Jump to content

Tester av radar


Luigi

Recommended Posts

Så var det dette med "teskje" igjen da... Sorry gutta;) Er det fordel med liten strålebredde? Jeg trodde at jo bredere den roterende "kjeglen" var, jo bedre ble bildet? Jeg er vant med navigasjon og GPS, men helt grønn når det gjelder radar gitt....

Jo mindre strålebredde, jo bedre skilleevne i peiling. Det betyr at jo mindre strålebredde du har jo tettere oppi hverandre (sideveis relativ til deg) kan to mål (ekko, båter, staker ol) stå før de flyter sammen til ett på radarskjermen.

Tilsvarende er det pulslengden som bestemmer skilleevne for to mål i avstand (relativ til deg).

Sendereffekt og størrelse på antenner (kakeboks eller åpen scanner) vil også utløse endel hensyn som du må ta i forhold til plassering, forstyrrelser av annet utstyr og slike ting.

Og som andre før meg har påpekt, det viktigste er uansett at du kan bruke radaren når den først er kommet ombord.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post

Jeg vet ikke om det er noe gratisprogram tilgjengelig. Jeg har brukt denne ganske mye: http://www.nautisk.no/products/v1058 som beskrives som:

Helps you choose the correct radar for your needs and get the best out of the radar you already own. This video will enable anyone to understand and operate a marine radar efficiently and that is essential for navigating in crowded waters or restricted visibility. Includes First principles - Setting up - Improving the picture - Interpreting the picture - Navigation - Pilotage - Collision avoidance - Radar plotting - ARPA

 

v1058_large.jpg

Link to post

For og ta det enkelt:

Jo mindre strålebredde jo bedre.

Jo lengre antenne jo mindre blir strålebredden.

Strålebreden har ikke bare betydning for skilleevnen men også for radarens rekkevide og gjennombrudsevne i nedbær (Effekren spres på et mindre område).

Man kan også regne med at mengden av sidelober reduseres med mindre strålebredde noe som har svært stor betydning for ytelsen.

Det finnes også forskjellige typer av radarantenner og ikke alle er like gode, det som i hovedsak skiller dem fra verandre er mengden og plaseringen av sidelober som forstyrrer bildet.

Best er de paraboliske antennene brukes til militere radare men også til en og annen navigasjonsradar.

Så kommer den som kalles en "Slotedwavgard" eller oppsjert bølgeleder på Norsk det er den vanligste antennetypen som brukes i både store og små radarer.

Dåligst er den såkalte dipolantennen med en masse dipoler etset inn i et kretskort den er billig og produsere og brukes i en del småradarer (Raimarin, JRC, og en del andre).

I tilegg kommer ting som senderefekt men den blir kansje ikke like viktig som strålebreden. Et annet viktig parameter er pulsrepetisjonsfrekvensen på korte avstandr som bør være så høy som mulig. Kvaliteten på motakerdelen varierer også en del men er vanskelig og vurdere for den vanlige radarkunden.

Selvsakt blir bildet bedre om man kobler til et kompass og kjører radaren i stabilisert modus med Nor opp, og gjerne kurs opp om radaren har mulighet for det. Men min erfaring er at de fleste kjører med baug opp og da virker ikke stabiliseringen.

I bra vær er alle radare bra men det er jo ikke da du trenger den skal den virke i nedbår og med mye sjø kreves det lit mer.

 

Det minste av radar jeg føler jeg kan bruke for tryg navigering blir en 60cm med 4kw sender og gjerne en antenne av slotedweivgard typen tilkoblet et bra kompass slik at jeg kan kjøre den i stabilisert mode.

Link to post
Det minste av radar jeg føler jeg kan bruke for tryg navigering blir en 60cm med 4kw sender og gjerne en antenne av slotedweivgard typen tilkoblet et bra kompass slik at jeg kan kjøre den i stabilisert mode.

Det er greit BMP. Da er vi helt uenige.

Jeg hadde tidligere en 2 kW 45 cm lukket antenne av forrige gerenasjon Raymarine antenne.

Jeg har nå en 4 kW 60 cm lukket antenne av siste generasjon Raymarine antenne.

Ut fra min erfaring i mange farvann og under mange varforhold er det du sier bare "sprøyt" og jeg sjønner ikke at du kan skrive det du skriver.

Jeg klarte å se de samme viktige radarsignalene med min tidligere 2 kW antenne som jeg nå ser med min oppgraderte 4 kW antenne. Jeg regner med at du har dokumentasjon for påstanden din?

Jeg formoder du oppfatter at jeg er rimelig irritert over din påstand.

Dersom du kan dokumentere din påstand, er jeg den første til å trekke tilbake min irritasjon.

Link to post

Hva du anser som tilstrekkelig for deg får bli opp til deg jeg sier hva jeg anser for tilstrekkelig for meg.

Om små leketøysradarer var like gode som store radarer var det vel ingen som kjøpte de store og derav heller ingen som produseret dem men slik er det nå ikke.

Det jeg har skrevet om radar her er vel fundamentert i det som finnes av viten på dette området jeg har selv høyere utaning på feltet samt mange års erfaring.

For deg vil jeg anbefale en bok i radarteknikk skrevet av Leif Sørensen den er skrevet for navigatører og gir et enkelt men godt innblikk i hvordan radaren virker.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post

Jeg har en slik "lekeradar" av merke Simrad. en 2 kw kakeboks. Tror den er 45 cm i diamater. Strålebredden er ca 5 grader. Kommer naturligvis an på bruken, og jeg er typen som alltid ønsker meg mer av alt som både er økonomisk forsvarlig og ikke økonomisk forsvarlig :wink:

Men min radar fungerer overraskende bra til mitt bruk - særlig etter at jeg lærte meg å bruke den :rolleyes:

 

Jeg bruker den som anti kollisjonshjelpemiddel ved at jeg peiler andre båter vha EBL'ene. Også tar jeg peiling og avstad for å få observert plass når jeg navigerer også bruker jeg den litt for å støtte meg i papirkartnavigeringen.

 

På over 6 nm avstand blir bildet grøtete - men i og med at båten min og jeg i samarbeide er i stand til å styre unna ting vi ikke liker på ca 0,1 nm avstand holder det for oss.

 

Hva jeg får inn på radaren? På 1,5 nm range ser jeg fiskeredskaper som er markert med mer enn ei spylevæske kanne. Noen ganger får jeg inn måker også. Kajakker er vankselige å se av og til. Stort sett bruker jeg 3 nm som range. Av og til 6 når jeg går utaskjærs eller jeg ser etter RACON for hjelp i navigeringen.

 

Største problemet er at Simrad har menyer for å justere tuning, gain, sea og rain filterne -det gjør det litt omstendlig når man kjører fort i sjø. Skulle gjerne hatt skruknapper i stedet.

 

Antakelig kan jeg ikke nok om dette til å være misfornøyd - og det er jeg ganske fornøyd med :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Bitteliten er inne på noe vesentlig som jeg tror de aller fleste som er på radarjakt øsnker å lese.

 

Hva er bruksverdien av en radar i en lystbåt?

 

Noen som er vandt med dyrt utstyr og store båter bruker gjerne ordene lekeradar, de om det.

Om man skal leke med radaren har men ikke forstått vitsen med den.

Den brukes først og fremst til å unngå sammenstøt, her spiller det mindre rolle på prisen og størrelsen på antennen.

Den skal også brukes for å finne frem til der man skal, man krysser gjerne en fjord og vil se åpningen i sundet. Stor fordel når man kun har papirkart men de fleste har kartplotter med seg og vet at sundet er der borte og at den vil vise på radaren tidsnok. Man vil heller ikke ha problemer med å se stakene som dukker opp i sundet når man nærmer seg.

 

Det jeg vil frem til her er at en radar av leketypen er ett svært godt hjelpemiddel når mørket legger seg eller tåken kommer inn. Har du plass til den største kakeboksen vil du få ett bedre bilde enn med en mindre boks, de som har sett forskjellen mellom 6, 7, 10 og 15" skjerm går sjelden ned igjen i størrelse, ikke fordi det er fancy slik som hjemme i stuen når man ser film. Det er rett og slett oversiktlig med en god skjerm og men føler seg tryggere. Følelsen av å være trygg i mørket er det du får igjen av å lære deg bruken av radar.

 

Det må ikke være dårlig vær før du kan benytte radaren, tåke og mørket legger sine begrensninger og her får du en hjelpende hånd. De færreste får noe trening i å bruke den i ruskevær men en regnbye bør man kunne passere uten å bli nervøs. Ligger man til kai i ruskevær har man gode muligheter til å skru og herje på radarbildet, også på fine dager. Når man så har brukt for radaren er man litt mer fortrolig med utstyret.

 

Det er de som kjører rundt på eldre radarer uten å gå på land, så helt ubrukelige er de ikke, hverken radarene eller brukerene.

 

En annen fordel i mørket er at man kan slippe å nistirre fremover i jakt etter noe som kansje ikke er der. Med radar slapper man mer av.

 

Lekeradar kan være så mangt :wink:

Link to post

Det viktigste er vel at man har en radar og kan bruke den, skilleevne i peiling/avstand er undreordnet.

Med dette mener jeg at det er vel ingen som koster avgårde i 30+ hvis forholdene ikke ligger til rette for det (ja jeg vet at noen gjør det og de kommer ofte i avisen etter å ha parkert på land).

Radar for bruk i høy hastighet er ikke laget for lystbåtflåten, så enkelt er det.

( husk at det finnes egne krav til navigasjonsutstyr for fartøy med hastighet 30+ (hurtigbåter, milfartøy ol). Dette er krav som bla går på rotasjonshastighet på antenne, oppdateringsfrekvens på tilkoblet gyrokompass ol.)

 

Har man en radar med 5 grader eller 3 grader eller 1,5 grader strålebredde så vil man uansett se noe, og da er det opp til brukeren å kunne kjenne begrensningene i utstyret og samtidig kunne tolke det som radarbildet viser...

 

Men selvfølgelig, ønsker noen en radar til 250000+ med 5,8 eller 14 åpen antenne på targabøylen og 2X23 tommer hattelandmonitor (eller flere) og fiberoptisk gyro, satlog GPS osv så er det bare å gi et ord så monterer jeg... :lol:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
( husk at det finnes egne krav til navigasjonsutstyr for fartøy med hastighet 30+ (hurtigbåter, milfartøy ol). Dette er krav som bla går på rotasjonshastighet på antenne, oppdateringsfrekvens på tilkoblet gyrokompass ol.)

De Simrad boksene som selges i dag (som jeg ikke har ettersom jeg har den dampdrevne varianten :wink:) har automatisk justeirng av rpm på antenna med båtens hastighet. Dvs kjører du fort så går antanne fortere rundt. Jeg savner å kunne kjøre antenna mi fortere - særlig om jeg kjører i ca 20 knop i mye sjø - når vi er i bølgedalen da mister vi en del ekko - og er vi uheldige sveiper radaren bare når vi er i bølgedalene - da blir det en del smårusk som båter under 20 fot etc som forsvinner fordi radarstrålene butter i bølgetoppen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
De Simrad boksene som selges i dag (som jeg ikke har ettersom jeg har den dampdrevne varianten :wink:) har automatisk justeirng av rpm på antenna med båtens hastighet

For fartøy med hastighet 30+ tror jeg det er fast høy rpm som gjelder (48 eller høyere) og ikke noe som justerer seg med farten ( da introduseres en mulig feilkilde i systemet ).

Sivile antenner har i utgangspunktet kun valget høy eller lav, mens forsvaret bruker endel variable regulatorer i og med at de kanskje har noen behov som ligger litt på siden av "de normale"... :smiley:

Det er også greit å ha i bakhodet at alle antenner er tilpasset en rpm og at avvik fra denne vil gi typisk dårligere peilingsnøyaktighet, uten at dette vil bety så veldig mye for "normalbrukeren"

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
De Simrad boksene som selges i dag (som jeg ikke har ettersom jeg har den dampdrevne varianten :wink:) har automatisk justeirng av rpm på antenna med båtens hastighet.

 

Simrad leverer fra og med i år Northstar sine HD antenner med fast 27Hz rotasjonshastighet. Ikke så merkelig i grunnen i og med at NX-Serien jo bygger på Northstar M-Serien.

 

Furunos nye UHD radarer er sikkert tingen for de som har det travelt 24, 36 og 48Hz rotasjonshastighet med dual range muligheter med induviduelle innstillinger og prosessering.

Link to post
Simrad leverer fra og med i år Northstar sine HD antenner med fast 27Hz rotasjonshastighet.

 

Furunos nye UHD radarer er sikkert tingen for de som har det travelt 24, 36 og 48Hz rotasjonshastighet

Er ikke noe å si på disse hastighetene (24Hz er jo 1440 rpm) , det er faktisk 60 ganger raskere enn Garmin sine radarer, de sviver kun med 24 eller 30 rpm, eller om vi skal legge oss på fremmedspråket så blir det vel 0,4Hz eller 0,5Hz

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Er ikke noe å si på disse hastighetene (24Hz er jo 1440 rpm) , det er faktisk 60 ganger raskere enn Garmin sine radarer, de sviver kun med 24 eller 30 rpm, eller om vi skal legge oss på fremmedspråket så blir det vel 0,4Hz eller 0,5Hz

Du er vitti nå, har du kjedet deg i påsken? :wink: Vi snakker alle om rpm såklart...

Link to post

Radar er eit fantastisk verktyg, men vær merksam på at du får da du betaler for... Har du ein god radar med liten lobebreidde (under 5 gradar) kobla til ein GPS slik at du får inputs på SOG/COG treng du ikkje noko anna utstyr ombord. Sjølvsagt er ARPA ein viktig funksjon, men i ein lystbåt vert da som å skyta spurv med kanon, men STOR skjerm, og gode brytarar for tune, gain, og cluttere er viktig. Styr unna alt som heiter "auto" på desse funksjonane - ler deg heller å justera bilete sjølv. I skipsfarta kallar me anticlutter-sea for "kollisjonsknappen" og da er ikkje utan grunn... Eit heilt rein radarskjerm fortel ikkje sanninga for å sei da slik! Vidare må du hugse på at ein radar er ei avstandsmålar korkje mer eller mindre. Skilleevne i peiling er dårlig på dei aller fleste lystbåtradarar, og da kan gjera at du får mykje landskugge mellom anna. Vær også på vakt når da gjeldt modar: Me skillar mellom relative og true motion, og mellom North-up, Course-up og Heading-up. Altfor mange seglar med Course-up fordi dei tykkjer da e lettare å orientera seg hvis bilete visar det same som du ser utanfor, men hugs på at seglar du med North-up stemmer bilete med kartet, og e da mørkt, tåke, regn e.l. e da mykje viktigare. Du finn lettare fram på denne måten hvis du berre venner deg te da. Da kreve nemlig litt trening, spesielt om du seglar sydover:) Heading-up må du ikkje bruka, for dette er ei naudmode utan nokon inputs og skal kun nyttast om du mister kompasset! Om du skal bruka true- eller releativ motion e litt situasjonsavhengig, men eg likar best å nytta true. Dette fordi eg då får betre landekko og da vert enklare å oppdaga andre fartyg. Ulempa er at ein må oppdatera senter av bilete (resentrere) og utan ARPA kan antikollisjonsberekningar verta vanskelegare. Difor e da viktig å trykka inn True/relative knappen ofte for å sjå dei relative vektorane. I Relative motion vil alltid du sjølv vera i senter, men du kan sjølvsagt veljga off-set om du ønskjer betre rekkevidde i ei spesiell retning. Vi ser alle relative bevegelsar og anti-kollisjon vert enklare, sjølv om da å oppdaga andre fartøyg kan vera vanskeleg. Vi står i ro, og land bevegar seg, og difor får me dårlegare oppdateringar av landekko, så om du går nære land er ikkje denne moden å anbefale.

 

Hadde eg vore deg, ville eg sett etter ein radar med relativt høg utgangseffekt, stor, brei antenne, manuelle innstillingar og stor skjerm. Minimun 15'' display (PPI). Still inn bilete på 6 mils skala for så å justera ned. Ikkje vær redd for å segla på liten skala. Det er nemleg dar du får eit godt bilete. Juster heller litt opp og ned ette kva du ønskjer å oppnå: Vil du sjå etter andre fartyg? Ja, så går du opp, men vær like rask tilbake. Tenk heile tida på kbva du skal bruka radaren til. Skal eg sjå etter andre fartøy for å unngå samanstøt? Skal eg navigere på radaren eller skal eg berre overvåke/kontrollere seilasen? Juster pulslengden samtidig som du endrar range om du kan. Short- medium- og long-pulse har nemleg ulike egenskapar, og kort sagt kan ein sei at du nyttar long-pulse på long avstand og short på kort avstand. Dette fordi du med long-pulse får eit utgåande signal med lågare frekvens som følgjeleg når lengre. Bilete vert kanskje dårlegare, men du har større gjennomslagskraft i pulsen og kan få presentert ekko fra mål på større avstand. Høg frekvens gjer lite energi ut, men på kort avstand får du mykje betre oppløysing i bilete, og betre skilleevne både i avstand og peiling. Eit anna triks for å betra kvaliteten på bilete er å justara antennerotasjonshastigheten om du kan. Jo fleire pulsar som treff eit objekt jo betre og meir nøyaktig bilete får du presentert. Men igjen; segler du i tronge farvatn treng du hyppige oppdateringar, og må då nytta høgare rotasjonshastighet. Som ein tommelfingerregel kan du sei at eit radarbilete skal som eit minimum alltid visa alle jernsøylar stakar og ein del sjøekko.

 

Til spørsmålet om småbåtar, padlare o.l er lett å sjå. Svaret er nei! Uansett kor god radar du har vil dette alltid vera vanskeleg. Radarreflektorar hjelper sjølvsagt, men slett ikkje alle har montert slikt ombord. Faktum er at dei fleste småbåtar (opp mot ca. 50 fot) ofte vil vera vanskeleg å sjå. Ekkoets materiale og fasong er her viktig. Stål og store, rette flatar reflekterar godt, men tre, plast og låg profil reflekterar mindre. I ein lystbåt står også antenna lavt nede og rekkevidden vert difor begrensa. Båtens bevegelser i sjøgang vil og redusera radarens effektivitet då du frå tid til anna vil sjå rett ned i sjøen... Moralen vert difor, uansett om du seglar fjortenfotar eller tankskip: Sjå ut!! Kikkerten er eit undervurdert hjelpemiddel, og den virkar faktisk utruleg godt sjølv om da e mørkt!

 

Vart reine radarleksjonen dette her! Håpar du dreg litt nytte av da. Radar e som sagt eit kjempeverktyg, men da kreve mykje trening å utnytta han og å henta ut eit godt bilete. Du får i stor grad da du betalar for på radarmarkedet, men seglar du mykje om natta og om vinteren er ikkje radaren da stedet du skal vera knepen på pengane. Det er verdt kvar ein krone då! Om du berre kjøyrer båt på flatt hav og om sommaren treng du da ikkje! Tren deg på å tolke radarbilete i lyse og utforsk natta og skodden når du har vorte fortruleg med radaren din. Lukke til!

Link to post

Langt og godt innlegg, jeg har selsavgt ett par bemerkninger:

Det er mange katamaraner som kjører med head up grunnet det trange farvannet. man ser ikke lengre enn 1-2nm frem før man skal inn ett nytt sund og da er det viktig at man ser fremover på bildet i lav skala, i det man turner rundt er det like viktig å se fremover. Farten er gjerne over 30 knop og avtandene små.

Selv foretrekker jeg north up true motion, man må ha ett godt kompass får at dette skal bli bra.

 

Min andre kommentar er angående hvor godt man ser en lyst båt, det nevnes at man sliter med å se båter opp i 50 fot. Jeg mener at slike båter skal vises på radaren om du har justert riktig inn. er det fint vær ser du også kanoene (det kan være fint vær om natten og ;-)

Jeg har lite problemer med å oppdage ekko på radaren av små 14' på radaren og dette bør man kunne forvente av en lystbåtradar, i god tid før den kommer opp på siden.

 

Sentrering, om man ikke har så stor fart selv er man ofte tjent med å se ett stykke bakover, det fleste av oss har blitt tatt på sengen av forbipasserende båter som vi ikke så komme.

 

Så til slutt: Etterslep, forsøk med og uten denne. Ofte kan du ha en annen farge på etterslepet (gamle ekko)

Link to post

Om man har en skillelig radar kan man jo kjøre med releativ motion og true treils det gir utrolig bra oversikt. Har brukt det mye på Bridge Mastwr E.

Er mann ikke så god til og stille inn radaren tilbyr denne også en fungsjon som kalles Vision det gir et relatift bra bilde uten at man trenger og stille på noe. ARPA har ikke så mye for seg i innasjers seilas da de vil plukke opp holmer og skjær og begyne og plotte dise man har somoftes heller ikke tid til og drive med trail manuver eller følge med dots. De fleste vil greie seg bra med en EPA hvor man selv starter plott på det som er intresant.

Link to post
Heading-up må du ikkje bruka, for dette er ei naudmode utan nokon inputs og skal kun nyttast om du mister kompasset!

 

Her er du da veldig bastant! Hvor står så dette skrevet? Husk på at det fortsatt finnes radarer som ikke har tilkobling til kompass, GPS eller logg. Noen kan heller ikke vise AIS-mål. Likevel kan man navigere utmerket med disse. Er radaren gammel nok, er det ikke uvanlig at den bare kan vise Head-Up.

 

Head-Up i Relative Motion, oftest i kombinasjonen Off-Center, brukes en god del på hurtiggående passasjerbåter(ofte med marsjfart 35 knop) som seiler innenskjærs i trangt farvann da man slipper å resette senter hele tiden slik man må i kombinasjonen True Motion og North Up. Man får da konsentrert seg om seilasen og slipper å bruke tid på å resette senter. Selv om det eksisterer automatisk resetting på de fleste slike radarer, er det likevel ikke tilstrekkelig ved hyppige kursforandringer, og der radaravstandsområdet typisk ligger på 0,25, 0.50 og 0,75 nautiske mil i trange deler av leden. Frøken Fryd har poengtert dette.

 

ARPA(Automatic Radar Plotting Aid) eller EPA(Electronic Plotting Aid) er greitt å bruke på relativt åpne strekk, men ved seilas i trangt farvann med høy fart og hyppige kursforandringer, er det til mer bryderi enn nytte da det tar fokuset bort fra seilasen når man eksempelvis må kvittere alarmer for Lost Target, eller fjerne Targets som har hoppet over på holmer og staker. Har man som BMP nevner, muligheten for å vise True Trails i Relative Motion med Head-Up, er dette langt å foretrekke da man slipper å bruke tid på å plotte mål og siden denne funksjonen viser sann bevegelseshistorikk på alle mål som gir ekko nok og er i bevegelse. Selv små fartøy som går kloss opptil land, kan man da følge med.

Link to post

Har en av de første LCD-radarene som kom i handelen (Appelco 9000). Dårlig oppløsning etter dagens standard. Dårlig bakgrunnsbelysning, men manuelle instillinger (potmeter).

Men du værden så mye glede jeg har hatt av den!! Lært meg å tyden den i dagslys+++, og de få gangene jeg virkelig har trengt den, har den funket (med alle sine begrensninger i bakhodet)! Kjøpte den brukt for noen lapper, og selger den til en meget rimelig penge til den som vil ha et meget enkelt og billig instrument. (1 båtpenge, med garanti at den funker.) Den viser måker i sjøen på 2-300 meters avtand i stille vær...

Har kjøpt ny Furuno 1715... Mere moderne, litt bedre oppløsning+++, men fortsatt en "lekeradar" etter enkeltes utsagn her...

 

Tvi vøre; Skjæmm dåkker! Hvis dere har et skip på noen-å-fjørti fo++t, har dere plass og pæng til kostbar radar... Men hvor ofte TRENGER dere EGENTLIG all den oppløsningen? Brukes ikke instrumentet i lystbåten for å oppdage andre båter og se sånn nogenlunde hvor i geografien vi er (i TILLEGG til alle andre navigasjonshjelpemidler ombord)?

Hvor ofte TRENGES å se med kjæmpe oppløsning i en forholdsvis liten lystbåt?

Det jeg sier er: Slutt å rakke ned på "lekeradarene og kakeboxene". De funker utmerket i mindre båter!

Og, som flere har presisert i mange radar-diskusjoner, tren på å bruke den i siktbart vær, så får du det beste utbyttet når du en sjelden gang TRENGER radar.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Hadde eg vore deg, ville eg sett etter ein radar med relativt høg utgangseffekt, stor, brei antenne

Her er det vel viktig å komme med en liten kommentar og det er om plassering.

Trådstarter har en Bavaria 38 sport og der er en naturlig plassering av en radarantenne oppe på targabøylen. Nå vet ikke jeg hvilken høydeforskjell det er mellom hodet til føreren og targabøylen og heller ikke hvilken avstand det er men:

For en 12,5 kw sender med 5" antenne er minste sikkerhetsavstand 1,4 meter (100w/m2) i senterloben (max 6 minutter oppholdstid) og anbefalt avstant til oppholdsområde 14 meter (10w/m2). For en 25kw øker tallene til hhv 2,1 og 21 meter.

Til sammenligning har vi foretatt måling mot en 3kw "kakeboks" og det hadde vi knapt målbare resultater på avstand 0 meter.

I og med at ingen helt vet hva som skjer med kroppen når den er utsatt for stråling over tid (ref Kvikk og redningsskøyte-sakene) så bør man vel ha dette i bakhodet ved kjøp av radar. Videre så vil jo et naturlig spørsmål være om hva som er bruksområdet. Opererer man en hurtigbåt i snøfokk i januar og har en rute å holde så er nok kravene til utstyr andre enn for de som er på tur og blir overrasket av tåke.

Så kommer spørsmålet om plass til en antenne på 1,2 meter + sikkerhetsavstand ( og om bøylen er laget for vekten på 25 kg eller mer ref. Garmin GMR404 kontra 12 kg for Garmin GMR41). Hvilket annet utstyr vil bli berørt, står feks gps eller vhf antenne der fra før?

I tillegg vil jo en åpen antenne belaste bøylen mye mer under drifte enn det en kakeboksantenne vil.

Neste punkt blir jo selvfølgelig utseendet: passer en slik åpen antenne på en Bavaria 38 sport? Her vil nok flere mene masse..

Så kjøp en kakeboks, vedlikeholdet er mindre, strålebildet er mer fornuftig for en "liten" båt og du får nok allikevel det du trenger for å øke sikkerheten under seilas.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Dete er det nokk inge radare som har muligheten til man må være i et stabilisert mode for og vise True Trails i Relative Motion. Alså kjøre med kurs opp.

 

Dette er ikke helt riktig. Blant annet kan enkelte radarmodeller fra Furuno vise funksjonen True Trails i Relative Motion med Head-Up. Men dette medfører at man må deaktivere og så aktivere denne funksjonen på ny ved større kursforandringer. Det slipper man i Course-Up. Mye giring ved sjøgang kan også være et problem med Head-Up. Men ved større kursforandringer er det uansett nauturlig å resette Course-Up.

 

Etter min mening burde funksjonen med True Trails i Relative Motion ha vært mulig på langt flere radarer da det er en svært nyttig funksjon. Men på de fleste radarer må man ha de i True Motion for å kunne bruke funksjonen med True Trails.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...