste seilforeninger arrangerer slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Under 30 dollar for å få sendt en boomkicker fra statene og hjem. Er vel mindre enn hva samme pakke hadde kostet med posten norge. Noen som har erfaring med disse her: Boomkicker Sitér dette innlegget Link to post
Alfa Romeo Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Jeg hadde rattpilot på min B32. Det fungerte greit nok til å styre båten når jeg skulle heise/ ta ned seil samt ved motorgang i greit vær. Ikke fullt så bra i mye sjø og/ eller under seil i mye vind. På min nye B39 har jeg pilot på rorstammen med gyro. Denne er helt fantastisk. Styrer bedre enn jeg klarer selv under vanskelige forhold. Helt lydløs er den også. Etter å ha prøvd begge ville jeg helt klart valgt pilot på rorstammen, men prisforskjellen er enorm så du må vurdere behovet ditt. B32-en er ofte litt baktung, ihvertfall når diesel-, vann- og septiktanken er full. 50 m 8 mm kjetting og winch foran hjelper godt. Vanntank er nok også smart, denne kan tømmes når du skal ut å seile. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 . Vanntank er nok også smart, denne kan tømmes når du skal ut å seile. Er det ikke når han skal ut og seile at han trenger å få båten til å ikke være for baktung ? Det er greit at båten er lett i baugen men en båt er vel å foretrekke i balanse istedet for å være altfor baktung Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Hei Men det jeg lurer på , hvordan nye blokker mont slik du forteller letteregjør reving av genoan? Det Sydvesten nok tenker på er at linen går vesentlig lettere gjennom blokker - kontra gjennom "kanalene" neders i rekkestøttene. Og det holder jeg med ham i. Når det gjelder balansen i B32, hjelper det svært mye med en vinsj forut samt 50 kg kjetting (noe du jo har planer om å anskaffe deg). Redigert 23.Mars.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 (redigert) kontra gjennom "kanalene" neders i rekkestøttene. Dette er for drenering. Ikke for revelina. Blokkene til revelinna er en del av leveransen når man kjøper Selden rulleforstag. Redigert 25.Mars.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Må eg handle cockpitkalesjen hos Lunde , for å få rett farge og fasong .? Nei, flere andre kan levere, sjekk nettet. Hvilke fordeler kan jeg forvente dersom jeg monterer 3 bladfoldeprop (orginal Volvo) , båten har i dag fast toblads. Raskere seiling, p.g.a mindre motstand er jo åpenbart. Neppe stor endring på marsjfart for motor. Hvilken endring du vil merke på manøvrering er vanskelig å si. Da vi byttet til VP 3-bladet merket vi forskjell ved noe tidsforsinklse ved bakking, men den var minimal (og mulgens innbildt?) Unasett venner man seg fort til det. Autopilot . Hva slags type bør jeg velge ? Ratt pilot , el større type m/el uten ratesensor gyro..??Det frister veldig å handle fra USA , med de besparelser det gir . Er det noen som vet om feks Raymarine produkter overrepresenterer reklamasjon på sånt utstyr kontra andre merker?? Rattpilot er vel greit nok for en båt på denne størrelsen, men min erfaring er at det er en del mer prakk og problemer med disse. Nå er det fra noen år tilbake så det er sikker bedre nå. En ST 6001 med S3 styrekomputer og el. aktuatorstag direte på rorakslingen er nok å foretrekk men blir jo en god del dyrere. Der tor jeg at lommebok vs. hvor mye bruk må avgjøre. Båten virker tung i hekken , er det en fordel å sette inn ekstra vanntank fremme ? Har med tiden planer om vinsj fremme , båten har vinsj bak . Hm, jeg har aldri sett på det som noe problem og da også alltid ment at båten bør være så lett som mulig i baugen. Med ankervisnj, skikkelig anker og 50 m. kjetting blir det nok tungt nok der framme tenker jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Takker alle for svar ! Og som nevnt i en annen tråd her , kan eg sikkert kjøpe inn ekstra dusjhåndtak. Må medgi eg er meget glemsk . Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 For å få lik farge på kalesje og sprayhood, så sjekk om det er en merkelapp med modell nummer. På vår 2002 er det et firma i Danmark (Schulz) som har levert kalesjen. Her er finnes dette. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Nils Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Noen som vet pris på netting til rekkene ? Slik at småen kan falle over istedet for å krype i mellom rekke wire . Dere som har hatt småkryp på dekk , har dette nettet langs etter rekkene gjort sin misjon ?? Er i tvil om jeg trenger det . Det er meir enn ungar som kan gå på sjøen. Vi har alltid hatt rekkenett, og eg synes det er trygt når eg skal på dekk. Uavhengig av sikringsline, er det godt at noko tar imot meg (eller ungane) før eg går på sjøen. Og sidan vi har segl med stagkrokar, kjem rekkenettet til nytte når vi skal skifta forsegl. Når det gjeld le-segl derimot.. Båten hadde det når vi kjøpte han, men sidan eg gjerne vil sjå litt rundt meg, fjerna vi dette og sette opp rekkenett rundt cockpit og. Har aldri sakna le-seglet. Sitér dette innlegget Link to post
salhus Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Jeg kjøpte rekkenett til min forrige båt her: http://www.norsk-fletteri.no/Startsiden/ta...cy/Default.aspx De hadde nett som var laget for andre formål som ble kappet etter de mål jeg ønsket Prisen var vel 1/3 av seilmakerene De hadde ulike størreslser på "hullene" og dimmensjoner på tråden Husk at du bruker flere meter enn det rekken er, da nettet blir kortere når det strekkes ut Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Er det mulig å ettermontere rekkestøtter slik at jeg får åpning midtskips ? Eller er det ikke værdt bryet og pengene ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Det kan selvsagt monteres, og Lundebåt har selvsagt kit for dette... men vil ikke påstå at det er direkte rimelig.. Det koster rundt 5000 for min båt, som er det samme som det hadde kostet om båten var specet med det i utgangspunktet. Kittet inneholder det man trenger for jobben..., 4 bøyler, to føtter og nye rekkewirer som er kuttet i rett lengde.. Har kikket litt rundt og om en shoper dette løst litt her og litt der så blir det fort tusenlapper av det... bare rekkebøylene kommer fort på vel 2000, pluss to ekstra føtter til bøylene som sikkert koster noen hundrelapper, så rundt 3000 kroner pluss nye rekkewire om en ikke gidder å gjøre noe med de gamle selv.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Appropos Rodkick. - er det egentlig noe must. Jeg har stort sett hatt 80 talls båter frem til nå, og har klart meg helt fint uten. Forhandleren skulle absolutt prakke på meg denne når jeg kjøpte båt nå. Jeg sa nei jeg. 4000 her og 4000 der blir det for penger av. - for meg som ikke er noen skarp seiler, så prioriterte jeg den rett og slett bort. Var det dumt det ? Jeg har en sipbag på bommen, opphal og vanlig kicktalje - har aldri savnet rodkick, men kanskje jeg ikke kjenner til fordel ved turbruk - kan noen gi meg et tips? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Her er et bilde av "skjøttå" vår, Bavaria 32 Cruiser 05 mod, har egentlig det en trenger, men har et ønske om mer duppeditter . Hei gratulerer med ny båt. Har hatt mistanke om hvem du var og fant bekreftelsen i en annen tråd. Blir det tur "hjem" med båten i sommer? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) dbbeltpostet Redigert 2.April.2008 av bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 2.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hei Mr ?? Nei tror nok ikke det blir Bergen med det første . Må nok bli litt kjent med båt og seil , har jo aldri prøvd på egenhånd før . Så tiden strekker nok ikke til i år . Men får vi en skikkelig sønnavindskuling , kan det nok hende vi kommer rekende inn Byfjorden en gang . Har ikke hørt i fra gamle landet at noen har kjøpt seg Scand25 , så lurer på kor eg har deg i fra ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Sjekk IM Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Jeg har sendt en IM til en eller en annen jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Hva slags påhengsmotor vil dere anbefale til en Aquacuick (tror den er 250 el 270) vet den er godkjent for 10 hk. Men når den ikke er i bruk skal motoren henge på rekka bb side akterut . Selv så tenker jeg 3-5 hk . Er det noen merker og forhandlere jeg bør stye unna etc , bør jeg velge 2 el 4 takt ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Ikke kjøp for stor (tung) motor, den skal løftes av/på gummibåten og ombord. Har selv en 4 hk Suzuki, funker bra. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Herman Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Selges vel ikke 2-taktere nye idag, men du kan selvfølgelig handle brukt. Firetakter på så små motorer blir uforholdsmessig tungt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Enzo Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Jeg har en 270jolle med 3HK 2takter på , det planer ikke/neeesten men jeg kan kjøre 7-9knop og det rekker i massevis og motoren veier ikke mer enn en rimipose på mandag Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt vanntank , tenker på å muligens montere en ekstra tank forrut under køyen. Noen som har erfaring med vannpose/tank ? Båten er en B32C . Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Sjekk med Lundebåt om de kan levere dette "orginalt" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.