ffk Startet 24.Mars.2008 Del på Facebook Startet 24.Mars.2008 Jeg lurer på å kjøpe en nordkapp 16 med en johnsson 70 hester på. Jeg er litt usikker på modellen men tror den er fra slutten av 80-tallet kanskje.... Det jeg er redd for er at hele dritten skal ryke etter en sesong. Den har akkurat vært på service, som kostet 4000. Hva bør man passe på ved slike motorer? Hva betyr VRO? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Helt grei motor, var en av de kvikkere i klassen på den tiden. Hva man må passe på ?? Stort sett det samme som på andre motorer Generell tilstand Lekkasjer ( olje/bensin ) Service historie Tilstand på undervanns hus ( lekkasje, skader ) Tidligere eier.......hvordan motoren har blitt brukt. VRO er OMC sitt olje innblanding system ( olje innblanding i bensinen ) Blir av mange frakoblet, ikke regnet somt det mest holdbare ( veldig avhenging av hvilke type/versjon det er , har hatt mange oppgraderinger ) Hvis VROn er frakoblet må en huske å blande inn 2% TCW-3 olje ( utenbords 2-takts olje ) i bensinen før bruk . Arne Kjetil Redigert 24.Mars.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ffk Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Takk skal du ha!! Bra informasjon for meg... Vet du sånn ca. hvor mye en sånn motor kan være verdt? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Da bør du nok komme med årsmodell og gjerne et bilde også. Men slutten av 80 tallet i god stand... ca 15000 kanskje? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Droll Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Vet du sånn ca. hvor mye en sånn motor kan være verdt? Hvis du kan skaffe modell nummeret kan jeg skaffe deg årsmodellen......men hvis den "er fra slutten av 80-tallet kanskje...."... så er den minimum 18 år gammel. Verdien... det DU er villig til å gi , en strøken motor er alltid verdt litt selv om den er noen år, du kan sjekke litt rundt salgside for å se om du kan finne pris der ( OBS prisene der, er det EIERENE mener motoren er verd ) . Denne motoren ble produsert i et stor antall, stort sett uforandret ifra tidlig 70 tall til slutten på 80/90 tallet . Sjekk ALLTID årsmodell, utenbords motorer blir ofte 5 > 10 år nyere i en annonse :nono: Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 ca 15000 kanskje? Hm....80 talls motor... 5000>7500 STRØKEN. AK Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ffk Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Takk igjen. jeg skal finne ut modellnummer og alder på motoren. Så kan jeg spørre dere igjen. Takk igjen for super tilbakemelding. jeg har nemlig fått tilbud om en nordkapp 16 med 70 johnson på for ca 25000. Jeg synes at jeg får masse båt for pengene da...kjøper den av en kollega også! ( man skal jo ikke selge verken brukt båt eller bil til en kollega...hehe) Bør jeg slå til?? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Hm....80 talls motor... 5000>7500 STRØKEN. Hmm fikk i 2006 15000 for min Yamaha 75 fra 1983. Riktignok var det en YAMAHA men... Den ble solgt en time etter at annonsen ble lagt ut. dvs det var han som ringte da som tok den med seg noen få dager etter Prisen er hva markedet vil betale ikke hva enkelte synes det er verdt Og motorer i den størrelsen er det ikke veldig mange av. Redigert 24.Mars.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Daffy Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Høres ikke veldig ille ut. Men alt er avhengig av tilstand... Får vi se bilder så kan vi kanskje svare Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ffk Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Skjønner.... Men hva tror du om en nordkapp 16 med 70 johnson på da? 25 lapper er vel ikke så veldig mye det? Sitér dette innlegget Link to post
ffk Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Båt og motor ser strøkent ut... Ny kalesje... Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Da er det nok verdt prisen ja. Men ta gjerne med deg en som har peiling og kikk på den først. Er det hull eller skjulte skader? vann i dobbeltbunn? starter motor lett? går den pent? ulyder? Redigert 24.Mars.2008 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ivar Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 VRO er OMC sitt olje innblanding system ( olje innblanding i bensinen ) VRO er en forkortelse for "Variable Ratio Oiling" - mens onde tunger kaller det "Very Rarely Oiled" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Har hatt i alt fem forskjellige motorer fra Johnson/Evinrude med VRO, men til gode å ha noe problem med det systemet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 og samtlige var maks 3 år gamle ved salg? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Nei, den siste jeg solgte (115hk) var 10 år gammel og hadde ikke hatt en krone i reparasjonsutgifter på den. Flott motor og gikk i alle år uten et eneste driftsavbrudd eller startproblem! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
paxo Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Lurer på en 95mod. Evinrude 50hk. Er det VRO på den, eller hadde de et bedre system da? En 1990mod. 50hk VRO er kanskje også aktuell hvis man kan stole på den. Noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 (redigert) Et godt råd hvis man vil sikre seg at VRO-pumpa skal holde er at man er nøye med at oljeblæra ALLTID er STEINHARD.:-) Det som oftest knekker VRO-pumpene er tørrgang eller ujevn oljetilførsel. Hvis det skjer så varer dem ikke lenge. Ellers så har VRO-systemet masse plast i nipler fra blokka og til pumpa etc. som gjerne blir litt sprøtt med åra. Er borti veldig mange OMC av eldre årgang som har frakobla/blenda VRO. Går like fint å kjøre oljeblanda bensin.:-) Variable Ratio Oiling er egentlig bare at pumpa drives av vakuum/trykk fra blokka og jobber progressivt med turtallet(veiva). Jo mere turtall, jo fetere oljeblanding. Redigert 8.September.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Takk for svar. Det er jo vanskelig å si hva som har sjedd med en motor hos tidligere eiere. Er 1995mod også en problemmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.