Jump to content

Skifte av skroggjennomføringer & ventiler


fredriksen

Recommended Posts

Å slipe ned en skroggjennomføring fra utsiden er for meg alternativet som står nederst på lista. Mye greiere å ta den fra innsiden. Da slipper man problemet med å slipe nedi gelcoaten. Er det så trangt inne at jeg ikke får plass til en liten enhånds vinkelsliper, så ok. Da må det tas fra utsiden. Men å bruke en vinkelsliper her vil garantert medføre sår i gelcoaten.


feil. Og HVIS du har rett, hva så ? Dette området "klines" inn med ny sika, og plomberes deretter. Vil mye heller bruke vinkelsliper her, enn inni skap osv. under dekk.

 

Så til sikaen. Skru aldri til 80% den ene dagen og 20% til den andre dagen. Aldri, aldri aldri. Sikaen er både en fugemasse og et lim.


Kjøper argumentet. Men trenger skroggjennomføringen limes fast ? Er det ikke greit å bruke sikaen som "pakning" og gjengene på rørstussen som "festemetode" ?
Styrken ligger i fugen.
Ikke i de gjengene som sitter på gjennomføringsstussen altså ?
Fugen skal ha en viss tykkelse.

 

Man kliner gjennomføringen inn med sika rikelige mengder sika, plasserer den i hullet, skrur på mutteren så lang man klarer med håndkraft. Så skrur man på kuleventil  eller annen ventil med slangestuss montert. Jeg liker hamp pluss Permatex no. 2 fra Loctite


 er dette den gjengetettevæsken  Hvorfor bruker du hamp i tillegg, det står vel på boksen at væsken er tilstrekkelig alene
, men det er en smakssak. Når ventilen er på plass på stussen, justerer man posisjonen og skrur mutteren fast.

 

Og så kommer det vesentlige:

 

Mutteren skal ikke skrus hardt fast. Den skal skrus så hardt at du ikke har problemer med ved hjelp av muskelkraft  å holde i mot ved å ta et tak i stussen med den ene hånden og skru mutteren forsiktig rundt med skiftenøkkelen i den andre hånden. Styrken ligger i fugen. Skrur du for hardt til får du faktisk en dårligere forbindelse.

 

Ikke skru på mutteren dagen etter. Sikaen har det bra som den har det. Den er elastisk og tåler 15-30% variasjon i fugebredden, litt avhengig av type.  Skrur du på mutteren, ødelegges limeffekten.


men "pakningseffekten beholdes, enig ?  
Mutteren som før hadde sika som locktite i gjengene og feste mellom mutteren og skroget har nå mistet limeffekten og er bare noe løse gummiaktige greier.
Men er det så mye viberasjoner her at "liming" av gjengene er nødvendig ?
På utsiden kan du risikere det samme hvis  gjennomføringen bare snurrer ørite rundt. I det den glipper er egget lagt.

 

Så aldri, aldri, aldri skru gjennomføringen for stramt fast og aldri, aldri, aldri skru på den dagen etter.

 

Lotus

Dine konklusjoner er bastante Lotus. Ingen tvil om det i alle fall..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Permatex nr.2 er en klissete ikke herdende pakningssement som passer bra sammen med hamp/stry.

 

Mulig at Permatex leveres fra Loctite, men det må være nytt. For meg er Permatex en av de gamle og klassiske pakningsmassene.

 

Loctite derimot er en sak som herder og fyller mellomrommet mellom gjengene slik at forskruningen blir tett og slik at forskruningen ikke løsner. Det brukes ikke hamp/stry sammen med Loctite.

 

Den riktige Loctite for skroggjennomføringer er Loctite VVS tetning. Den fyller store gap og er noe forskjellig fra vanlig mutter og skrue Loctite.

 

En fullgod forbindelse med hampetetning krever sin mann, mens Loctite kan brukes av ikke- fagfolk med 100% resultat.

 

Personlig ville jeg ha brukt Sika mellom skrog og gjennomføring. Innvendig en fiber/klingeritskive mot skroget + Sika og en messing eller stålskive under mutteren og dra til med passende moment. Ventilen monteres deretter med Loctite og dreies til passende stilling.

Når Loctite er herdet sitter ventilen fast. Man kan ev. også bruke en backnut som teites opp mot ventilen for å være 150% sikker.

 

En annen metode er å påføre litt Sika på gjennomføringen noen dager før montering og montere denne med herdet Sika.

Link to post

Folkens!

 

Jeg ser nå at det er mye god erfaring "på nettet", og at jeg nå bare kan velge en eller annen metode. Dersom det da går "skjeis" uansett metode, så har jeg en eller annen jeg kan skylde på, og trenger ikke ta ansvaret for dårlig arbeide selv  :yesnod:.

 

Nei, spøk til side. Jeg setter stor pris på denne meningsutvekslingen, og leser det slik at det er varierende metoder med godt resultat på de fleste, men det avhenger tydeligvis av håndlag og erfaring. Limeeffekten på Sika'en kjøper jeg tvert, og Loctite i stedet for hamp passer nok best med mitt erfaringsnivå som rørlegger  :smiley:

Så mange takk for gode råd! :flag:

Link to post

Det ser ut som om det er mange måter å gjøre dette på.

 

Selv har jeg alltid brukt sika mot skroget,  og hamp og rå linolje

i gjengene til ventilen.  Hvis man rasper opp gjengene litt med en baufil

og har på hampen som en lang tynn "tråd" som går mange turn rundt gjengene,

er dette veldig enkelt å få til.

Ha på linoljen etterpå.

 

Fordelen med denne metoden er at etter 15 år så går det an å demontere

det hele på vanlig måte, niks vinkelsliper.  Det er også mulig å justere

ganske mye etter at det er satt sammen.

Jeg har aldri hatt noe problem med denne metoden.

Link to post

Bruker man flytende gjengelåsing a la Loctite, er det helt kurant. Har man store dimensjoner /grove gjenger, slik som rørgjenger, bør man bruke gjengelåsing som er spesielt beregnet for store dimensjoner. Large diameter threadlocks kalles de gjerne.

 

Hva er store dimensjoner? For rørgjenger er 3/4" (25mm) store dimensjoner.

 

Gjengelåsing blir hard. Fordelen med Permatex no. 2 er at den aldri tørker og er relativt lett å demontere. Man trenger lite hamp, for det er Permatex'en som gjør tettejobben. Men noe griseri er det. Engangshansker bør brukes ved påsmøring.

 

Sika danner en gummiaktig forsegling, ikke bare en pakning, men en pakning som sitter som støpt. Når man bruker sika som lim, er styrken avhengig av fugetykkelsen. Når man bruker sika, er det derfor ingen god ide å skru så hardt fast at all sika tytet ut. Mange skroggjennomføringer tar høyde for dette og har en innsparing i innerkant av kraven, slik at mye sika ligger igjen inni, selv om ytterkant av kraven ligger kant i kant med skroget.  Når sika herder, krymper den under 10%. Å etterskru for å fylle opp for krympingen er heller ikke nødvendig.

 

Sika tetter utmerket også som en ren pakning, men nå er man avhengig av at det hele er passende hardt sammenskrudd. Akkurat som når man bruker en vanlig gummipakning på f.eks en giver i drivstofftanken. Et visst trykk på pakningen er nødvendig for at den skal tette.

 

Ingen ville skru en gammel skroggjennomføring litt opp og så skru den hardt igen. Hvorfor skulle det være annerledes  å skru den hardere igjen neste dag? Ville man etterstramme en bolt innsatt med Locktite?

 

 

For min del bruker jeg locktite mutterlåsing på bolter og muttere, mens jeg på rørgjenger bruker Permatex, selv på små rørgjenger. Smak og behag. Permatex er grisete og tar lenger tid, men etter mitt syn gir det den beste forbindelsen/tettingen på litt større dimensjoner. Sprekker ikke med alderen, tåler masser av vibrasjoner, kan løsnes igjen med bare litt plundring.

 

Lotus

Link to post

En annen metode er å påføre litt Sika på gjennomføringen noen dager før montering og montere denne med herdet Sika.

Da har man altså en slags gummipakning. En ujevn gummipakning, da det er vanskelig å få den like tykk/jevn hele veien rundt.

 

Er det da ikke bedre med en gjennomføring som nærmest er vulket fast i helstøpt gummi som igjen er vulket fast i skroget? I steden for å være avhengig av at noe er tilstrekkelig hardt skrudd fast til enhver tid?

 

Lotus

Link to post

Å slipe ned en skroggjennomføring fra utsiden er for meg alternativet som står nederst på lista. Mye greiere å ta den fra innsiden. Da slipper man problemet med å slipe nedi gelcoaten. Er det så trangt inne at jeg ikke får plass til en liten enhånds vinkelsliper, så ok. Da må det tas fra utsiden. Men å bruke en vinkelsliper her vil garantert medføre sår i gelcoaten.

Lotus

Kanskje det hjelper med en liten forklaring på hvordan jeg har gjort det når jeg kuttet skroggjennomføringen fra utsiden. Det blir ingen skader i hverken gelcoat eller glassfiber.

 

Kutte/slipeskiven må settes midt i hullet på gjennomføringen. Så fører du skiven forsiktig rundt inne i hullet. Da sliper du av innerkanten av flensen, slik at ytterkanten ligger som en beskyttelse mot skroget. Etterhvert som du sliper ned innerkanten, vil du kunne se når flensen slipper fra gjengepartiet på gjennomføringen. Så sliper du bare akkurat så mye rundt hele kanten, og vips, så er flensen løs og du kan dytte gjennomføringen inn i båten. FERDIG!

 

Håper dette ble forståelig. :yesnod:

Ikke skru på mutteren dagen etter. Sikaen har det bra som den har det. Den er elastisk og tåler 15-30% variasjon i fugebredden, litt avhengig av type.  Skrur du på mutteren, ødelegges limeffekten. Mutteren som før hadde sika som locktite i gjengene og feste mellom mutteren og skroget har nå mistet limeffekten og er bare noe løse gummiaktige greier. På utsiden kan du risikere det samme hvis  gjennomføringen bare snurrer ørite rundt. I det den glipper er egget lagt.

 

Så aldri, aldri, aldri skru gjennomføringen for stramt fast og aldri, aldri, aldri skru på den dagen etter.

Dette er jeg helt enig i. Du vil aldri få like bra tetting hvis Sikaen brukes som pakning når den er herdet og du drar til etterpå.
Link to post

Da har man altså en slags gummipakning. En ujevn gummipakning, da det er vanskelig å få den like tykk/jevn hele veien rundt.

 

Er det da ikke bedre med en gjennomføring som nærmest er vulket fast i helstøpt gummi som igjen er vulket fast i skroget? I steden for å være avhengig av at noe er tilstrekkelig hardt skrudd fast til enhver tid?

 

Lotus

Både ja og nei. Når Sikaen legges noen dager i forveien må man selvsagt være litt dyktig med en salovannfuktig finger slik at man får en jevn og fin Sikafuge med trekantet tverrsnitt som så skal herde et par tre dager. Ved montering brukes selvsagt frisk Sika i tillegg.

 

Fiber/klingeritskiva på innsiden er ment som trykkfordeling mot skroget og mutteren teites permanent. Det skal være en stål eller messingskive mellom fiber og mutter.

 

Vedr. montering av ventil på gjennomføringen kan man dersom det er viktig at hendelen kommer i en spesiell stilling først foreta en prøvemontering .Før gjennomføring og ventil monteres i skroget skruer man innpå ventilen til denne sitter godt fast og merker med en tusj ventilens plassering på gjennomføringen. Da er det bare å montere gjennomføringen i skroget med tusjmerket i riktig retning. Ventilen vil da senere få korrekt retning uten å være for løs eller fast.

 

Metoden som Kai beskriver med hamp og linolje er godt gammelt håndtverk som det står all respekt av, men det krever sin mann. Det er kurant for den som kan triksene, men den jevne mann er sikrere på godt resultat med Loctite VVS.

 

Vedr. bruk av vinkelsliper så må man gjerne bruke dette innvendig i båten dersom man ikke har noe i mot at båten fylles med slipestøv. Baufil krever litt mer av operatøren, men gir mye mindre etterarbeide. Skal man slipe bør dette gjøres utvendig, men man sliper bare nesten gjennom. Siste resten tar man med en hårdmetallfres i en såkalt "hylert" eller for den del en Dremel av den typen som alle fedre får til jul. Man sliper da fra senter og ut. Havgaaapet foreslår å bruke gamle ulltepper for å hindre slipesprut på naboens båt eller bil. Ikke dumt, han har sine gullkorn han og.

Link to post

Er enig i at sliping utenfra har sine fordeler. Det er litt vanskelig å slipe vekk i innerkant av hullet når man har 25mm hull og 125mm slipeskive. Men som TMe sier er det jo bare å bytte verktøy.

 

Og ja, slipestøv inne i båten er noe dritt, men med et av Havgapets ulltepper der også, samt en kost eller støvsugerrunde i etterkant så går det nok utmerket.

 

Lotus

Link to post

Hei.

 

Pleier å holde meg unna diskusjoner om "min venn"  :nonod: Havgaaapet. Men i tråden: "Bytte skrog-gjennomføring" på BM, startet 7/3 av Havgapet(?) er det et svar av "nullen" der det står: "havgapet og Suzuki er identiske. Suzuki skriver det samme på baatplassen!!!!!"

 

Og det eneste av innleggene i den tråden som er skrevet fra havgaaapets vanlige IP-adresse er faktisk innlegget fra "nullen"!

 

Så hvem er hvem? Gaapet påstår jo også at han finnes her på forumet og har hatt mange bra diskusjoner/meningsutvekslinger med meg!! Jeg er i hvert fall meg selv, det kan de som har truffet meg bekrefte.  :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Håper inderlig du forsto at jeg ikke mente å antyde at du var gaapet Suzuki?? Så nå er forhåpentligvis den eventuelle misforståelsen ryddet av veien.

 

Lars H.  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Håper inderlig du forsto at jeg ikke mente å antyde at du var gaapet Suzuki?? Så nå er forhåpentligvis den eventuelle misforståelsen ryddet av veien.

 

Lars H.  :nonod:

Det ikke engang antydet jeg LarsH. Men på "den andre siden" står det fortsatt at jeg er *****et. Skal karnøfle den fyren en dag. Rapper ideene mine da gitt. Klager til H.Due jeg.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...