Jump to content

Tester av radar


Luigi

Recommended Posts

Flott at du er på banen Frøken Fryd. Jeg seiler av gårde i morgen på en lengre seilas. Har du kunnskap om hva "Int. reject" betyr - se innlegg # 96, nedre kant av bildet, til venstre? Raymarine har ikke oppdatert brukermanualen for 4-serien - så langt jeg har erfart.

Link to post
Share on other sites

Flott at du er på banen Frøken Fryd. Jeg seiler av gårde i morgen på en lengre seilas. Har du kunnskap om hva "Int. reject" betyr - se innlegg # 96, nedre kant av bildet, til venstre? Raymarine har ikke oppdatert brukermanualen for 4-serien - så langt jeg har erfart.

 

Jeg ser du har stilt spørsmålet til "Frøken Fryd", men kanskje jeg også kan hjelpe. "INT. REJECT" er en forkortelse for "INTERFERENCE REJECTION" som på norsk betyr reduksjon/nektelse av (radar-)interferens. Og enkelt forklart er det nettopp det denne funksjonen gjør.

 

Dersom det befinner seg en eller flere radarer som sender i nærheten av din på samme frekvens, kan det føre til interferens/forstyrrelser på din radarskjerm ved at du kan observere et "vifteformet" mønster som roterer pr. antennesweep. På noen radarer er det bare mulig å slå denne funksjonen av og på mens det på andre kan justerers fra eksempelvis 1(svak) til 3(sterk). Men man må bruke det med varsomhet ettersom for eksempel for sterk setting av "INTERFERENCE REJECTION" kan føre til at man ikke får presentert svake ekko, at RACON for navigasjon ikke vises i tilstrekkelig grad og at signal fra SART kan bli nedsatt eller i verste fall forsvinne helt.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du blander litt nå, True motion lar bare båten bevege seg i bildet og er uavhengig av trails (wakes). Det du sannsynligvis sikter til er dette med "relative trails" kontra "true trails". Med true trails kommer ekkoene på samme punktet som første gangen og man ser lett hvilke holmer som står i ro og hvilke båter som har fart. Hvis du Roaldbj finner noe true/relative wakes i menyen din kommer det nok ett bilde snart. Jeg bruker selv true trails hele tiden for å oppdage båter tidligere, både på dag og natt. Relative trails har jeg lite erfaring med men jeg ser for meg at en som fisker (ligger i ro) kan bruke denne funksjonen og følge med bøyen. Halen til bøyen vil indikere hvordan bøyen står relative til din egen båt, altså viser halen deg hvordan du driver i forhold til bøyen.

 

Var vel det jeg skrev, eller i hvertfall det jeg mente :wink:

 

True motion vil gi deg bedre informasjon mht andre ekkos bevegelser, i og med at du vil få "hale" på ekko som er i bevegelse, og at land, bøyer, vil være haleløse.

Link to post
Share on other sites

Takk for lenken til manualen. Den har jeg ikke funnet tidligere. 360 sider - dette var omfattende, men lettleste sider. Det har blitt en fin funksjon for styring av autopiloten - men det har ikke noe med radar å gjøre. Fikk svar på spørsmålet om Interference Rejection.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...