Jump to content

Kvaliteten på impeller fra Biltema

my lady

Recommended Posts

Jeg er stamkunde hos Biltema og sparer mye på å kjøpe utvalgte artikler der. Jeg har også registrert stor prisdifferanse mellom original impeller og Biltema sine. Jeg antar at disse er gode nok, men personlig tar jeg ikke sjansen.

Ser for meg jobben/ulempen/risikoen ved et uplanlagt impellerskifte i en rullende båt i stor sjø, og har definert at her kjøper jeg originaldeler. Det kan tenkes at jeg blir "lurt", men da har jeg i alle fall gjort mitt for å forhindre ubehagelige situasjoner.

Buster X med Yamaha 70

Den impelleren i linken viste alle tegn på tørrkjøring. Har greid det samme selv, både med GT impeller og original VP.

Ble ellers forskrekket over at noen har usikrete skroggjennomføringer under vannlinjen med så store dimensjoner. Første gang jeg moste impellern min pga. tørrkjøring røk det også en "eksosslange". Det viste seg da at forige eier hadde satt inn en kjølevannsbelg i eksosen! DA er jeg enig i at en har brukt feil reservedel. Men jeg hadde jo ikke eksosavløp under vann.

I fjor moste jeg tre stk impellere. Heldigvis to av dem til Biltema pris:

1. Glemte å åpne ventilen. Min feil. Nybegynner

2. Flat sugeslange fra inntaket. Feil slange type. Min feil. Nybegynner

3. Sjøgress i vanninntaket. Hendelig uhell

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er ikke alltid den orginale er så bra heller...

Sakset fra et annet forum

Sjekket impelleren på min D2-55 idag, og ettter ca 100 timers gange, var tre blader vekk. (orginal volvo impeller)

Samme situasjon hos meg, min D1-30 impeller (samme batch nummer som Stein) mangler 3 av 6 blader.

Må dessverre meddele at VP's nye impeller jeg fikk på garantien i vår ikke holdt helt i mål. Én vinge borte etter 100 timer

Også min "garanti impeller" viste seg å miste blader, 2 stk i manko

Noen av disse byttet til Biltema impeller og siden har dette fungert uten problemer

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ser at det stadig refereres til "originalen" i motsetning til den fra Biltema. Etter som jeg kan huske i farten er det enda ingen som har oppgitt hvem/hvilke fabrikker/produsenter som produserer impellere så hvordan kan dere med slik sikkerhet skille den ene fra den andre bortsett fra pris og i hvilken butikk den er kjøpt? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei !

Er helt enig med "snekkern" her. Kjøper kun ting fra BT der jeg kan "se" kvaliteten - eller at det ikke betyr allverden om det skulle vise seg at den ikke var helt 100. DVS at jeg holder meg unna impeller og olje fra BT. Hvordan jeg skiller en original fra de andre ? Når den kommer i helsveiset plastpose med Yanmar emblem og delenummer - er jeg dum nok til å tro at den er originaldel.

OG sjekk prisen - ikke alt er like billig lenger der heller.

-koh

Hei !

Er helt enig med "snekkern" her. Kjøper kun ting fra BT der jeg kan "se" kvaliteten - eller at det ikke betyr allverden om det skulle vise seg at den ikke var helt 100. DVS at jeg holder meg unna impeller og olje fra BT. Hvordan jeg skiller en original fra de andre ? Når den kommer i helsveiset plastpose med Yanmar emblem og delenummer - er jeg dum nok til å tro at den er originaldel.

OG sjekk prisen - ikke alt er like billig lenger der heller.

-koh

Og når plastposen sier 'Yanmar', så mener du at impelleren er laget av Yanmar?

Jeg mener ikke at Yanmar har produsert impelleren, men jeg forventer at Yanmar har et kvalitetskrav til produktene som selges via eget delelager.

Det kan godt tenkes at det er samme fabrikken som produserer impellere for Biltema og andre billig-kjeder. Alle får gjøre som de selv vil, men jeg ønsker ikke annet enn "original-produkter" til driftskritiske deler av motoren.

Den dagen impellerbladene knekker, motoren stopper og jeg ligger i båten og :puke: og skrur for skifte impeller, så skal jeg i alle fall vite med meg selv at jeg har gjort mitt beste for å unngå denne situasjonen; med andre ord kjøpt "original"-impeller.

Buster X med Yamaha 70

Har tatt ut impeller på min nye Yanmar i vinter, denne var av kjent merke, Jonson (usikker på stavemåten). Kjøpte to BT impeller til 99,- for stykk - "originale" 660,-

Har tidligere kjørt på BT impeller, denne var 6 år gammel da båten ble solgt og fungerte/kontroller til en tilstand nesten uten slitasje før båten ble solgt. :yesnod:

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Orginale impellere holder mye lengre ved tørrkjøring enn eks. BT sine. Når impelleren til BT tørrkjøres så smuldres den opp og følger vannstrømmen. Orginal er for meg Johnson eller Jabsco, evt. motorleverandørens modell. Noen leverandører sier 1000 timer på en impeller. Timetallet er estimert på kontinuerlig bruk og ikke slik vi behandler disse snurrebassene med vinteropplag og glycol etc. Ta heller ut impelleren om vinteren og monter den inn igjen om våren hvis motoren går i vinterdvale :yesnod: .

Cirkeline

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...