Jump to content

VHF-antenne til hytte


TideRace

Recommended Posts

Jeg har planer om å sette en fastmontert VHF med utvendig antenne på hytta.

Til nå har en håndholdt gjort jobben, men ønsker lengre (lytte-)rekkevidde samt være uavhengig av å lade batterier.

Noen som kan anbefale en god antenne til dette bruket?

Lengde spiller ingen rolle da den skal monteres på eksisterende antennerør.

Idiotisk nok gav jeg nettopp bort en ekstra antenne jeg har hatt stående noen år i kjelleren,

men da får jeg om ikke annet en unnskylding til å ta en tur over fjorden til Seatronic.

Jeg har sett på RA1288 (2,4 meter lang) i Seatronic`s nye katalog.

Noen som kjenner denne?

Bruksområdet vil primært være å ha den på lytting, værmelding, nav-varsler,

lose en og annen båtvenn på besøk gjennom skjærene på utsiden uten å måtte løpe ned til VHF`en i Phoebe fordi den håndholdte kutter ut pga strømmangel, osv.

Med andre ord, det meste duger sikkert?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Obs, obs, antennen RA1288 fra Glomex er på deres egne nettsider oppgitt som en AM/FM antenne! Se her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Obs, obs, antennen RA1288 fra Glomex er på deres egne nettsider oppgitt som en AM/FM antenne! Se her.

 

Lars H.

 

Åjsann....

Takk skal du ha, Lars :smiley:

Antennen er jo oppgitt som AM/FM også hos Seatronic når jeg finleser nettkatalogen litt bedre.

Jeg forvekslet denne med VHF-utgaven av samme antennen, men da med betegnelsen RA 1225.

Imidlertid har denne en ganske annen pris.

 

Takker for tipset om Permo. Jeg har handlet der tidligere og der er det sikkert kompetanse nok til å hjelpe meg.

Jeg ser Permo har stasjonære, justerbare (etter frekvens) antenner med jordplan, noe som sikkert er en optimal løsning for montering på bygning.

Men i så fall må jeg også gå til anskaffelse av et SWR-meter for å justere antennen til riktig lengde,

noe som vil fordyre prosjektet utover den lavbudsjett-rammen jeg i utgangspunktet hadde tenkt.

En marine-antenne skal i utgangspunktet ha tilnærmet riktig lengde justert etter 156.800 Mhz (kanal 16).

Link to post
Share on other sites

RA 1225 antennen er en 5/8 antenne med ekstra gain, men for ditt bruk med fri sikt(?) et stykke opp fra sjøen, burde en standard VHF-antenne på 0,9m gjøre susen dersom det ikke er værmeldingene fra Skagen radio du er ete etter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Husk for øvrig på at du må ha egen konsesjon for å benytte maritim VHF fra basestasjon på land.

 

(Antagelig vil nok de som innvilger slike konsesjoner foretrekke at du benytter GSM når du loser bekjente inn skjærgården. Maritim VHF er ikke "hytteradio" uansett hvor glad du er i båtliv.)

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel ikke konsesjonsregler og pekefinger det ble etterlyst i spørsmålet.

For alt vi vet er det en flytende hytte på sjøen spørsmålstiller har? Slikt er jo populært nå.

Lars H.

(ex skipsradiokontrollør!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser jo hensikten med konsesjon for etablerte basestasjoner som utøver en senderaktivitet,

men ikke for at jeg skal kunne lytte til værmeldingen eller nav-varsler 100 meter unna brygga og båten, hvor det tross alt står en lovlig VHF fra før.

 

Pr. idag har jeg en håndholdt til dette bruket, og den benyttes uansett om jeg sitter på verandaen på hytta eller på et svaberg ute i skjærgården. Derfor tror jeg at jeg muligens også kan ha et problem med å oppgi korrekt lokalisasjon for denne "landbaserte" VHF-stasjonen som pr idag benyttes overalt, og en adresse er jeg ganske sikker på at må oppgis på et slikt skjema :wink:

Og om jeg loser en bekjent med 1 watt sendeeffekt på L3 inn sundet fra båten ved brygga eller fra hytta 100 meter lengre oppe... ?... Jeg håper og tror Telenor og Radioinspeksjonen har større utfordringer enn å jakte på meg når SRC-og konsesjon ellers er betalt og i orden, samt at jeg oppfører meg som bruker deretter.

Denne problemstillingen tror jeg raskt vil kunne avdekke mange potensielle forbrytere her på BP :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik som jeg har god erfaring med. Kjøpt hos Seatronic.

 

antenne_6_db.jpg

 

Takker, Roaldbj!

Det er denne antennen jeg referer til i innlegg 4, men hvor Lars påpeker at jeg hadde

valgt meg ut AM/FM-versjonen av denne.

 

Har du denne antennen på bygning? (Du skal slippe å svare på dette i tilfelle vi har spioner blant oss :wink: )

Du kan anbefale den til det bruket jeg beskriver ovenfor?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det letteste er som du nevner å ha et feste som kan settes rett på antennerøret som jeg allerede har på taket.

Imidlertid kan flere av festebrankettene som vanligvis følger med antennene også lett tilpasses.

Jeg har fulgt opp noen av rådene ovenfor og lurer litt på denne fra Permo:

 

x50.jpg

 

Type: X-50 144/430MHz - 4,5/7,2db- Lengde: 1,5meter - Max: 200W kr. 679

Link to post
Share on other sites

Jeg ser jo hensikten med konsesjon for etablerte basestasjoner som utøver en senderaktivitet,

men ikke for at jeg skal kunne lytte til værmeldingen eller nav-varsler 100 meter unna brygga og båten, hvor det tross alt står en lovlig VHF fra før.

Det er riktig. Av de bruksområdene du nevner er det bare "losing" inn gjennom skjærgården som krever konsesjon. Jeg tror også at det er Post- og Teletilsynet (www.npt.no) som utsteder konsesjon for landstasjoner, ikke Telenor, men det får du sjekke.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle råd og tips!

Løsningen blir en Glomex RA1225 som Roaldbj har avbildet over.

 

RA 1225 antennen er en 5/8 antenne med ekstra gain, men for ditt bruk med fri sikt(?) et stykke opp fra sjøen, burde en standard VHF-antenne på 0,9m gjøre susen dersom det ikke er værmeldingene fra Skagen radio du er ete etter.

 

Jo, værmeldingene fra Skagen får jeg faktisk også inn i dag når det er gode forhold.

Og med fint vann er ikke Skagen mer enn 4 timer unna i marsjfart, så dersom en god antenne kan medvirke til bedre mottagerforhold for Skagen Radio, så er det vel anvendte penger :smiley:

 

Jeg har faktisk rigget meg til med en radioscanner med utvendig antenne på taket.

Da kan jeg ikke sende men kan høre på maritimt og blålysetater. kansje billigere også?

 

Det er samme bruk jeg også vil ha med denne vhf`en, Hilmar 2.

Så får jeg heller, for husfredens skyld, fortsette å lose mine venner inn sundet via den håndholdte Icom`en :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...