Jump to content

Igjen: Båt fra USA. CE godkjenning og alt det der

Voff

Recommended Posts

Et spørsmål til deg fiskebåt for du er tydelighvis i befatning med dette en del.

Hvis vi tar utgangspunktet i at en båt er produsert innenfor et EØS land og CE merket. Det er jo foreløpig ingen pliktig teknisk kontroll av fritidsbåter, så man kan jo tenke seg at båtens standard både blir forbedret og forringet over tid.

Hvis denne båten eksporteres til et annet land utenfor EØS og blir tilpasset eierens ønsker eller trenger utskiftning av vitale deler, er denne båtens dokumentasjon reell hvis båten til slutt bringes til Norge?

Hvis båten hadde oppholdt seg innenfor EØS området, så ville systemet ivaretatt noe av den opprinnelige standarden til båten, noe man i langt mindre grad kan garantere i andre verdensdeler.

Dette var sitat fra Ole Petter.

Dette er MÆ:

Hva er blir kontrolert og ivaretatt av systemet etter båten er merket og solgt og hva blir bedtre om skrognummer i steden for produksjonsnummer brukes i samsvarserklæringen.

Og så till alla andre som tror dette handler om tvilsomme sertifiseringer , det gjør det ikke, dette handler om dobbelbetaling till samme sertifiser.

Da diskusjoner så dette forum sikkerert ment som bør vere nyttigt for de fleste så har jeg noen tipps for de som tenker å imortere båt til Norge der denne 10 000 kr saken ikke er vesenlig.

1 Ikke prøv selv uten fakkyndig hjelp.

2 FÅ eksperter till å gå igjennom tillgjengelige databaser der du vill se om båten er CE gokjent eller lett å ce godkjenne ,det koster en 100 lapp,

om det blir nei på en av disse 2 alternativene glemm denne båten.

3 Sertifiser båten før frakt til Norge påkostes og bruk en av IMCI skandinavisktalende sertifiserer da han og skal gokjenne brukermanualen som

skal vere på skandinavisk språk om båten skal til Norge , Jeg ville ha brukt den Norske,: Hjelmeland og på båter til flere millioner kan en spare seg

mye både av penger og ergelser om dett gjøres rikktig.

Diskusjonen min med Sjøfartsdiretoratet er om underkjenning av produsentenes samsvarserklæringer og krav om dobbeltbetaling av IMCI for nye CE godkjenninger av opprinnelige CE godkjente båter fra andre deler av verden av båter bygd for det Europeiske marked og som har fått sin CE godkjennelse tidligere.

Kommer ikke til a svare eller skrive mere om dette pga dette er en tvistesak , Takk for MÆ

Dette er direktivet på skandinavisk språk , dømm selv :

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...018:0035:SV:PDF

Redigert av fiskebat (see edit history)
Mailen kom fra Leschner selv, etter en forespursel om å CE merke en båt.

Her er alt som står i mailen, mottat i dag!

Jag kan inte ce - märkar båtar till Norge tills vidare.

Vi måste först stämma Sjöfartsdirektoratet till rätten i Norge och EU

Hälsning

Heinrich

Lechner Jobber ikke for Udice Nautitest lenger og er ikke godkjent som kontrollør iflg SFD :eek: (inside information)

Og jeg som brukte han til å CE merket båten i fjor høst, skrekk og gru nå er det bare og vente på fortsettelsen :sweat:

Tilbake virkende kraft osv osv..... :headbang:

Lechner Jobber ikke for Udice Nautitest lenger og er ikke godkjent som kontrollør iflg SFD (inside information)

Tror jeg kan bekreftet dette, fikk brev i dag fra SFD om at alle papirer som Lechner har utarbeidet for meg i forbindelse av CE merking av min Sea Ray er underslått av SFD. Da er det ut på leting etter nytt firma som kan bistå og som SFD ikke har fått helt i vrangstrupen. Noen som har noen tips?

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det er ikke alle båter som kan godkjennes så det kan hende båten må re eksporteres.

Noen produsenter gjør endringer på like båter som gjør att samsvarserklæringenene til den ene ikke kan brukes på den andre , dette gjøres for å slippe å konkuranse fra seg selv fra båter de har solgt billig på det åpne markeder uten CE beskytelse.

Hvilken endring som er gjort som ikke fører til samsvar er det produsenten bare som hvet og jeg tror ikke du får noe hjelp der , og om en slik båt kommer til Norge hvet importøren att du umulig kunne ha skaffet deg en korekt samsvarserklæring.

I sin iver i å tjene IMCI og Båtprodusentene underkjenner de og de ekte og korekte samsvarserklæringene .

Du må prøve å finne ut hva som var feil og deretter finne dette produktets sertifikater (trolig motoren ) og føre det på /endre samsvarserklæringen

Nei det er ikke noe feil med mine papirer det er bare det at det er Heinrich som har utarbeidet dem og det er dette som SFD sier i sitt svar brev. Jeg har fått 1 mnd på meg til å finne ny konsulent som kan inspisere båten.

Noen som har tips om egnet firma? Ser at SFD anbefaler CEproof i Sverige på sine sider, noen som har kjennskap til dette firma?

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

IMCi har ikke så mange sertifiserer rundt om i verden så de styrer nok unna dette . Tror ikke du vill klare å få noen andre en noen fra Norge til å gjøre dette så det er nok Hjelmeland du bør spørre.

Det er en meget hyggelig og sakelig person ,så selv om han eventuelt ikke vill sertifisere båten så får du nok de beste rådene der.

Om du har fremsatt problemstilingen rikktig så må det da vere IMCI som må rydde opp i dette da han som måtte slutte / underkjent , var godkjent av dem.

Nei det er ikke noe feil med mine papirer det er bare det at det er Heinrich som har utarbeidet dem og det er dette som SFD sier i sitt svar brev. Jeg har fått 1 mnd på meg til å finne ny konsulent som kan inspisere båten.

Noen som har tips om egnet firma? Ser at SFD anbefaler CEproof i Sverige på sine sider, noen som har kjennskap til dette firma?

-Xlnt

Var i kontakt med CE proof når jeg drev å drømte om å importere en Trawler fra USA.

Har kun vært i kontakt med dem pr. mail. De virket seriøse, svarte raskt og informativt på den mailen jeg sendte dem.

Her er hjemme siden deres.

http://www.ceproof.se

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hva har IMCI med dette å gjøre?

-Xlnt

Fordi det er bare IMCI og det Norske Veritas som er bebyndiget til dette av Søfarsdirektoratet som med hjemmel i sjøloven kan gi slike bemmyndigheter.

Etterkontroll av fritidsbåt uten CE-merke

Etterkontroll er ofte en omfattende og kostbar prosess. Det skal utarbeides fullstendig teknisk dokumentasjon og foretas beregninger som viser at fartøyet tilfredsstiller kravene til CE-merkingen. Fra 1. juli 2005, er DNV (Det Norske Veritas) og IMCI (International Marine Certification Institute) delegert myndighet til å verifisere den tekniske dokumentasjonen. Du må derfor regne med at fartøyet må undergå endringer dersom kravene ikke er tilfredstilt. Importøren skal utarbeide en samsvarserklæring og sette på eller sørge for påsetting av CE-merke. Dette betyr at importøren bevitner og er ansvarlig for at fartøyet er i samsvar med kravene til CE-merking. Båten kan ikke settes på markedet eller tas i bruk i EØS-området før den er CE-merket.

Fra 1. januar 2006 skal importøren sørge for at et teknisk kontrollorgan gjennomfører etterkontrollen, og som i denne forbindelse utarbeider en samsvarsrapport.

IMCI og Veritas har ikke lov til å lage denne tekniske dokumentasjonen, de har kun lov å kontrollere den. Dette er hvorfor min CE-merking ble underkjent hos SFD, Heinrich Leschner som er/var Udicer-Nautitest (Udicer-Nautitest er det samme som IMCI og Veritas bare at de holder til i Italia) sin repesentant har både laget paiprene og godkjent dem, dette er ikke lov i følge SFD.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det kunne vert artig og høre Lechners egen version. Han har godkjent båter i skandinavia i en flere år, blant annet flere i Dannmark.

Hvis det er slik at SFD underkjenner alle CE merkinger fra denne mannen burde han ha en god forklaring eller bytte navn og flytte til Nor eller Sydpolen.

Det er også noen Import firmaer som også har brukt hans tjenester som muligens vill få problemer med og forklare seg etterhvert. Det er vel muligens litt tidlig og trekke noen konklusjoner. Etter hva jeg tror jeg har hørt er at Lechner ikke er godkjent til og CE merke motorer med Udicers papirer altså bruke inspektør nr 0966. Dette er det bare 2 Italienere (husker ikke navn) som har myndighet til.

Og jeg tviler sterkt på om IMCI i Norge forsøker og stikke kjepper i hjulene på folk som skal CE merke båter. Da jeg snakket med Hjelmeland i høst var han meget imøtekommende og hyggelig, og det skulle ikke by på noen problemer og få CE merket min båt. Regner med at Hjelmeland har CE merket båter i lyst båter i hopetall.

Det spiler ingen rolle hvor i verden det gjøres , bare Certifisereren er godkjent av sjøfartsdirektoratet.

Noen produsenter har gjort noe små endringer på noen båter slik att ved hjelp av sjøfartsdirektoratet ikke kan parralell importeres til Norge . DVS ved 2 helt like båter kan kanskje bare den ene godkjennes.

Ta kontakt med IMCI , Hjelmeland er den Norske representanten og er veldig grei.

Dette handler ikke om miljø eller sikkerhet men om penger, masse penger.

Redigert av fiskebat (see edit history)

-Xlnt

Det er samme greia i Sverige. Det er mye artig lesning på div forum der også.

CEproof blir nevnt i litt forskjellige ordlag. SVENSK FORUM

Hva er grunnen til at båten må fraktes til Sverige før den fraktes til Norge? slipper man momsen på frakt fra usa da?

Nei man slipper ikke momsen, man kan selvsagt la være å legge frem kvittering men da vil de spørre om den. De er ikke så dumme at de tror båten har gått ved egen maskinkraft over Atlanteren...

Og har man brukt mellomledd og overført penger til selger så er nettopp denne overføringen grunnlaget for utregning av moms, om da transporten ligger inne i dette beløpet vil du da også betale moms av det.

Hva er grunnen til at båten må fraktes til Sverige før den fraktes til Norge? slipper man momsen på frakt fra usa da?

For å svare enkelt på dette, Gøteborg er den nærmeste Ro-Ro havnen som det er billigst å sende til. Skal du ha det levert i Oslo så må varene lastes om enten i Gøteborg eller i en av de store havnen i Europa, og da blir selvfølgelig frakten en del dyrer.

Selvølgelig slipper du ikke unna noe moms selv om det blir fraktet til Gøteborg, snarere tvert i mot, du må da også betale mva av frakten fra Gøteborg til Norge også.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det er best å kjøpe båten med fraktomkostningene betalt frem til Norge , og nå med dollaren på billigsalg , Norsk merverdiavgift på 25 % osv så er det mye å spare på dette , spesielt om du klarer å prute såpass att selgeren dekker noe eller hele frakten til Norge eller Sverige. , det blir i vertfall vanskelig å kreve inn Norsk MVA i Usa men kostnader som medfører verdistigning på båten må føres opp i tillegg på importsummen og ikke prøve å lure unna momsen på dettte når båten fortolles.

Fiskebåt- Har du noen gang handlet båt fra USA?

Du er ikke alene om å ikke skjønne hva medlemmet mener... siden jeg har kjøpt båt i USA og fått den transportert med Ro-Ro fartøy (HUAL) fra Jacsonville til Göteborg så stiller også jeg meg etter engang not tvilende til fiekabat sine "fastisvar" her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...