Jump to content

Automatiske lanterner (Kjøre lys)

Birchwood 320

Recommended Posts

Tenkte på å  (For morro ) å montere inn rele slik som på bil med automatiske "kjørelys"

Slik at når en starter motoren slår lanternene seg på..

Dette skulle vel la seg gjøre vel??

Eller blir det for dumt??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Guest Sparky

vel, hvis motoren går om dagen for at du lader dine akkumulatorer er jeg sannelig ikke sikker på om jeg ville hatt lysene på  :sailing:

Du kunne ha en logikk som tilsa at dersom det var mørkt OG tenningen var på skulle kjørelys tennes.

Men det er vel krav til HVILKE lys du skal føre når båten er i fart og når båten ligger stille ;-)

trur ikke dette vil funke uten en masse logikk og følere.

mvh jan

Klart det går ann. Men husk at lanterner skal ikke bare tennes i mørket. De skal tennes ved NEDSATT SIKT, dvs. også i tåke el. kraftig regn selvom det er midt på dagen og fotocella di tolker det som lyst. Jeg tror skipperens øyne er det beste instrumentet for å avgjøre om lanterner skal være tent eller ikke. Altså: manuell bryter til lanternene  :yesnod:

/M

/MS

Altså: manuell bryter til lanternene  :yesnod:

Stort sett enig.

Men for min del med seilbåt har jeg et unntak: Steaming-light som skal være på når båten går for motor kobles på automatisk når navigasjonslanternene er på og tenningen er på.

Sjansene at jeg glemmer det er adskillig større enn at automatikken svikter :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...