Jump to content

Lufting av diesel, Volvo Penta TMD 70 C.


Rui lui

Recommended Posts

jeg har rengjort begge tankene pluss rør fram til grov(forfilteret)byttet alle filtrene motor er volvo penta tmd 70 c.mitt spørsmål er som følger:klarer jeg å pumpe dieselen fra tankene til filtrene med dieselpumpa??

]

Link to post

Når jeg hadde skiftet fra bensin til dieselinstallasjon så hadde jeg samme utfordringen, men så ikke poenget med å pumpe meg halvt i hjel med den nanulle pumpen.. Så jeg løsnet slangen inn på dieselpumpen og brukte en trakt og fylte opp diesel denne veien, før det hele ble tilbakestilt og den siste lille luftingen ble gjort ved hjelp av den manuelle pumpen.... Enkelt og greit er dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Sitat ruilui:

lufteskruen knakk så den er helt ute men har pumpet i ca 10-15 min ikke en dråpe?

Er ikke skruen ute da? står den igjen i filtret?

Ja, lufta må ut av systemet, diesel inn.

Link to post

Mener det ikke skal bety noe om lufteskruen er helt borte da der er både suge- og trykkventil i fødepumpen.

 

Om du har den typen pumpe med en spak under så kan det hjelpe godt å tørne motoren et halvt tørn eller to. Om det er pumpe med et stempel som du skrur løs og pumper vertikalt så skal det ikke ha noe å si hvordan motoren står. Uansett skal du klare å pumpe et par meter rimelig enkelt med denne pumpen. Om pumpe eller ventiler er slitt må kanskje pumpen primes ved å fylle litt diesel rett i pumpa.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

jada skruen er ute av filteret.har en pumpe som man skruer og pumper vertikalt.men tror jeg skal prøve å fylle på slangen fra pumpa har heller ikke fylt opp noen av filtrene før jeg monterte di,burde gjerna gjort det?

]

Link to post

Du skal IKKE fylle filtrene, den minste forurensing her kan skape store problemer på sikt. :nono: Sjekk at slange/rør fra pumpe til tank er helt tett. Selv den minste lekkasje her vil være nok til at håndpumpen ikke klarer dra diesel opp fra tank. Det som ofte er problemet med disse håndpumpene som du har, er at de er så skjelden brukt at stempelet inni pumpen tørker ut og ikke tetter nok mot sylinderveggen. ( Dette er ikke den pumpen motoren bruker under drift; det er en egen plunger som står innenfor )

 

Tror jeg ville prøvd å få inn litt diesel i røret før pumpen. eller inn i selve pumpen. Dersom dette ikke hjelper, er pumpen lett å ta av/bytte. Den skrues rett ut av hovedpumpen som en skrue, og koster lite, men kan være en viktig sikkerhetsdetalj.

 

Ellers er jo motoren din en av de tryggeste volvo-motorer ever, og befinner seg i en annen dim. hva enkelte nyere motorer gjør når driftsikkerheten teller................. :smiley:

Link to post

ok..da fyller jeg ikke diesel på filtrene...men kan vel gjerne gjøre det vist jeg filtrer dieselen først?tenker da på vis jeg ikke skulle få til å pumpe.men veldig kjekt å høre at motoren er så pass bra da :yesnod: har i grunnen ikke tenkt sånn over kvaliteten:-)

]

Link to post

Når fødepumpen fungerer som den skal tar det ikke mer enn et par titalls pump å fylle filtrene.

 

Prøv å ta av sugeslangen til fødepumpen og hold fingeren foran hullet. Du skal da lett (et enkelt pump) kunne suge et tydelig vakuum. Klarer du det og likevel ikke klarer å suge dieselen er der luftlekkasje en eller annen plass i retning tanken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

ok skal prøve dette i morgen..i samme slengen så kan jeg jo spørre om motoren min er en maskin som er bygget for å gå på max turtall?gjerne litt rart spørsmål..men håper noen forstår hva jeg mener?

]

Link to post

Klumpen er vel 270 hk ved 2500 omdr.? Og 206 ved 2200. Kjører du med dette uttaket (2200), kan du kjøre til krampen tar deg. :yesnod:

 

Når det gjelder lufting, så MÅ det være en lekk mellom tank og pumpe, eller noe som tetter røret i tanken, eller defekt pumpe.

:smash:

 

Ettersom du sier tank er rengjort osv. tenker jeg vi går for lekkasje-teorien , enten på pumpe eller rør/slanger. ( om du fyller filtrene, vil ikke dette hjelpe for noe, da disse sitter etter pumpen)

Dersom du kan koble en midlertidig slangebit direkte til pumpe, og stikke andre enden ned i en flaske med diesel, vil du fort få en indikasjon på om denne er i orden. Hvis ja, må det være utett et sted på veg til tank.

 

Her vil den minste lekkasje skape trøbbel, spes. med maks belastning av motor.

 

Lykke til :seeya:

 

red. Dersom du vil vite mer om motoren , så søker du på volvo penta norge, og ser på eldre motorer. Her finner du alle diagrammer om effektuttak, forbruk etc.

Edited by tb55 (see edit history)
Link to post

oki takk skal du ha.med min flaks er det sikkert pumpa som er gåen:-(men skal få testet dette i morgen..tviler i grunnen på at det ikke er tett mellom tank og rør..nå må det jo sies at jeg har 2 tanker en på hver side av båten med rør ut som møtes ca på midten i et t stykke som da fortsetter til grov(for)filteret.

]

Link to post
:headbang::crazy: vel vel...jeg hadde med en kompis på denne jobben.han mente han hadde åpnet ventilene på tankene til rørene,,dette var ikke gjort altså feil nr 1 :lol: feil nr 2 klarte jeg helt alene :wflag: ventilen på vannutskiller filteret trodde jeg var stengt da den sto rett ut,,den sto da åpen,,fikk stengt denne,så åpnet jeg for dieselen så gikk d ca 10-15 pump så kom dieselen :cheers: sviver nå som en klokke:-)men når jeg kjører på tomgang i gear så virker d som motoren jager litter dette normalt?

]

Link to post

Godt det ordnet seg :cheers:

 

Kjenner ikke TMD70 godt nok til å svare helt konkret men en del motorer, spesielt de med rekkepumpe (som TMD70) kan ha en tendens til å jage litt når de er steinkalde.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...