Jump to content

Software på kartplottere

Indiana II

Recommended Posts

Hvor viktig er det og hele tiden ha en oppdatert software til kartplotterene. Jeg kjøpte selv en gpsmap 525 helt ny her om dagen og kunne allerede konstatere atr det var kommet en ny sw oppdatering. Utrolig enkelt og oppdatere men er det nødvendig? Jeg hadde 3.00 nå har jeg 3.10. Noen som kan mere om sw oppdatering en meg?

Og med det samme jeg har starten den tråden så kom det et annet spørsmål opp. Jeg kjøpte et helt nytt g2 vision kart. Oslo- haugesund- gøteborg. Men skal ikke den nye Spangreidkanalen være med her da eller tar det en stund til før de får lagt til kanalen på kartene? Dette kartet er oppdatert jan-08.

Hvorvidt det er nødvendig med SW-oppdatering er fullt og helt avhengig av hva du har problemer med og hva som er rettet. Les "Release notes" og se hva som er endret. Er det ting du ikke har behov for så er det ikke nødvendig å oppdatere. Likevel så er det jo et prinsipp for meg å alltid ha siste versjon men det er jo slett ikke sikkert at det er nødvendig å oppdatere i det hele tatt.

Du må regne med at det kan ta år før kartene er oppdatert. Det er alt for lenge synes jeg men slke ting tar alltid tid og har vel litt med at produksjon av kart (også de elektroniske) er delvis en manuell operasjon og blir neppe så veldig prioritert for lystbåtflåten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Dette er endringene som er på 3.10 for modell 525

Changes made from version 3.00 to 3.10:

Added fuel management features for use with Garmin CANet-capable fuel sensors

Added TracBack support and the ability to navigate to a specific track point

Added XM weather to 3D map

Improved map drawing performance

Increased accessibility of XM audio features

Added a control for overlay numbers on the Chart/Sonar pages

Added the ability to create a new waypoint or route from the user data and Where To? lists

Added the ability show trip and fuel numbers on the custom numbers page

Improved the look of the pile, artificial reefs, and algae blooms symbols

Added the ability to scan a track from the map

Modified Home key function to be more user friendly when pressed on the Display adjustment page

Searching... is now displayed while a search is active instead of None Found.

Improved scanning of route waypoints

Improved the placement of the boat when sailing or fuel numbers are displayed

Corrected PGRMM and PGRMZ NMEA controls as they were swapped

Fixed problem that was causing Loran TD changes to not be remembered between power cycles.'

Corrected spelling of fish species text

Fixed problem with on-route waypoint navigation

Corrected AIS vessel descriptions that are displayed on the AIS review page

Added 'Observatorio 1966' map datum

Corrected how safe zone rings are drawn when using metric units

Allowed extended characters to be transferred in waypoints, routes, and tracks

Added support for wind and volume units.

Corrected an issue when merging user data where a routes or tracks with the same name could be overwritten

Corrected issue where the depth units may not be able to be set if connected to a GSD-21

Corrected issue where the review button on the DSC message banner may bring up the wrong review page if several DSC messages had been received

Når det gjelder nye plottere (i allefall Garmin) så er de sjelden lastet med siste versjon software, så det anbefales at en har siste versjon... i allfall for nye modeller...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På listen Sydvesten la inn , dette er reine oppdateringer for plotteren . Hva med kartrettelsene ?

Eller e eg helt på jordet ?

Eg får med en Garmin sak med båten , er det noen steder jeg kan få lastet ned kartrettelser for denen ?

Dersom noen ikke skulle være klar over det , bare for norske sjøkart er det ca 50 - 80 rettelser pr uke .

Meeen steinen ligger på samme plass i år som i fjor .

Du må nok sende kartet eller brikken inn til den butikken som er forhandler av merket for kartoppdatering. Det skal stå på en klisterlapp når tid kartet er oppdatert. Jeg vet at steinene er som regel der de alltid har vært men kanaler som blir bygget og bryggeannlegg som blir fastmonterte er jo ting som kommer inn etterhvert.

Redigert av Indiana (see edit history)

:flag: Skal kjøpe nytt navionics kart til min Eagle 500c plotter,da jeg nå bare har et lite kart over Oslofjorden.

Plotteren er 2 år gammel,og en kar på messa anbefalte å oppgradere den på nettet.

Har kjøpt en sandisk brikke og lastet ned oppdatering på.Er det da bare å kjøre inn brikken

i plotteren? Har lite peil på dette??

Hvordan Eagle håndterer dett kjenner jeg ikke til, men for Garmin så starter men plotteren med minnebrikken med den nye sotfwaren på i plotteren, så laster den automatisk den nye softwaren... Det hele er såre enkelt og tar et par minutter.. instrukser kommer på skjermen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Du trenger bare sette inn brikken i Eagle-plotterer og starte den opp, så ordner den resten selv.

Når jeg oppdaterte min plotter (Eagle FishElite 480), så gikk den tilbake i grunnstilling. Dvs at alle anheter var i amerikanske mål (fathoms, miles etc), samt at mine personlige innstillinger på oppsettet forsvant.

Måtte derfor bruke litt tid på å sette den opp igjen, men ut over det gikk det greit.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Indiana: Har du fått oppdatert programvaren? Hvordan gjorde du det? Var det med ekstra PC-kabel i esken? Jeg har en GPSmap520s som jeg prøvde å oppdatere i dag uten suksess. Regner med at det er tilsvarende prosedyre som på 525. Søkte på Belanors hjemmeside og det ser ut som jeg trenger en PC-kabel som ikke følger med i esken.

Dette er oppskriften

Det du trenger er en tom SD brikke på 32Mb (filen er 20,44Mb), en minnekortskriver til denne brikken... kan foråvidt være hva som helst... til og med et kamere som bruker SD kort...

Last ned filen og ekstrakt den til minnekortet, sett inn minnekortet i plotteren og start plotteren.. du får da spørsmål om du vil oppgradere softwaren, bekreft og gå videre... informasjon følger på skjermen

Instructions for using this software

Click on "Download" and choose to save the file to your computer.

Choose a location where you can easily find the file, such as the 'My Documents' folder or 'C:\'.

Once the download is complete, go to the location where you saved the file.

Double-click on the downloaded file. This will automatically extract the files to C:\Garmin and run a program to transfer the software update to an SD card.

System requirements

IBM-compatible PC running Windows 2000 or later operating system and an available SD card reader.

Flott da er dette løst, det jeg henviste var nok gammelmodellen 3010.... skal sjekke når jeg får hentet min 4008 om en uke, da blir det oppgradering av softwaren der...

Indiana: Har du fått oppdatert programvaren? Hvordan gjorde du det? Var det med ekstra PC-kabel i esken? Jeg har en GPSmap520s som jeg prøvde å oppdatere i dag uten suksess. Regner med at det er tilsvarende prosedyre som på 525. Søkte på Belanors hjemmeside og det ser ut som jeg trenger en PC-kabel som ikke følger med i esken.

Hvis du hadde sendt meg en privat im så kunne jeg forklar det til deg.Jeg så ikke meldingen din før nå, men er glad for at du fant ut av det. Dette fant også jeg ut av meg selv.Jeg har bare en minnekortleser og et ledig sd kort, det er alt jeg trenger. Men det er riktig som du sier. Plotteren må være slått på og brikken setter du inn etterpå da kommer spørsmålet opp om du vil oppdatere fra minnekortet. :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...