enrico Startet 3.Mars.2004 Del på Facebook Startet 3.Mars.2004 Lurer på å montere en controller fra f,eks mobitronic for å ha full kontroll med batterikapasitet. er dette en god og rimelig løsning for å slippe alle "aha" opplevelsene i løpet av sesongen ? er det vanskelig å montere ? fant ikke noe om dette tema i gamle innlegg eller har dere andre gode tips for å ha kontroll med rest kapasitet ? lurær ille på detta her sø Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Hei Enrico Nå børu ente lure mere. Søk på battmeter så finner du masse info. Både for og imot. Takk for sist Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Hei, er det noen som har linker til de forskjellige "battmeterne" og gjerne erfaringer med de forskjellige? Sitér dette innlegget Link to post
Harald Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Hei, er det noen som har linker til de forskjellige "battmeterne" og gjerne erfaringer med de forskjellige? Heisan, Nereides har batterimeter og voltmeter etc. fra Cruzpro. www.nereides.biz Hilsen Harald Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Jeg kjøpte Battman instrument hos Byggplast og båtutstyr på Rud i Bærum. Veldig godt fornøyd. Det er i grunnen en helt ny verden når det gjelder strømmen ombord. Enkel å montere. Monter en shunt på minuspolen og deretter minus til all jording på denne. Vips, så har du en tankmåler for batteribanken. Viser ampere + og minus, volt og amperetimestatus på batteriene. I tillegg har jeg solcelle som i flg. Battman topper batteriene i løpet av uken. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Maritim har en slik. Staubo/Mastervolt har også. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Hei, Biltema har en type som du stikker inn i en sigarettenner, koster kr. 29.90 og funker meget bra. Jeg antar at de fleste bilrekvisitabutikkene har en tilsvarende type i sitt sortiment. Funker også meget bra til kontroll av lading. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Hadde Mobitronic på gamlebåten og var svært godt fornøyd med den. Før helgen var jeg på Båtutstyr på Rud og kjøpte en ny en for å ha i nybåten. Anbefales. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KAT Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Jeg kjøpte Battman instrument hos Byggplast og båtutstyr på Rud i Bærum. Veldig godt fornøyd. Det er i grunnen en helt ny verden når det gjelder strømmen ombord. Enkel å montere. Monter en shunt på minuspolen og deretter minus til all jording på denne. Vips, så har du en tankmåler for batteribanken. Viser ampere + og minus, volt og amperetimestatus på batteriene. I tillegg har jeg solcelle som i flg. Battman topper batteriene i løpet av uken. Hadde nøyaktig det samme som Nordan. Du har 100% kontroll over "strømregnskapet" ditt ombord. Kan anbefales på det sterkeste. Watski katalogen side. 49. Kr. 2.599,- KAT Sitér dette innlegget Link to post
enrico Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Dette begynner å ligne noe , takker for innspill og erfaringer nå er det bare å besøke sjøen for alle for å få gode tilbud Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 8.Mars.2004 Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 Du kan jo prøve denne linken: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt.../no/2003387.htm Jeg har hatt et slikt ombord de siste par sesongene, og det er ett nytt liv. Enkelt å montere, fungerer utmerket. Jeg fant ingen billigere leverandør når jeg kjøpte enn Elfa. Men det kan jo ha endret seg. Vær klar over at før du bestemmer deg må du studere tekniske data nøye. Det finnes nemlig instrumenter som ser ganske like ut, men som har forskjellige data og virkemåte. Vær også klar over at noen priser med shunt, andre uten. Vær sikker på at du sammenligner epler og epler, og ikke epler og bananer når du skal bestemme deg. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
enrico Svart 8.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2004 til pirus hva er en shunt ? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 3.Juli.2004 Del på Facebook Svart 3.Juli.2004 Har nå en ukes erfaring med Battmeter fra Odelco ombord. Er du som jeg var, usikker på strømsituassjonen ombord - anbefaler jeg et slikt instrument på det varmeste. Til enhver tid kan du overvåke batterispenning, strømforbruk/ladning, samt status i Ah - forbruk/og hvor mye du har ladet. Med dette vet du ganske presist når du trenger å lade batteriene og kan legge dette inn i planene dine, enten det dreier seg om lading ved motorgang, aggregat, eller landstrøm i en dertil egnet havn. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Har akkurat montert Vision6 batt-meter. Monterte shunten på -polen på forbruksbanken. Lurer på om dette blir riktig. Har ikke fått testet skikkelig ennå, men ser allerede nå at den ikke registrerer lading fra landstrømladeren. Er det flere måter å montere shunten på? Evt kan jeg gjøre endringer slik at den registrerer all lading uansett om motoren går, eller om ladingen kommer fra landstr.laderen? Andre ting jeg ikke har tenkt på????.... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 til pirus hva er en shunt ? Shunt er en (liten) motstand som, ved strømforbruk ut av batteriet hhv. lading inn til batteriet , gir et lite spenningsfall. Batteriovervåkingsinstrumentet måler dette spenningsfallet og bruker så Ohms lov (U=R*I) til å angi strømmen, samt å kalkulere andre aktuelle verdier. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Har akkurat montert Vision6 batt-meter. Monterte shunten på -polen på forbruksbanken. Lurer på om dette blir riktig. Har ikke fått testet skikkelig ennå, men ser allerede nå at den ikke registrerer lading fra landstrømladeren. Er det flere måter å montere shunten på? Evt kan jeg gjøre endringer slik at den registrerer all lading uansett om motoren går, eller om ladingen kommer fra landstr.laderen? Andre ting jeg ikke har tenkt på????.... Hei Geir Frode Har selv kjøpt dette battmeter og er i prøvemodus. Jeg har kappet jord mellom batteri og motor og plassert den der. Ved kjøring så viser den riktig Volt (målt med voltmeter)og sikkert også riktig amp inn på batteri, men det er noe som ikke funker helt når motor stoppes og den skal telle andre veien. Tror det må være noen instillinger i Battmeter som må gjøres. Har prøvd flere varianter uten hell og må restarte og begynne forfra igjen. (Leser bruksanvisningen ) Vet det er flere her på baatplassen som har kjøpt det samme så vi får vel hjelpe hverandre når noen finner gode løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Muligens misforstår jeg, men hvis du legger shunten mellom motor-minus og batteri-minus måles det ladestrømmen, ja. Men forbruksstrømmen måles da bare dersom du også henter forbruks-minus fra motor. Normalt burde en slik shunt monteres rett ved batteripolen og ALT (landstrøm, dynamo, solcellepaneler etc) av forbruk og lading burde gå gjennom den. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 18.Juli.2004 Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Muligens misforstår jeg, men hvis du legger shunten mellom motor-minus og batteri-minus måles det ladestrømmen, ja. Men forbruksstrømmen måles da bare dersom du også henter forbruks-minus fra motor. Normalt burde en slik shunt monteres rett ved batteripolen og ALT (landstrøm, dynamo, solcellepaneler etc) av forbruk og lading burde gå gjennom den. :headbang:Selvsagt, teflonen kan være plagsom. Nu virker alt så meget bedre. Takk Andreas og baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.Juli.2004 Del på Facebook Svart 18.Juli.2004 Muligens misforstår jeg, men hvis du legger shunten mellom motor-minus og batteri-minus måles det ladestrømmen, ja. Men forbruksstrømmen måles da bare dersom du også henter forbruks-minus fra motor. Normalt burde en slik shunt monteres rett ved batteripolen og ALT (landstrøm, dynamo, solcellepaneler etc) av forbruk og lading burde gå gjennom den.Må være her feilen er hos meg også tror jeg. Jeg har montert shunt'en rett ved -polen på forbruksbanken, men det blir bare registrert forbruk. Får ikke indikasjon på hverken lading fra motor eller landstrømladeren. Har prøvd å bytte om ledningene på selve shunt'en, men eneste forskjellen er at forbruket vises som lading istedet. Må nok gå over og sjekke ledningsnettet skikkelig før jeg kobler alt på nytt ser det ut til. Kan bli litt mere jobb enn jeg regnet med dette her!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Da virker batteri-overvåkingen min som den skal også. Måtte gjøre om all kablingen på minussiden ved batteriene, siden de fleste kablene ble for korte til å gå innom shunt'en. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Fikk reklame (som kan være av interesse for flere) fra ELFA her om dagen, bl. a. for nytt (?) Batt-meter 2 . Pris 2.178,-. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Batdilla Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Spennende. Får studere litt specs. og se hva som er endret i den nye versjonen. Kanskje noen andre alt har gjort det og raskt kan si på hvilke området den nye skiller seg fra den gamle? Blir spennende å se om prisen på den gamle nå går ytterligere ned. Sitér dette innlegget Link to post
jako Svart 10.August.2004 Del på Facebook Svart 10.August.2004 Monterte Batt.meter type BEG fra Maritim Pris ca 2000,- m/shunt. Instrumentet viser lading eller utlading av en stk batteribank, På innstrumentet kan du i tillegg lese av volt for 3. stk batterier(batteribanker) Etter at innstrumentet ble innstallert har jeg full kontroll på strømmen ombord. Anbefales. Jako. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Fikk reklame (som kan være av interesse for flere) fra ELFA her om dagen, bl. a. for nytt (?) Batt-meter 2 . Pris 2.178,-. OBS! Prisen er uten mva. Pris med mva er 2.700,- ! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.