vik800f Startet 25.Mars.2008 Del på Facebook Startet 25.Mars.2008 Hei folkens! Har fått et hakk/materialforflyttning på propellen. Legger ved bilder av dette. Er dette en alvorlig skade som må rettes? selv tror jeg ikke dette er noe alvorlig,la ikke merke til noe før båten ble tatt på land. Det ser ut som at alt materiale på propellen er inntakt, så det er neppe ubalanse i skruen. En mengde opplysninger står på propellen,er det noen som kan hjelpe meg å tolke disse? Følgende sto stemplet på den; 2 92 MI/FED DO/EQ 20RH21 Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Du finner den kanskje her? Michigan Propellers. 20" dia X 21" pitch, høyredreiende. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Nemo Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Propellen har fått en skade som bør rettes. Hvis det bare er dette bladet er ikke det så dyrt å få reparert. Selv om du ikke merker noen vibrasjon vil den være der og du får slitasje på andre komponenter. Da kan det fort koste mer. Er det 3 eller 4 blad? Michigan ager også Federal propeller som du ser på hjemmesiden og det er vel en slik du har. Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Dette er en 4 bladers propell Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 (redigert) Dersom det bare er et blad som er skadet på en 4 blads propell er det en bagatell i forhold til ny propell. Med en så ujevn kant vil du få mye kavitasjon som sliter på selve propellen også. Redigert 25.Mars.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 (redigert) Skal prøve å se om jeg får dratt av propellen, det er et lokalt verksted her som tar større skipspropeller, muligens de også har mulighet for å ta også mindre propeller Når det gjelder stemplingen kan denne indikere at propellen er produsert i 1992? (2 92) Redigert 25.Mars.2008 av vik800f (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Det der ser ut som en bagatell. Jeg ville bare filt eller slipt forsiktig så kanten blir omtrent som før. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
vik800f Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Er det lurt å slipe da? vil ikke det øke sjangsen for ubalanse? Noen som kan si noe mer om stemplingen foruten stigning størrelse og dreieretning? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 (redigert) Med "sliping" mener jeg bare å pynte på kanten. Filing er tryggest dersom materialet ikke er for hardt. Det er hva JEG ville ha gjort. Men la gjerne et verksted se på propellen dersom du er usikker. Det KAN jo hende at propellen er blitt litt deformert . Det er ikke lett å vurdere det ut fra bildet. Redigert 26.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Det beste er å levere propellen inn uten å gjøre noe med den på forhånd. For meg ser det ut for at det er en skjeivhet i propellbladet og da er det retting som er det beste. Men det er ikke enkelt å vurdere skaden ut fra bildet så det er jo mulig jeg tar feil. Propellen på min båt ble rettet for et år siden, den hadde en litt større skade enn din propell. Da jeg fikk den igjen var det ikke mulig å se hvor skade hadde vert. Jeg avtalte å ta poleringen selv, sparer litt på det, og da ble den som en ny propell. Avbalanseringen ble justert samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 polering nemo? bør jeg polere min og? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 polering nemo? bør jeg polere min og? Ja, det tror jeg. Det er ofte brukte propeller er matte og da er det greit med litt oppskining vet du. Det passer jo bra med slikt arbeid nå med all denne snøen liggende utenfor. Jeg brukte Autosol rubbing fra CO, den var lett å jobbe med. Hvis det er mye å pusse hjelper det med fint smergel først, men det vet du jo. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 min nye er veldig matt og sjur.. tenker du maskinpolering slik at overflaten blir helt glatt . eller holder det å rubbe for hånd? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Det ble rubbing for hånd. Det var første et forsøk med maskin men det ble bedre for hånd. Noen kvelder gikk med til jobben før jeg var fornøyd, men ikke så lenge hver kveld. Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Fortsatt ingen som har noe formening om stemplingen? sendte epost til michigan, men de henviste meg videre til sveis og propellservice ved bergen Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Jeg synes ikke skaden så så ille ut. Hvis det var min båt ville jeg tatt en skiftenøkkel og prøvd å bøye skaden litt tilbake - eventuelt filt litt for å glatte den. Hadde det vært en svært hurtiggående båt/propell ville det kanskje vært viktigere å reparere skaden, men det ser vel ut som om du kjører i deplasementsfart du også. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Å gå i gang med å rette ut skaden på denne propellen er ikke tilrådelig. Når man man har spandert en 4-blads propell på båten, så er jo grunnen oftest å oppnå lite støy og vibrasjoner fra propellen. Da vil det være helt feil å gå i gang med en slik oppretteng. Viksund Futura 800 er jo en halvplaner og farten er vel over 12 knop? Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Heisann båtvenner. Har bestemt meg for å ta av propellen, får håpe det går, så leverer jeg den inn til balansering og fiksing. joda farten er ikke den helt store, marsjer på ca 17-18, max ca 21 Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 (redigert) 20RH21? Det er vel diameter/rotasjonsretning og stigningen. Redigert 29.Mars.2008 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Den skaden der ville jeg absolutt gjort noe med. Bladet som er skadet vil bli mindre virkningsfullt enn de tre andre og uballanse er ikke til å komme utenom. Ballansert i benk vil kansje propellen være i ballanse, men ballanse under drift vil være noe helt annet. Kavitasjon i skadestedet vil også oppstå og bladet vil av den grunn gå en kortere levetid i møte enn de tre andre. Sveis & Propellservice på Strøno i Os kommune tar seg av slike skader og det som værre er. Helt ufattelig hva han karen klarer å gjøre om til ny propell.. Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 Ja her ser dere resultatet 4,4 båtlapper senere propellen isveist skader, kontrollert, justert og ballansert etter alle kunstens regler. nå gjenstår siste vårpussen før resultatet kan testes, satser på det blir bra ja Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Hei, ser du er fra Vågan. TA kontakt med Skarvik Mek. Verksted i Svolvær v/ KArl Arne. Send over bildet og spør om råd de er jo propellspesialister. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Beklager så ikke den siste siden. Hvor fikk du det gjordt ? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Hadde nok prøvd meg med hammer mothold og en fil så lenge ikke det er mer som er bøyd enn det du ser på bilde, men hver sin smak! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Spennende resultat. Kan du gi litt mer informasjon om: - Hvilken type propell? - Verksted som har fornyet propellen? - Fart før og etter? - Hvilken båt er propellen påmontert? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.