Jump to content

Tester av radar

Luigi

Recommended Posts

Hva mener du her?
Jeg vet ikke riktig hva jeg mener. Jeg observerte på radaren noen fenomen jeg ikke har sett tidligere ved at en båt fikk tre ekko på linje fra selve radaren. Disse fikk jeg bare for seilbåtene - det er det som undrer meg litt. Det er noen slike eksempler på bildet over. Det var så mye trafikk at jeg ikke fikk justert gain manuelt. Ellers er bildet dårlig - skal se om jeg ikke får tatt bedre bilder etter hvert.

radar8juni2008.jpg

Jeg vet ikke riktig hva jeg mener. Jeg observerte på radaren noen fenomen jeg ikke har sett tidligere ved at en båt fikk tre ekko på linje fra selve radaren. Disse fikk jeg bare for seilbåtene - det er det som undrer meg litt. Det er noen slike eksempler på bildet over. Det var så mye trafikk at jeg ikke fikk justert gain manuelt. Ellers er bildet dårlig - skal se om jeg ikke får tatt bedre bilder etter hvert.

Jeg ser det er tre ekkoer etterhverandre cirka klokken to mellom avstansring en og to. Er det slike du mener?

Som andre har antydet kan det være ekko fra egen båt, men da vil isåfall avstanden til første ekko være likt som mellom ekkoene og ikke som klokkan 2. Jeg tror også at disse problemene oppstår mest mellom to større fartøyer. En kan også få falske ekko om man har en mast eller noe som skygger for egen radar. Hadde vert kjekkt å se bilde av det du mener.

Da har jeg unnagjort mine 5 første fiskenetter med radar. Jeg har det noen her betegner som en "lektøysradar", en Raymarine 2kW, 45cm domeantenne kombinert med en E80 skjerm. Må si jeg er mektig imponert over instrumentet. Det jeg bruker det til er å holde orden på de andre båtene som dorger samt hvor jeg er i forhold til land. Har ikke noe problem med å detektere 13-14 fots plast eller trebåter, selvsagt ikke på veldig lang avstand men siden vi alle kjører i 2-3knop er det jo heller ikke nødvendig. Det viktige er å oppdage de andre båtene samt retningen de kjører for å unngå bråe svinger og kluss med liner. Mange av båten har bare rundtlysende lanterne og en del er også helt mørklagte slik at det å oppdage båten og enda mer bestemme kursen er svært vanskelig med gatebelysningen på E6 i bakgrunnen. Ved store bølger er det sikkert vanskelig å oppdage så små mål som 13-14 fots åpne båter, men for meg vil det utgjøre et et minimalt problem siden disse båtene som regel har lagt til land lenge før bølgene blir så høye.

Etter at jeg monterte at ratekompass fungerer systemet enda bedre, jeg kan til og med tracke de små båtene med ARPA systemet. Kanskje mest en gimmick, men gøy er det :yesnod: Bruker instillingen som lager en "hale" etter ekkoene det siste minuttet på denne måten kan jeg lett se kurs og om båten går i dorge eller cruisehastighet. Har brukt både radaroverlay på kartet og ren radarskerm, i kjente farvann og spesiellt om natten foretrekker jeg radarskjermen. Den svarte bakgrunnen er meget behagelig for øynene og det er da bare waypointene hvor jeg har tatt fisk i tilegg til ekkoene som kommer fram på skjermen, dette er mye enklere å tyde med svak bakgrunnsbelysning en radaroverlay på en rotete kartbakgrunn.

Hvis det ikke regner eller er mye bølger kjører jeg alle instillinger untatt gain på auto, for å detektere de små målene best mulig setter jeg opp gain til jeg får antydninger til sjøstøy og så litt tilbake. Under noen kraftige regnbyger måtte jeg inn og styre det meste manuellt, men det fungerte greit det også. Kan sikkert få bedre resultater med å justere alt manuellt hele tiden men for meg er det som vises på ekkoloddet viktigst så jeg konsentrerer meg mest om det :fishing:

Forstår egentlig ikke hvordan jeg klarte meg uten radar tidligere :smiley:

"... jeg kan til og med tracke de små båtene med ARPA systemet. Kanskje mest en gimmick, men gøy er det :yesnod: ..."

Dette er etter min meningen av de viktige funksjonene med radar, og slett ingen gimmick. Jeg benytter dette aktivt, og anbefaler de som ikke har satt seg inn i denne muligheten, å teste det ut.

Raymarine E-serien har vel MARPA funksjon, det vil si en "mini" utgave av ARPA. Min erfaring er at det i endel sjø/bølger kan være vanskelig å plassere trådkorset over radarekkoet for å merke ekkoet slik at MARPA aktiveres. For meg ble det en ny opplevelse da jeg koblet AIS opp til flerfunksjonsskjermen. Men det er kanskje ikke så mange båter med AIS sender på Mjøsa.

Abbors erfaringer som radar-nybegynder svarer til mine erfaringer fra første sæson:

Navigation mm tager plotteren sig af. Radarens nytteværdi er som anti-kollisionsinstrument. Når man har brug for radaren, er det som regel mørkt eller på anden måde dårlig sigt. Og der sejler man som oftest langsomt (jeg gør i hvert fald...)

Derfor det det afgørende for radarens kvalitet IKKE rækkevidden men evnen til at detektere og selektere mål på afstande under 1 nm. På denne afstand har man brug for at opdage alt fra kanoer til fiskenet og drivende olietønder. Og derfor er følsomheden og evnen til at adskille små objekter fra vandoverfladen det afgørende.

Andy

...Derfor det det afgørende for radarens kvalitet IKKE rækkevidden men evnen til at detektere og selektere mål på afstande under 1 nm. På denne afstand har man brug for at opdage alt fra kanoer til fiskenet og drivende olietønder. Og derfor er følsomheden og evnen til at adskille små objekter fra vandoverfladen det afgørende.

Støttet! Selv den gamle radaren min, (som et annet medlem overtok her) er i stand til å detektere måker 2-300 meter unna....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 3 uker senere...

Etter at jeg oppgraderte softwaren på navigasjonssystemet (Raymarine) har jegt fått mange nye funksjoiner jeg mener at jeg ikke hadde tidligere. Jeg jobbet litt med "wakes" i dag og lurer på hva som er kloke innstillinger. Det er ganske interessant å se hvordan båter lager forskjellig "etterheng". Jeg viser under en innstilling. Hva er fordeler/ulemper med lange innstillinger i forhold til seilingsområde? Dette er vel et typisk spørsmål for Frøken Fryd

wakes5min.jpg

Jeg jobbet litt med "wakes" i dag og lurer på hva som er kloke innstillinger. Det er ganske interessant å se hvordan båter lager forskjellig "etterheng". Jeg viser under en innstilling. Hva er fordeler/ulemper med lange innstillinger i forhold til seilingsområde? Dette er vel et typisk spørsmål for Frøken Fryd

wakes5min.jpg

Om du har mulighet til å sette radaren din i "true motion" vil land ikke lage "etterheng" i og med at de som regel står stille. Da vil du med et rask blikk på sjermen se hvilke ekko som beveger seg, noe som selvfølgelig er en fordel mht kryssene fartøy, innhenting etc. En vil også til en viss grad kunne se raskt om et fartøy har en "skummel" passerings avstand/kurs. Dette erstatter ikke ARPA (MARPA) men kommer i tillegg.

Nå vet jeg ikke om dette er funksjoner dere har på små-radarene, men de blir flittig brukt på større skip.

Hvilken versjon bruker du nå av Raymarine abbor? Jeg ser at det er ganske mange nye muligheter i v 4.29. Jeg regner med - ut fra værprognosene - at jeg seiler sør-østover på lørdag morgen. Første oppgave blir å prøve ut alle radarfunksjonene. Trolig blir Strømstad første stopp med overnatting på svai i SXK bøye sør for Karholmen. Legg merke til at kartet har symjbol for at bøyen er en SXK bøye.

karholmen2008.jpg

Kjører v4.29, har aldri brukt noen annen versjon i båten . Versjon 3.31 brukte jeg bare da jeg lekte meg med instrumentet hjemme, så jeg kan ikke utale meg så mye om forskjellene. For meg ser det ut som de største forandringene er i ekkoloddmenyene, har knottet en del på ekkoloddelen i simulatormodus. Jeg har ikke DSM modul, kjører i stedet et seperat Furunolodd med digitalfiltrering.

Raymarine E-Serien v4.29 manual

Jeg jobbet litt med "wakes" i dag og lurer på hva som er kloke innstillinger. Det er ganske interessant å se hvordan båter lager forskjellig "etterheng". Jeg viser under en innstilling. Hva er fordeler/ulemper med lange innstillinger i forhold til seilingsområde? Dette er vel et typisk spørsmål for Frøken Fryd

For meg så minner dette mye om det som i min verden kalles "trails", altså etterslep av ekko. Jo lengre tid det går før gammelt ekko forsvinner jo enklere er det å beregne fartøyets kommende bevegelser. Dette går selvsagt på bekostning av nye ekko om det skulle vere trangt eller mange båter i området.

For meg fungerer en "Wakes" instilling på 1 min bra. Synes det er veldig nyttig for å kunne se retning og få en ide om hastigheten til andre båter. Med lenger "hale" enn 1 min synes jeg skjermen blir rotete, spesiellt når jeg svinger mye slik som jeg typisk gjør ved dorgefiske.

Jeg slutter med til denne lengden, 1 minutt fungerer stort sett fint hele tiden, man kan gjerne gå opp i 3min om man er i ett åpent område, kansje høyere om man krysser td. Skagerak.

Om du har mulighet til å sette radaren din i "true motion" vil land ikke lage "etterheng" i og med at de som regel står stille. Da vil du med et rask blikk på sjermen se hvilke ekko som beveger seg, noe som selvfølgelig er en fordel mht kryssene fartøy, innhenting etc.

Jeg tror du blander litt nå, True motion lar bare båten bevege seg i bildet og er uavhengig av trails (wakes). Det du sannsynligvis sikter til er dette med "relative trails" kontra "true trails". Med true trails kommer ekkoene på samme punktet som første gangen og man ser lett hvilke holmer som står i ro og hvilke båter som har fart. Hvis du Roaldbj finner noe true/relative wakes i menyen din kommer det nok ett bilde snart. Jeg bruker selv true trails hele tiden for å oppdage båter tidligere, både på dag og natt. Relative trails har jeg lite erfaring med men jeg ser for meg at en som fisker (ligger i ro) kan bruke denne funksjonen og følge med bøyen. Halen til bøyen vil indikere hvordan bøyen står relative til din egen båt, altså viser halen deg hvordan du driver i forhold til bøyen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...