torbit Startet 24.Mars.2008 Del på Facebook Startet 24.Mars.2008 Jeg er i ferd med å installere septiktank i båten - noe jeg tidligere ikke har hatt. Med tanke på eventuelle kanalturer har jeg også tenkt å forberede muligheten til å tømme tanken til mottakstasjon/landstasjon. Følgende spørsmål dukker opp: Hvordan er mottakstasjonen utstyrt - stikker jeg et rør/slange ned gjennom min dekkforskruvning og ned i min tank og suger dritten opp? Eller har mottakstasjonen sugeslange som jeg kobler til min dekkforskruvning og suger dritten opp gjennom min septikslange? I siste tilfelle antar jeg at min septikslange må være stålarmert for å hindre at den klapper sammen av undertrykket og at dekkforskruvningen må være standardisert på en eller annen måte for å passe til mottakstasjonenes utstyr. Noen med erfaring/råd/ kløktige svar der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 På min båt har jeg et skrulokk likt som vann påfyllingen og dieselpåfyllingen. Jeg tviler på at det er noen standarisert tilkopling. Virker som at jeg må stikke en sugeslange ned i min egen slange for så å suge opp. Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Det er en kon slangestuss som stikkes ned i din slik at det blir tett rundt og jeg fikk beskjed om at det var på eget ansvar om det er tett lufting slik at tanken ble "flat" men det har gått veldig bra og det suger bra. Det er samme størrelse som vann og diesel påfylling bare med andre navn slik at en må være våken ved fyllinger. Den er jo plassert ett stykke unna de andre. Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 På min båt har jeg et skrulokk likt som vann påfyllingen og dieselpåfyllingen. Jeg tviler på at det er noen standarisert tilkopling. Virker som at jeg må stikke en sugeslange ned i min egen slange for så å suge opp. Når vi fikk vår nye båt fikk jeg beskjed om at det var 2 standarder, men Beneteau 2001 har skru tilkobling ala diesel/vann og den har passet når jeg har prøvd. Eneste "feilen" er at lokket var festet med en liten lenke, men tømmeslangen skal skrues inn i båten så da må lenken vekk. Dette var lett å fikse på stedet.... Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Den beste måten å tømme septiktanken på er å ha ett fast tømerør som går till til bunnen av tanken, ca 2 cm klaring og ha stengevenil på tillførselsrøret. Du trenger da bare en liten kompresor som fyller luft på tanken så lufttrykket gjør att dritten pumpes/skyves opp og ut igjennom tømmerøret. Effektiviteten er utolig og det kan pumpes både høgt og langt etter som hvor mye luft som tillføres tanken. Denne patenten bør og de som bråker og spiller høy mussikk hele natten vere oppmerksom på.!! Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Når vi fikk vår nye båt fikk jeg beskjed om at det var 2 standarder, men Beneteau 2001 har skru tilkobling ala diesel/vann og den har passet når jeg har prøvd. Eneste "feilen" er at lokket var festet med en liten lenke, men tømmeslangen skal skrues inn i båten så da må lenken vekk. Dette var lett å fikse på stedet.... Ja da har du nok rett. Jeg har lokk med innvendige gjenger og lokket henger fast med en stålwire som kan trekkes ut av påfyllingsrører med litt makt. Men hvordan ser den andre standeren ut da ? Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Beklager men det vet jeg ikke. Kan det være slik at det er forskjellige gjenger? Som sagt du må nok belage deg på å kutte wiren, og sjekke om tømmestasjonens slage passer i gjengene.... Det er rimelig grove greier så enten passer det, eller så passer det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.