Jump to content

Batteri overvåkning


enrico

Recommended Posts

Lurer på å montere en controller fra f,eks mobitronic for å ha full kontroll med

batterikapasitet.

 

er dette en god og rimelig løsning for å slippe alle "aha" opplevelsene i løpet av sesongen ?

 

er det vanskelig å montere ?

 

fant ikke noe om dette tema i gamle innlegg

 

eller har dere andre gode tips for å ha kontroll med rest  kapasitet ?

 

lurær ille på detta her sø  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Battman instrument hos Byggplast og båtutstyr på Rud i Bærum. Veldig godt fornøyd. Det er i grunnen en helt ny verden når det gjelder strømmen ombord. Enkel å montere. Monter en shunt på minuspolen og deretter minus til all jording på denne. Vips, så har du en tankmåler for batteribanken. Viser ampere + og minus, volt og amperetimestatus på batteriene. I tillegg har jeg solcelle som i flg. Battman topper batteriene i løpet av uken.

Link to post
Share on other sites

Hadde Mobitronic på gamlebåten og var svært godt fornøyd med den. Før helgen var jeg på Båtutstyr på Rud og kjøpte en ny en for å ha i nybåten.

Anbefales.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Battman instrument hos Byggplast og båtutstyr på Rud i Bærum. Veldig godt fornøyd. Det er i grunnen en helt ny verden når det gjelder strømmen ombord. Enkel å montere. Monter en shunt på minuspolen og deretter minus til all jording på denne. Vips, så har du en tankmåler for batteribanken. Viser ampere + og minus, volt og amperetimestatus på batteriene. I tillegg har jeg solcelle som i flg. Battman topper batteriene i løpet av uken.

Hadde nøyaktig det samme som Nordan.

Du har 100% kontroll over "strømregnskapet" ditt ombord.

Kan anbefales på det sterkeste.

Watski katalogen side. 49. Kr. 2.599,-

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Du kan jo prøve denne linken:

 

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt.../no/2003387.htm

 

 

Jeg har hatt et slikt ombord de siste par sesongene, og det er ett nytt liv.  Enkelt å montere, fungerer utmerket.  Jeg fant ingen billigere leverandør når jeg kjøpte enn Elfa.  Men det kan jo ha endret seg.  

 

Vær klar over at før du bestemmer deg må du studere tekniske data nøye.  Det finnes nemlig instrumenter som ser ganske like ut, men som har forskjellige data og virkemåte.  Vær også klar over at noen priser med shunt, andre uten.  Vær sikker på at du sammenligner epler og epler, og ikke epler og bananer når du skal bestemme deg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har nå en ukes erfaring med Battmeter fra Odelco ombord.

 

Er du som jeg var, usikker på strømsituassjonen ombord - anbefaler jeg et slikt instrument på det varmeste. Til enhver tid kan du overvåke batterispenning, strømforbruk/ladning, samt status i Ah - forbruk/og hvor mye du har ladet.

 

Med dette vet du ganske presist når du trenger å lade batteriene og kan legge dette inn i planene dine, enten det dreier seg om lading ved motorgang, aggregat, eller landstrøm i en dertil egnet havn.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har akkurat montert Vision6 batt-meter. Monterte shunten på -polen på forbruksbanken. Lurer på om dette blir riktig.  :cryin:  Har ikke fått testet skikkelig ennå, men ser allerede nå at den ikke registrerer lading fra landstrømladeren. Er det flere måter å montere shunten på? Evt kan jeg gjøre endringer slik at den registrerer all lading  uansett om motoren går, eller om ladingen kommer fra landstr.laderen? Andre ting jeg ikke har tenkt på????....

Link to post
Share on other sites

til pirus

 

hva er en shunt ?

Shunt er en (liten) motstand som, ved strømforbruk ut av batteriet hhv. lading inn til batteriet , gir et lite spenningsfall.

Batteriovervåkingsinstrumentet måler dette spenningsfallet og bruker så Ohms lov (U=R*I) til å angi strømmen, samt å kalkulere andre aktuelle verdier.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Har akkurat montert Vision6 batt-meter. Monterte shunten på -polen på forbruksbanken. Lurer på om dette blir riktig.  :lol:  Har ikke fått testet skikkelig ennå, men ser allerede nå at den ikke registrerer lading fra landstrømladeren. Er det flere måter å montere shunten på? Evt kan jeg gjøre endringer slik at den registrerer all lading  uansett om motoren går, eller om ladingen kommer fra landstr.laderen? Andre ting jeg ikke har tenkt på????....

Hei Geir Frode

 

Har selv kjøpt dette battmeter og er i prøvemodus. Jeg har kappet jord mellom batteri og motor og plassert den der. Ved kjøring så viser den riktig Volt (målt med voltmeter)og sikkert også riktig amp inn på batteri, men det er noe som ikke funker helt når motor stoppes og den skal telle andre veien. Tror det må være noen instillinger i Battmeter som må gjøres. Har prøvd flere varianter uten hell og må restarte og begynne forfra igjen. (Leser bruksanvisningen :lol:)

Vet det er flere her på baatplassen som har kjøpt det samme så vi får vel hjelpe hverandre når noen finner gode løsninger.

Link to post
Share on other sites

Muligens misforstår jeg, men hvis du legger shunten mellom motor-minus og batteri-minus måles det ladestrømmen, ja. Men forbruksstrømmen måles da bare dersom du også henter forbruks-minus fra motor. Normalt burde en slik shunt monteres rett ved batteripolen og ALT (landstrøm, dynamo, solcellepaneler etc) av forbruk og lading burde gå gjennom den.

Link to post
Share on other sites

Muligens misforstår jeg, men hvis du legger shunten mellom motor-minus og batteri-minus måles det ladestrømmen, ja. Men forbruksstrømmen måles da bare dersom du også henter forbruks-minus fra motor. Normalt burde en slik shunt monteres rett ved batteripolen og ALT (landstrøm, dynamo, solcellepaneler etc) av forbruk og lading burde gå gjennom den.

:headbang: :headbang:Selvsagt, teflonen kan være plagsom. Nu virker alt så meget bedre.

Takk Andreas og baatplassen.

Link to post
Share on other sites

Muligens misforstår jeg, men hvis du legger shunten mellom motor-minus og batteri-minus måles det ladestrømmen, ja. Men forbruksstrømmen måles da bare dersom du også henter forbruks-minus fra motor. Normalt burde en slik shunt monteres rett ved batteripolen og ALT (landstrøm, dynamo, solcellepaneler etc) av forbruk og lading burde gå gjennom den.

Må være her feilen er hos meg også tror jeg. Jeg har montert shunt'en rett ved -polen på forbruksbanken, men det blir bare registrert forbruk. Får ikke indikasjon på hverken lading fra motor eller landstrømladeren. Har prøvd å bytte om ledningene på selve shunt'en, men eneste forskjellen er at forbruket vises som lading istedet. :headbang: Må nok gå over og sjekke ledningsnettet skikkelig før jeg kobler alt på nytt ser det ut til. Kan bli litt mere jobb  enn jeg regnet med dette her!!  :yesnod:
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Monterte Batt.meter  type BEG fra  Maritim    Pris ca 2000,-  m/shunt.  Instrumentet viser lading eller utlading av en stk batteribank,  På innstrumentet kan du i tillegg lese av volt for 3. stk batterier(batteribanker)  Etter at innstrumentet ble innstallert har jeg full kontroll på strømmen ombord.  Anbefales.

 

 

Jako.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...