my lady Startet 22.Mars.2008 Del på Facebook Startet 22.Mars.2008 er innpellerene til biltema noe å satse på (kvalitet) de koster 25 kr mens de koster rundt 200-300 kr andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Jeg er stamkunde hos Biltema og sparer mye på å kjøpe utvalgte artikler der. Jeg har også registrert stor prisdifferanse mellom original impeller og Biltema sine. Jeg antar at disse er gode nok, men personlig tar jeg ikke sjansen. Ser for meg jobben/ulempen/risikoen ved et uplanlagt impellerskifte i en rullende båt i stor sjø, og har definert at her kjøper jeg originaldeler. Det kan tenkes at jeg blir "lurt", men da har jeg i alle fall gjort mitt for å forhindre ubehagelige situasjoner. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Jeg har tidligere brukt impellere fra Bilema, fungerte helt greit. Akkurat nå kjører jeg med andre 'uoriginale' impellere. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Jeg brukte BT impeller i hele fjor. Ingen problemer. Samme embalasje, utseende og feeling som den originale. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
edo Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Kjørte hele sesongen i fjord med biltema impeller uten problemer på en VP TAMD40 Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
jørn Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Ikke har jeg noe peiling, men her er iallefall noen andres erfaringer: LINK Jørn Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 (redigert) Den impelleren i linken viste alle tegn på tørrkjøring. Har greid det samme selv, både med GT impeller og original VP. Ble ellers forskrekket over at noen har usikrete skroggjennomføringer under vannlinjen med så store dimensjoner. Første gang jeg moste impellern min pga. tørrkjøring røk det også en "eksosslange". Det viste seg da at forige eier hadde satt inn en kjølevannsbelg i eksosen! DA er jeg enig i at en har brukt feil reservedel. Men jeg hadde jo ikke eksosavløp under vann. I fjor moste jeg tre stk impellere. Heldigvis to av dem til Biltema pris: 1. Glemte å åpne ventilen. Min feil. Nybegynner 2. Flat sugeslange fra inntaket. Feil slange type. Min feil. Nybegynner 3. Sjøgress i vanninntaket. Hendelig uhell Redigert 22.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MVH Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Har en VP 41B og har kjørt med BT impeller nå i over 3 år uten problemer. Tidligere også har jeg kjørt med BT impeller. Det virker helt ok. Selvsagt må de kontrolleres av og til men det gjelder originalen også. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 (redigert) Det er ikke alltid den orginale er så bra heller... Sakset fra et annet forum Sjekket impelleren på min D2-55 idag, og ettter ca 100 timers gange, var tre blader vekk. (orginal volvo impeller) Samme situasjon hos meg, min D1-30 impeller (samme batch nummer som Stein) mangler 3 av 6 blader. Må dessverre meddele at VP's nye impeller jeg fikk på garantien i vår ikke holdt helt i mål. Én vinge borte etter 100 timer Også min "garanti impeller" viste seg å miste blader, 2 stk i manko Noen av disse byttet til Biltema impeller og siden har dette fungert uten problemer Redigert 22.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Ser at det stadig refereres til "originalen" i motsetning til den fra Biltema. Etter som jeg kan huske i farten er det enda ingen som har oppgitt hvem/hvilke fabrikker/produsenter som produserer impellere så hvordan kan dere med slik sikkerhet skille den ene fra den andre bortsett fra pris og i hvilken butikk den er kjøpt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
koh Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Hei ! Er helt enig med "snekkern" her. Kjøper kun ting fra BT der jeg kan "se" kvaliteten - eller at det ikke betyr allverden om det skulle vise seg at den ikke var helt 100. DVS at jeg holder meg unna impeller og olje fra BT. Hvordan jeg skiller en original fra de andre ? Når den kommer i helsveiset plastpose med Yanmar emblem og delenummer - er jeg dum nok til å tro at den er originaldel. OG sjekk prisen - ikke alt er like billig lenger der heller. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Hei ! Er helt enig med "snekkern" her. Kjøper kun ting fra BT der jeg kan "se" kvaliteten - eller at det ikke betyr allverden om det skulle vise seg at den ikke var helt 100. DVS at jeg holder meg unna impeller og olje fra BT. Hvordan jeg skiller en original fra de andre ? Når den kommer i helsveiset plastpose med Yanmar emblem og delenummer - er jeg dum nok til å tro at den er originaldel. OG sjekk prisen - ikke alt er like billig lenger der heller. -koh Og når plastposen sier 'Yanmar', så mener du at impelleren er laget av Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Og når plastposen sier 'Yanmar', så mener du at impelleren er laget av Yanmar? Jeg mener ikke at Yanmar har produsert impelleren, men jeg forventer at Yanmar har et kvalitetskrav til produktene som selges via eget delelager. Det kan godt tenkes at det er samme fabrikken som produserer impellere for Biltema og andre billig-kjeder. Alle får gjøre som de selv vil, men jeg ønsker ikke annet enn "original-produkter" til driftskritiske deler av motoren. Den dagen impellerbladene knekker, motoren stopper og jeg ligger i båten og og skrur for skifte impeller, så skal jeg i alle fall vite med meg selv at jeg har gjort mitt beste for å unngå denne situasjonen; med andre ord kjøpt "original"-impeller. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
koh Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Og når plastposen sier 'Yanmar', så mener du at impelleren er laget av Yanmar? Nei - sannsynligvis er den ikke det. Helt uinteressant for meg hvem som har laget den - så lenge Yanmar går god for at den er av samme utsøkte kvalitet som resten av motoren ! -koh Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 (redigert) Og når plastposen sier 'Yanmar', så mener du at impelleren er laget av Yanmar? Har tatt ut impeller på min nye Yanmar i vinter, denne var av kjent merke, Jonson (usikker på stavemåten). Kjøpte to BT impeller til 99,- for stykk - "originale" 660,- Har tidligere kjørt på BT impeller, denne var 6 år gammel da båten ble solgt og fungerte/kontroller til en tilstand nesten uten slitasje før båten ble solgt. Redigert 22.Mars.2008 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Cirkeline Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Orginale impellere holder mye lengre ved tørrkjøring enn eks. BT sine. Når impelleren til BT tørrkjøres så smuldres den opp og følger vannstrømmen. Orginal er for meg Johnson eller Jabsco, evt. motorleverandørens modell. Noen leverandører sier 1000 timer på en impeller. Timetallet er estimert på kontinuerlig bruk og ikke slik vi behandler disse snurrebassene med vinteropplag og glycol etc. Ta heller ut impelleren om vinteren og monter den inn igjen om våren hvis motoren går i vinterdvale . Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
my lady Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 tusen takk for alle svar,da tror jeg bt for en sjangse så får vi se jeg kjører bare i frskvann så problemet er vel mye mindre der en det er i saltvann Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.