Jump to content

Varmeapparatet virker ikke

Muffe

Recommended Posts

Har et Wallas varmeapparat som går på lampeolje ( er rel. nytt) . Har funket ok og det var på tide å etterfylle lampeolje på tanken(for første gang) . Etter at jeg hadde tanken på dekk for å fylle mer olje på får jeg ikke apparatet til å fungere lenger. Virker ikke som om det starter å varme og vil eller ikke stoppe når jeg prøver å slå det av.

Lurer på om det kan være noe med at det ikke kommer olje frem til brenneren?

Er det noen som har erfaring med dette ? Evt om det skal være nødvendig å "lufte" hver gang en fylle på olje? Og hvordan "lufter" en et slikt apparat?

Alle tips mottas med takk

Hei

Har selv en Eberspeacher som hadde samme problem. her skjyltes det eir på sikring.

Når jeg startet varmeren var det 0 varme og varmeren var umulig å stoppe uten å slå av hoved bryter.

Hilsen smaapala

Med litt mulighet for å kuppe tråden;

Kar masse greier ein slik varmer å varme?

Har eit wallas 1800, og synst det varmer veldig lite!!

Har to utblås fra apparatet, men er kun frå det som er plassert nederst det kjem varme fra.

Det første som bør sjekkes er om apparat får olje. Det skal komme en tikkelyd fra pumpen når du starter opp. Hvis du drar tilførselslangen ut av tanken og så dytter den tilbake, vil det komme luftbobler i slangen. Da kan du se om den drar boblene oppover.

Varmeren er svært sulten på strøm når den starter. Det beste er å ha motoren i gang med litt turtall, eller ha landstrøm når du skal forsøke å starte. Ikke fordi det bør være noen betingelse under normal drift, men når du skal feilsøke er det greit om du kan eliminere det problemet. Hvis den starter når du får nok strøm, betyr det altså at du har trøbbel med strømforsyningen.

Siden den har virket inntil du fylte olje, er det lite sannsynlig at strømforsyningen er blitt dårlig. Det mest sannsynlige er at gløderen har pakket sammen. Men sjekk ovenstående først.

har selv hatt flere wallas varmere

det kan virke som den ikke får frem olje

husk også at det kan lønne seg å gjøre rent

brennkammeret og bytte pute og gløde spiralen

en gang iblandt du vil merke at varmeren gir mer varme

husk også at varmeren ikke skal stoppe når du slår den av

men den skal kjøle seg ned og vil derfor gå i ca 8 min etter at

du slår av bryteren, hvis den ikke får kjølt seg ned før stopp kan den gå i stykker

men tilbake til problemet hvis den har nok strøm ville jeg prøvd å løfte

på tanken hvis du hører tikkingen fra pumpen

Har heldigvis klart å få varmeren til å fungere igjen. Startet på nytt med tanken hevet og dette gjorde susen.

Var nok bare pumpen som ikke klarte å dra inn olje etter at jeg hadde etterfylt tanken.

Jeg også synest at denne varmeren gir for lite varme. Er ikke fornøyd men det koster jo flesk å erstatte den med f eks en diesel varmer så jeg tar heller på meg litt mer klær.

Takker alle for gode innspill og tips.