Jump to content

Tester av radar

Luigi

Recommended Posts

Ja disse radarene er gode, og kansje de dyreste også. Jaja, kongsberg klarer vel å slå prisen dies iallefall men ikke kvaliteten. Visjon funksjonen som de ferreste har er utrolig bra. Regnet forsvinner bokstavlig talt mens ekko fra land og båter fortsatt er synlig. Dette skyldes en million av individuelle ruter som hver har egen filtrering. Se for deg at du kan ha forskjellige innstillger på alle punktene på skjemen.

Jeg hadde tidligere lite sansen for furuno, mest fordi de ikke hadde god design og en forferdelig farge.

Etterhvert som jeg har hatt furunoer under lupen viser det seg at produktene har blitt veldig gode og spesiellt den siste serien som minner litt om navnet på lystbåtsiden er meget god. Mange skippere foretrekker furuno nettopp for at bilde (som tross alt er det vikitigeste) er så bra.

I dag kom tilbudet fra min leverandør, så da ønsker jeg all den feedback jeg kan få fra dere:)

Foreslått radar er GARMIN18HD (finnes også i 24):

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=151&pID=13489

Så hva mener dere om dette? Jeg stusset litt over at Retail Price på nett er 1300USD, og pris ink montering er 17320,-, men det er det kanskje ikke så mye å si på? Trenger deres hjelp her:)

Physical & Performance:

Unit dimensions, WxHxD: 18" diameter, 9.3" high (45.7 cm diameter, 23.6 cm high)

Weight: 15.8 lb (7.2 kg)

Waterproof: yes (IPX7)

Antenna sweep: 24/30 rpm (dual rotation)

Transmit power: 4 kW

Power input: 10.5-35 V DC, 33.5 W

Beam width: 5.0° horizontal, 25° vertical

Maximum range: 36 nm

Minimum range: 20 meters

RoHS version available: yes

Features:

Garmin Marine Network™ compatible: yes

High definition (outstanding target separation with less screen clutter): yes

MARPA target tracking (collision avoidance): yes (requires heading sensor; sold separately)

Guard zone alarm: yes

Additional:

Connector with removable collar

Hvis det var noen som var svært raske med å lese innlegget, så beklager jeg at jeg først kom til å skrive inn specen til GMN24HD.

Jeg bør kanskje legge til FORMÅLET med radar (mitt behov). I fjor høst skulle jeg hjem når det var totalt høstmørke og vind. En GPS hjelper lite i slikt vær, siden jeg ikke kunne se om det var andre hindringer eller små båter i området. Det er disse situasjonene jeg ønsker ø gjøre tryggere.

Redigert av Bavaria38 Sport (see edit history)
Her er det vel viktig å komme med en liten kommentar og det er om plassering.

Trådstarter har en Bavaria 38 sport og der er en naturlig plassering av en radarantenne oppe på targabøylen. Nå vet ikke jeg hvilken høydeforskjell det er mellom hodet til føreren og targabøylen og heller ikke hvilken avstand det er men:

Se under, der har jeg nå lagt ut det tilbudet jeg fikk. På Bavaria 38 Sport kan jeg tenke meg at avstanden til undersiden av Targabøylen er cirka 2,2 meter, gjettet fritt med utgangspunkt i min høyde. Radaren er foreslått montert på et tårn, slik at den kommer noe høyere opp enn oversiden av dagens targa bøyle.

Redigert av Bavaria38 Sport (see edit history)
Hei, har selv garmin 3010c, radarantennen er gmr 18, hvis jeg hdde kjøpt i dag har jeg vel valgt 18 hd, har også prøvd gmr 24 som har 3,6 graders strålebredde, den er bedre men en del høyere pris. For øvrig er jeg fornøyd med gmr 18, skiller ekko greit, som sagt 5,2 grader strålebrede. Har også montert ekkoloddmodul gsd 21, det kan også monteres gsd 22 som er en del høyere pris, men sikkert en del bedre. Monterte i tillegg et kompass på radaren for marpa (kvh 1000 p) det fungerer greit, kan følge 10 mål på radaren. På større range så er autogain for svak synes jeg, så den stiller jeg manuellt (fra 2 nm og oppover). Handlet i fjor høst har ikke fått brukt det mange timene ennå, men så langt er jeg fornøyd.

Se her snakker vi!:) Du har akkurat den kombinasjonen som jeg er foreslått, dog med HD. Mitt neste spm. er: hva hjelper det med kompass til radaren? Hva er dele nummeret til Garmin? Pris? hvis det er noe som anbefales, og som hjelper, er det selvsagt noe jeg må ha med. Håper på raskt svar;)

GMR 18 HD koster kr. 10990,- hos Malfix, noe som slett ikke er så gal pris.... med tanke på garanti og reklamasjon, den selges i USA for rundt 1050$ pluss litt frakt på rundt 300$ og litt norsk moms på det hele så blir det tett oppunder 1700$ og som med dagens kurs er nesten 9000 kroner, tror ikke jeg hadde tatt meg bryet med å bestille fra USA for bare denne i allefall.... siden det ikke er mere en et par høvdinger å spare

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja disse radarene er gode, og kansje de dyreste også. Jaja, kongsberg klarer vel å slå prisen dies iallefall men ikke kvaliteten. Visjon funksjonen som de ferreste har er utrolig bra. Regnet forsvinner bokstavlig talt mens ekko fra land og båter fortsatt er synlig. Dette skyldes en million av individuelle ruter som hver har egen filtrering.

Her berører du det som tradisjonelt har vært problemet med en konvensjonell skipsradar, nemlig at når man har mest bruk for den ved mye sjøgang og nedbør, blir ytelsen kraftig redusert. Bruk av funksjoner som anticlutter-sea og anticlutter-rain kan dempe noe av støyen fra henholdsvis bølger og nedbør, men da kan også ekko fra land, holmer, skjær, bøyer, staker og andre fartøy også bli redusert, eller i verste fall forsvinne helt. En 10-cm radar har bedre ytelser enn en 3-cm radar ved dårlige værforhold da den bruker lavere frekvens, men under gode værforhold har denne naturligvis ikke så god oppløsning. En 10-cm radar er også mye dyrere enn en 3-cm radar og derfor ikke så interessant for lystfartøyer.

Selve radarteknologien har mer eller mindre stått stille etter den 2. verdenskrigen, med unntak av produksjon av noen radarer i det millitære med rundtstålende antenner, helt til det norske firmaet Sea-Hawk Navigation AS ble dannet i 2000. Dette firmaets grunnlegger og administrerende direktør Per-Arne Isaksen var allerede på 90-tallet igang med å utvikle ny radarteknologi da han ikke var fornøyd med ytelsen til konvensjonelle skipsradarer under dårlige værforhold. Hva denne teknologien går ut på, er mer eller mindre holdt hemmelig, men radarer utviklet av dette firmaet har overlegne ytelser i forhold til vanlige radarer ved mye sjøgang og nedbør. Faktisk er ytelsen så bra at de også kan erstatte 10-cm radarer. På sikt er det jo lov å håpe at denne teknologien kan komme lystbåtflåten til gode!

Her er et bilde fra M/S "Nordlys" hvor en radar fra Sea-Hawk er testet ut.

Her er et bilde av radarantennen til Sea-Hawk på M/S "Nordlys".

Flere radarbilder.

The "Ultra-sound" radar tested on "Nordlys" (Nor.)

Redigert av Capitaine (see edit history)

hei,når det gjelder kompasset så har jeg kjøpt det for å kunne bruke marpafunksjonen, men under fart i trange farvann så kan denne funksjonen ta bort oppmerksomheten i fra navigeringen, målene må plottes, men jeg synes likevel at det er en nyttig funksjon i gitte tilfeller, men det er vel ikke en nødvendighet å ha kompasset for at radaren skal fungere. Er som sagt fornøyd med 3010c til mitt bruk, god skjerm lettfattelige menyer, men jeg synes at når man lager ruter, så er streken mellom veipunktene litt for dominerende. handlet alt utstyret fra wmj marine kjøpte fjernkontroll i tillegg noe jeg ikke har angret på, slipper å strekke meg fram hele tiden for å trykke på skjermen.

geir

Mitt neste spm. er: hva hjelper det med kompass til radaren?

Hvis du har kompass tilkoblet radaren så får du tilgjengelig valget "Nord opp" og "kurs opp" på radarbildet. Noen liker å bruke nord opp for lettere å kunne sammenligne radarbildet med papirkartet (eller plotteren). I tillegg får du muligheten for sann peiling på peilelinjalen.

Husk å montere radarantennen "fremoverbøyd" for å kompansere for vinkelen båten har i vannet ved "normalfart".

Jeg tror at du vil få dekket dine behov helt ut med denne radaren, men husk å bruke den masse i finvær slik at du har full kontroll på hvordan den virker og hvordan radarbildet ser ut når du trenger radar.

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

GMR 18 HD koster kr. 10990,- hos Malfix, noe som slett ikke er så gal pris.... med tanke på garanti og reklamasjon, den selges i USA for rundt 1050$ pluss litt frakt på rundt 300$ og litt norsk moms på det hele så blir det tett oppunder 1700$ og som med dagens kurs er nesten 9000 kroner, tror ikke jeg hadde tatt meg bryet med å bestille fra USA for bare denne i allefall.... siden det ikke er mere en et par høvdinger å spare

Enig i dette utsagnet.

Men:

Er ikke dette en radardoom, alså uten skjerm?? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Enig i dette utsagnet.

Men:

Er ikke dette en radardoom, alså uten skjerm?? :rolleyes:

Redigert etter sjekk:

Dumt spørsmål av meg :sweat: :sweat:

Etter en prat med Malfix vet jeg at ståa er:

Først 11 + laken for selve radaren (doomen), SÅåhh ytterligere 8 - 15 laken for en plotter som du kan koble doomen til (pluss noe kabeldill++???)

Og daahh fant jeg ut at Furunovalget mitt (1715) til ca 10 laken ikke var så steikande gale læll. Garmin er oppgitt til 5 Grader og Furuno til 5,2...

Dessuten: Ryker plotteren, har du ikke radar heller :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Dette er nokk et argument alle bør merke seg. Baser dere ikke på og ha alt på en skjerm uten at du i så tilfelle har doble systemer.

Har du bare en skjerm og den blir svart er du jo fri for alt.

Vel, mitt motto blir da: sett deg aldri i en situasjon der du her helt avhengig av elektroniske instrumenter, det er livsfarlig. Mekanisk kompas, sjøkart, og nødvendig kunnskap er pri 1. Mitt formål med radar på GPS har jeg nevnt tidligere her, og det er en nyttig tilleggsfunksjon - når den virker. Ut i fra all den informasjon jeg har fått fra denne tråden, ender jeg nok opp med 18HD koblet opp mot min Garmin 3010C.

Vel om man kjøper to skjermer hvilket er tilfelle for separat radar og plotter, ja da har man da radar selv om den ene plotteren svikter..... ja man har sogar en ekstra plotter også... hvilket er 2x100% på plotterdekningen og radar skjerm, men man har kun 1x100% radardomen som da blir det svakeste punktet, og likt med de med en separat løsning... så rent sikkerhetsmessig med tanke utstyrssvikt så stiller man bedre med en radar og to kombiinstrumenter enn to helt separate...

For noen av oss er plass et problem, og siden jeg vil ha radar/plotter ved styreposisjonen og kun har plass til en skjerm der, så ender jeg opp med kombiløsningen... og siden jeg alt har en Garmin 4008 så blir prisen 10990 for radaren....

Det som passer for noen passer ikke for andre, slik er det bare....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 måneder senere...

Da har jeg fått på plass min Garmin 18HD radar etter mye hjelp fra dere alle. Jeg har nå burkt radaren hver eneste dag - også når det er sol, og jeg er strålende fornøyd. Sist så jeg en liten bøye på skjermen, og det er sletts ikke så verst. Takk for anbefalingen om å bruke den i fint vær først slik at man lærer seg å lese bildet, for det har vært helt nødvendig.

Nyt sjølivet, jeg ligger akkurat nå i Middagsbukta og har nesten 25 grader klokken 22:00, så da er det ikke mye å klage på, kjære Båtfolk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...