Bennen Startet 22.Mars.2008 Del på Facebook Startet 22.Mars.2008 Jeg har fått problemer med baugpropellen på min Marex 330 Scandinavia, og lurer på om det er noen som kan hjelpe meg! Når jeg kjører baugpropellen, så drar den fint i noen få sekunder før den bare dør ut. Høres ut som den ikke får strøm. Men har sjekket batteriene, og selv når båten står tilkoblet lading via landstrøm drar den ikke lengre enn et par sekunder. Noen som har noen formening om hva dette kan være?? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Er problemet likt uansett hvilken side den skyver til? Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 det kan ha kommet vann inn i det elektriske Sitér dette innlegget Link to post
dezibella Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Har du kjørt med lite strømm så kan det være et rele som har gått fyken. Disse kan streike om man kjører med lite strømm på trøsteren. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Var her forleden utfor en mulig årsak som kansje du kan sjekke. Målte på forbrukbatteriene i båten til en kamerat. Han klaget på at lyset blunket når han kjørte igang en eller annen forbruk. Vi målte ca 12.80 volt på batteriene. Så målte jeg etter hovedsikkringen og der var det bare 11.60 volt. Tokk ut hovedsikkringen og gjorde reint koblingsstykket og sikkringen. Vi kunne se at det var antydning til irr på sikkringen. Sprayet på med CRC 2-26 og monterte sammen igjen. Og vips var det 12.60 volt på andre siden av sikkringen også. Men vi hadde fortsatt litt speningsfall så vi besluttet at han måtte kjøpe seg en ny hovedsikkring. Så ta med sikkringen i sjekkerunden når du feilsøker på trusteren. Se også på kontaktflatene på releet Disse brenner seg ved lavspenning. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
JRK Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Hei, Det første du bør gjøre e å sjekke spenningen. Mål direkte på batteripolene og se om spenningen dør ut sammtidig som propelleren stopper. Da har du defekt batteri eller defekt i ladesystemet. Typisk problem på litt gamle batterier er at laderen løfter opp spenningen slik at denne tror batteriet er fullt og går over til vedlikehold uten at batteriet har fått full kapasitet. Da vil propelleren oppføre seg slik du beskriver. Om spenningen ikke dør ut er batteriet i orden Mål så på propelleren. Dør spenningen ut sammen med propelleren har du feil i ledningsopplegget mellom batteriet og denne. Er spenningen stabil og propeller dør har du feil i selve propelleren Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Hadde samme symptomene på min. Den var sprek i ett par sekunder for så å dø sakte ut. Alltid når jeg virkelig trengte den... I mitt tilfelle var det produksjonsfeil (feil med børstebrua) på motor. Kjent problem visstnok, fikk ny motor fra leverandør :-) Du skriver ikke fabrikat, men min var type SidePower. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Du bør måle driftspnningen og sjekke hvor mye strøm trøsteren bruker. På loggingen under ser man spenningskurven målt på en 10 Hk trøster installert i en Bavaria. Med motoren på tomgang ser man at laveste spenning målt mens trøsteren er aktiv ligger på 12 volt. Ikke dårig med tanke på at trøsteren bruker 750 ampere og kablene mellom batteriene og trøsteren er 18 meter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Hei Brennen. Det kan være lurt at du legger ut mer info om baugpropellen: - hvilket merke har du - hviket batteri er propellen montert til - klarer du å få noen til å måle spenningen direkte på baugpropellen mens den aktiveres Virker på meg som tilkoblingsfeil (releer, el.lignende). Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 22.Mars.2008 Del på Facebook Svart 22.Mars.2008 Kjenner en som hadde samme problem, og det var også som nevnt over SidePower - kjent problem. Husker ikke nøyaktig hva som konket men fikk nye deler i posten kostnadsfritt selv om dette var langt utover garantiperiode. Som roaldbj sier er det alltid lurt å gi mest mulig info så ikke alt blir svevende. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Trusteren er en SidePower S55 fra 2002. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Når det gjelder batteriene, så er den koblet til forbruksbatteriene som er på 3*89 Amper. Batteriene er også fra båtene var ny i 2002. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 3 x 89A? Marex puttet vel gjerne i 3 x 90Ah Sønnak batterier? Eller 3 x 110Ah Sønnak? Er batteriene fra 2002 er det vel batteriene som ikke kan levere 250A kontinuerlig i mer enn en håndfull sekunder uten at spenningen faller. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Ja, her tipper også jeg at det er batteriproblemer. Kom på en historie som hendte en kompis av meg for tre år siden. Nyinnkjøpt brukt Skorgenes med baugpropell skulle prøves første turen ut av egnen havn. Alene i båten på flybridgen. Bakket ut og brukte så baugpropellen for å snu. Da hang releet seg opp. Båten begynte å snurre rundt mellom bryggene. Han kunne ikke springe fra brua for å stenge hovedbryteren som sto inne. Måtte bare sitte der oppe og bruke forover-/akterover etter som båten kom nære andre båter. "Heldigvis" var det gamle dårlige batterier, så til slutt døde baugpropellen ut. Det gikk bra, men han hadde noen nervepirrende 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Skal gjøre et forsøk i kveld ved å måle på batteriene ved kjøring av trøsteren. Men skulle ikke propellen ha fungert fint når jeg er koblet til landstrøm?? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Ikke nødvendigvis. Tar sin tid å lade inn nok guff til så stort forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Ja, her tipper også jeg at det er batteriproblemer.Kom på en historie som hendte en kompis av meg for tre år siden. Nyinnkjøpt brukt Skorgenes med baugpropell skulle prøves første turen ut av egnen havn. Alene i båten på flybridgen. Bakket ut og brukte så baugpropellen for å snu. Da hang releet seg opp. Båten begynte å snurre rundt mellom bryggene. Han kunne ikke springe fra brua for å stenge hovedbryteren som sto inne. Måtte bare sitte der oppe og bruke forover-/akterover etter som båten kom nære andre båter. "Heldigvis" var det gamle dårlige batterier, så til slutt døde baugpropellen ut. Det gikk bra, men han hadde noen nervepirrende 10 minutter. Dette er ofte et problem relatert til dårlige batterier eller spenningsfall i kabler. Releet sveiser seg fast og henger seg opp. I henhold til kravene skal ikke spenning under drift være lavere enn 10,5 volt mener jeg å huske. Nå krever visstnok motorprodusentene eget startbatteri til motoren som ikke skal belastes utenom, og dette er for å sikre elektronikken en minimum driftspenning. Hvis man da skal benytte forbruksbatteriene til trøsteren eller ha et eget trøsterbatteri, svarer det seg å gjøre noen beregninger i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Men skulle ikke propellen ha fungert fint når jeg er koblet til landstrøm?? Skjønner ikke helt sammenhengen. Baugpropellen din går vel ikke på landstrøm? Uansett om du har landstrøm eller ikke er det jo batteribanken som skal levere 250A til baugpropellen og er batteribanken dårlig, spiller landstrøm null og nada rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 (redigert) Jeg hadde samme problemet på en QL som var montert i en Scand. Her var problemet sammenhengende, ved at det ene førte til det andre. Båten har kun to batterier, og det var derfor montert et spesial batteri (husker ikke merket, men de er røde og grå, og stein dyre - men veldig bra). I mitt tilfelle hadde først hjelpebatteriet blitt dårlig, deretter hadde releene blitt sotet som følge av dette. Når jeg fikk nytt batteri på garantien (etter 4 år!!!), så trodde jeg alt var løst, men den gang ei, jeg måtte også ta ut releene og rense disse. Hos forhandler får man kun beskjed om å kjøpe nye, men disse er dyre, og det er ingen grunn til å skifte disse hvis man er litt fingernem. Jeg tok ut releet, satte meg godt tilrette på et bord, og finpusset polene med smergel papir, samt smurte opp alle bevegelige deler - etter dette var den som ny. Alle baugpropellere (helt fra 2 HK til 15 HK) som går på strøm, er følsomme for å få nok spenning. Dersom de ikke gjør dette, får man lett mange følge feil som ikke lar seg rette kun ved å f.eks. bytte batteriet. For meg høres det ut som du bør montere et "buffer batteri" helt forran ved baug propellen, med en diodeskiller, som så gjør at dette lades for seg selv når du bruker båten. Lykke til! Redigert 23.Mars.2008 av Bavaria38 Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Skal gjøre et forsøk i kveld ved å måle på batteriene ved kjøring av trøsteren. Men skulle ikke propellen ha fungert fint når jeg er koblet til andstrøm?? Jeg føler med deg Bennen. Så¨langt vet du ikke om problemet skyldes selve baugpropellen, styringsenhetene eller strømforsyningen. Er dette korrekt oppfattet? Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Nå var jeg i båten med et ikke alt for godt måleinstrument. Den viste 12 volt fremme til baugpropellen når den ikke er i gang. Når jeg kjørte trøsteren falt den veldig,,,! Men skal snakke med en elektriker på jobb i morgen, og få låne et digitalt måleinstrument. P.S Tok ut børstene også i dag, men disse så helt fine ut. Så langt er konklusjonen at jeg må ha nye forbruksbatteri, men merkelig er det. Lå tre dager i påsken uten at jeg var koblet til strøm og kjørte både kjøleskap, lys + tv uten at jeg merket anntydning til at det var lite strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Jeg kjører trøsteren på startbatteriet, og det tror jeg det er mange som gjør. For å sjekke batteriene: lad opp og mål syrevekten. Men skal visst være nødvendig? å vente et par timer etter opplading før du får korrekt måleverdi. Sitér dette innlegget Link to post
redo Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 har også en marex 330 jeg hadde det samme tullet som deg....men da jeg nå skiftet motor sjekket vi ledningenen som er montert orginalt fra marex og vi feil der....vi flyttet pluss kabel over på forbruk da marex pleier å koble det på start.....og vi hadde en kabeil for mye.....og ved lading fra land (lader koblet på start) leker den strøm gjennom volvo lade fordeler boksen og jeg fikk ikke toppladet noen batarier Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Her er mange med veldig god greie på ting. Kan bli skummelt å uttale seg, men prøver nå likavel. En kamerat hadde problemer med at trøsteren virket bare noen få sekunder. slo av tenning. og etter ei stund virket alt som det skulle igjen. Fikk da forklart at i kretskortet til trøsteren lå en liten sak som koblet ut motoren når den ble for varm. i dette tilfelle var ikke motoren for varm. men når kretskortet ble skiftet. da var alt i skjønneste orden igjen. Kan jo kanskje sjekke dette og?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
logget av Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Nå var jeg i båten med et ikke alt for godt måleinstrument.Den viste 12 volt fremme til baugpropellen når den ikke er i gang. Når jeg kjørte trøsteren falt den veldig,,,! Men skal snakke med en elektriker på jobb i morgen, og få låne et digitalt måleinstrument. P.S Tok ut børstene også i dag, men disse så helt fine ut. Så langt er konklusjonen at jeg må ha nye forbruksbatteri, men merkelig er det. Lå tre dager i påsken uten at jeg var koblet til strøm og kjørte både kjøleskap, lys + tv uten at jeg merket anntydning til at det var lite strøm. Du forteller at spenningen målt fremme ved trøsteren er 12 volt uten at den er på, og da er det i grunnen ikke rart at trøsteren ikke vil gå. 12 volt uten belastning er en indikasjon på at batteriet er tomt for strøm eller i verste fall defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.