Jump to content

Rana 640, Tobias 21 Combi, o.l. Noen med erfaring?


Skvulpen

Recommended Posts

Vurderer kjøp av liten helårsbåt, ikke for langtur. Er litt lei av å måtte ta fineværsbåten (daycruiser) på land hver høst, når fjorden ligger speilblank i romjula, og som nå i sol og fineværet i februar og mars, er det vondt når balja står under presenning i hagen...

 

Har kikket litt på Rana 640 som kan fås som planende både med diesel m/ hekkaggregat eller påhenger, eller halvplaner med diesel og fast aksel. Tobias 21 Combi er samme konseptet, dog bare halvplaner med kjøl og fast aksel, men her har man faktisk fått til et eget lukket toalettrom også, utrolig plassutnyttelse i båter på bare 21 fot! Begge er typiske helårsbåter, ekte kombi-hobbyfisker-båter, lukket kabin framme, og stor god uteplass bak, selvdrenerende uten for mye velur og fiks-faks som ikke tåler verken sjøvann eller en fisk lempet opp i ny og ne... :-)

 

Har sjekket Erfaringsdatabasen, men ingen av disse ligger der. Selges kanskje ikke så mange av sorten, de er jo ikke akkurat hypermoderne i design, ikke mye italienske eller franske linjer, tankene går heller i retning av sjark. Men pytt, jeg kjøper ikke båt for å imponere naboen, en båt skal kunne brukes!  :yesnod:

 

Men er her noen på Båtplassen som har erfaring med disse båtene? Eventuelt tips om gode alternativer til disse to? Skibsplast har jo kommet med sin nye 675 / 730 HT, og Bella har sin 652, disse er "penere", men det er prisen også...

Link to post

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men lister meg ut med en ny ide til deg!

 

Vi hadde helt sammenfallende tanker om båtlivet og solgte nettopp kalesje-båten og kjøpte en helårsbåt. Vi kom over en Rodman 620, sjeldenhet i Norge, men dette skal være kraftige saker fra Spania, båten er 6.34 lang og 2.1 tonn! Du finner mer info på hjemmesiden til fabrikken www.rodman.es. I tillegg er det ny importør i Bergen, Frydenbø Marine Service...

 

Vi fikk denne brukt (privatimporter), men prisen ser ut til å være på "normal" nivå for slike båten. Du har jo også Arvor, som er rimeligere, men disse virker også spinklere. Vi hadde to prøveturer med dissen en 18 foter og en 20 foter og ble ikke overbevist. Sikkert ok, men, men...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Takker Skip og Bjoris for svar. Ja, jeg har tenkt litt på disse båttypene. Har en spesiell design disse også, med relativt høye kabiner i forhold til lengden. Andre merker som bygges over samme "lest" er Jeanneau og Sessa, pluss Arvor som ble nevnt...

 

Jeg finner interiørbilder på Rodmans hjemmesider, men av Ocqueteau finner jeg ingen av interiør. Ocqueteau 615 blir antagelig den som passer vår lommebok best. Lurer på arrangementet i kabinen... Aner seter uten ryggstøtte, de minste av slike båter mangler plass for vann og kok ser jeg. Hvordan er toalettløsningen, - dunk under et sete må vel bli måten? Hvor stor er plassen i helt fremme i forkabin, kan en voksen sitte uten å måtte bøye hodet? Kan man forvente byggekvalitet på "norsk nivå", og hvordan er egenskapene i sjøen? Litt spesielt at Rodman har "venstreratt", men det blir vel en vane...

 

Skal vurdere begge disse, håper noen kan være utstilt på båtmessa på Lillestrøm som jeg skal på neste helg. Ellers hadde det jo vært fint om både Skip og Bjoris kunne lagt båtene sine inn i Erfaringsdatabasen, gjerne med bilder?  :yesnod:

Link to post

Skal vurdere begge disse, håper noen kan være utstilt på båtmessa på Lillestrøm som jeg skal på neste helg. Ellers hadde det jo vært fint om både Skip og Bjoris kunne lagt båtene sine inn i Erfaringsdatabasen, gjerne med bilder?  :yesnod:

Oquatc.... (veldig lett å stave det riktig, liksom) var i alle fall godt representert på messa i fjor.

 

Jeg synes ikke disse virket veldig godt sammenskrudd, men så har jeg heller ikke sammenlignet med konkurrentene. Hva med en brukt Viknes 770?

 

GeirKS

Link to post

Var i samme "båtvurderingssituasjon" for 2 år siden (famile med 2 store og 2 små). Synes Thobiasbåten ble "alt for grov". Vurderte så Rana 640, men spesielt rundt bordet ble dette alt for trangt. Valget vårt ble faktisk en Yamarin 5940. Denne har vi så montert originalkalesje på. Dermed har vi en OK spiseplass (har også montert klappbenker) på akterdekket, samtidig kan det meget enkelt "strippes" når far skal ut på fisketur. Soveplassen i båten er noe begrenset, men den funker ok for 1 natt eller 2 for en liten familie. For oss var også forhold som garanti og "lettvindthet" (les ren nøkkelglede) viktige faktorer etter mange år med eldre/større båter.

Så får Yamarinen duge noen år før den byttes ut i en Viknes 880?????

Link to post

Takker Skin for linkene! Fine bilder, nå ble det mer kjøtt på fantasiene... :yesnod: Skal kontakte forhandleren.

 

Til GeirKS: Jo, jeg har vurdert brukt båt, men finner at prisene er så høye på opptil 20 år gamle båter, at man (nesten) like gjerne kan kjøpe noe LITT mindre, helt nytt. Og jeg har veldig lyst til å slippe kalesje (les:måketoalett), ettersom båthavna fungerer som hekkeplass på forsommeren.  :wink:

 

Viknes 770 er nok litt i største laget for oss, men jeg fortsetter jakten, så får vi se. Takker for nyttige innspill!

 

(Det burde forresten fulgt med språk- og uttalekurs til franske båter...  :wink: )

Link to post

Valget vårt ble faktisk en Yamarin 5940. Denne har vi så montert originalkalesje på.

Denne båten har jeg faktisk vurdert helt seriøst! Den er noe lav undet taket for meg (jeg er 190). Har du funnet noen grei ordning på toalettløsning i Yamarinen? Jeg har funnet ut, at å ha med det smukke kjønn (kone og datter) på båttur uten toalett, det kan jeg bare gi opp. Synes også at akterdekket er noe knapt på denne båten, på fine sommerdager, hvor gjør du av 4 personer som vil sitte ute der bak i sola...?

 

Både Rana og Tobias har toalettløsninger enten med avlukke eller gardin. Tobias 21 kommer forresten i fornyet utgave til høsten, blir antagelig noe smekrere i linjene, og det kan vel trenges...

Link to post

Erfaringer kommer, men båten er fortiden på vei med NorCargo til Bergen. Henting på søndag, det blir spennende. Legger ut første inntrykket etter jomfruturen på ca 30 nm. i slutten av neste uke...

 

Vi har kjøpt båten usett (vi har fått mange bilder) fra Lofoten og har aldri prøvd den så her tar vi en sjans. Den var utstilt i Bergen og da syns vi den var midt i blinken. At vi fikk tak i en brukt var bare flaks (eller det vil jo vise seg da).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Hei Skvulpen!

 

Så på de fine bildene (ikke be meg stave navnet) og båtomanien kom for fullt!! :lol:

Men det som slo meg, var at de flatet ut nokså raskt i skroglinjene bakover (noe som gjør båten lett for motor).  :flag:

Men vil ikke dette slå noe fryktelig i litt bølger?? :flag:

Dessuten meget lav vekt på båten...

Har alltid hatt gode viber for Rana 640! Solid og sjøsterk. Tobias likeså, men den er litt "tung" (les: solid) og mere "yrkesbåt". Skal bli intr. å se ny modell på messa! :wink:

Ta en titt på de minste modellene her: http://www.hardy-marine.co.uk/

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Har alltid hatt gode viber for Rana 640! Solid og sjøsterk. Tobias likeså, men den er litt "tung" (les: solid) og mere "yrkesbåt". Skal bli intr. å se ny modell på messa! :wink:

Enig i dette med Rana 640, solide saker, praktisk innredet. Når det gjelder Tobias, så har jeg vært i kontakt med produsenten. De er ikke ferdig med ny modell av Tobias 21 Combi til messa nå, så de kommer ikke til å være representert der. Prototypen blir først ferdig i mai, så de satser på å vise den nye modellen av 21 Combi på messa "Båter i sjøen" i Sandvika i september. Båten får diverse forbedringer, både designmessig og praktisk, så da blir det kanskje en messetur til...

Ta en titt på de minste modellene her:http://www.hardy-marine.co.uk/

HER blir det virkelig snakk om sus i sjarken!  :flag:
Link to post

Dersom du ser i kategoriene, så har Tobiasen vært diskutert tidligere, Rana stod det ikke noe om.

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på den linken. Interessant! Nå hadde det vært veldig morro om Ellen som skreiv der kunne lese dette, og gi oss del i sine erfaringer hvis det var Tobias hun endte opp med. ER du der, Ellen????  :confused:
Link to post

Fast aksel? er det ikke seildrev som brukes i denne båten?

Cand'en har rett, Rana leveres i tre versjoner: 1) Planende for utenbordsmotor, 2) Planende med hekkaggregat (116 HK Mercruiser diesel) og 3) Halvplaner med seildrev (53 eller 72 HK Yanmar).  Og hva et seildrev egentlig er for noe, fordeler og ulemper, kunne kanskje noen andre gi en vettug utlegning av her... :confused:

For øvrig; god jakt! Og gi en rapport når du har bestemt deg!

Jo takk, det er ikke lett å bestemme seg, så mye å velge mellom, og så mange ulike behov og følelser som skal avveies.... Pluss madammen som hele tiden har et stramt blikk rettet mot lommeboka...  :flag:
Link to post

 Og hva et seildrev egentlig er for noe, fordeler og ulemper, kunne kanskje noen andre gi en vettug utlegning av her... :eek:

 

Holdt på å kjøpe en Rana med "seildrev" for et par år siden. Det er en begrensning på hvor stor motor du kan ha på slikt drev; Og det jeg erfarte på prøvetur, var at det var AKKURAT for lite Hk til å få båten opp i plan. Liket båten svært godt, og stillte noen "tankespørsmål" på BM-nett, om en ekstra motor på hekken :eek: OG fikk MYE pepper for slike tanker....

Det endte med at jeg slo fra meg handelen og endte opp med Hardy :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Den første motorbåten med denne drev-typen var vel halvplaneren Albin Maxim (1980).

 

Volvos S-150 tåler 75hk.

Nå ligger dette et par år tilbake, så jeg husker ikke nøyaktig motoreffekt osv., men jeg foretok endel sjekk på dette, og det ble sagt fra leverandører, at effekten ikke kunne økes på grunn av holdbarheten på seildrevet over tid. Mulig at det drevet du nevner er kommet ut i andre (og større) utgaver senere. Båten var forresten en Rana 20 HT. (Forløperen til Rana 640?) Ser av brosjyren at båten leveres i 640 SD-utgave med 75 Hk nå.

 

Til Marwin: Opp i plan, sier du... Seildrevutgaven er vel halvplaner?  :cool:

Men hva tror du om en Rana 640 med utenbordsmotor da? Det blir jo også den langt rimeligste modellen, og utenbordsmotor har sine fordeler på mange måter!

Ja, det var halvplaner, men båten kom ikke opp i "halvplan". Den dro med seg en skrekkelig hekkbølge, og jeg hadde følelsen: "Hvis det hadde vært 8-10 Hk mere, så ville båten rettet seg mere og sluppet sjøen BEDRE akter."

Rana 640 med påhenger er "ønskebåten" min, men "økonomisjefen" sa nei for 2 år siden. Se på:

http://www.rana-plast.no/640ub.html

 Mine krav oppfylles i hvert fall: Trailbar, planenede, tett båt, selvlensende akterdekk, samt de fordelene outboard-motor har m.h.t. vedlikeholdskostnader (nå får jeg pepper! :seeya: ), lavere vekt, mindre kompleksitet, MEN dyrere i drivstoffutgifter hvis du har laange og maange turer i løpet av året.

(Har i mange år hatt ønske om å gå tur-retur Trondheim - Sortland på egen kjøl, men DEN turen ville ha kostet 3-4 ganger så mye i drivstoff!) :wink:

Men noe som ofte glemmes ved valg av dieselmotor er totalkostnaden over tid; For meg som bruker 4-5000 kroner til båtbensin i året, skal jeg kjøre i MANGE år før jeg kommer til kryssningspunktet for dieselutgaven! :wink: (Har 15 Hk 4-T dorge/nød-motor på brakett på siden bak...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
  • 4 år senere...

Drar opp denne igjen...

 

Og nå er Rana 20 i lukket versjon til salgs for 130K på finn.no

DET er mye båt for pengene!

Er det noen i dag som har mere info om sjøegenskapene på denne?

 

Lignende båt, Bayliner Trophy 22; Hva med sjøegenskaper og soliditet i skroget på disse? Noen som vet?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Rana 640 går meget fint i sjøen. Har hatt en slik med VP og drev tidligere. Veldig god plassutnyttelse. Minus er at den har veldig dårlig finish i skrog og overbygg. Lite retningstabil i lav fart som gjør det ubehagelig å legge til ved litt vind. Bord og seteløsning for passasjerer er elendig. Sitter du rettvendt i bakre sete må du krumme nakken pga. skrå bakvegg. I tilegg sitter passasjer for lavt til å ha behagelig utsyn gjennom frontruter. Litt for mye "løse" puter som glit fram. Luke over lasterom stikker opp over dørken og er et irritasjonsmoment. Veldig sensitiv for vektforskyvning og trimplan må brukes aktivt.

 

Skulle jeg valgt en slik i dag er det uten tvil med påhengsmotor.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Rana 20 og Rana 640 er ikke samme båt!

 

så vidt jeg har fått med meg er Rana 20 levert med seildrev eller påhenger. Mens Rana 640 er levert med hekkagregat eller påhenger. Største argumentet for diesel i mitt område (Trøndelag) er tilgang til drivstoff ved kai... Samt at pga større etterspørsel etter dieselmotor (i allefall i dette området) står prisene seg bedre.

 

Noen som har erfaring med Skibsplast 730HT?`

 

mvh

Even

Link to post

Skjønner ikke helt hensikten med å dra opp "mine" fem år gamle tråder, mye info der er jo gjerne utdatert ...

 

Rana 20 og Rana 640 er ikke samme båt!

Det er det vel heller ingen som har påstått? :wink:

 

så vidt jeg har fått med meg er Rana 20 levert med seildrev eller påhenger. Mens Rana 640 er levert med hekkagregat eller påhenger.

Rana 640 ble også levert med seildrev tidligere, men ikke nå lenger. Så det er kanskje mulig å finne eldre, brukte modeller av 640 med seildrev. Siterer det jeg skrev i denne tråden :

 

Rana 640 ble levert i tre ulike utgaver, påhengsmotor (640 UB), inboard (640 AQ) og med seildrev (640 SD). Dette vet jeg, fordi jeg vurderte de tre opp mot hverandre for få år siden (men kjøpte ingen av dem, av samme grunn som Marwin, - for dyrt). Men brosjyren har jeg liggende her fortsatt. Nå har man sluttet å produsere seildrevsutgaven. Dette er solide og gode sjøbåter ...

 

Produsentens beskrivelse av Rana 640 nå: Rana 640

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...