fiskebat Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Det har hvert meget bedre om du kunne prøvd å forklare hva det er du ikke forstår , eller ikke har forstått . Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Hva er grunnen til at båten må fraktes til Sverige før den fraktes til Norge? slipper man momsen på frakt fra usa da? Ja og om du får lagret /solgt motoren i Sverige så sparer du og hk avgifta Dette svaret ditt forstod ikke jeg. Ja betyr vel at du sparer moms, hvordan? Selger du motoren i Sverige skal vel den også momslegges i Sverige? Har de hk avgifter i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Jeg har aldri fraktet noe igjennom Sverige da det ikke har hvert noe å spare på det , om en skall spare en del så er det best å seile båten hjemm fra Bremen, Tyskland og å spare MVA er ikke så intresant da vi videreselger det som importeres og får momsen refundert. Om jeg som privat tok hjem en båt så finnes det noen tvilsomme måter å unngå hk avgift og spare noe MVA på som jeg antydet. På innlanstransporten i USA, mener jeg ikke en ikke behøver å betale Norsk MVA på . Om selgeren betaler frakten og sender båten til Norge betaler ikke han Norsk MVA Om det betyr en merkostnad på båten skal det betales Mva for det. For ordens skyld er det best å spørre tollvesnet slik att en her ikke gjør noe feil. Om en tar båten inn via ett treje land så skal det ikke betales MVA eller HK avgift før den settes ut på markedet her eller der , om den selges i Sverige så er det kjøperen der som må betale de skatter og avgifter som gjelder der etter Svensk lov. Å begynne å gå igjenom alle tvilsome mulighetene her blir litt feil og har ingentig med spørsmålet å gjøre som var : Hva er grunnen til at båten må fraktes til Sverige før den fraktes til Norge? slipper man momsen på frakt fra usa da? Når en Amerikaner eller Am. transportfirma sender en båt til Sverige så betaler de ikke MVA verken til sverige eller til Norge. Håper de fleste forsto dette nå , har plukket trykkleifer på harde livet , men tror ikke det var det som var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Det er best å kjøpe båten med fraktomkostningene betalt frem til Norge , og nå med dollaren på billigsalg , Norsk merverdiavgift på 25 % osv så er det mye å spare på dette , spesielt om du klarer å prute såpass att selgeren dekker noe eller hele frakten til Norge eller Sverige. , det blir i vertfall vanskelig å kreve inn Norsk MVA i Usa men kostnader som medfører verdistigning på båten må føres opp i tillegg på importsummen og ikke prøve å lure unna momsen på dettte når båten fortolles. Jeg tror vel uansett hvordan du vrir å vender på det at; norsk lov sier at du må betale mva på båtens kjøpesum og transporten frem til norskegrensa... ? Om du betaler båten med eller uten frakt så kommer nok noen til å spøre om å få se kvittering på hva du har betalt for båten, og transporten... ? Frakt fra østkysten av USA og til Gøteborg blir raskt 50 000, jeg synes du er god om du pruter såpass, selv om det er nedgangstider der, 2-3000 dollar er nok mer realisktisk...? Det er kun norge som har hk avgift, men tar du ut motorene i sverige¨å svenske myndigheter finner ut at de skal på markedet der så må du belage deg på å betale svensk moms, om du senger de uten å blir tatt i etterkant så tror jeg du har ett problem, både du og evt kjøper... ? Dette var mine erfaringer på det jeg forsto /ikke forsto du mente, rett meg om jeg har feil. Har en Bayliner på vei nå, frakt: ca 70 000,- :( Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Tolleren fortalte meg at det skulle betales MVA på hva båten har kostet totalt da den annkommer Norsk Tollsted. Og de hadde tatt noen på og jukse med fiktive fakturaer ettersom de har mulighten til og se hva som blir overført av penger mellom kjøper og selger. Og skulle jeg kjøpe båt gjennom et import firma var det viktig og la firmaet betale MVA da båten kom til Norge for da er det firmaet som står som importør og er ansvarlig for at det er betalt nok MVA hvis det i ettertid skulle vise seg at det er begått feil eller juks med fortollingen. Sitér dette innlegget Link to post
Pettter Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Er det noen av dere som har greie på om det er lov og bygge en motor selv til en imp båt.Dette da for og ungå hk avg og ce merking.Det står noe om dette i loven. Det str da at du ikke kan selge på 5 år. Noen som har noen erfaringr ang dette? Mange rare meninger om dette.Men int og høre om det er noen som har erfaring ang dette. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Er det noen av dere som har greie på om det er lov og bygge en motor selv til en imp båt.Dette da for og ungå hk avg og ce merking.Det står noe om dette i loven. Det str da at du ikke kan selge på 5 år. Noen som har noen erfaringr ang dette? Mange rare meninger om dette.Men int og høre om det er noen som har erfaring ang dette. Nei det tviler jeg på etter som båten skal CE merkes som en helhet med motor og det hele. Har du derimot de rette papirene på motoren du bygger så er det vel muligens en sjanse.. 5 års regelen gjelder bare dersom du bygger din egen båt fra bunnen. Da er du også ironisk nok fritatt fra CE merkingen. Redigert 15.April.2008 av Wandalen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Jukksing med fakturan er bare dumt , det finnes ca pris tabeller på alle kurante båter , ved sjønnssetting blir den trolig høgere enn den rikktige ville hvert ,ellers er regnestykket ganske enkelt ,biligere transport , da blir det totale merverdiavgifts kravet mindre , amerikanske befraktere betaler ikke Norsk mva om de sender båten , men dennne frakt tjenesten skal hvere med i båtprisen når momsen regnes ut så det blir til slutt litt Norsk mva på denne frakten også , når det gjelder roro frakt fra USa til Norge kan det vere store skilnader i pris og om noen tror det er byråkratisk i Norge så har de aldri sendt båter fra USA som roro frakt , De fleste befrakterne sier nei , eller skrur opp prisen så tillbudet ikke blir intresant på ekelttrasporter fra nye ukjente kunder og rissikoen for klabb, feil på papirer etc er utrolig stor og med CE problematiken i tillegg er det ikke så veldig intresant for andre enn de som både frakter og ordner med CE godkjenning. Når det gjelder Bayliner s alle spørsmål så vet ikke jeg alle fasitsvarene , bare at mye er prøvd og de fleste tvilsomme er endt med grunnstøting og for tiden er importen av brukte båter fra USA meget lav. Sitér dette innlegget Link to post
båtimport? Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Vist jeg toller inn båten i Sverige og betaler moms der, må jeg da betale moms på grensen over til Norge? eller holder det med HK avgift da? Noen som veit svar på det? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Toller du båten inn i sverige så må du også betale moms ved innførsel til norge... og hk... og moms på hk... 143.50 kr per hest i år Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 io oi , så mye synsing , artig lesning . Fiskebat sier, Når det gjelder Bayliner s alle spørsmål så vet ikke jeg alle fasitsvarene , bare at mye er prøvd og de fleste tvilsomme er endt med grunnstøting og for tiden er importen av brukte båter fra USA meget lav. MEGET LAVT !!!!!, HALLO I LUKEN , shipping båter er smekkfulle av importbåter USA båter og Europeiske modeller, jeg har 16 på vei. men uten bra kontakter er det vanskelig og få plass siden exporten er enorm fra der nå. CE merking er ikke noe problem for meg , vi har alt ferdigstilt med papirer 6 uker etter importen. IMCI han tar det ett år med, bare tull. Sjøfarts tullingene de havner i retten i gjen , VI skal få jobbet hard med saken og få sparket HERR mr NAZI Archer i sjøfartdir , ikke hans jobb og vere imot import og lage problemer for sitt eget folkeslag , bor forøvrig i Haugesund hvis noen skulle få lyst til og ta seg en tur og hive idioten på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 frakt til Gøteborg er kun fordi HUAL og Walenius sine båter går dit, fra Sverige til Norge går med bil eller egenkjøl med TOLLPASS eller T 1 dokument slik at man ikke betaler importavgift til Sverige. ved fortolling inn i EU betaler man momsen der den er lavest Amsterdam eller Tyskland og kan ta båten fritt til sverige, På nye skal det fortolles i brukerland . så for bruktbåter til sverige eller Finland som har høy moms ,betales momsen 19 prosent pluss toll 1,7 prosent ved omlasting i Amsterdam eller Bremerhafen Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 io oi , så mye synsing , artig lesning . CE merking er ikke noe problem for meg , vi har alt ferdigstilt med papirer 6 uker etter importen. Gleder meg og høre siden jeg kommer til og kjøpe flere/større båt(er) Men hvem står da som Notifybody? 0966? Det må jo vere et godkjent kontroll organ nå for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Det er godt å høre att att det finnes personer med pågangsmot , hatten av for det . Vet att du ikke er tat med sluk, vi har faktisk jobbet sammen for en del år siden. Å prøve å gi noen fasitsvar ut i fra Eu direktivene blir bare tull da spillereglene i Norge stadig endres av uklare motiver , noe som jeg undres svært over og å henvise til bortkommne fotnoter i EU direktiver slik de gjorde til meg er uverdig for Søfartsdirektoratet men når de ikke engang klare å oversette og også fostå vikepliktsreglene så er det naturlig at Ce problematiken blir for dem noe vanskelig. Å hive idioter på sjøen er diskriminerende og direkte ulovlig både i Haugesund og i Trøndelag , da er det meget bedre å prøve med enkle figurer, tegn og bokstaver å forklare de villfarne på en skånsm og god og forsiktig måte om deres villfarelse slik att staten(oss) ikke taper så masse penger på tapte rettsaker. Beklager feilen med å antyde redusert brukimport , det er tydligvis bare antallet med aktører som importerer båter som Sjøfarsdirektoratet har klar å redusere , men som sakt hva er motivet ? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 (redigert) Problemet er at de sjøfarts tullingene står på båtmesser og og skremmer folk og lyver så det renner av dem.. At endel er ute av buisness skyldes at endel av de importørene, trikset med moms og innførsel luringene, men tolla får kopi av alle bankutførsler fra Norge ,og tar de 6 mnd senere , de tar rassia ,kommer hjem til alle og på kontor og rasker med seg det de kan av papirer og PC. Vi trikser ikke med avgifter , så heller ingen ting de kan ta oss på da. Er nok noen som gjør privat import ,som lar seg friste til og skru ned fakturan, og happy til og begynne med, men svir med 50 prosent straffeavgift senere, tilogmed idoter som kjøre på egen kjøl med tollpass fra Gøteborg og gir F i og betale avgifter til Norge, men alt er jo registrert , så Tollvesnet finner båt og eier og beslaglegger den. Redigert 21.April.2008 av Mr. Import (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Problemet er at de sjøfarts tullingene står på båtmesser og og skremmer folk og lyver så det renner av dem, skal organisere filmopptak og avlytting av deres aktiviteter der på messer nå, så vi kan få tatt rotta på de en gang for alle. og Jakte på den største idioten av dem alle MR Aircher med alle midler . Sorry, men klarer ikke holde meg lenger... Særiøsitet synes jeg er ett viktig begrep, både her på baatplassen og bla. ved videresalg av bruktbåter fra statene. Jeg hadde aldri kjøpt båt av en person som viser så lite seriøsitet som denne Mr.Import gjør. Her står han å kaller alle rundt idioter, og fremstår som den eneste som vet noe. Flott for deg om du selger noen båter, men synes fremgangsmåten med å selge båter man ikke eier er helt på kanten...(eller litt over) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Ett lite tips om hvilke endringer som kan gjøre samsvarserklæringen ugyldig på motoren. På ett surplus senter i USA ble ett parti /overskuddslager av nye Kubota motorer solgt meget billig , de var beregnet på det Europeiske markedet og hadde to andre bokstaver i serienumret enn den som ble solgt i USA så det gikk ikke an gå til forhandlerne i USA og kjøpe deler til disse på samme måte som det ikke går an å gå til en forhandler i Norge og kjøpe deler til den som er helt lik , som selges i USA. For å få solgt disse motorene i USA så oppga Kubota hva forskjellen var. Forskjelen var at den som eksporteres EU har en litt større starter og dermed kan ikke dennes samsvarserklæring brukes på USA utgaven for CE merking av denne motoren i Norge. De fleste større motorprodusenter har 3 utgaver av samme motor : hjemmemarked , eksport og en produksjon till EU I USA kaller de parralellimporterte motorer fra Japan grey market engines og med annet serienummmer er det vanskelig å få rikktige deler om en ikke hvet hva endringen består av , men hemligheten er ofte at motoren har en annen starter. Produsentene er ganske flinke selv till å sikkre seg mot uønsket konkuranse fra egne produkter solgt på andre markeder til lavere priser og burde klare dette uten Sjøfatrdirektoratets og våre skattekroners hjelp da dette ikke handler om sikkerhet eller avgiftsundragelser. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 BAYLINER SIER Her står han å kaller alle rundt idioter, og fremstår som den eneste som vet noe. Flott for deg om du selger noen båter, men synes fremgangsmåten med å selge båter man ikke eier er helt på kanten...(eller litt over) SVAR . 95 PROSENT AV ALLE BÅTER AVERTERT i utlandet er ikke eid av de som averterer de, de er meglere av båten, alså kan de forhandle om salg av båten med potensielle kjøpere, vi får tilbud, bra tilbud og sender tilbud videre med annonsering i Norge , enkelt og greit. vi eier bare 4 båter av de vi avertert forøyeblikket. sikkert mange som vet noe , men mye synsing også her på forum, og folk kan gjøre gale valg uten og vite fakta. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Sorry, men klarer ikke holde meg lenger... Takk. Da er det ikke bare meg det er noe galt med. Jeg tror vi her må se litt på hvilken oppgave denne Aircher har før han dømmes. Synes det hører veldig usannsynlig ut at han gjør en dårlig jobb i å beskytte båtkjøpere mot fusk og fanteri, for dette er vel en del av jobben hans. Hvorfor ikke bare bruke DNV? De gjør sikkert en god jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Grunnen til at jeg kaller de tullinger er. DE har en egen agenda mot import av USA produserte båter ,dette er ikke deres jobb , og ikke innkludert i jobb beskrivelsen deres. De vrir og vrenger på EU sitt regelverk for og lage mest mulig problemer for hvermansen og importører uten egentlig og ha EU i ryggen. jeg holdt på med dette i mange år og kjenner til så mye fakta og historier rundt dette at jeg glatt kan kvalifisere de som det de er TULLEBUKKER hele gjengen. Det de ikke forstår , er at dette ikke har noen spesiell innvirkning på solgte Norskproduserte båter uansett, De norske produsenter har hatt lenge mere enn nok med og produsere og klare og levere innen rimelig tid. inludert i CE merking må det være montert automatisk brannslokker i motorrom , stengeventil for drivstoff ,dobble slangeklemmer for alle vanninntak under vannlinje. Dette er vell og bra for sikkerheten ,alle enig i det. Men og lage storm i ett vannglass for dette er bare tull. har de vert opptatt av sikkerhet så har de tatt med de samme tingene på bruktbåter som kommer fra Europa , men der er det ikke noe krav om det. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 (redigert) [ quote name='Mr. Import' date='20.04.08 15:10' post='541451]io oi , så mye synsing , artig lesning . Fiskebat sier, Når det gjelder Bayliner s alle spørsmål så vet ikke jeg alle fasitsvarene , bare at mye er prøvd og de fleste tvilsomme er endt med grunnstøting og for tiden er importen av brukte båter fra USA meget lav. MEGET LAVT !!!!!, HALLO I LUKEN , shipping båter er smekkfulle av importbåter USA båter og Europeiske modeller, jeg har 16 på vei. men uten bra kontakter er det vanskelig og få plass siden exporten er enorm fra der nå. CE merking er ikke noe problem for meg , vi har alt ferdigstilt med papirer 6 uker etter importen. Tråden handlet om bruktbåtimport fra USA , ikke bruktbåt import fra Amsterdam og Tyskland som er meget enklere og jeg synes da 6 uker virker noe mye. Redigert 20.April.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 CE merking er ikke noe problem for meg , vi har alt ferdigstilt med papirer 6 uker etter importen. Dette gjelder båter fra USA ,som de sier nå de som CE merker at alt skal være ferdig for kunden etter 6 uker etter båten er i Norge . masse Europesiske produserte båter Sunseeker,Princess og Fairline osv. i USA blir nå solgt tilbake til Europa , flesteparten av disse er CE merket og ordnes enkelt papirer på, så disse er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Å produsenten har ført hin/cin numret inn i samsvarserklæringen ? Slik Sjøfartsdirektoratet krever i følge av en fotnote i direktivet som di ikke klarer å finne igjenn. Viser til det under. Vi krever at CIN nummeret skal stå i samsvarserklæringen. Det er nødvendig. Dette har vi rett til å gjøre jfr forskriften fordi det er høyst relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Beste rådet jeg kan gi er, gi blaffen i og snakke med Sjøfartsdirektoratet i det hele tatt, bortkastet tid, snakker du med en, og ringer tilbake til en annen kan du få ett annet svar . La oss som vet hvordan dette skal ordnes ordne det og som har folk som kjenner regelverket bedre enn de som jobber der . du slipper noen tvil og hodepine med importen av båt . CE merking er ingen hokus pokus og stort problem, er relativt enkelt når man kan det . Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Tror nok jeg klarer meg ganske bra selv. Jeg har spurt sjøfartsdirektoratet om kravene de stiller til samsvarserklæringene da det er enkelte aktører som ikke lager samsvarserklæringene slik loven krever etter sjøfartsdirektorates svar og har varslet dem i en E-mail att følgende aktører vill bli annmelt av meg Uff for no kjeltringpakk !! Disse burde da hvere seriøse ? å å åå, Bombardier da ,som bruker disse , begynner nå og forstå hvorfor flyene deres knakk sammen. : Copi av mailen. Nei det er denn opprinelige sertifiseringen som er ulovlig gjort i følge dere. Det er 2 forsjellige aktører, en på skrog og en på motor tror jeg, som nå blir annmelt til politiet . Må gjøre det da jeg har forsikringer som dekker tap ved svindelog slike ulovligheter. DE som jeg nå reiser til byen og annmelder blir annmelt for å ha ulovlig sertifisert Notified body , som de skriver ,etter : Directive 94/25/CE er : International Marine Certification Institute Treves centre, rue de Treves 45 1040 Brussel, Belgium og den som har ulovlig sertifisert Competent body, som de skriver , etter Directice 89/336/CEE : UTAC Autodrome de Lineas-Monthery,B.P. 212 91311 Montlhery cedex, France Unskyld brydderiet og takk for hjelpen , håper min annmeldelse fører til att deres aktiviteter blir snart stopppet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.