jallis b Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 http://www.bilelektronikk.no/index.php/chiptuning.html Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August.2010 Link til dette innlegget Svart 8.August.2010 Det skal jeg gjøre, men det blir nok ikke før jeg tar den opp ila 2-3 uker. Skal nedi og foreta en grundig vask der da alikevel Ikke for å mase men nå er det snart gått to år Huff som tiden flyr. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 (redigert) Måtte bare legge inn det her.. gammal tråd mercruiser turboer: http://turboservicekatalogen.no/turbo-batmotor/Turbo-til-båt-Mercruiser?sort=pd.name&order=ASC Redigert 5.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettn Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Hei. Ser dette er en gammel tråd. men har en scand 360se. med 2x d-tronic 250 med bravo 3 drev. Å lurer på å chippe til ca 300. ser at noen ahr har gjort det.. hvordan var erfaringe med det? ble det noen problemer eller holdt det fint? å hvordan tåler drevet det? Sletten Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Går ut fra at motorene er eldre enn 2005 da? Motoren er jo i all hovedsak ganske identisk med 300 hk-utgaven bortsett fra bl.a. turboen som begrenser topp-effekten noe. 300 hk-utgaven som kom i 2003 (som Mercruiser) fikk en dieselkjøler som ikke er vanskelig å ettermontere på din hvis den mangler. Samt altså annen turbo, og to-trinns innsprøytningsdyser. 320 hk utgaven kom et par år etter. Faktisk kom 300 hk-utgaven allerede i 2001 under VM Motoris eget merkenavn etter som jeg ser i en VM-brosjyre fra 2001 (MD706LH). Ellers så vil man jo fort se om kjølesystemet holder tritt, men antar at du sjelden går med full gass uansett. Hvis det er sjøvannsinntak i drev kan det jo evt. bygges om til gjennom skrog, hvis det skulle være aktuelt. Har du standard Bravo 3-drev altså, ikke X? X kom vel i år 2000. Du må jo da gå opp en stigning på propellene hvis formålet er høyere fart. Eller byttet til mere moderne 4+3 blads propeller som Bravo XR/Diesel propeller. Hvis du da ikke har for lavt turtall idag. Redigert 26.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettn Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Hei. Takker for svar. Ja motor er vel fra 1998 mener jeg. Men da tenker jeg at jeg prøver meg på en 300hk omprogramering. har ingen problem med å få 3600 3700 rpm på motor i dag. når den er ny smurt og uten alt for mye i vann og diesel tanker. Tanken er vel litt mere fart å at en kan laste litt mere uten at det går så mye utover marsj fart. diesel kjøler mangler jeg vel. men kjølevennet går allerede i skroget å ikke igjennom drev. Men den økte effekten og momente vil drevet tåle? ja tror jeg har et vanlig bravo 3 og et bravo 3 x. da ene skal være byttet etter en bunn berøring av forrige eier. skal opp med båten neste uke så skal se litt bedre på det da. noen anbefalinger om hvor jeg burde se etter propeller? er ganske ny på dette me fritidsbåt. er min første båt så. :) sletten Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Ja min er også. 1998 modell. Motornr. 0L098259 for å være helt eksakt. Det var noen endringer på motoren like før mitt nummer, samt i 1999. Min er fortsatt demontert etter havari, så det blir vel en stund til jeg kan vurdere omprogrammering. Motoren heter MD706LI i VM-systemet, som du bl.a. vil se på ECU'en. Litt ut på 2000-tallet ble ECU endret og motoren heter da MD706LB. Den fikk da samme turbo og ellers teknisk identisk med 270, 300 og 320 hk utgavene, så den er jo mere tuningsvennlig. Så det er jo greit å vite i forbindelse med omprogrammering, men de som driver med slikt vet det nok allerede. Du skal jo helst oppnå 3800 rpm med normal last/tankbeholdning og midt i båtsesongen. Så kanskje du ikke nødvendigvis trenger større propellstigning, bare bytte til moderne 4+3 blad som er mere effektive. Den økte effekten og momentet er jo ikke all verden. X-drevet tåler det iallefall fint. Propeller til doble Bravo3 drev koster jo en smule, men det er som regel greit å få solgt de gamle på finn eller fb. Det er jo stadig Bravo 3 propellsett til salgs på finn, men ikke så ofte doble propellsett. Mercury/Mercruiser har minst 4 forskjellige propelldesign opp igjennom tidene til Bravo 3. Først de opprinnelige 3+3 blad fra 1993 til ca 2005, så kom 4+3 blad. De het vel XR først og var høyglanspolerte, men kom også i vanlig "børstet" stål. Så kom det en litt oppgradert 4+3 propelldesign før til slutt Bravo 3 Diesel 4+3 propelldesign kom for noen få år siden. Ellers har Solas Bravo 3 4+3 propellsett, og Hill Marine har bl.al 4+4 blad. Redigert 26.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettn Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Usj. Kjedelig me havari :/ Men du kjørte orginal motor uten tuning? Så jeg skal kunne få 3800rpm? Trodde 3600 som skulle være maks jeg. Men da har jeg jo litt omdreinger å hente der. Skal snike litt etter proppel å se hva som er rundt om. Men er vel ingen hast med å byttet proppeler med tuning? men er det noen fordel me 4-4 proppel isteden for 4-3? blir litt spm her nå men . Sletten Redigert 26.Juni.2018 av slettn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Ja kjørte original. Fikk den "berømte" knekte veiva... Men den har ingen direkte sammenheng med effektuttaket da. Hvor mange timer har dine motorer? Noen av disse bare går og går, mens noen har vært litt uheldige. Jo max effekt og det turtallet man sikter på er 3800 rpm på full gass. Så dermed er det nok ikke propeller du trenger å se etter først og fremst Hvis du får over 3800 rpm etter tuning, eller oppnår 3800 rpm med fulle tanker og langt ut i sesongen så kan du nok evt. begynne å vurdere propeller. Det opprinnelige propelldesignet du nok har, finnes i standard og cuppet utgave. Cupping er en form for mellomstørrelse mellom to stigningstall. En cuppet 20P tilsvarer ca 21P stigning i praksis. De har en L stanset inn etter delenummeret. Men nyere propelldesign kan gi bedre marsjfart og toppfart uansett, som det bl.a. er noen som skriver i denne tråden: Redigert 26.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettn Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Okay. ja har hørt at noen knekker veia.. kjedelig saker. Mine er gått 850 timer. Eneste problemet er at ene diesel pumpen måtte overhales i vinter. Ellers har motorene startet og gått uten et feil salg så lenge båten har vært i familien. Min far har hatt en i ca 15 år før jeg kjøpte den for 2 3 år siden. Har hatt litt problmer med dårlig diesel så er mest sansynlig derfor diesel pumpe gikk adundas. Takker for link og gode svar :) så skal jeg lese meg opp på proppeler å litt div :) Lykke til med din motor :) Sletten Sletten Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Ja i den siste linken kan du lese at Powerpuff fikk omprogrammert sine 2 stk 250 hk til 320 hk. Han har da den utgaven som kom i 2005 der alt er identisk med 320 hk utgaven (bortsett fra software i ECU da). Det var for drøyt 5 år siden. Han manglet også 200 rpm før omprogrammering. 850 timer på 20 år er jo ingenting, så da holder de nok noen år til med godt stell. Min var gått 720 timer allerede i 2003. Redigert 26.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettn Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Hehe ja 850 er ikke mye på 20 år. Men det ble hytte bygging så da ble båt nedprioritert noen år før jeg fikk jøpe den så da ble den knapt brukt. Så regner med jeg har båt å motorer i mange år vis jeg passer godt på de. Fant en side i england som hadde overhalt en d-tronic 250 fra 1999 eller noe som hadde stått i en sjark eller noe. Den hadde gått 9000 timer og så meget vis meget bra ut for å ha gått så langt. Ja må lese litt ang. tuning. men ser ut som jeg kommer til å lande på noe som kan gi noe i omreådet opp til 300. Men usikker på om det blir i år eller neste år. Er en del andre ting som også skulle vært gjort. Men frister jo alltid me litt mere krutt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Det er nok ikke så mange alternativer når det gjelder tuning av 1998-modellen. Det jeg fikk opplyst hos Norsk Motorkompani var 290 hk. De er nok dem i Norge med mest kompetanse på dette. Begrensningen ligger først og fremst i K26-turboen. De nyere samt større motorutgavene fra 2003/2005 har altså en større turbo, og dermed mulighet for 320-350 hk. Man bør iallefall unngå en såkalt effektboks på båtmotor iallefall, men gå for ekte omprogrammering. Selv om ECU kanskje må sendes inn, hvis man ikke befinner seg i nærheten av kompetent firma. Sånn ser den ut inni Redigert 26.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettn Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Ja må ha noen som vet hva de driver med. Sånn effektboks er ukatuelt. hmm.. kansje en skulle sett seg etter noe litt større turboer. får sende en mail til norsk motorkompani og høre me di. Takk for tipset :) sletten Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Alt er kanskje mulig, men vet ikke om jeg ville ha brukt for mye energi og penger på å modifisere en slik motor, kun for noen få hk ekstra. Driftssikkerheten er tross alt det viktigste på havet, selv om man har to motorer. Det du trenger er nok 2 stk Mercury 4,2 TDI V8 370 hk eller 2 stk Yanmar 8LV 4,5 370 hk De veier dessuten ca det samme som dine gamle. Ja også finnes det jo common-rail utgaven av den motoren du allerede har, med 320 eller 350 hk. Kan omprogrammeres til ca 350-400 hk... De kom i 2007. Redigert 26.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettn Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Hehe hadde ikke vært dumt med 2 sånne :) men da måtte jeg fått tilbake betydlig mere på skatten :p er vel like greit å se seg etter ny båt da :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 (redigert) Båten i seg selv er vel ikke så dårlig, og motorene i en ny båt må man jo uansett også betale for Med såpass lavt timetall som du har på dine så representerer de jo også en salgsverdi. I år er det forresten 30 år siden skroget til Scand 360 debuterte som Scand Dynamic 1100. Ser i en annen tråd at 360 SE med singel VP D6-370 hk skal greie ca 34 knop, mens en skriver 32 knop med D6-350. En tung men veldig sterk motor. Så ut fra et forbruks og servicemessig standpunkt så er det nok mest lønnsomt med singel motor i en slik båt som ikke er altfor tung og bred. Men så var det farten da. Vil tro at du med 2x250 hk klarer ca 38 knop? Eller burde kunne klare det med nyere og mere effektive propeller. Med omprogrammering er 40 knop innen rekkevidde. En skriver at 360 SE med doble VP D4-300 skal klare 40 knop, og Agder Boat oppgir også på sine sider et fartsområde opp til 40 knop med slik motorisering. Med doble 350-370 hk Mercury/Yanmar V8 så blir det naturligvis et godt stykke over 40 iallefall. Rundt 45 knop antagelig.. da begynner det å bli friskt Et annet interessant alternativ er jo doble motorer i en annen og lavere vekt og prisklasse, hvis motorbytte skulle bli et tema. Mercury 3,0 V6 TDI 260 hk (VW/Audi basismotor) og Hyundai Seasall 3,0 V6 270 hk er to fine eksempler. Moderne motorer med lav vekt, vi snakker her om 200-250 kg mindre vekt i hekken for to motorer sammenlignet med dine nåværende. Lavere vekt kompenserer noe for manglende topp-effekt, slik at disse nok vil gi tilsvarende toppfart som en omprogrammering til ca 2x300 hk av dine nåværende motorer. Altså 40 knop burde være mulig. Disse motorene funker jo med Bravo 3 drev, og leveres normalt med Bravo 3X eller 3XR. Dreiemomentet for Hyundai Seasall 270 er 565 Nm som er eksakt det samme som den nyere utgaven av D-Tronic 250 med større turbo yter som standard. 1998-utgaven er på 550 Nm. Så selv om man reduserer sylindervolumet fra 4,2 til 3,0 liter så mister man ikke noe kraft, heller tvertimot. Det finnes jo også andre 3,0 liters motorer med tilsvarende ytelser og lav vekt. F.eks. rekkesekserne fra Steyr og Yanmar/BMW. Hadde du funnet et par Mercruiser 4,2 liter 270 eller 320 hk-utgaver fra omkring 2005-2010 hadde det jo vært relativt grei skuring å bytte, og selge de gamle, uten det helt enorme mellomlegget. Svart motor med standard dieselinnsprøytning eller hvit motor med common rail (fra 2007). Det skiller nok litt i pris mellom svart og hvit, også på bruktmarkedet. Slike dukker jo ikke opp parvis så veldig ofte, men det har hendt. Mercruiser 270 kan jo omprogrammeres til 320 hk sånn uten videre, og evt. mere hvis man ønsker/tør. Ville nok ikke ha brukt et gammelt standard Bravo 3-drev med en slik ytelse, siden dreiemomentet også øker betydelig fra de gamle utgavene. Redigert 27.Juni.2018 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettn Svart 27.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2018 Ja får jo sikkert litt for de som står i å. Men med en omprogramering å totaøt ca 600 hk og rundt 1100 1200 nm så tror jeg det holder til mitt bruk :) Med nyere og letter motor vil det vel kansje være en del å hente på forbruket.. men vil jo også koste en del i innkjøpe. Men å solgt mine å fått tak i noen nyere sv samme sort hadde ikke vært heilt feil det heller.. da burde d jo som du skrover være grei skuring å montere da jeg regner med det er mye likt. Får snike litt på finn å utenlandske sider :) sletten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.