Bennen Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Da er nye batterier bestilt. Må begynne et sted! Får håpe det blir ordning da:) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Heisann. Jeg hadde akkurat samme problem som deg, med tilsvarende baugthruster. Sjekket kablene og tilkobling fra batteribank (2 x 110 Ah). Har vel 6-7 meter kabel med 70mm2 tverrsnitt, så dette skulle være tilstrekkelig. Målte likevel stort spenningsfall ved thrustermotor når jeg kjørte denne. Batteriene var da toppladet. Forsøkte deretter å koble et ekstra batteri direkte på motor ved hjelp av startkabler, og thrusteren gikk som den skulle. Jeg kjøpte da et ekstra 110 Ah batteri som jeg installerte fremme i båten, og koblet sammen med resten av forbruksbanken. Dette har fungert helt perfekt siden. Alternativet kunne vært å trekke frem ekstra kabler for å øke tverrsnittet, men det var billigere og enklere å installere et ekstra batteri. Så fikk jeg større forbruksbank "på kjøpet". Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Jeg merker i hvertfall stor forskjell på nybåten som har eget batteri til baugpropellen montert forran. Den gamle hadde kobling til startbatteriet og det ble et enormt spenningsfall hver gang den ble brukt (kan ikke være helt bra for motoren). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 (redigert) En bautrøster i denne størrelsen bruker normalt 250 ampere etter den første startstrømmen er unnagjort. (Litt avhengig av båtstørrelse) Med 14 meter 70 kvadrat kabel gir dette et spenningsfall på 0,8 volt i kablene, og det resterende spenningsfallet ligger da i batteriet. Her er det totalen som gjelder, og spenningen målt på trøsteren bør ikke være lavere enn 10,5 volt. Batteri foran eller bak, ikke noe problem så lenge man har totalen i orden. Om man da opprinnelig har batteriet bak og kraftige kabler, så er det vel snakk om økonomi. Med en ombygning som innebefatter et ekstra ladeskille og to batterier i stedet for et, tror jeg dette blir mer kostbart enn å montere et bedre egnet batteri bak. Men nå ryktes det at blant annet Volvo ikke tillater å kjøre trøster fra startbatteriet. Redigert 26.Mars.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 ...Men nå ryktes det at blant annet Volvo ikke tillater å kjøre trøster fra startbatteriet. Det kan vel ikke Volvo ha noe med? (Forutsetter selvfølgelig i fh. til VP-motor). Motoren er allerede i gang, og hva er i så fall problemet? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Det kan vel ikke Volvo ha noe med? (Forutsetter selvfølgelig i fh. til VP-motor). Motoren er allerede i gang, og hva er i så fall problemet? Jeg har oplevet at motorinstrumenterne "frøs" på grund af spændingsfald når jeg brugte thrusteren. Så man kan vel forestille sig, at den nye EVC-elektronik ikke kan tåle spændingsfaldet. (mere brænde på bålet for VP/EVC-haderne herinde...) Andy Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 OK - hvis det er slik. Men da vil ikke dette bety noe for gamle "umoderne" motorer som f.eks. VP 41A som jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Hei! Spennngsfall er nok en sannsylig årsak,fram med mulitmeteret! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 OK - hvis det er slik. Men da vil ikke dette bety noe for gamle "umoderne" motorer som f.eks. VP 41A som jeg har. Det er for meg ganske åpenbart at VP frykter at spenningsfallet vil skape problemer for EVC systemet, og at de derfor er føre var når ny teknologi i motorstyringen tas i bruk. Jeg tror innerst inne at dette er et klokt standpunkt med tanke på generell driftsikkerhet, for spenningsfall, feil batterivalg, utslitte batterier etc. Har alltid vært en relevant problemstilling i fritidsbåt. Jeg har god erfaring med å installere lav volt alarm og batterimonitor i en del båter, for det er ikke gitt at alle båteiere har noe forhold til strøm og spenning. Man trenger ikke å lese så mange trådene på dette forumet for å få en bekreftelse på at mange trenger hjelp i slike spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Gedigen nedtur. 4 splitter nye batterier montert, men ingen forskjell! Baugpropellen kjører fint i 2 sek før den dør ut! Nå vet jeg ikke hvor jeg skal begynne å lete etter feil! Er jo ikke akkurat flust med skipselektrikere på Helgeland:(:( Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 (redigert) Frustrerende men tenk positivt. I mange tilfeller havarerer komponenter fordi batteriene er dårlige, så nå gjelder det bare å finne følgeskaden. Hobby elektrikere bruker som regel bare voltmeter, og derfor kjøpes også ofte feil deler. Du trenger et voltmeter o-50 volt DC og et tang amperemeter for måleområdet 500 ampere DC hvis du skal bli den første elektrikeren på Helgoland. (Hvis trøsteren din er ca 4 Hk). Poenget er nå å lokalisere feilen, og hvis man bare måler på spenningen blir dette langt mer komplisert. Derfor er det også ofte dyrt å bruke hobbyelektrikere, for timene går selv om de er noe billigere. Spørsmålet er om trøsteren har kortsluttet og bruker altfor mye strøm, om det er spenningsfall i trøsteren eller andre steder i anlegget. (Jeg gjør regning med at du har kjøpt ferdige batterier for bruk og festet polskoene godt samt sjekket sikringen). Begynn derfor med å måle spenningen direkte på trøsteren (etter releet) samtidig som strømmen måles på den ene lederen. Hvis alt hadde vært ok, ville spenningen vært 10,5 -11,5 volt og strømtrekket ca 250 ampere når trøsteren går. Hvis du kan måle dette først, så skal vi finne feilen etter hvert. Normalt lokaliseres en slik feil på 5 minutter hvis putene over batteriet og trøsteren er fjernet på forhånd. Vær litt nøye med avlesningene. (0,1 volt på spenning og 10 ampere nøyaktighet på strømmen). Redigert 28.Mars.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Har du trykknapper til betjening ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Som solbris er inne på: det kan være at selve kontrollpanelet har svakheter. Dette kan du sjekke ut ved å å koble støm direkte mellom 12 volts fremføringen til baugpropellen og SB eller BB kontakt på baugpropellen. Derrsom den nå går lengre enn 2 sekunder, kan det være at selve bryterenheten er defekt. Jeg har hørt om flere som har fått byttet denne hos Slepner Motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Jeg har to styreposisjoner, og problemet er det samme på begge kontrollene til baugpropellen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Jeg har en bekjent med en Windy 33 Scirocco som har omtrent samme problem - hver gang han bruke rbaugpropellen så kobler stereo og kartplotter ut. Har tipset han om denne tråden. Jeg har bedt han sjekke irr på polene som første steg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Jeg har ikke fått med meg alle detaljene i innleggene over, men jeg forstår det slik at du har en Sleipner baugpropell fra 2002. Strømforsyningen skal nå være i orden, og feilen oppstår fra begge styreposisjonene. Vi begynner vel da å lokalisere feilen til selve motoren med påmonterte innslagsreleer. Slutter motoren å fungere både ved SB og BB innslag? I så fall ville jeg demontere motoren fra selve tunellen (4 umbracoskruer) og levere denne for overhaling. Det kan være at du ved å fjerne deksler til releene kan se irrdannelser. Dersom det er svært mye kullstøv omkring motoren kan det tyde på at kullbørstene er nedslitte, men jeg synes dette i så fall har skjedd svært fort på 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 (redigert) Jeg ville startet med å måle spenningen fra batteriene og igjennom alle kontaktpungter både på + og - koblingene. Bruk et digitalt instrument som viser 2 desimaler. Typisk måling vil være f.eks 12.72 volt. Ikke heng deg opp i .72 det kan like godt være .68 eller noe annet. Lag en skisse og skriv ned hva du måler på hvert av pungtene. Typiske målepungter for +kablen vil være; A: Batteri B: Sikkring inn og ut C: Hovedbryter inn og ut D: Event. rele istedet for hovedbryter. E: Baugtruster. F: Minuskabel Når du da skrur av deksel til trusteren ser du på kontaktflatene på releet inne i trusteren. Er disse svarte av sot, tyder det på dårlig kontakt her. Årsak til det kan være at du har kjørt truster uten at motor har vært i gang eller at det er svake pungter i kablingen fra batteri til truster. Ser alt dette bra ut ville jeg da koblet motor fra akselen til propellen. Husk å slå av hovedbryter. Prøv å drei på motoren med handkraft, kansje ved hjelp av en tynn skrutrekker i hullet til splinten. Dette for å sjekke at lager løper fritt. Hva føler du nå? Løper motor greit runt? Prøv det samme med propell. Hvis du har assistanse ville jeg nå holdt motoren med hendene, støttet opp mot underlag og aksel står fritt, prøvd å kjøre den uten belastning. Du burde nå ha lokalisert feilen et eller annet sted på veien. Hvis problemet ikke er løst nå så er det bare å skru ut driten og kaste den over bord Stopp, stopp ikke kast den enda Et pungt som jeg glemte her var releets styresrøm. Har du sjekket koblingspungter her. Se etter irr og dårlige/løse kontakter. Har du kontrollbryter ved styreposisjon. Sjekk og mål spenning her også. Noen ganger henter produsenten av båten styrestrøm fra forbruksbatteriet. Bruk en god spray for elektro, og her kan jeg anbefalle CRC 2-26 som jeg har meget god erfaring med. Sray på alle kontaktflater og sikringer og koblingspungter. Nå kan du kaste`n i havet...... Redigert 29.Mars.2008 av W-945 (see edit history) Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
roaldbj Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Ikke kast den - S55 er en god baugpropell. Dette kan helt sikkert la seg reparere. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Har redigert og lagt til litt så jeg løfter denne opp igjen Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Bennen Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Hadde løs motoren i dag, og den går lett rundt! Gjorde den helt ren for støv og det var ikke tendenser til irr noen steder!! Det jeg derimot merket var en knekk på oljeslangen fra beholderen og ned til trusteren. Ser ut til at knekken har vært en stund, men slangen sto full av olje under knekken! Kan dette ha gjort skade? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Nei, denne oljesmørningen skal ikke ha betydning for den hendelsen du har beskrevet i det førsste innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Hei igjen. Foreslår følgende enkle test, som du gjør selv på 5 minutter. Ta det ene av de nye batteriene frem til baugthrusteren og koble direkte på motoren med gode startkabler. Hvis thrusteren virker OK når du kjører den fra betjeningspanelene, har du nok for stort spenningsfall på ledningsopplegget fra batteribank til motor. Da kan du søke etter dårlige kontakter o.l. eller velge å plassere det ene batteriet forut permanent. Som nevnt tidligere, dette løste mitt problem. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Problemet er løst:) Tok løs motoren en gang til og tok den med på verkstedet på meieriet der jeg jobber. Der gikk maskinister og elektrikere på den, og fant feilen:) Det skulle vise seg at en av børste var skjevslitte, slik at når de filte den til og satte den på plass igjen fungerte trusteren prikkfritt!! De mente at grunnen var at fjera hadde sått litt skjevt, og dermed hadde børsten blitt skjev. Tidligere var det også en den gnist fra motoren (dette har jeg glemt å nevne tidligere), men dette forsvant også helt nå! Bare synd jeg har brukt 4000 kroner på nye forbruksbatteri..... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Takk for informasjonen og hyggelig at problemet er løst. Det eneste jeg savner er et par bilder fra børstene. Om du lagrer og vedlikeholdlader de nye batteriene vil du kunne ha nytte av dem mange år fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Bennen Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Ble ikke tatt noen bilder underveis desverre,,, Men det skal jeg huske til neste gang:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.