Luigi Startet 23.Mars.2008 Del på Facebook Startet 23.Mars.2008 Jeg skal montere radar på båten, sammen med en Garmin 3010S GPS. Noen som vet om noen tester på nett, eller som kan komme med noen anbefalinger? Har søkt en del, men fant forbausende lite.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) En radar er en radar er en radar tror kanskje mange - kanskje derfor ikke så mange har tester av dette? Faktisk er det stor forskjell på radarer. Tror det ikke skiller så mye i skjermen (om man da ser bort fra Raymarines nye elektroniske radar). Min anbefaling til lystbruk: 4 kw antenne. Maks vertikal strålebredde på ca 5 grader. Over dette blir det fort at to nærliggende ekko gror sammen til ett. Gjerne åpen antenne - men en kakeboks kan også fungere bra separat radarskjerm - med skruknotter for de viktgiste filtrene (tuning, gain, rain, sea) Viktigste av alt - når du har fått radaren ombord så bruk den i all slags vær. Det er i godvær du lærer deg det du trenger den dagen tåka kommer Seatronic har en Furuno til ca 16000 kroner - den er etter min mening på grensen av hva som er OK. Det er basert på at min egen Simrad radar ligger omtrent på samme spesifikasjon og den synes jeg er på grensen til hva som er OK å ha. Redigert 24.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Er det slik at radarer som er "åpne" (ikke i boks) er vesentlig bedre? Jeg kan liksom ikke forstå at plast dekslet over skal ha så mye å si for kvaliteten? Eller er jeg på jordet her? Ellers har jeg forstått at antall KW er viktig, men det er vel her, som med annet utstyr, at en del produsenter "jukser". Har du noen spesielle merker du mener er bedre, hvis du har testet flere? Jeg kommer dessverre ikke til å ha to skjermer - til det må plassen vike dessverre - men "second best" er ofte bedre enn ikke noe. Spørsmålet mitt som jeg lurer mest på, men som sikkert er like vanskelig å svare på som alt annet sikkerhetsutsyr, er hvor mye mer man får ved å gå opp fra feks. 16000 til 25000 kr. når man først skal investere i en slik enhet. Det som kanskje irriterer meg mest med min nye båt, er at Garmin 3010S ikke har montert på ekkolodd, det hadde jeg i den gamle båten, og det er til stor hjelp for å kunne kontrollere hvor man er på kartet. Radaren håper jeg kan hjelpe med dette ved å legge bildet "oppå" GPS bildet, samtidig som håpet er å kunne manøvrere tryggere i tåke og dersom det er sent om natten ut mot høsten. Men hvordan er det egentlig med småbåter og "små radarer"? Ser man en pass båt på 14 fot på de fleste nyere radarer? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Plastdomen har ingen betydning for radarens ytelse. Derimot har lengden på antennen stot betydning for ytelsen og det er slik at det største du får i lukket utførelse nå er 2 fot eller 60cm. Det er nokk helt på gtrensen av hva man kan kalle en radar. Men kjøp det beste du får i den kategorien 60cm med 4 kw sender så har du da noe de som er mindre en det blir bare for leketøy og regne de virker ikke når du virkelig trenger en radar. Det beste er sansynlig vis en med 9 fots antenne og 25 kw sender men de blir jo lit volsome på en lystbåt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Det er størrelsen på antenna, ikke domen som er den store forskjellen mellom åpne og lukkede radarantenner. De nye Ultra HD radarene fra Furuno og Super HD fra Raymarine som introduseres i disse dager er nok bedre enn det som finnes på markedet. Men dette er dyrt utstyr som bare kan brukes sammen med top-of-the-line multifunksjonsskjermene fra disse produsentene. De førrste rapportene jeg har sett i fra folk som har prøvd disse på båtmesser i USA tyder på at disse fungerer minst like bra i automodus som det en svært erfaren radaroperatør kan få fram. Super HD fra Raymarine klarer også å redusere horisontal strålebredde ved digital signalbehandling. Forskjellen mellom konvensjonelle radarer og disse nye kan sammenlignes med forskjellen mellom analoge ekkolodd og Furunos og Raymarines digitallodd. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 De nye Ultra HD radarene fra Furuno og Super HD fra Raymarine som introduseres i disse dager er nok bedre enn det som finnes på markedet. det snakkedes mye om desse på messen i vinter, vent litt så kommer noe mye bedre var en försäljare som sa........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Keiko Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Hei I radarverden får du stort sett de du betaler for. Du trenger en radar for å kunne oppdage båter i tåke, eller ved nedsatt sikt. Den navigeringa som radaren ble brukt til i "gamle dager" tar GPSen/ kartplotteren seg av. Har du en hurtigående båt, kan det være greit at radaren kan tune seg automatisk. Det har de fleste rimelige radarene idag. Det er ikke så mange som har egen radaropperatør nå for tiden. Utenom Forsvaret. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Det er ikke så mange som har egen radaropperatør nå for tiden. Utenom Forsvaret. jo jeg sjelv......HMS Gunga Din.......admiralinnen får stå til rors..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Spørst vel hva prisen er på disse nye radarene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Spørst vel hva prisen er på disse nye radarene. +10' sa dom på messen.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tutti Frutti Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Sliter ikke moderne radarer med dårlig programvare, som filtrerer bort vesentlig informasjon. (Padlere, små båter, sjømerker, osv.)? Filterene skal fjerne "støy" fra bølger, nedbør, etc. men av og til klarer de ikke å skille "klinten fra hveten". Mange stoler blindt på elektronikken og tror ikke de behøver å speide selv utover havet. De gamle analoge radarene kunne riktignok være vanskelige å stille inn, men de fjernet ikke vesentlig informasjon automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) skal du ha radaren inn på garmin skjermen har du vel ikke noe annet valg enn Garmin radar Radar overlay bruker jeg veldig sjelden nå til dags - jeg brker radar og papirkart. Hos meg har jeg en Simrad CX 44 med radar og plotter og ekkolodd. Den blir stort sett brukt som radar og som plotter og radar når jeg går i ukjent farvann Redigert 24.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Den største forskjellen på kvaliteten på en radar er personen som bruker den. Som minimum bør skjermen være en fargeskjerm og ikke gråtone, mange mener at de grønne skjermene er å foretrekke men jeg tror dette er en vanesak. Antenner er nevnt og prisforskjellen er liten mellom kakeboksene, gå for den største boksen. Har du god råd kan du selvsagt gå opp i propelltype men for en lystbåt mener jeg dette er unødvendig. Effekten forteller mest om rekkevidden på radaren, den er mindre viktig når man går innaskjærs. Det som skiller større antenner er evnen til å skille to ekko, eksempelvis vil du oppdage sundet senere på en mindre antenne. Bruker du radaren for å unngå kollisjon med båter og land er en liten antenne like god. Javisst ser du både måker og joller på en rimelig radar, gjør du ikke det så viser jeg til den største forskjellen beskrevet i begynnelsen her. Nå er dette med strålebredde lite viktig når man går gjennom ett sund, kommer det en stake vil du se ekkoet litt sterkere enn en dyrere antenne men staken ser du og det er det som teller. Radarens høyde er også viktig, er den for lavhøy vil du få mye ekko fra bølgene på sjøen, du vil også få problemer med ekkoene rundt din egen båt. Monterer du den 2-3 meter over sjøen vil du kunne navigere gjennom kanaler midt på natten kun etter radar, jeg sier ikke at du ikke skal se ut vinduet Rekkevidden reduseres jo lavere den er. Ett godt kompass (rate) kan også bidra til å stabilisere bildet på skjermen. Redigert 24.Mars.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Bare en liten komentar til Frøken Fryd som nok bør lese sin radarlærebok en gang till. Du får ikke mer sjøstøy om radaren står laft men derimot får du mer om du monterer den høyt. Den største fordelen med god skilleevne på en radar er at du også kan se staker som står nært land på en radar med dålig skilleevne vil denne flyte samen med landet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Du har naturligvis rett i dette med høyden, men det jeg ønsket å fokusere på var at lav plassert radar er slett ikke dumt når man går i trange farvann. Stakene ser du greit på en stor kakeboks, men de kommer selvsagt ikke frem før du nærmer deg. Skal du sikte deg inn mellom to nes og vet at det står en stake der vil du se den tidligere med en dyr antenne. Her kommer gjerne fart inn i bildet. En peiser ikke på i 30 knop i mørket der det er trangt, da vil jeg heller anbefalle en lyskaster Redigert 24.Mars.2008 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 skal du ha radaren inn på garmin skjermen har du vel ikke noe annet valg enn Garmin radar Jeg fikk opplyst av gutta på Bavaria at det visst nok gikk an å montere de fleste radartypene på Garmin, og at "språket" etter hvert er blitt standardisert. Selv om jeg nok alltid tenker som med alt annet utstyr enten det er lyd eller mobiltelefoner; to produkter fra samme leverandør, fungerer som regel best sammen. Jeg skal snakke med forhandler igjen i løpet av neste uke og legge frem det jeg får vite for dere, så får vi se om dere er enige:) Problemet er vel litt også det at man alltid kan vente på noe nytt, uansett hvor lenge man venter, og radar skal jeg ha før båten sjøsettes i år. Hadde en forholdsvis skummel seilas i fjor høst med sterk vind, regn, og total mørke.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Jeg hadde nok valgt et Garmin GMR18 HD til denne plotteren, da er det "plug and play" om en velger en annen produsent så kan det vel bli "plug and pray" Nå tror jeg ikke den store forskjellen ligger i kakeboksen men heller i det som presenterer dataene som mottas fra boksen.... Pr. i dag er det vel kun Garmin som HD radarer i kakeboksstørresle til en grei pris.... Raymarine har ikke det foreløpig Så en GMR18HD til drøye 1000$ hadde jeg valgt..... skal se om jeg får tak i en slik sak i midtøsten når jeg skal dit om tre uker.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Festina Lente IV Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Forsåvidtenig med deg Sydvesten, men... Jeg ville gått opp noen få lapper og fått den med 3,6 grader strålebredde. Heller det enn den lengste rekkevidden. Det er jo det som er nerme båten din som er mest interessant. Men helt klart, jeg ville valgt Garmin til Garmin plotter. Jeg husker ikke betegnelsen, men strålebredden er 3,6 grader. Den Sydvesten velger har såvidt jeg husker 5,2 grader, noe som gir dårligere oppløsning sideveis. 3,6 grader er av det beste av de forskjellige "kakeboksene" som selges. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sydvesten Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Det er GMR21 og 41 som blant annet har 3,6 graders strålebredde... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
abbor Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Northstar og Lowrance har også HD radarer til en grei pris. Dette er egentlig samme radar, men med forskjellig interface. Furuno sin 4kW Ultra HD radar ligger på samme prisnivå som Raymarine sin konvensjonelle dome, mens 2 kW utgaven er betraktelig dyrere. Fostår ikke hvordan det skal være mulig å koble radar fra en produsent til en multifunksjonskjerm fra en annen. Det er ikke definert noen NMEA standard for overføring av data over Ethernet og iingen av de store produsentene bruker NMEA 2000 for radar. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Om vi regner litt på strålebredden og antar 1 nm distanse til et objekt, så vil en radar med stårlbredde 3,6 grader dekke et område på ca. 0,063nm, mens en med 5,2 grader dekke ca. 0,09nm. (Tangens til vinkelen mulitplisert med avstanden om Phytagoras er med meg i kveld) Antar man en avstand på 100m, så blir det henholdsvis 6,3 og 9m Om jeg har skjønt dette med strålebredde rett så vil ikke en radar kunne skille to eller flere objekter fra hverandre på denne avstanden om de står nærmere hverandre enn den avstanden som er gitt over.. men man vil vel se objektene som "ett" objekt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Impuls 3 Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Man bør ikke fortape seg i desimaler. Strålebredden (lobebredden) regnes ut til der feltstyrken er sunket til halvparten. Det er godt mulig at mottakeren fortsatt kan motta signaler som kommer fra et objekt utenfor dette området. Sitér dette innlegget Link to post
geir s Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Hei, har selv garmin 3010c, radarantennen er gmr 18, hvis jeg hdde kjøpt i dag har jeg vel valgt 18 hd, har også prøvd gmr 24 som har 3,6 graders strålebredde, den er bedre men en del høyere pris. For øvrig er jeg fornøyd med gmr 18, skiller ekko greit, som sagt 5,2 grader strålebrede. Har også montert ekkoloddmodul gsd 21, det kan også monteres gsd 22 som er en del høyere pris, men sikkert en del bedre. Monterte i tillegg et kompass på radaren for marpa (kvh 1000 p) det fungerer greit, kan følge 10 mål på radaren. På større range så er autogain for svak synes jeg, så den stiller jeg manuellt (fra 2 nm og oppover). Handlet i fjor høst har ikke fått brukt det mange timene ennå, men så langt er jeg fornøyd. MVH. Geir Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Den største forskjellen på kvaliteten på en radar er personen som bruker den........Ett godt kompass (rate) kan også bidra til å stabilisere bildet på skjermen. Jeg har bare erfaring med 4 - 5 forskjellige radarer ombord i fritidsbåter og har sans for spissformuleringen til Frøken Fryd. I flere diskusjoner angående radarer lurer jeg noen ganger på hvilken erfaring debatantene har med bruk av radar når båten ruller og stamper og den ene kraftige regnbøya avløser den neste på uforutsigbart vis. Det er klart at tester av radarer som gjøres på stillestående plattformer i den engelske kanal er interessante. Når man er ombord i egen båt er det etter min erfaring kun omfattende "hands on" trening som gir nytteverdi av radar. For min egen del tok det nok 6 - 7 sesonger med aktiv radarbruk ombord både i godvær og ruskevær før jeg syntes at jeg fikk litt "tak" på bruk av radar ombord. Jeg hadde forut for dette mange timers erfaring med bruk av radarer både på store skip og i store simulatormiljøer. Jeg har også brukt radarsimulator mye på PC. Men nå har jeg "litt tungt" for å lære meg bruken av radar. Jeg deler også vurderingen til Frøken Fryd om at et godt kompassystem er viktig for stabiliseringen av radarbildet. For de som ønsker å bruke radar denne sesongen gir jeg råd om å kutte ut kartplotteren i perioder og å seile på radar og overrettmerker på papirkartet. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Forsåvidtenig med deg Sydvesten, men... Jeg ville gått opp noen få lapper og fått den med 3,6 grader strålebredde. Heller det enn den lengste rekkevidden. Det er jo det som er nerme båten din som er mest interessant. Men helt klart, jeg ville valgt Garmin til Garmin plotter. Så var det dette med "teskje" igjen da... Sorry gutta;) Er det fordel med liten strålebredde? Jeg trodde at jo bredere den roterende "kjeglen" var, jo bedre ble bildet? Jeg er vant med navigasjon og GPS, men helt grønn når det gjelder radar gitt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.