Jump to content

Max turtall på Mercruiser 4,2 D-tronic


Trinn II

Recommended Posts

Jeg har en 4,2l D-tronic med Bravo 3 drev i min båt. Båten er en 31 fot Viking på ca. 5 tonn. Tingen er den at jeg ikke får høyere turtall en 3200 RPM. kansje 3400 ved helt flat sjø og etter lang tid. Jeg har fått forståelsen av at jeg på denne motoren skulle kunne forvente mellom 3600 og 3800 som max turtall. Er blitt fortalt at jeg enten har for tunge propeller, eller at jeg kan chipe motoren og dermed få noe høyere turtall. Hva virker mest sansynlig??

Skifte av propell vil kansje dra på seg opp mot 16 -18 tusen, mens chipping ligger rundt 6000,-. Stemmer det at det nå tas ut opp mot 300 hk av denne motoren. Dette skulle da bety at den tåler en chipping??? Takker for alle inspill. :confused:

Edited by Trinn II (see edit history)
Link to post
  • 4 weeks later...

Propellbytte er ikke så dyrt da det kryr av demoprøvde og pent brukte propellsett til disse for 5-9000 kroner.

300 hk chip er nok tingen... som du finner i en annen tråd her så har nicket "skuta" gjort det med suksess på maken motor som vi har.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37618&st=20

 

NB! QSD-motorene har common rail og kan vel ikke helt sammenlignes med D-tronic men turtallet skal iallefall være 3800.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hmmmm...... Har samme motor som deg Teerex. Er veldig nyskjerrig på hva en chip-tuning hadde bidratt med av kraftøkning. Men tør jeg.....vet ikke. Har hørt at 250 d-tronic ikke er helt identisk med 300 d-tronic, når det gjelder dimensjoner på enkelte motordeler....men hva vet jeg? :crazy:

Noen med sikker erfaring/kunnskap om dette?

Arve.

Link to post

Bestill deg ny propeller fra statene, 670 US dollar + moms og toll.

Og med dagens dollarkurs blir det ikke rare greiene i forhold til prisene her på berget.

Husker ikke nettsiden jeg såg dette tilbudet på, men vist du ikke finner det selv så ta kontakt så skal jeg hjelpe deg.

God helg.

Nå tar jeg helg, og om to timer er min kjære båt på vannet :flag::sailing:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Hmmmm...... Har samme motor som deg Teerex. Er veldig nyskjerrig på hva en chip-tuning hadde bidratt med av kraftøkning. Men tør jeg.....vet ikke. Har hørt at 250 d-tronic ikke er helt identisk med 300 d-tronic, når det gjelder dimensjoner på enkelte motordeler

 

De nyere årsmodellene er identiske delemessig fra 250-320 hk, mens de eldre har vel noen mindre forskjeller på turbo og kjølesystem bl.a. men det er jo "chippere" blant oss her som har god erfaring enn så lenge. Motorene er jo ikke direkte underdimensjonerte heller da, og bare man passer på å ikke ha for store propeller går det nok bra så lenge tilgangen på kjølevann er i orden.

Men bare spør "skuta" i linken over om saken.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg vet nå om tre slike 4,2l som er chippet, min er nå gått ca 120timer etter chip, ikke noe problemer og masse krefter.

Men jeg ville ikke lat hvem som helst chippet og hold meg langt unna chip "bokser"

 

Så chip i vei :smiley:

Link to post

Hvis man har en ES-motor så skal de være identiske delemessig, og de kom vel for 3-4 år siden eller deromkring?

Mercruiser fant vel plutselig ut at dette ville forenkle delehåndteringen :lol:

Men forklaringen er vel at 300 hk versjonen fra D-tronic-dagene var en videreutviklet 250 hk.

 

Her er en oppdatert liste fra http://www.dieselchip.no/default.asp?menui...&langid=NOR

 

390 hk og 850 Nm på en QSD 320 er jo ikke verst

eller hva med 420 hk på en QSD 350 http://www.chiptuning.com/347.html

 

Jeg ble anbefalt omprogrammering av den originale Bosch-boksen framfor egen chip-box, og det er vel det "skuta" har gjort.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Når dere snakker om chipping! Vet dere hva som blir gjort? Ofte er det mennesker som Tror de har peiling som holder på med dette. Det og optimalisere en motor er en ting , men og dra ut 50-100 hk mer av en motor på 250 hk tviler jeg på er bra :nonod:

En kan regne med at motorens levetid nærmest halveres med og "chippe" :puke:

Norske båter er best!

Link to post

siste innlegg lar jeg stå ukommentert :wink:

 

For øvrig: 300 hk versjonen kom i 2002 ifølge side 7 og 8 i dette nyhetsbrevet (VM MD706LH). 250 hk versjonen heter MD706LI.

http://www.transdiesel.co.nz/Files/TIU-2002.pdf

VM var en del av Detroit Diesel som Mercruiser kjøpte motorene av.

"however the compact nature of the 250hp Detroit Diesel MD706Li also attracted a fair share of enquiry. The release of the 300hp

version of the same engine will generate a number of sales with some in the wind already for this model."

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 months later...

Jeg manglet 3-400 omdr på max turtall, så jeg har undersøkt en del omkring chip tuning. Nå har jeg imidlertid tatt steget og chippet mine 2x mercruiser 4.2 d-tronic. Fikk "hjernene" tilbake i posten i dag etter omprogramering. Etter å ha montert de på plass, var det tid for prøvetur :puke:

 

Resultatet var overveldene, ekstremt dreiemoment og anbefalt maxturtall ble oppnådd. Dette gjorde også sitt med toppfarten, som paserte 40 knop. :cheers: Dette var gøy :cheers:

Edited by alfb (see edit history)
Link to post

hva var utgangpunktet i hk og hvor fikk du omprogrammert the brains da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motorene var i utgangspunktet 250 hk. Jeg valgte og "bare" chippe dem med ca 15% pga da følgte det 2 års garanti på motor og driverk (Bravo 3x). Dette skulle vel gi ca 40hk/90Nm pr motor, tilsammen 80hk/180Nm gjorde susen det :smiley: Det var servicemann som sendte dem inn for meg, husker ikke firmanavnet på "chipperne" i farten, men tror det var i Trondheims traktene.

Link to post

Ja det var kanskje disse her da http://www.diesel-power.no/

Jeg trodde disse drev og omprogrammerte hjernene men i følge hjemmesiden leverer de kun powermodul og ikke omprogrammering når det gjelder 15% økning samt 2 års garanti ? http://www.diesel-power.no/index.php?optio...id=132:flowlist

Det ble vel kvantumsrabatt siden du hadde to like ? :wink: Hvilken årsmodell er motorene ?

 

Rettelse: det var sikkert de her som gjorde jobben? Trondheim der også http://www.powerchip.no/om.html

 

Her er en som har samme båt som deg og har gjort samme oppgradering med noko attåt: http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...4C?OpenDocument

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men var det ekstern power modul eller ble hjernene omprogrammert ?

Det er mulig det er forskjell på 2000 og 2005 modellen fordi utpå 2000-tallet ble alle hk-versjonene teknisk identisk mens de første årsmodellene av 250 hk hadde visstnok noen små forskjeller bl.a. på turbo i forhold til 300 hk. Men det er jo bare å sjekke om turboene dine har samme typennr (KKK K26 og diverse nummer.)

 

Hadde jo vært interessant å se om begge turboene var identiske.

 

På min fra 1998 (men turbo ble byttet i 2002) står det :

Kundnr. 3.524.2072F

Grösse: K26-2967MXA8.72

Atl.nr. DD502879300004

Ausf.nr. 5326 9470 6705

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her ble, som jeg skrev, hjernene omprogramert. Såkalt powerboks var helt uaktuelt.

Det stemmer at det er forskjell på -00 og -05 motoren. Det måtte brukes forskjellige "filer" på dem etter som jeg forstod.

Uansett, etter det lille jeg har fått testet dem i dag, så virker dette utolig bra. Et utrolig fraspark, selv om en ligger i 25 knop og gir på... Det var heller ikke noe antydning til røyk utover det normale.

Link to post

Her ble, som jeg skrev, hjernene omprogramert. Såkalt powerboks var helt uaktuelt.

Det stemmer at det er forskjell på -00 og -05 motoren. Det måtte brukes forskjellige "filer" på dem etter som jeg forstod.

Uansett, etter det lille jeg har fått testet dem i dag, så virker dette utolig bra. Et utrolig fraspark, selv om en ligger i 25 knop og gir på... Det var heller ikke noe antydning til røyk utover det normale.

Link to post

Her ble, som jeg skrev, hjernene omprogramert. Såkalt powerboks var helt uaktuelt.

Det stemmer at det er forskjell på -00 og -05 motoren. Det måtte brukes forskjellige "filer" på dem etter som jeg forstod.

Uansett, etter det lille jeg har fått testet dem i dag, så virker dette utolig bra. Et utrolig fraspark, selv om en ligger i 25 knop og gir på... Det var heller ikke noe antydning til røyk utover det normale.

Link to post

Alle gode ting er tre :wink:

 

Se mitt forrige innlegg ang. turboidentifisering og hvis du kryper rundt i motorrommet en gang så kan du jo se om du ser typeskiltet på turboene men de er ikke så store da. Står ved luftinntaket.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er den opprinnelige turboen til 250 hk D-tronic fra 1997 og framover til et eller annet årstall http://www.turboost.lt/eng/catalog.php?engine=MD706LI

MD706LI står det da på motoren min som jo er en "Mercruiserfisert", dvs. svartmalt VM diesel. Den skiftet senere navn til MD706LB (var dette når den ble teknisk identisk med 300 hk-versjonen tro ?).

 

OEM kode: 35242072F (samme som Kund nr. på turboens typeskilt)

Originalkode: 53269706705 (samme som Ausf. nr. på turboens typeskilt)

 

Så kom MD706LH som er 300 hk versjonen. Den har visstnok en Schwitzer S200W turbo ifølge http://www.turboost.lt/catalog.php?engine=MD706L

Og da har kanskje nyere 250 hk motorer denne turboen ?

Ser av Mercruiser delelisten http://www.mercruiserparts.com/selectSerai...MD+4%2E2+ES+250 at ES 250 får samme turbo som 300 hk versjonen et stykke ut i produksjonsserien. Det var akkurat det jeg lurte på.

Alle versjoner helt opp til QSD 350 har denne samme turboen Mercruiser part 889341 som altså kanskje er en Schwitzer S200W ?

 

Men så angir denne tabellen noen helt andre modellnr i tillegg til KKK K26 http://eng.turbo3k.com/catalogue/m-VM/ :

KKK DN25/35 405-10/10

KKK DN25 250/8

Hva er nå dette for noe rart ? Disse har integrert wastegate så da er de jo lett å identifisere. K26 har separat wastegate på eksosmanifolden.

 

Tilogmed sprengskisse og eksakte data over K26-turboen her http://eng.turbo3k.com/catalogue/d-1506/

 

Så da faller jeg av lasset når det blir så mange alternativer...

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 10 months later...

Noen som vet hovedforskjellen på disse to turboene ? http://www.turboost.lt/eng/catalog.php?q=m...mp;search=quick

300 hk versjonen (303hk her) heter MD706LH men H'en har de visst rota vekk.

Forskjellig wastegate syns jeg at jeg har sett et sted.

 

Kan man erstatte en K26 med en S200W sånn uten videre tro, og hva er bedre ?

Tenkte i forbindelse med chipping av 250 hk versjonen fra før 2002. Ikke det at man er nødt, men allikevel...

S200W ble visstnok levert på alle effektutgavene fra 2002 og framover.

 

Oppdatering: fant vel delvis svaret her:

Ifølge tabellen her går K26 opp til X antall hk (oppført 204-448 hk for hele serien K24-K29) mens S200W går opp til 390 hk (288 kW).

Flowrate 0,32 kg/s mot 0,42 kg/s.

Sett i relasjon til flowrate skulle da K26 gå opp til ca 299 hk som da stemmer med at den kan chippes til ca 300 hk, eller iallefall 290 hk som jeg har blitt fortalt. Altså muligens en fordel med S200W ved chipping så man har mere å gå på.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...