Jump to content

Victron Energie Phoenix combi/ladeproblem


Verrie

Recommended Posts

Vi har lader/inverter med navn som den i heading.

 

Typebetegnelsen vår er 24/2000/50. (24 volt/2KW....)

 

Inverteren fungerer utmerket.

 

Når jeg skulle lade i kveld koblet strøm ut hver gang viften forsøkte å starte, slik at laderen ikke kom i gang. Jeg har bedrevet litt feilsøking på brygga, og der er noe feil, men finner ikke feilen. Høres nok noe rart ut, men kan beskrives slik at jeg la frem annen skjøteledning tilknyttet vifteovn. Denne startet ikke umiddelbart. Jeg gikk ned i motorrom og bedrev andre oppgaver og la merke til når jeg kom opp igjen at vifteovn nå sto på.

 

Man skal derfor være observant på at det kan være bryggeanleggets strømtavle som har feilen.

 

Jeg hentet strømagregat og testet. Men denne er bare på 2kw og slettes ikke nok til å drive laderen. Men observerte under testing at strømmen ikke ble kuttet til båten når dette agregatet sto på.

 

Jeg leser i manualen for Victron ved feilsøking "The charger does not work" at svar er "The value of the mains voltage must be between 185 Vac an 265 Vac.

 

Kan noen forklare dette for meg som er håpløst dum når det gjelder strøm ?

 

Selv om det kan virke som at der er noe feil på strøm på brygga, så fritar jeg meg ikke for mistanke om at der kan være noe galt med lader også. Dette skyldes at jeg har forsøkt en rekke forskjellige strømuttak, og at båter som ligger noe lengre borte har "normal" strøm.

 

Noen som har vært borti feil på ladefunksjonen på disse Victron anleggene ?

 

Isåfall, er det mulig å fortelle hva som har vært galt, og hvordan feilen ble utbedret ?

 

Jeg kjenner ikke til hvor gammel laderen er. Tviler på at den er så gammel??

 

Jeg kunne selvsagt forsøkt henvendelse til importør, men de har nok stengt i morgen, og jeg må få ladet batteriene ganske så snart.........

Link to post
Share on other sites

Jeg leser i manualen for Victron ved feilsøking "The charger does not work" at svar er "The value of the mains voltage must be between 185 Vac an 265 Vac.

Kan noen forklare dette for meg som er håpløst dum når det gjelder strøm ?

 

Grovt oversatt betyr det noe som dette: Verdien på spenningen (inn til laderen) må være mellom 185 og 265 volt (vekselspenning).

Ac er en forkorting for alternating current eller vekselspenning. V er forkorting for voltage eller volt.

Ellers så støtter jeg deg i at feilen etter all sansynlighet ligger i landstrømmen.

 

PS: det er fristende å kalle alt for strøm, men dette er feil.

Strøm=ampere

Spenning=volt

Fellesbetegnelse er elektrisitet.

Link to post
Share on other sites

Fellesbetegnelse er elektrisitet.

 

 

Eller du kan kalle det for effekt/watt.

 

Disse henger sammen da lavere spenning krever mere Amper for å tilføre samme effekt.

 

Som ett enkelt eksempel: en lyspkilde på 12 volt 2 amp. trenger kun 1 amp. ved 24 volt osv..

Kan det hende at du har en dårlig kobling en plass eller for tynn kabel som gir for stor motstand og tapt evne til å levere "effekt"

Eller bryggeanlegget ikke kan levere det du trenger....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig en forutsetning at spenningen fra land er riktig, og denne måler man med et AC voltmeter i båten.

Ellers har flere Victron combi modeller sluttet å lade samtidig som inverteren er i orden.

 

Det første man da gjør er å starte den opp på ny i tilfelle den har hengt seg opp. Hvis du har et fjernstyringspanel, så kobler du dette fra i stikket, og slår enheten av og på med bryteren som du finner på fronten.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...