Jump to content

steder å besøke hvaler-oslo ?

Christina 3

Recommended Posts

Hei.

Etter at vi tok hvaler-gøteborg i ferien i fjor, lurer vi litt på å ta en tur inn oslofjorden (og en pils på aker brygge :cheers: ) i år. I den forbindelse kunne jeg tenkt meg å fått tips til steder vi bør stikke innom ,både natur-og gjestehavner. For turen i fjor fikk jeg blant annet "den store n.p. hamn lotsen" fra dette forumet (var det Lars H tro ?)

Kanskje denne også finnes for oslofjorden ?

Tar imot tips med takk :yesnod:

Havner:

-Engelsviken

-Son

-Drøbak

-Kaholmene (Oscarsborg)

-Sætre

-Steilene

Uthavner:

-Mølen

-Sandspollen

-Hallangspollen (Nord for Drøbak)

-Lykken (Gråøya)

-Hjelp (Utenfor Sætre)

-Dragsundet (Håøya)

Fint å gå i Mossesundet. Ikke så mye å se på, men stille og fint hvis det blåser syd-sydvest.

Og kort vei til Son.

Med litt vind og sjø er det deilig og komme til Mossesundet.

Sitter å titter litt på kartet nå og planlagte steder er :

-hankø

-engelsviken

-son

-oscarsborg

-sandspollen

-aker brygge

Så får vi studere de andre stedene dere foreslo.... :smiley:

Takker så langt, må jo begynne å planlegge vet dere.....

Mange fine innspill i denne tråden. Jeg vil også anbefale å gå innom et bibliotek og se litt på Havneguiden 1 som dekker området fra Koster til Langesund. Boka i spiralform er gitt ut i 2006 av Skagerak forlag og Cappelen. Forfattere er Hanne og Jørn Engvik. I utgangspunktet var jeg litt kritisk til boka, men synes bare at den blir bedre og bedre. Her frår enhver fritidsseilen mange innspill til flotte havner. Ingen nevnt - ingen glemt. Jeg har nå alle tre bøkene i serien, og synes fatisk at bok 3, som dekker Gøteborg til Svinesund er den beste. Jeg mente å ha lest at sted at de er tilgjengelig på internett, men har ikke funnet passord.

www.havneguiden.no roaldbj. Er enig om at den siste (Gøteborg-Svinesund) er den mest spennende for oss. Denne er ikke på nettsidene enda, men de to første er. Dette er en betaltjeneste, når du betaler får du passord i mailretur. Husker ikke prisen, men det var ikke veldig kostbart.