Jump to content

Johnsson 70 VRO..kan noen hjelpe?


ffk

Recommended Posts

Jeg lurer på å kjøpe en nordkapp 16 med en johnsson 70 hester på.

Jeg er litt usikker på modellen men tror den er fra slutten av 80-tallet kanskje....

 

Det jeg er redd for er at hele dritten skal ryke etter en sesong. Den har akkurat vært på service, som kostet 4000.

Hva bør man passe på ved slike motorer?

Hva betyr VRO?

Link to post

Helt grei motor, var en av de kvikkere i klassen på den tiden.

 

Hva man må passe på ??

Stort sett det samme som på andre motorer

  • Generell tilstand
  • Lekkasjer ( olje/bensin )
  • Service historie
  • Tilstand på undervanns hus ( lekkasje, skader )
  • Tidligere eier.......hvordan motoren har blitt brukt.

 

VRO er OMC sitt olje innblanding system ( olje innblanding i bensinen )

 

Blir av mange frakoblet, ikke regnet somt det mest holdbare ( veldig avhenging av hvilke type/versjon det er , har hatt mange oppgraderinger )

Hvis VROn er frakoblet må en huske å blande inn 2% TCW-3 olje ( utenbords 2-takts olje ) i bensinen før bruk .

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Da bør du nok komme med årsmodell og gjerne et bilde også.

 

Men slutten av 80 tallet i god stand...

ca 15000 kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Vet du sånn ca. hvor mye en sånn motor kan være verdt?

:flag:

 

Hvis du kan skaffe modell nummeret kan jeg skaffe deg årsmodellen......men hvis den "er fra slutten av 80-tallet kanskje...."... så er den minimum 18 år gammel.

Verdien... det DU er villig til å gi :smiley:, en strøken motor er alltid verdt litt selv om den er noen år, du kan sjekke litt rundt salgside for å se om du kan finne pris der

( OBS prisene der, er det EIERENE mener motoren er verd ) .

 

Denne motoren ble produsert i et stor antall, stort sett uforandret ifra tidlig 70 tall til slutten på 80/90 tallet .

 

Sjekk ALLTID årsmodell, utenbords motorer blir ofte 5 > 10 år nyere i en annonse :nono:

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Takk igjen.

 

jeg skal finne ut modellnummer og alder på motoren.

Så kan jeg spørre dere igjen.

Takk igjen for super tilbakemelding.

 

jeg har nemlig fått tilbud om en nordkapp 16 med 70 johnson på for ca 25000.

Jeg synes at jeg får masse båt for pengene da...kjøper den av en kollega også!

( man skal jo ikke selge verken brukt båt eller bil til en kollega...hehe)

Bør jeg slå til??

Link to post
Hm....80 talls motor... 5000>7500 STRØKEN.

 

Hmm fikk i 2006 15000 for min Yamaha 75 fra 1983.

Riktignok var det en YAMAHA :cool: men...

Den ble solgt en time etter at annonsen ble lagt ut. dvs det var han som ringte da som tok den med seg noen få dager etter

 

Prisen er hva markedet vil betale ikke hva enkelte synes det er verdt :wink:

Og motorer i den størrelsen er det ikke veldig mange av.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Høres ikke veldig ille ut.

Men alt er avhengig av tilstand...

 

Får vi se bilder så kan vi kanskje svare :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Da er det nok verdt prisen ja.

 

Men ta gjerne med deg en som har peiling og kikk på den først.

 

Er det hull eller skjulte skader?

vann i dobbeltbunn?

starter motor lett?

går den pent?

ulyder?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
VRO er OMC sitt olje innblanding system ( olje innblanding i bensinen )

 

VRO er en forkortelse for "Variable Ratio Oiling" - mens onde tunger kaller det "Very Rarely Oiled"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

og samtlige var maks 3 år gamle ved salg? :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Et godt råd hvis man vil sikre seg at VRO-pumpa skal holde er at man er nøye med at oljeblæra ALLTID er STEINHARD.:-) Det som oftest knekker VRO-pumpene er tørrgang eller ujevn oljetilførsel. Hvis det skjer så varer dem ikke lenge. Ellers så har VRO-systemet masse plast i nipler fra blokka og til pumpa etc. som gjerne blir litt sprøtt med åra. Er borti veldig mange OMC av eldre årgang som har frakobla/blenda VRO. Går like fint å kjøre oljeblanda bensin.:-)

Variable Ratio Oiling er egentlig bare at pumpa drives av vakuum/trykk fra blokka og jobber progressivt med turtallet(veiva). Jo mere turtall, jo fetere oljeblanding.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...