Jump to content

Igjen: Båt fra USA. CE godkjenning og alt det der

Voff

Recommended Posts

En sak jeg har lurt på lenge, hvorfor må disse båtene bli godkjent i Norge, kan man ikke benytte Svenske sjøfartsverket eller tilsvarende i et annet EU land????? Min siste båt kom fra USA men opprinnelsesland var Italia og dermed hadde båten et EU basert skrognummer og dermed ingen problemer. Hvis man hadde fått ferdig en CE merking med tilhørende skrognummer og papirer før båten kom til norskegrensen så burde jo alle problemer med det H"#¤%"¤#"&% Sjøfartsdirektoratet være ute av verden? Hvorfor må Feks skrognummeret begynne med NO-xxxx for en båt til norge, kan den ikke begynne med SE-xxxxx

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Hvorfor må Feks skrognummeret begynne med NO-xxxx for en båt til norge, kan den ikke begynne med SE-xxxxx

Selvsagt kan det begynne med SE, men jeg tro en må ta båten inn i Sverige først.... og jeg tro de da vil ha sine 25%, og deretter inn i Norge som sikkert også vil ha sine 25% om jeg kjenner finansdepartamentet rett, slik at det kan jo bli noen ekstra kostnader forbundet med dette.. Alternativt kan vel være om en finner en "kanaløy" eller lignende uten moms, og ta båten inn der først for CE merking før ekport til kongeriket Norge..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er fordi IMCI skal få betalt en gang till for en jobb di har gjort før , for å kunne få det till må skrågnummeret stå på sammsvaserklæringen slik att den opprinnelige sammsvarserklæringen uten skrågnummer ikke kan brukes .

Har brev vekslet med Sjøfartsdirektoratet om dette og de sier att de opprinnelige samsvarserklæringene er ulovlige / ugyldige / mangelfulle.

Handler dette om trygghet eller kameraderi ?

Mailen kom fra Leschner selv, etter en forespursel om å CE merke en båt

Han har ordnet med CE på en båt for meg som enda ikke er ferdig, har holdt på 1 år nå. Har ikke fått noen beskjed fra ham at han har trekt seg, men så venter jeg også fortsatt på Sjøfartsdirektoratet om den blir godkjent eller ikke også. Han kanskje vil legge CE merking litt på IS til det blir en avklaring hos SFD. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at SFD ikke må godta og akseptere arbeidet hans og Udicer ang min båt.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det må stå type og fartsområdet , muligens kan og kreves : modell namn og nummer `ne . Skrognumret brukes ikke av alle produsenter og er ikke nødvendig.

Dvs hvis fx Baylander har fått ce godkjent en produksjonsserie som f.x. heter Baylander Sport for fartsområde kategori C så kan det vere godt nok , de står ikke og skriver ut Declarationer for hver båt de produserer og jeg tror ikke de betaler 800 euro pr stk til IMCI heller .

Problemet er att Sjøfartsdirektoratet ikke godtar International Marine Certification Institute` s i Brussel`s sertificeringer med tillhørende samsvarserklæringer, bare IMCI eller Veritas sine Norske Certifiseringer med tilhørende samsvarserklæringer med skrognummer .

Nå er det hvist ikke bare Internasonal Marine Cert osv i Brussel som underkjennes , , det betyr vell alle sertifiserer i hele EU , rart ikke EU snart blir medlem av NORGE.

Tillførsell : IMCI og Veritas er de eneste godkjente CE sertifisererne for båter i Norge .

Sjøfartsdiretoratet , IMCI og Veritas underkjener sertifiseringene som gjort av Internasjonal Marin osv. i Brussel .

Det er Internasjonal Marin osv. i Brussel som godkjenner båtsertifiserer som IMCI og Veritas for at de skal kunne CE sertifisere båter i EU.

Og jeg som trodde Internasjonal Marine Certifiction i Brussel var IMCI .

Redigert av fiskebat (see edit history)
Mailen kom fra Leschner selv, etter en forespursel om å CE merke en båt.

Her er alt som står i mailen, mottat i dag!

Jag kan inte ce - märkar båtar till Norge tills vidare.

Vi måste först stämma Sjöfartsdirektoratet till rätten i Norge och EU

Hälsning

Heinrich

Stakkars Heinrich gåssen! Hadde vert artig om noen hadde mere info ang dette (inside information)Hva dette skyldes og har han virkelig planer om og stevne SFD??

Her er det duket for en spennende thriller...

Stakkars Heinrich gåssen! Hadde vert artig om noen hadde mere info ang dette (inside information)Hva dette skyldes og har han virkelig planer om og stevne SFD??

Her er det duket for en spennende thriller...

Sjøfarsdirektoratet : De har gode erfaringer med IMCI s Norske Represantant men derimot IMCI s Amerikanske representant osv .. han har vist fått rødt kort.

To godkjennere som vi har godkjente båter fra blir nå anmelt til politiet etter koresopondanse med sjøfartsdirektoratet , det er ikke den samme men de heter :

International Marine Certification Institute

Treves centre,rue de Treves 45

1040 Brussels, Belgium

og franske UTAC 91311 Montlhery, France

Om noen har båter disse har certifisert så har de muligens ulovlig sertifisering, hold dere unna disse aktørene .

Sjøfarsdirektoratet : De har gode erfaringer med IMCI s Norske Represantant men derimot IMCI s Amerikanske representant osv .. han har vist fått rødt kort.

To godkjennere som vi har godkjente båter fra blir nå anmelt til politiet etter koresopondanse med sjøfartsdirektoratet , det er ikke den samme men de heter :

International Marine Certification Institute

Treves centre,rue de Treves 45

1040 Brussels, Belgium

og franske UTAC 91311 Montlhery, France

Om noen har båter disse har certifisert så har de muligens ulovlig sertifisering, hold dere unna disse aktørene .

Hæ?? :crazy: "International Marine Certification Institute" Det er jo I.M.C.I hovedkontor i Brussel ?

Er det da snakk om forfalskede CE papirer?

Nei ,men de har godkjent en del : Declaration CE of Confornity (samsvarserklæringer) som ikke oppfyller EU kravene når det gjelder båt.

Med underkjent sammsvarserklæring så er CE serifiseringen ugyldig.

Altså det er ikke bare noen av deres Representanter som har godkjent ufullstendige samsvarserklæringer, IMCI s hovedkontor har og gjort det.

Det er Bombardier som har brukt denne useriøse Certifiserern, (ikke rart flyene deres ble returnert til Kanada)og for å få dekket evetuelle økkonmiske tap så må disse aktørene annmeldes.

Om jeg har misforstått så får dere heller tilgi meg.

Vi har noe som heter periodisk kjøretøy kontroll (PKK), og bilene registrert i Norge kan få kontrollen utført i hvilket som helst land såfremt kontrollinstansen / kontrolløren er godkjent. Meldingen om resultatet av kontrollen sendes da fra kontrollinstansen i for eks. Spania til kontrollmyndigheten i det landet bilen hører hjemme.

Det foretas stikkprøvekontroller hvor da kontrollmyndigheten i hvert land sjekker kvaliteten på sine oppnevnte kontrollinstanser. Gjør kontrollinstansen feil blir det da sendt ut en advarsel, og hvis kvaliteten på kontrollen vedvarende ikke tilfredsstiller kravene, så trekkes tillatelsen til å gjøre kontroller tilbake.

Det stilles strenge krav til kontrollinstansen for det handler tross alt verifisering av at arbeidet eller produktet tilfredsstiller et minimum på en rekke punkter.

Hvis man trekker paralleller mellom bil og båt og til Sjøfartsdirektoratet som er kontrollinstans for båtene i Norge, så er det kanskje en årsak til at dette firmaet ikke lenger har kontrollmyndighet. (Jeg har ikke peiling men tenker høyt).

Hva betyr dette i så fall for båteierne generelt?

Først meg selv og så meg selv.

Det er ikke utenkelig at synet på denne formen for kontroll varierer fra ståsted til ståsted.

Hvis man skal kjøpe ny båt så er det jo i kjøperens interesse at kontrollen utføres korrekt slik at minimumskravet er verifisert.

Tanken for at mange synes dette med minimumskravet plutselig ikke er så viktig lenger når båten importeres privat skjønner jeg jo til en viss grad, men jeg utelukker ikke at denne saken i stor grad dreier seg om likhet for loven i et spørsmål hvor forvaltningsloven er rimelig streng. Denne båten skal kanskje selges en gang i noen tilfeller og umiddelbart i andre tilfeller.

Dere må huske på at hvis kjeltringer får bestemme så senkes standarden, og den er lav nok fra før. Det er vel ikke utenkelig at de kontrollørene som gjør en korrekt jobb koster litt mer men blir arbeidsløse på grunn av markedskreftenes urettferdige måte å dømme på.

Hvis man skal kjøpe ny båt så er det jo i kjøperens interesse at kontrollen utføres korrekt slik at minimumskravet er verifisert.

Tanken for at mange synes dette med minimumskravet plutselig ikke er så viktig lenger når båten importeres privat skjønner jeg jo til en viss grad, men jeg utelukker ikke at denne saken i stor grad dreier seg om likhet for loven i et spørsmål hvor forvaltningsloven er rimelig streng. Denne båten skal kanskje selges en gang i noen tilfeller og umiddelbart i andre tilfeller.

Dere må huske på at hvis kjeltringer får bestemme så senkes standarden, og den er lav nok fra før. Det er vel ikke utenkelig at de kontrollørene som gjør en korrekt jobb koster litt mer men blir arbeidsløse på grunn av markedskreftenes urettferdige måte å dømme på.

Støtter den ! :yesnod:

En sak jeg har lurt på lenge, hvorfor må disse båtene bli godkjent i Norge, kan man ikke benytte Svenske sjøfartsverket eller tilsvarende i et annet EU land????? Min siste båt kom fra USA men opprinnelsesland var Italia og dermed hadde båten et EU basert skrognummer og dermed ingen problemer. Hvis man hadde fått ferdig en CE merking med tilhørende skrognummer og papirer før båten kom til norskegrensen så burde jo alle problemer med det H"#¤%"¤#"&% Sjøfartsdirektoratet være ute av verden? Hvorfor må Feks skrognummeret begynne med NO-xxxx for en båt til norge, kan den ikke begynne med SE-xxxxx

-Xlnt

Du har kjøpt en Italiensk båt , Italia er medlem av EU så båten må påregnes vere bygt etter Eu s krav og er og CE serifisert.

Det du bør gjøre er å prøve å få tak i mest mulig av båtens opprinelige dokumenter og samsvarserklering eventuelt kopier av fabrikkens og ta alt med till en jurist , som nok vill si du har en god sak.

Om du kjøpte båten i USA så kommer den ikke fra USA men fra Italia som er ett land i EU, tror jeg.

Sto skrognummeret produsentens samsvarserklæring?

-Xlnt

Denne saken kan være komplisert. Historisk sett og spesielt før man begynte å diskutere harmonisering av standarder ble båtene bygget etter den nasjonale standarden til det landet båten skulle eksporteres til. Husk at dette er et minimumskrav, og at en båt kan være bygget etter andre normer som da enten er strengere eller kanskje ikke i samsvar med våre krav.

I denne tråden diskuteres det blant annet myndighet til å utstede en samsvarserklæring som er essensen i det hele. Man må ha et dokument som verifiserer at båten tilfredsstiller kravene som da er gjeldene for det tidspunktet båten skal registreres i Norge eller et annet EU land.

Så vidt jeg husker gjelder det tidspunktet båten står på Norsk jord og papirene er innlevert for fortolling.

Hvis båten ble levert til USA for flere år siden og tilfredsstilte kravene for CE merking den gang, er det ikke sikkert at den tilfredsstiller kravene i dag. Her tror jeg du sliter litt selv med gode argumenter som ja men.

Ellers har Sydvesten gitt en god forklaring tidligere på hvorfor båten primært skal godkjennes i Norge og ikke i Sverige hvis opprinnelseslandet er Norge. Dette er ikke en særnorsk skattepolitikk, for de fleste land har de samme reglene med mindre du klarer å lure deg unna.

Alt tyder imidlertid på at det er lettere å slippe unna med å jobbe svart som hushjelp eller dagmamma for politikere både i Norge og Sverige enn å slippe unna C merking. :yesnod:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Du har kjøpt en Italiensk båt , Italia er medlem av EU så båten må påregnes vere bygt etter Eu s krav og er og CE serifisert.

Det du bør gjøre er å prøve å få tak i mest mulig av båtens opprinelige dokumenter og samsvarserklering eventuelt kopier

Tror dere har missforstått litt ang mitt problem. Jeg har tatt hjem en Sea Ray for over 1 år siden, denne har myndighetene satt helt i halsen og dermed store problemer med å få SFD til å akseptere CE papirene.

Jeg har i ettertid tatt hjem en Cranchi også fra USA og der har det ikke oppstått noe problem i det hele tatt og her er det ikke snakk om CE fra myndighetene i det hele tatt. Men denne tråden er jo ikke ang mine problemer, jeg har bare prøvd å belyse hva som kan gå galt etter min erfaring. Nå har vel egentlig ikke jeg noe problem enda heller men er redd for å få det for SFD har enda ikke gitt sitt siste ord i saken. Jeg har ventet i 2 mnd nå etter siste innsending av papirer til de. Jeg har bare kastet meg på diskusjonen siden jeg også benytter denne Lechner som CE konsulent.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Denne saken kan være komplisert. Historisk sett og spesielt før man begynte å diskutere harmonisering av standarder ble båtene bygget etter den nasjonale standarden til det landet båten skulle eksporteres til. Husk at dette er et minimumskrav, og at en båt kan være bygget etter andre normer som da enten er strengere eller kanskje ikke i samsvar med våre krav.

I denne tråden diskuteres det blant annet myndighet til å utstede en samsvarserklæring som er essensen i det hele. Man må ha et dokument som verifiserer at båten tilfredsstiller kravene som da er gjeldene for det tidspunktet båten skal registreres i Norge eller et annet EU land.

Så vidt jeg husker gjelder det tidspunktet båten står på Norsk jord og papirene er innlevert for fortolling.

Hvis båten ble levert til USA for flere år siden og tilfredsstilte kravene for CE merking den gang, er det ikke sikkert at den tilfredsstiller kravene i dag. Her tror jeg du sliter litt selv med gode argumenter som ja men.

Når en kjøper ett lovlig CE merked produkt så trodde jeg ikke det var noen holdbarholdbarhetstato på denne gokjenningen .

Du verden , om kansje 10 år så må hele fritisflåten ta ny CE godkjenning , oy oy CA kr 10 000,- x ? =

SÅ til alle som snakker omm sikkerhet . En lovlig sertifisert av IMCI båt blir ikke sikrere om den samme eller en annen sertifiser fra IMSI gjør det , eller har gjort det i ett annet land, diskusjonen her er om IMCI har krav på dobbel betaling og jeg beskyller dem for å bruke en hjemmel i Eu direktivet som ikke finnes , og som Sjøfarsdirektoratet heller ikke ennå har klart å finne.

CE merkingen gjelder for den dato produktets sett i markedet, og for brukte båter som tas inn fra tredje land (land utenfor EU/EØS området) så gjelder dette fra den datoen båten ankommer "området".... Så om en ser på amerkanske båter så gjelder de krav for CE merkingen fra den dato båten gjøres tilgengelig i markdet, som i praksis er den datoen en fortoller båten inn...

Når det gjelder båter som er bygget innfor EU/EØS området og eksportert til tredje land, for deretter å importeres tilbake til EU/EØS området så defineres datoen for når den er satt i markedet som produksjonsdatoen i henhold til Johan Aicher i Sjøfartsdirektoratet (Ref. mail jeg fikk i 2003 av han), hvilket også er i samsvar med det som da var gjeldende utgave er direktivet (Jeg har ikke sjekket hva siste utgave av direktivet eventuelt sier om dette i dag 2008 utgaven som vel trådde i kraft i mars mener jeg å huske).

Dette betyr i praksis at alle båter som er bygget i EU/EØS før 16. juni 1998 ikke har krav om CE merking selv om de importeres til EU/EØS fra tredje land (som f.eks USA). Etter 16 juni 1998 skal også disse båtne være CE merket, hvilket ikke var tilfelle for svært mange norske båter som ikke fikk dette i orden før lenge etter dennne datoen).

For båter bygget i tredje land og tatt inn til "Norge" (EU/EØS) så kreves det CE merking i henhold til de regler som gjelder ved "import" datoen, med unntak av det som kan kalles "verneverdige" båter bygget før 1950.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg formulerte meg kanskje litt uheldig på grunn av at jeg refererte til innlegget.

Hvis en båt er CE merket fra fabrikk i Italia og eksporteres til USA, da er den holbar. Men det er ingen automatikk i at en båt produsert i et EU land har CE merke. det var det som var poenget mitt, men som kanskje kom feil ut.

Viser det seg at dokumentasjonen er mangelfull eller inneholder tekniske detaljer som beviser at båten ikke tilfredsstiller våre krav, så ender man opp med ny kontroll.

Et klassisk eksempel er kanskje det elektriske vekselstrømsanlegget. Jeg hadde nettop kontroll av en båt produsert i Italia, eksportert ny til USA og bruktimportert til Norge av et firma. Båten ble CE merket i Norge etter diverse ombygninger og kunden kjøpte båten i god tro. Men så viste det seg at en del elektrisk utstyr ikke virket alltid, noe som varierte alt etter hvor han koblet seg til landstrøm.

Måten det elektriske anlegget ombygd på var skandaløst og elektrikeren som hadde gjort jobben påsto han nærmest blitt presset til det. (Utenlansk opprinnelse). Det endte opp med så mye tull at kunden forlangte pengene tilbake. Hvis noen skulle miste retten til CE merking, så er jeg ikke det minste forundret etter å ha sett denne båten.

Hvis vi da tar utgangspunkt i at CE merkingen skal sikre kunden et godkjent produkt.

Hvor gikk det galt?

Var det lurendreieren av en importør, var det elektrikeren som gav etter for press, var det kontrolløren som ikke gjorde jobben riktig eller var det sjøfartsdirektoratets feil at kunden fikk en båt som ikke kunne brukes i Norge?

Jeg tror vi kan konkludere med at dette ikke er sjøfartsdirektoratets feil, og at lang ventetiden på papirer fra sjøfartsdirektoratet har en årsak.

Dette betyr i praksis at alle båter som er bygget i EU/EØS før 16. juni 1998 ikke har krav om CE merking selv om de importeres til EU/EØS fra tredje land (som f.eks USA). Etter 16 juni 1998 skal også disse båtne være CE merket, hvilket ikke var tilfelle for svært mange norske båter som ikke fikk dette i orden før lenge etter dennne datoen).

Det som Sydvesten sier kan jeg bekrefte, min Cranchi er en 1997 modell, produsert i Italia, eksportert til USA, importert av meg til Norge. Den er ikke CE merket og det var ikke noe problem med tollvesnet når den ankom Norge. Den skal heller ikke CE merkes.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg formulerte meg kanskje litt uheldig på grunn av at jeg refererte til innlegget.

Hvis en båt er CE merket fra fabrikk i Italia og eksporteres til USA, da er den holbar. Men det er ingen automatikk i at en båt produsert i et EU land har CE merke. det var det som var poenget mitt, men som kanskje kom feil ut.

Viser det seg at dokumentasjonen er mangelfull eller inneholder tekniske detaljer som beviser at båten ikke tilfredsstiller våre krav, så ender man opp med ny kontroll.

Dvs : om produsenten har brukt navn , moddell , produksjonsnumret ` ne , osv ,og ikke cin nummret/skrognummeret i sin samsvarserklæring på båtene så har IMCI gjort ulovlige sertifiseringer i følge Skjøfartsdirektoratet og henviser till en fotnote i EU direktivet de ikke klarer å finner igjenn.

Et spørsmål til deg fiskebåt for du er tydelighvis i befatning med dette en del.

Hvis vi tar utgangspunktet i at en båt er produsert innenfor et EØS land og CE merket. Det er jo foreløpig ingen pliktig teknisk kontroll av fritidsbåter, så man kan jo tenke seg at båtens standard både blir forbedret og forringet over tid.

Hvis denne båten eksporteres til et annet land utenfor EØS og blir tilpasset eierens ønsker eller trenger utskiftning av vitale deler, er denne båtens dokumentasjon reell hvis båten til slutt bringes til Norge?

Hvis båten hadde oppholdt seg innenfor EØS området, så ville systemet ivaretatt noe av den opprinnelige standarden til båten, noe man i langt mindre grad kan garantere i andre verdensdeler.

Hvis vi ser på den grunnleggende ideen om at CE merking er en bekreftelse på at båten er bygget etter en forskrift slik at kunden får det han betaler for, er det da ikke litt suspekt at en kunde ikke kan garanteres de samme rettighetene når en båt importeres av et firma og er beregnet på videresalg.

Dette er i vertfall noe av filosofien CE merking bygger på, og som da noen hele tiden forsøker å tøye grensene på.

Hva bør en brukt importør foreta av kontroller i båten før den selges videre uavhengig av om den er CE merket eller ikke?

Hvis båten er utstyrt med en elektrisk komponent som ikke er CE merket, regnes da dette som ubetydelig fordi man har et papir som sier båten var i orden den dagen båtprodusenten skjøv den ut porten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...