Jump to content

Lufting av diesel, Volvo Penta TMD 70 C.

Rui lui

Recommended Posts

Når jeg hadde skiftet fra bensin til dieselinstallasjon så hadde jeg samme utfordringen, men så ikke poenget med å pumpe meg halvt i hjel med den nanulle pumpen.. Så jeg løsnet slangen inn på dieselpumpen og brukte en trakt og fylte opp diesel denne veien, før det hele ble tilbakestilt og den siste lille luftingen ble gjort ved hjelp av den manuelle pumpen.... Enkelt og greit er dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mener det ikke skal bety noe om lufteskruen er helt borte da der er både suge- og trykkventil i fødepumpen.

Om du har den typen pumpe med en spak under så kan det hjelpe godt å tørne motoren et halvt tørn eller to. Om det er pumpe med et stempel som du skrur løs og pumper vertikalt så skal det ikke ha noe å si hvordan motoren står. Uansett skal du klare å pumpe et par meter rimelig enkelt med denne pumpen. Om pumpe eller ventiler er slitt må kanskje pumpen primes ved å fylle litt diesel rett i pumpa.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Du skal IKKE fylle filtrene, den minste forurensing her kan skape store problemer på sikt. :nono: Sjekk at slange/rør fra pumpe til tank er helt tett. Selv den minste lekkasje her vil være nok til at håndpumpen ikke klarer dra diesel opp fra tank. Det som ofte er problemet med disse håndpumpene som du har, er at de er så skjelden brukt at stempelet inni pumpen tørker ut og ikke tetter nok mot sylinderveggen. ( Dette er ikke den pumpen motoren bruker under drift; det er en egen plunger som står innenfor )

Tror jeg ville prøvd å få inn litt diesel i røret før pumpen. eller inn i selve pumpen. Dersom dette ikke hjelper, er pumpen lett å ta av/bytte. Den skrues rett ut av hovedpumpen som en skrue, og koster lite, men kan være en viktig sikkerhetsdetalj.

Ellers er jo motoren din en av de tryggeste volvo-motorer ever, og befinner seg i en annen dim. hva enkelte nyere motorer gjør når driftsikkerheten teller................. :smiley:

Når fødepumpen fungerer som den skal tar det ikke mer enn et par titalls pump å fylle filtrene.

Prøv å ta av sugeslangen til fødepumpen og hold fingeren foran hullet. Du skal da lett (et enkelt pump) kunne suge et tydelig vakuum. Klarer du det og likevel ikke klarer å suge dieselen er der luftlekkasje en eller annen plass i retning tanken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Klumpen er vel 270 hk ved 2500 omdr.? Og 206 ved 2200. Kjører du med dette uttaket (2200), kan du kjøre til krampen tar deg. :yesnod:

Når det gjelder lufting, så MÅ det være en lekk mellom tank og pumpe, eller noe som tetter røret i tanken, eller defekt pumpe.

:smash:

Ettersom du sier tank er rengjort osv. tenker jeg vi går for lekkasje-teorien , enten på pumpe eller rør/slanger. ( om du fyller filtrene, vil ikke dette hjelpe for noe, da disse sitter etter pumpen)

Dersom du kan koble en midlertidig slangebit direkte til pumpe, og stikke andre enden ned i en flaske med diesel, vil du fort få en indikasjon på om denne er i orden. Hvis ja, må det være utett et sted på veg til tank.

Her vil den minste lekkasje skape trøbbel, spes. med maks belastning av motor.

Lykke til :seeya:

red. Dersom du vil vite mer om motoren , så søker du på volvo penta norge, og ser på eldre motorer. Her finner du alle diagrammer om effektuttak, forbruk etc.

Redigert av tb55 (see edit history)

oki takk skal du ha.med min flaks er det sikkert pumpa som er gåen:-(men skal få testet dette i morgen..tviler i grunnen på at det ikke er tett mellom tank og rør..nå må det jo sies at jeg har 2 tanker en på hver side av båten med rør ut som møtes ca på midten i et t stykke som da fortsetter til grov(for)filteret.

]

:headbang::crazy: vel vel...jeg hadde med en kompis på denne jobben.han mente han hadde åpnet ventilene på tankene til rørene,,dette var ikke gjort altså feil nr 1 :lol: feil nr 2 klarte jeg helt alene :wflag: ventilen på vannutskiller filteret trodde jeg var stengt da den sto rett ut,,den sto da åpen,,fikk stengt denne,så åpnet jeg for dieselen så gikk d ca 10-15 pump så kom dieselen :cheers: sviver nå som en klokke:-)men når jeg kjører på tomgang i gear så virker d som motoren jager litter dette normalt?

]

Godt det ordnet seg :cheers:

Kjenner ikke TMD70 godt nok til å svare helt konkret men en del motorer, spesielt de med rekkepumpe (som TMD70) kan ha en tendens til å jage litt når de er steinkalde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...