Voff Startet 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2008 Har lest gjennom arkivene angående import fra USA uten å bli særlig klokere; bortsett fra at det synes å være relativt komplisert . Så kommer noen konkrete spørsmål. Jeg vurderer en Grand Banks 42 fra sånn siste halvdel av 80-tallet. For å se om dette er et prosjekt som går i hop må man sette opp noe som ligner på et budsjett. 1. Frakt. Er det noen som har sånn anslagsvis peiling på hva det koster å få fraktet noe slikt fra USA til Norge. Snakker vi om 50.000kr, 100 000kr eller 200 000kr etc...? 2. CE godkjenning. Hva må man regne med å betale for en slik jobb? 3. Er det korrekt at CE godkjenningens utslippskrav gjør at motorene i en slik båt (85-90 modell) ikke vil bli godkjent? Å innstallere nye motorer i en slik båt gjør vel hele prosjektet uinteressant dersom man ikke skulle være heldig og komme over en billig båt med defekte motorer. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Tviler på at disse gamle motorene har sertifiseringer som dekker dagens krav så sannsynligheten for at det blir ett problem /ikke kan sertifiseres , er så høy att dette bør avklares med godkjent CE sertifisør for båter /båten før event kjøp. USA er stor , innlandsfrakt til roro havn , sansynligvis ,Baltimore kan bli like stor som den over dammen og med 42" er det kanskje og meget lønnsomt å ta den sjøvegen fra Bremen eller Gjøteborg til hjemmplass. Frakten vill variere mye fra å ta båten ombord fra vannet eller den kan bringes ombord på annen måte , du må uansett være flink til å manøvrere blant kjeltringer når disse oprasjoner , avtaler gjøres. 50.000 burde holde men det kan fort bli det doble CE godkjening for en slik båt har jeg ville budskjertert til ca kr 30 000 - 50 000 kr ,og jeg ville ha fått den godkjent i USA før noen fraktkostnader har påløpt. Å betale hk avgift på så gamle motorer er en tvilsom innvestering om de kan godkjennes. Fikk hjemm en Seadoo Challenger ca 20" , for 14 dg siden , gjorde alt selv da vi handler litt maskiner og ustyr fra USA så det gikk tålig bra men annbefaler ingen uten erfaring, kjennskaper till handel med USA å forsøke dette på egen hånd. Disse holder till i UK og Gjøteborg , og de kan svare på det meste : dave@americansportsboats.com Vi brukte ikke disse men disse har gode referanser og kan svare på det meste og skaffer godkjent CE sertifiserer , det er og en trønder som har fått god omtale for slike tjenester på dette Båtmagasinet. Om du har kjøpt en båt kan du få noen adresser fra meg på sikker og rimelig flatbedtrucker og noen befraktere for frakt til Bremen og event videre til Drammen eller Gjøteborg Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 22.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Takk for svar Ser at American Sports boat ltd spesialiserer seg på mindre båter, men det er jo mulig de kan håntere en Grand Banks. Og kanskje organisere transport til Norge. Imidlertid er det vel tvilsomt at de kan tilfredstille kravet om manualer og dokumentasjon på norsk! Er dette forøvrig et absolutt krav? Jeg behersker da engelsk? Er det mulig og oversette båtens eventuelle original manualer og dokumentasjon fra engelskt til norsk selv? Er det noen som kjenner til Flex international? http://flexexport.com/index.php Disse kan organisere det meste. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 (redigert) Sellfølegelig kan du lage brukermanualen selv. Her er en god veiledning :amble brukerhåndboken http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...98?OpenDocument Ved CE godkjenning i Norge for Norge kreves brukerhånbok i skandinavisk språk. Ved Ce godkjenning i fx i USA kreves det ikke brukerhåndbok i skandinavisk språk Ved innport til Norge av brukte CE godkjente produkter kreves det ikke brukerhåndbok i skandinavisk språk , bare ved nye. Det betyr nok at det går an å slippe denne oversettelsen men det er nok kanskje enklere å lage en bra nok brukerhåndbok. I tollvesenets papirer går det ett skille mellom innen og utenbordsmotorer så om du har påhengsmotoren ett stykke inni båten så blir det en innenbordsmotor , med ett slikt regelverk er det vanskelig å si hva som kan godkjennes og ikke. Redigert 22.Mars.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 CE merking av de motorene på gamle Grand Banks er ikke mulig . frakt for 50 000 nok , skaff meg kontakten som ordner det så skal jeg bruke han med en gang ... var nesten morsom den realistisk frakt på den båten er 20 til 30 000 US dollar ,jeg vet det ,,shipper slike hele tiden , kommer an på hvor i landet der borte den sitter og. Ce merking etter godkjente motorer er inn, koster på denne 40 000 nok. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 (redigert) Att du ler på grunn av dine lesevansker er for meg ok , om du prøver en gang till vill du se at max kost vurderingen min på fraktkostnadene ligger kr 50000,- over din på denne båten , og da synes du mine vurderiger er latterlige billige ? Det betales store forskjeller i fraktkostnadene av de som henter båter til EU / Norge. Jeg har aldri shippet noen Grand Banks 42 og kommer trolig ikke i mittnåverende liv til å shippe slik båt hit til eget bruk , brukte lister på tillsvarende utførte frakter gjort av andre . Om du forlanger kr 40 000 for å få etttersertifisert motorer så kan du vell snart kjøpe en slik båt ? Redigert 27.Mars.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 (redigert) 1. Frakt. Er det noen som har sånn anslagsvis peiling på hva det koster å få fraktet noe slikt fra USA til Norge. Snakker vi om 50.000kr, 100 000kr eller 200 000kr etc...?2. CE godkjenning. Hva må man regne med å betale for en slik jobb? 3. Er det korrekt at CE godkjenningens utslippskrav gjør at motorene i en slik båt (85-90 modell) ikke vil bli godkjent? Å innstallere nye motorer i en slik båt gjør vel hele prosjektet uinteressant dersom man ikke skulle være heldig og komme over en billig båt med defekte motorer. 1. Ta deg en tur inn på www.yacthworld.com og finn en link til Ship it. (du finner linken på enhver båtannonse. Legg så inn mest mulig realistiske tall i tabellen så vil du i løpet av en uke ha ihvertfall 4-5 forskjellige priser. Jeg har nettopp bestilt en 32foter(LOA 35fot) og denne kommer på ca 17 -18 000 dollar i frakt. Denne båten ligger i Florida, og det bør den du finner også gjøre(Evt. Georgia eller nærligende stat) da transport i USA har blitt sinnsykt dyrt... 2. Som denne Mr. Import sier så er nok 40 - 45 000 en realistisk sum, om du ikke finner noen som nylig har CE merket tilsvarende båt... Jeg setter ganske mange penger på at det skal du slite med å finne siden import av brukt eldre Grand Banks er lite utbredt i norden. Herlig å lese om Mr.Import som henter inn såne hele tiden! :) 3. Motorer der borte er forholdsvis lite verdt, så jeg ville heller satse få å få satt inn nyere motorer der borte før transporten. Når du finner den båten du synes er interessant, så kan du veldig enkelt si at før du har sjøklar båt i Norge må du betale dobbel sum av den amerikanske... Lykke til. Redigert 28.Mars.2008 av Bayliner3258 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Att du ler på grunn av dine lesevansker er for meg ok , Om du forlanger kr 40 000 for å få etttersertifisert motorer så kan du vell snart kjøpe en slik båt ? Nå er ikke lesning alltid like lett, men nå skrev vel Misteren at det var CE merkingen som kostet rundt 40k etter at nye motorer var montert inn, hvilket ikke er en urimelig sum etter mitt enkle skjønn. Ce merking etter godkjente motorer er inn, koster på denne 40 000 nok Så totalt med frakt og CE merking så havner en tett oppunder 200k NOK +/- litt, som er et rimelig greit anslag Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Da er vi enige når det gjelder cirka budsjettet til ce merkingen , når det gjelder ca minstepris for frakt USA- Norge antydet jeg nok 50k , men kan fort bli det dobble ,mens mr Import mener 20 - 30,000.00 USD så her er det nok noe avvik , hvem sin vurdering som er latterlig får andre vurdere. Er nå noe såret og vonbroten men det er vell av sine egne en skall få det. Innenlanstransport i USA er billig , men USA er stort , så en 50 fots seilbåt ble fraktet helt fra øst til veskysten for 10,000.00 usd. Betalte nylig 4500.- nok for sleping av 20 fots båt fra Wiconsin til Baltimore . Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Mye høye priser på overfarten fra USA. Kan prisene ha steget med nesten 100% på noen få år? Kameraten min tok inn 2 båter i 2006 med World Wide Shipping, han brukte en agent i Bremerhaven. (Michael tror jeg 00494215226274) Frakten for en 30 foter var da kr 35000 fra Baltimore til Bremerhaven. Det ble ca 1000 dollar ekstra til Gøteborg. Han sjekket frakt fra Bremerhaven og Gøteborg til Norge men fant fort ut at det var billigst å frakte de sjøveien.(egen kjøl) Fikset også CE godkjenning i Tyskland og Sverige. (ikke var det svindel med CE merkingen heller) Han fikk de godkjennt og tok deretter ut motoren før de skulle til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Innenlanstransport i USA er billig , men USA er stort , så en 50 fots seilbåt ble fraktet helt fra øst til veskysten for 10,000.00 usd.Betalte nylig 4500.- nok for sleping av 20 fots båt fra Wiconsin til Baltimore . Hehe.. Ikke la det gå inn på deg! Transport i USA billig??? Ok, alt er relativt, men kjøper du som i dette tilfellet en 42 Grand Banks så er dette spesialtransport og det koster, selv der borte. Min nye båt koster ca 5 000 dollar fra Fort Meyers(Fl) til Brunswick(Ge), og det er jo ikke langt(450miles?). Hadde båten gått på en henger hadde vi kanskje snakket om 1000-1200 for samme strekningen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg tok inn en 30 foter i 2001, og betalte den gangen 3200$ (+300$) for sjøfrakten, 1500$ som innbefattet henting i Ft. Lauderdale, laging av krybbe og transport til havnen i Jacsonville... Betalte videre 3000 SEK i kai avgifter i Sverige, og 10000 NOk for biltranport til Norge.. At frakten har steget en god del på disse drøye 6 årene er det nok lite tvil om.... og jeg fikk frakten meget billig siden de 300$ medførte at båten min krympet drastisk på papiret, størrelsen på båten ble nesten redusert med 40% (fra drøye 4000 til 2700sq.ft).... og beløpet gikk til en tørst havnesjef i Jacsonville... Min frakt kom seg på 5000$ pluss moms pluss 13000 kroner, noe som etter dagens kurs er rundt 45000 kroner, det var i november 2001 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Xlnt Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Hei Jeg tok inn en 36 foter høsten 2007 og det kom tett på 20.000 dollar med alle utgifter, den lå på vannet da jeg kjøpte den og ble fraktet på henger fra Hampton utenfor Baltimore, til baltimore og deretter til Gøteborg, hentet den selv i Gøteborg og fikk den sjøsatt der. For en 40+ foter skal du ikke se bort i fra at det fort blir 30.000 dollar, husk de tar betalt pr kubikkmeter og en GB er jo ikke akkurat lav og smal. Jeg kan love deg jeg undersøkte en hel masse før jeg fant fraktfirma. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
fiskebat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Spurt : http://www.struerskibshandel.dk/index.php?id=123,799,0,0,1,0 ? Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Hvordan er det med CE-merking hvis båten er uten motor(er)? Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Wandalen Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Hvordan er det med CE-merking hvis båten er uten motor(er)? Du får ikke ce merket en båt uten motorer. Jeg betalte 25000 Svenske for min CE merking , lomplett alt ink. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Min bror kjøpte en 24 foter i USA i fjor og mener han sa at frakt fra Gøteborg til Arendal var dyrere enn reisen over atlanteren! Tror det var snakk om ca 15.000 kr over atlanteren. Sitér dette innlegget . Link to post
fiskebat Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Du får ikke ce merket en båt uten motorer. Jeg betalte 25000 Svenske for min CE merking , lomplett alt ink. Det er korekt i følge IMCI , men du kan få fortolle en båt uten motor men egenlig skal det ikke la seg gjøre da båten ikke skal kunne fortolles uten ce godkjenning. Det fortolles jo en masse nye båter til båt forhandlerne uten motor inn til Norge så det helt riktige svaret må vere tja. Når det gjelder ce merkingen så er det ikke alle fartsområder som krever IMCI sin serifisering , fx. om den skal brukes som lekeplass i en barnehage er det godt nok med egencertifisering av CE merkingingen noe som og burde vert tillat under fartsområdet C , iverfall så lenge det ikke er noen kvalitetskrav som forhindrer skrogreprasjoner gjort etter div videokurs på dette forum. Det betyr att deres svar er feil, båter kan importeres og sertifiseres uten motor i enkelte deler av landet, snakk med deres stedelige tollkontor om dete. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Har fått en mail idag ang nettopp dette temaet. Heinrich Leshner har nå ikke godkjenning??? til å CE merke båter i Norge, sjøfartsdirektoratet tar tydeligvis CE reglene i egne hender ettersom mannen jo er godkjent kontrollorgan andre steder i verden... Forbanna kommunist stat! Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hei Jeg kan aldri tenke meg at Sjøfartsdirektoratet har hjemmel for å utelukke ett godkjennt kontrollorgan. Dette er jo en sak for EØS domstolene. Har noen fått dette skriftelig fra Sjøfartsdirektoratet? Det vil si at alle nye båter også skal godkjennes i Norge, det blir travelt for O.Hjelmeland. Mvh Spirit Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Det som jeg synes er galt og som politikerne bør ryde opp i som har gitt dette monopolet Til IMCI er : IMCI vet hvilke masseproduserte motorerserier og båter de har godkjent og tidligere fått betaling for , at det skall koste ca 10000 for å påføre de CE merket er litt drøyt. Produsentene ønsker ofte ikke CE merket skall stå på båten for å hindre parralellimport , det kan vere små variasjoener på produsenten s ce mekede båt og den amrikanske uten CE merke , men det er og forskjeller innenfor produsentens ce merkede serier. Norge som ikke en gang er medlemm av EU er det eneste landet i Eu som for å beskytte IMCI krever att Samsvarserklæringen skal inneholde skroknummret og dette koster deg ca kr 10 000,- og att du kanskje ikke klarer å få ce merked båten. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Har fått en mail idag ang nettopp dette temaet Hvem kom den mailen i fra? -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Spirit Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Ja det hadde vært moro å sett hvem den mailen kommer fra og hva som står der. Er mest inntressert i hvem som har sendt eller signert skrivet. Mvh Spirit Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Mailen kom fra Leschner selv, etter en forespursel om å CE merke en båt. Her er alt som står i mailen, mottat i dag! Jag kan inte ce - märkar båtar till Norge tills vidare. Vi måste först stämma Sjöfartsdirektoratet till rätten i Norge och EU Hälsning Heinrich Redigert 2.April.2008 av Bayliner3258 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Mailen kom fra Leschner selv, etter en forespursel om å CE merke en båt. Her er alt som står i mailen, mottat i dag! Jag kan inte ce - märkar båtar till Norge tills vidare. Vi måste först stämma Sjöfartsdirektoratet till rätten i Norge och EU Hälsning Heinrich Da blir det vel litt dyrere og CE merke i Norge og da tenker jeg... Heia Norge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.