fredriksen Startet 3.Mars.2004 Del på Facebook Startet 3.Mars.2004 Jeg skal skifte kuleventilene for saltvann inn til toalett og for septik ut fra tanken. Jeg har ingen anelse om disse er skiftet tidligere. Båten er fra -89 og de som er der nå, står helt fast i åpen stilling. De har vel aldri vært brukt?? (Ikke vet jeg, kjøpte båten i høst..) Har ikke greie på det, men for å være på den sikre siden tenkte jeg også å skifte skroggjennomføringene. Men er dette egentlig nødvendig?? Og i så fall, skal man bruke pakninger og / eller sikaflex eller annen silikon for å tette?? Antar at materialet blir i syrefast... Noen som har erfaring eller synspunkter?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Hvis du søker på de emnene du spør om, vil du finne masse informasjon her på baatplassen... Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Har ikke greie på det, men for å være på den sikre siden tenkte jeg også å skifte skroggjennomføringene. Men er dette egentlig nødvendig?? Og i så fall, skal man bruke pakninger og / eller sikaflex eller annen silikon for å tette?? Du vil antagelig oppdage at hele greia er rustet sammen, slik at du også er nødt til å bytte gjennomføringene. Uansett er det lurt å bytte dem fra tid til annen. Hvis det virkelig er gjennomrustet, må du til med vinkelsliper) fra innsiden. Så banker du ut stussen fra innsiden. Monteringen av den nye er i teorien enkelt, men alt skal jo gjøres: Dytt inn ny stuss fra utsiden, bruk sikaflex og en dugelig rørtang. Fint om du har en hjelper på utsiden til å holde igjen når du skrur. Husk å bruke den riktige sika-varianten, den som er laget for marine forhold! Baderomsvarianten holder ikke... Bruk gjengeteip/rørteip (eller hva det heter..) på alle rør som skal skrus sammen. Lykke til! :diving Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 3.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Takker for tips til både Hulda og Fenix! Prøvde først å søke og fikk ingen tilslag. Syntes det var pussig og spurte så. Nå etter Hulda's tips, sr jeg at jeg nok hadde en skrivefeil i søket mitt (kun én 'n' ... ) Ser forøvrig at dette er en egen videnskap, så vi som ikke har annet enn Maritim's katalog som dokumentasjon på at kuleventilen er syrefast (ansi 316), får være sterk i troen om at det ikke bare er selve håndtaket på ventilen spesifikasjonen gjelder for... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Ser forøvrig at dette er en egen videnskap, så vi som ikke har annet enn Maritim's katalog som dokumentasjon på at kuleventilen er syrefast (ansi 316), får være sterk i troen om at det ikke bare er selve håndtaket på ventilen spesifikasjonen gjelder for... Erfaringsmessig er faktisk håndtaket det minst syrefaste på disse ventilene Jeg har sett alt for mange eksempler på at selve kuleventilen er OK, men håndtaket og de detaljene som holder dette på plass ender opp som en rustklump. Som skroggjennomføring vil jeg absolutt anbefale en høykvalitets kuleventil, men du får nok langt bedre ventil for de samme kronene med å kjøpe den hos Tess eller et lignende profesjonelt firma - enn hva du får ved å gå i en båtutstyrsbutikk. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Husk å bruke den riktige sika-varianten, den som er laget for marine forhold! Baderomsvarianten holder ikke... Sikaflex 291 heter den som er anbefalt for bruk under vannlinjen. Det er sikkert lurt å rengjøre monteringsstedet og skroggjennomføringen før montering. Den "syrefaste" kuleventilen til Maritim har kule av messing, jeg oppfattet ikke helt om du hadde fått det med deg eller ikke. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Takker for veiledning! Jeg fant diverse tråder etc ved å skrive rett når jeg søkte, og fant vel ut at man må holde seg til en type legering hele veien. En blanding slik som den fra Maritim frister da ikke spesielt mye. Det jeg vil gjøre nå, er å prøve å demontere det som står i båten. Dersom jeg må sage / bruke vinkelsliper, så bytter jeg alt. Gjennomføringen dette gjeler er til / fra toalett & septik, så det blir å bruke syrefast. Men, som jeg har sett i diverse tråder, er det ikke nødvendigvis syrefast alt som selges som det (f.eks at kula er i messing). En tanke som da kommr er: Er det bedre å kun bruke messing hele veien?? Det eneste som er sikkert, er at det som står i båten nå ikke har vært rørt på, på en del år. Kuleventilen for tømming kan ikke stenges da gulvrista (i lasterommet) kun har en liten utstparing for selve håndtaket. For å lukke ventilen, må man løfte opp rista. Selfølgelig står ventilen helt fast... Forrige eier av båten hadde ikke kjennskap til hvor inntaksventilen var! Og det dørk-lokket som dekker denne, hadde ikke vært åpnet på mange år! Jeg hadde ikke den største trygghetsfølelsen da jeg gikk hjemmover med denne! Derfor er skifte av kraner & sikkert også gjennomføringer, et av delprosjektene som skal gjøres før båten skal på vannet!. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 tar meg friheten til å rette litt pådeg jeg Fenix. Håper du ikke tar det ille opp. Det meste er meningsforskjeller, men din utledning inneholder etpar feil også.. Du vil antagelig oppdage at hele greia er rustet sammen, slik at du også er nødt til å bytte gjennomføringene. Uansett er det lurt å bytte dem fra tid til annen. Hvis det virkelig er gjennomrustet, må du til med vinkelsliper) fra innsiden. Feil. Slip av "flensen på utsiden. Denne sitter også MYE mer tilgjengelig enn kraner osv innvendig. Da slipper du også å skade innredningen din. Men OBS OBS pass på nabobåter. Få evt en til å dekke til mens du sliper, bruk gjerne Forsvarets gamle ulltepper. Må være ull, ikke syntet som brenner som krutt.... Så banker du ut stussen fra innsiden. med min metode bankes gjennomføringen INN i båten.. Monteringen av den nye er i teorien enkelt, men alt skal jo gjøres: Dytt inn ny stuss fra utsiden, bruk sikaflex og en dugelig rørtang. Fint om du har en hjelper på utsiden til å holde igjen når du skrur. Husk å bruke den riktige sika-varianten, den som er laget for marine forhold! Baderomsvarianten holder ikke... Jepp, enig. Dessuten drar du bare igjen ca 80% av maks føeste dagen. Da blir sikaen liggende som en "pølse" når du da drar helt til, blir det en "pakning" Bruk NOK sika, og snurr rundt så du er sikker på at det er bra med sika rundt det hele Bruk gjengeteip/rørteip (eller hva det heter..) på alle rør som skal skrus sammen Dette mener jeg også er feil. Bruker du gjengetape, kan du IKKE justere gjennomføringen frem og tilbake ( dvs. krana som skal sitte på gjenomføringen, uten at du ødelegger gjengetapen. Bruker du derimot hamp og gjengepasta, kan du justere så myd du gidder. Dette er imidlertid et styr, og krever litt trening. Den treninga kan du imidlertid gjør hjemme på kjøkken bordet om du vil. Maskingutte som Poseidon kan sikkert masse mer om dette, men hovedprinsippet er iallafall som beskrevet... . Lykke til Det var det. og lykke til fra meg også... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 tar meg friheten til å rette litt pådeg jeg Fenix. Håper du ikke tar det ille opp. Det meste er meningsforskjeller, men din utledning inneholder etpar feil også.. Smak og behag... Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Takker og bukker til begge dere to! Jeg tenkte faktisk helst på å ta av den ytre flensen, men da jeg faktisk kommer rimelig godt til på septik ut-ventilen, kunne det være fristende å se om dette kunne gjøres fra innsiden på denne (er selvfølgelig redd for å ødelegge rundt gjennomføringen). Det vanskelige med slikt er jo å stoppe tidsnok..., og det er jo nærliggende å undres på om man skal skifte slager samtidig? De er helt sikkert fra -89 (vel, første gang på vannet var i -90) og på mine biler skifter jeg alle gummeslanger lenge før de passerer 10 år... Skulle man gjøre det samme på båtter?? Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Jeg tenkte faktisk helst på å ta av den ytre flensen, men da jeg faktisk kommer rimelig godt til på septik ut-ventilen, kunne det være fristende å se om dette kunne gjøres fra innsiden på denne (er selvfølgelig redd for å ødelegge rundt gjennomføringen). Det vanskelige med slikt er jo å stoppe tidsnok..., og det er jo nærliggende å undres på om man skal skifte slager samtidig? De er helt sikkert fra -89 (vel, første gang på vannet var i -90) og på mine biler skifter jeg alle gummeslanger lenge før de passerer 10 år... Skulle man gjøre det samme på båtter?? Ytre eller indre er i teorien ett fett, men det er klart det er en vesentlig risiko for å ødelegge gelcoaten ganske kraftig hvis du tar det fra utsiden. Har gjort denne operasjonen noen ganger - fra innsiden - og har aldri greid det uten å komme borti selve skroget. Har du god plass på innsiden, ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ville byttet slangene også - når du først er i gang. Det må jo også gjøres før eller seinere, og siden dette jo bokstavelig talt er en drittjobb, er det jo greit å gjøre alt unna i en operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 .. 1. Slip av "flensen på utsiden. Denne sitter også MYE mer tilgjengelig enn kraner osv innvendig. Da slipper du også å skade innredningen din. Men OBS OBS pass på nabobåter. Få evt en til å dekke til mens du sliper, bruk gjerne Forsvarets gamle ulltepper. Må være ull, ikke syntet som brenner som krutt.... 2. Jepp, enig. Dessuten drar du bare igjen ca 80% av maks føeste dagen. Da blir sikaen liggende som en "pølse" når du da drar helt til, blir det en "pakning" Bruk NOK sika, og snurr rundt så du er sikker på at det er bra med sika rundt det hele Suzuki Får slenge på et par kommentarer jeg også, da. Først: Suzuki: jeg vet ikke hvordan du gjorde når du siterte på flere steder i innlegget ditt, men det var umulig å finne det igjen når jeg skulle sitere deg. Husker ikke om jeg har hatt det problemet før? Måtte bruke blåfarge og klippe og lime for å sitere deg. Punkt 1: Helt enig. Har gjort dette selv flere ganger. Absolutt raskeste måte hvis det er trangt der krana sitter. Dessuten er som regel gjennomføringen dårlig allikevel. Punkt 2: Har bare brukt Sika på krana, gjengene og skroget, deretter dratt det til så det sitter som det skal. Så har jeg tørket vekk alt overskytende Sika på utsiden. På innsiden kommer jeg nesten ikke til, så der sitter Sikaen på gjennomføring og gjenger og det som er. Får bare tørket vekk det verste. Når dette har tørket natta over, sitter krana som støpt. Det lekker ikke en dråpe. Har aldri gjort noe annet når jeg skifter kraner, sikaen slipper ikke inn en dråpe vann til skroget heller. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Når dette har tørket natta over, sitter krana som støpt. Det lekker ikke en dråpe. Har aldri gjort noe annet når jeg skifter kraner, sikaen slipper ikke inn en dråpe vann til skroget heller. Mnjaaa....men jeg forestiller meg at det blir enda vanskeligere enn nødvendig å demontere krana uten å måtte ta gjennomføringen samtidig, dersom du bruker sika i gjengene. Med gjengetape er det i prinsippet greit, selv om du selvfølgelig må til med en ny runde tape for å montere på nytt. Hamp og pasta er sikkert greit, men altså langt mer komplisert - og spørsmålet er jo hvor mye bruk du egentlig har for å justere dette på et seinere tidspunkt. De faghandlene jeg har brukt på dette feltet har ihvertfall trygt anbefalt tape, med de plusser og minuser det gir. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Gjengetape eller hamp/stry? Permatex eller Loctite ? Dette er alltid det store spørsmålet. Noen liker det en og noen det andre. I praksis skal man være ganske dyktig håndtverker for å kunne legge på gjengetape eller hamp/stry slik at forskruningen blir passe stramm uten at det hele "skrues av" under montering. For hobbymekanikeren er det langt enklere og adskillig større sjanse for godt resultat om man bruker Loctite VVS tetning på alle forskruninger som skal ha tetning via gjengene. Loctite er så enkel i bruk at selv far kan klare det og fyller store gap. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Får slenge på et par kommentarer jeg også, da. Først: Suzuki: jeg vet ikke hvordan du gjorde når du siterte på flere steder i innlegget ditt, men det var umulig å finne det igjen når jeg skulle sitere deg. Husker ikke om jeg har hatt det problemet før? Måtte bruke blåfarge og klippe og lime for å sitere deg. nei, det trenger du ikke. Bruk "sett inn sitat" knappen nesten til H på verktøylinja, og skriv mellom tagene Punkt 1: Helt enig. Har gjort dette selv flere ganger. Absolutt raskeste måte hvis det er trangt der krana sitter. Dessuten er som regel gjennomføringen dårlig allikevel. det er iallefall uaktuelt for meg å skifte kran UTEN å ta gjennomføringa samtidig. Punkt 2: Har bare brukt Sika på krana, gjengene og skroget, deretter dratt det til så det sitter som det skal. Så har jeg tørket vekk alt overskytende Sika på utsiden. På innsiden kommer jeg nesten ikke til, så der sitter Sikaen på gjennomføring og gjenger og det som er. Får bare tørket vekk det verste. Når dette har tørket natta over, sitter krana som støpt. Det lekker ikke en dråpe. Sitter garantert som støpt. Men det er forskjell på "bra nok" og "teoretisk" perfekt. Enig ?? Har aldri gjort noe annet når jeg skifter kraner, sikaen slipper ikke inn en dråpe vann til skroget heller. Til slutt en kommentar til de som var redde for å skade skroget. Et plastskrog tåler mer enn litt forsiktig filing med en vinkelsliper for å "knele" Dessuten snakker vi om under vannlinja, så for meg er tetthet & holdbarhet viktigere enn finnish Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 ...litt forsiktig filing med en vinkelsliper... Jøss - hvor er det du kjøper verktøyet ditt? På Edwis? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Mnjaaa....men jeg forestiller meg at det blir enda vanskeligere enn nødvendig å demontere krana uten å måtte ta gjennomføringen samtidig, dersom du bruker sika i gjengene. Med gjengetape er det i prinsippet greit, selv om du selvfølgelig må til med en ny runde tape for å montere på nytt. Hamp og pasta er sikkert greit, men altså langt mer komplisert - og spørsmålet er jo hvor mye bruk du egentlig har for å justere dette på et seinere tidspunkt. De faghandlene jeg har brukt på dette feltet har ihvertfall trygt anbefalt tape, med de plusser og minuser det gir.Har aldri hatt behov for å demontere krana annet enn ved utskifting. I båten min er det så trangt der krana sitter at det er omtrent umulig å bruke verktøy. Skrur krana til riktig posisjon med en gang, og der sitter den til den skal skiftes. Jeg har aldri tenkt så mye på dette med forskjellige metaller i skroggjennomføringer før nå, og derfor har jeg byttet alt som har med kran og gjennomføring uansett de gangene jeg har skiftet. Regner med at alle delene i gjennomføringene er omtrent like dårlige når jeg først skifter. Synes ikke dette er noe å spare på, da det har med sikkerhet å gjøre. Jeg bytter heller en kran litt for tidlig, enn å vente til den streiker. Jeg har lært nå, etter at krana til septiktømmingen røk mitt i ferien i fjor. Et svare styr med ekstra slange over rekka for å få tømt tanken. En skikkelig drittjobb m.a.o. Altså: vinkelsliper rett på gjennomføringen på utsiden, trykk resten inn i båten, kast alt sammen- monter nytt- ferdig! Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Hmmmm folkens.... Etter å ha lest alt dette så begynner jeg å lure på om de med "Bærs & Carry" har forstått noe vi ikke ser..... Men spøk til side, dette forumet gir faktisk mye og god informasjon! Her får man alle "smaksvarianter" og ikke bare svaret fra "verdensmesteren" i nabobåten. Det er bra!! Takker!! Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Hei På alle gjenomføringer under eller nær vannlinja er det "tilbakeslagsventiler" montert rett etter skroggjennomføring. og har jeg en trygghet for stor vanninntregning fra utsiden (Anbefales). I kombinasjon med T/Y-rør kan man bruke en gjennomføring til flere funksjoner. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 På alle gjenomføringer under eller nær vannlinja er det "tilbakeslagsventiler" montert rett etter skroggjennomføring. og har jeg en trygghet for stor vanninntregning fra utsiden (Anbefales). I kombinasjon med T/Y-rør kan man bruke en gjennomføring til flere funksjoner. Kjølevannsinntak? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 te author=Andreas link=board=A;num=1078341848;start=0#19 date=03/04/04 18:21:37] Kjølevannsinntak? Hei Jeg var noe upresis, sorry. Kun utgående vann. Der hvor vannet går inn, bruker jeg "Zyphon Break". På norsk : Vakumventil mvh giver P.s. Det gjelder både motorer og aggregat. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Jøss - hvor er det du kjøper verktøyet ditt? På Edwis? neida, men man KAN være ganske nøyaktig med en 5" enhåndssliper. Stor forskjell på den og en 9". Skader ikke å være litt "netthendt" i tillegg da... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Brigg Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Båten er fra -89 og de som er der nå, står helt fast i åpen stilling. De har vel aldri vært brukt?? (Ikke vet jeg, kjøpte båten i høst..)Vi hadde samme problem når Halcoen ble hentet sist august, bare at der satt utløpsventilen for septiktømming fast i lukket stilling. Og dette merket vi først da septiktanken var full og vi skulle tømme første gangen Dette er en 2" kuleventil av messing som er vanskelig å komme til for annet enn ordinær betjening. Jeg demonterte stengehåndtaket og sprøytet på med rustløserolje (husker ikke hva denne kalles, men den er "sterkere" enn vanlig CRC 666). Jeg gjenntok dette flere ganger og etter et par dager greide jeg å bevege håndaket (etter at dette var montert på igjen, selvfølgelig) og da løsnet det etterhvert. Ventlien kunne da betjenes som vanlig. Jeg skal sjekke gjennomføringene med "filemetoden" i forbindelse med vårpussen, men dersom messingen ikke er tæret venter jeg med å bytte gjennomføringene. Kanskje en alternativ metode til å bytte hele greia? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
fredriksen Svart 7.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Ja, det er altid fristende med å ta noe senere enn nå.... Jeg har badet ventilen i rustløser og penetrerende olje noen ganger, men det er mest for å prøve å få den til å lukke. Foreløpig står den i alle fall fast... Dersom det blir fasitten, da skal den i alle fall bort Vi får se.. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Mars.2004 Del på Facebook Svart 7.Mars.2004 Å slipe ned en skroggjennomføring fra utsiden er for meg alternativet som står nederst på lista. Mye greiere å ta den fra innsiden. Da slipper man problemet med å slipe nedi gelcoaten. Er det så trangt inne at jeg ikke får plass til en liten enhånds vinkelsliper, så ok. Da må det tas fra utsiden. Men å bruke en vinkelsliper her vil garantert medføre sår i gelcoaten. Så til sikaen. Skru aldri til 80% den ene dagen og 20% til den andre dagen. Aldri, aldri aldri. Sikaen er både en fugemasse og et lim. Styrken ligger i fugen. Fugen skal ha en viss tykkelse. Man kliner gjennomføringen inn med sika rikelige mengder sika, plasserer den i hullet, skrur på mutteren så lang man klarer med håndkraft. Så skrur man på kuleventil eller annen ventil med slangestuss montert. Jeg liker hamp pluss Permatex no. 2 fra Loctite, men det er en smakssak. Når ventilen er på plass på stussen, justerer man posisjonen og skrur mutteren fast. Og så kommer det vesentlige: Mutteren skal ikke skrus hardt fast. Den skal skrus så hardt at du ikke har problemer med ved hjelp av muskelkraft å holde i mot ved å ta et tak i stussen med den ene hånden og skru mutteren forsiktig rundt med skiftenøkkelen i den andre hånden. Styrken ligger i fugen. Skrur du for hardt til får du faktisk en dårligere forbindelse. Ikke skru på mutteren dagen etter. Sikaen har det bra som den har det. Den er elastisk og tåler 15-30% variasjon i fugebredden, litt avhengig av type. Skrur du på mutteren, ødelegges limeffekten. Mutteren som før hadde sika som locktite i gjengene og feste mellom mutteren og skroget har nå mistet limeffekten og er bare noe løse gummiaktige greier. På utsiden kan du risikere det samme hvis gjennomføringen bare snurrer ørite rundt. I det den glipper er egget lagt. Så aldri, aldri, aldri skru gjennomføringen for stramt fast og aldri, aldri, aldri skru på den dagen etter. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.