Jump to content

propellskade

vik800f

Recommended Posts

Hei folkens!

Har fått et hakk/materialforflyttning på propellen. Legger ved bilder av dette. Er dette en alvorlig skade som må rettes? selv tror jeg ikke dette er noe alvorlig,la ikke merke til noe før båten ble tatt på land. Det ser ut som at alt materiale på propellen er inntakt, så det er neppe ubalanse i skruen.

dscn0675.jpg

dscn0677.jpg

En mengde opplysninger står på propellen,er det noen som kan hjelpe meg å tolke disse?

Følgende sto stemplet på den;

2 92

MI/FED

DO/EQ

20RH21

Propellen har fått en skade som bør rettes. Hvis det bare er dette bladet er ikke det så dyrt å få reparert. Selv om du ikke merker noen vibrasjon vil den være der og du får slitasje på andre komponenter. Da kan det fort koste mer.

Er det 3 eller 4 blad? Michigan ager også Federal propeller som du ser på hjemmesiden og det er vel en slik du har.

Med "sliping" mener jeg bare å pynte på kanten. Filing er tryggest dersom materialet ikke er for hardt. Det er hva JEG ville ha gjort.

Men la gjerne et verksted se på propellen dersom du er usikker. Det KAN jo hende at propellen er blitt litt deformert . Det er ikke lett å vurdere det ut fra bildet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det beste er å levere propellen inn uten å gjøre noe med den på forhånd. For meg ser det ut for at det er en skjeivhet i propellbladet og da er det retting som er det beste. Men det er ikke enkelt å vurdere skaden ut fra bildet så det er jo mulig jeg tar feil.

Propellen på min båt ble rettet for et år siden, den hadde en litt større skade enn din propell. Da jeg fikk den igjen var det ikke mulig å se hvor skade hadde vert. Jeg avtalte å ta poleringen selv, sparer litt på det, og da ble den som en ny propell. Avbalanseringen ble justert samtidig.

polering nemo? bør jeg polere min og?

Ja, det tror jeg. Det er ofte brukte propeller er matte og da er det greit med litt oppskining vet du. Det passer jo bra med slikt arbeid nå med all denne snøen liggende utenfor.

Jeg brukte Autosol rubbing fra CO, den var lett å jobbe med. Hvis det er mye å pusse hjelper det med fint smergel først, men det vet du jo.

Jeg synes ikke skaden så så ille ut. Hvis det var min båt ville jeg tatt en skiftenøkkel og prøvd å bøye skaden litt tilbake - eventuelt filt litt for å glatte den. Hadde det vært en svært hurtiggående båt/propell ville det kanskje vært viktigere å reparere skaden, men det ser vel ut som om du kjører i deplasementsfart du også.

Far Out

Å gå i gang med å rette ut skaden på denne propellen er ikke tilrådelig. Når man man har spandert en 4-blads propell på båten, så er jo grunnen oftest å oppnå lite støy og vibrasjoner fra propellen. Da vil det være helt feil å gå i gang med en slik oppretteng. Viksund Futura 800 er jo en halvplaner og farten er vel over 12 knop?

Den skaden der ville jeg absolutt gjort noe med. Bladet som er skadet vil bli mindre virkningsfullt enn de tre andre og uballanse er ikke til å komme utenom. Ballansert i benk vil kansje propellen være i ballanse, men ballanse under drift vil være noe helt annet. Kavitasjon i skadestedet vil også oppstå og bladet vil av den grunn gå en kortere levetid i møte enn de tre andre. Sveis & Propellservice på Strøno i Os kommune tar seg av slike skader og det som værre er. Helt ufattelig hva han karen klarer å gjøre om til ny propell..

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...