Arne Lian Startet 3.Mars.2004 Del på Facebook Startet 3.Mars.2004 Våren står for tur, og det gjør også Sjøen For Alle. I den forbindelse tenker vel mange på anskaffelse av kartplotter? Skal du kjøpe en Garminplotter med BlueChart sjøkart har jeg ett tips. De fleste kjøper en plotter med kartbrikke over områdene de ferdes. Skal man planlegge Ruter og Waypoints må dette gjøres direkte i plotteren. Veldig tungvint, kan nærmest sammenlignes som å skrive SMS på mobilen. Allt slikt arbeide går jo mye lettere på en PC. Legger du derimot inn en 1000lapp ekstra ved kjøpet av kartbrikke som allerede koster ca.2000kr får du med dockingstasjon for kartbrikke+blank kartbrikke+CDplate, som kobles til PCen via USBkabel. Totalprisen blir da ca.3000kr, men jobben gjøres mye lettere samt man kan kose seg med sjøkartet på PC både hjemme og jobb midtvinters.............. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 3.Mars.2004 Del på Facebook Svart 3.Mars.2004 Det var smarte greier. Vet noen om det finnes til C-Map? Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
adjos Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Det finnes kortleser for C-map også. Men de er dyre ca. kr. 1600,- sist jeg undersøkte prisen. Kjøpte nettopp kortleser, en kombimodell som leser 6 ulike korttyper for ulike merker av digitale fotoapperater til kr. 295,-. Så båtbransjen vet å ta seg betalt - og vi betaler. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Det finnes kortleser for C-map også. Men de er dyre ca. kr. 1600,- sist jeg undersøkte prisen. Kjøpte nettopp kortleser, en kombimodell som leser 6 ulike korttyper for ulike merker av digitale fotoapperater til kr. 295,-. Så båtbransjen vet å ta seg betalt - og vi betaler. Jeg tenkte litt på en slik kombileser jeg og, men C-map er sikkert så smarte at det kreves en spesiell C-map leser for å kunne lese brikkene. Noen som vet noe om brikkene til C-map følger noen som helst standard, eller om de har sin egen for å sikre at man også må kjøpe kortleser hos dem? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Legger du derimot inn en 1000lapp ekstra ved kjøpet av kartbrikke som allerede koster ca.2000kr får du med dockingstasjon for kartbrikke+blank kartbrikke+CDplate, som kobles til PCen via USBkabel. Er nokså ny i bluechart verdenen, men har det ikke vist seg i praksis at kartene på garmins CD ikke er like bra oppdatert som dem man får på de ferdige brikkene ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Er nokså ny i bluechart verdenen, men har det ikke vist seg i praksis at kartene på garmins CD ikke er like bra oppdatert som dem man får på de ferdige brikkene ?Jeg har ikke hørt om noen forskjeller, hva nå det måtte innebære...Det som til nå har skilt CD og brikkeversjonen er oppdateringstakten, CDversjonene har ligget opptil måneder seinere i leveringstid enn brikkene. F.eks har vel brikkene blitt oppdatert til versjon 6.0 på nyåret i år, mens CDene ennå ikke har kommet. Belanor sa for ei drøy uke siden at disse ville komme iløpet av ettpar ukers tid, altså denne eller neste uke??? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Jeg tenkte litt på en slik kombileser jeg og, men C-map er sikkert så smarte at det kreves en spesiell C-map leser for å kunne lese brikkene. Noen som vet noe om brikkene til C-map følger noen som helst standard, eller om de har sin egen for å sikre at man også må kjøpe kortleser hos dem?Det jeg kjenner til er C-map PC Planner NT+. Denne leveres av - ja nettop - C-map. Du kjøper programvare m/USB kortleser som leser kartbrikkene uten problemer, men krever en spesiell databrikke (samme format - følger med). Denne leses imidlertid ikke av alle kartplottere, herunder ikke av Simrad sine. Simrad prioriterer åpenbart ikke å kunne utveksle data på denne måten. De har hatt det på tegnebrettet i flere år, men det er utsatt på ubestemt tid (se tråden nedenfor). Det er skrevet en del om dette i tråden https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...196759;start=27, se bl.a. inlegg nr. 20 og 27. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Til Arne Lian: Det var det med sen oppdatering jeg mente. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.