Jump to content

Hytte på sjøen, noen anbefalinger?

Kruse Knallkul

Recommended Posts

Jeg sysler med noen planer om fremtidige investeringer og trenger litt hjelp.

Jeg har innsett at hytte ved sjøen på sørlandet er bare å glemme, derfor ser jeg litt på alternativet: hytte sjøen.

Ønsket er en seilbåt av litt størrelse, stor nok til å bo komfortabelt over lengre tid. Båter på 25- 30 fot har jeg erfaringer med, så jeg leker litt med tanken på båter over 40 - 45 fot. Denne størrelsen er stor nok til at hele familien har god plass, og prismellomlegget er til å leve med. Båten vil naturlig nok bli mest brukt om sommeren men jeg ser ikke bort fra noe helårsbruk. Inntil barna blir store nok må båten kunne seiles av to voksne.

Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har?

Seilbåt på 40-45 fot er et meget godt alternativ til hytte på land. Jeg ville selv ikke valgt større båt enn ca 43-45 fot hvis jeg også skulle føle meg noenlunde komfortabel med å forflytte meg med lite mannskap innimellom. Hvis boareal er viktig og du har mulighet for stor båtplass er kanskje en katamaran løsningen?. Du kan også vurdere en dekksalong seilbåt (selv om mange av dem har vinduene litt for høyt til at det blir godt utsyn annet enn mot himmelen fra inne i båten). Personlig synes jeg at en Beneteau Ocenais 43 er noe av det mer attraktive i denne størrelsen.

Edited by ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg sysler med noen planer om fremtidige investeringer og trenger litt hjelp.

Jeg har innsett at hytte ved sjøen på sørlandet er bare å glemme, derfor ser jeg litt på alternativet: hytte sjøen.

Ønsket er en seilbåt av litt størrelse, stor nok til å bo komfortabelt over lengre tid. Båter på 25- 30 fot har jeg erfaringer med, så jeg leker litt med tanken på båter over 40 - 45 fot. Denne størrelsen er stor nok til at hele familien har god plass, og prismellomlegget er til å leve med. Båten vil naturlig nok bli mest brukt om sommeren men jeg ser ikke bort fra noe helårsbruk. Inntil barna blir store nok må båten kunne seiles av to voksne.

Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan anbefale Motiva motorseilere eller Motiva seilbåter.

Har en Moriva 39 motorseiler med 2 master. Det er nesten hytte, mangler bsre en et par fot.

http://www.seilmagasinet.no/id/24523.0?let...p;sel_bat=10288

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har sett på båter opp mot 50 fot og synes de ser forlokkende ut mtp plass og tekniske løsninger, prisen blir riktignok litt i overkant.

En seilende kollega anbefaler meg å holde meg under 43- 45 fot for å kunne legge til "overalt". Han mener en 50 foter vil ha store begrensninger på hvor den kan legge til i uthavner og sågar innaskjærs. Ut fra det jeg kan finne ut er det minimal økning i brede og dypgående fra 43 til 50 fot. Har dere noen erfaringer med at det går et skille på rundt 45 fot i forhold til jeg kan legge til? Er det størrelsesbegrensninger på vanlige seilbåter i gjestehavner?

For meg går det en grense for enke håndtering på rundt 45 fot. Det kan godt hende denne grensen blir flyttet oppover med tiden. I uthavner ligger man oftere på svai jo større/dypere båten er. Du kan komme greit ut av det med en 40-foter også.

For at jeg skal kunne mene noe om hva du skal kjøpe, tror jeg du må si mer om bruksmønsteret ditt samt at du må ha en idè om hvor mye dette skal koste. Det er mye å velge i rundt 40-50 fot. Skal du kjøpe fabrikkny eller er brukt aktuelt?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det er lett å tro at en økning i størrelse på f.eks 3 fot er marginalt når en ser på båter som er så store, men forskjellen blir større grunnet en vesentlig økning i vekt, seilareal osv. Selv har jeg nettopp økt fra 35 til 38 fot, og det ga en økt vekt på 2 tonn (fra 5 til 7 tonn altså en økning på 40%). Dette merkes når båten skal holdes igjen under fortøyning i sidevind osv.

Hvis du bare skal forflytte deg med motor og anskaffer baugpropell vil du helt klart klare å håndtere en 50 fots båt. Selv synes jeg mange av de største båtene blir for romslige innvendig, med et unntak og det er en Benetau First 50 som er utrolig lekker. En større båt gir selvfølgelig mulighet for flere lugarer hvis gjesteplasser er et poeng, men da synker romfølelsen igjen.

Hva med å leie en 45 fots seilbåt en helg?. Det er jo en billig test for en såpass stor investering.

Framtia på AIS

En seilende kollega anbefaler meg å holde meg under 43- 45 fot for å kunne legge til "overalt". Han mener en 50 foter vil ha store begrensninger på hvor den kan legge til i uthavner og sågar innaskjærs. Ut fra det jeg kan finne ut er det minimal økning i brede og dypgående fra 43 til 50 fot. Har dere noen erfaringer med at det går et skille på rundt 45 fot i forhold til jeg kan legge til? Er det størrelsesbegrensninger på vanlige seilbåter i gjestehavner?

Dersom du skal ha plass longside et sted - for å handle, bunkre eller overnatte - må du vente på plass til to båter reiser samtidig. Så en 44' gå opp og ned Mandalselva i evigheter ventende på en lang nok plass longside. Til slutt la han seg utenpå min 34... som bringer neste 'problem' - det er ikke så mange som liker å ha en 45-50 foter utenpå seg. Det blir litt vinglete, samt skrekkelig knaking og braking ved passerende halvplanere.

Edited by surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Fin motorseiler, kjøper den båten..... må bare vinne i lotto først...mange ganger.

Bruksområde for den båten jeg ønsker meg blir som innledningen sier, en tilnærmet hytte på sjøen. Jeg har ingen ambisjoner om å bedrive hurtigseiling med så stor båt, det har vi mindre og morsomere båter til. Båten skal riktignok seiles, bruk av motor til forflytninger ser jeg for meg som kun aktuelt på korte strekk eller ved havblikk i skagerak. Baugpropell skal inngå eller ettermonteres, er truende til å ønske meg hekkthruster også. Båten skal fungere som andre ville brukt hytta si, dvs bruk i helger og ferier. Bruksområde ser jeg for meg blir Nord-Europa, ingen atlanterhavskryssing. (kan jo komme til å endre mening senere). Jeg kan godt tenke meg å seile en helg til en eller annen havn langs sørlands- eller svenskekysten, ta toget hjem for så å komme tilbake noen dager senere og forsette. Det bør være min 3 lugarer slik at det blir eget rom til ungene, godt med stueplass er alltid kjekt å ha.

I utgangspunktet ser jeg for meg en nyere bruktbåt, prismessig begrenset opp til 1,5 - 1,8 mill. Siden dette blir mitt alternativ til "fast fritidseiendom" kan jeg strekke meg langt.

Hei,

Her er et par forslag:

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12823410

Veldig prutbar. Kjempegodt utstyrt. 4 lugarer. Bør kunne prutes under millionen siden det ikke er lett å selge båter som har vært på langtur.

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12610000

Jeg liker ikke bavariabåtene, men hvis du liker de så syns jeg denne ser bra ut.

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12554544 og

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12225203

Jeg kjenner litt til denne. Det er en ex-charterbåt og bør derfor kunne prutes ned mye. Prisen er ex moms. Den har 4 lugarer men disse kan konverteres til to eller tre, så båten er derfor veldig anvendelig. Den er rask så lenge det blåser litt og man ikke trenger gå med 30 grader til vinden. Den ligger i bergen sentrum, så jeg har studert den litt. Ser fin ut.

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12869722

Denne kjenner jeg også litt til. Han kommer aldri til å få prisantydningen. Jeg vil tippe den går for rundt 1,5 mill og da er den et ok kjøp. Det er ikke en rask båt.

Ellers ville også jeg vurdert Mahe 36 katamaranen. Syns den er kjempefin og veldig familievennelig. Plassmessig tåler den sammenligning med 45 fotere. Du vil lande på ca 2 mill på utstyrt båt (tipper jeg)

mvh

Viggo

Takker for gode forslag, to av forslagene dine Viggo har jeg allerede kikket på (på finn.no) og kommet til at dette absolutt er innenfor målgruppen. Når det gjelder langturbåter kan jeg skjønne at de går rimeligere da de er mye brukt og nødvendigvis noe mer slitt enn helgebåter her på berget. Hva må jeg regne med av utskiftinger på slike langturbåter, snakker vi komplett ny rigg?

Når det gjelder Bavaria så liker jeg disse, men jeg har skjønt at den diskusjonen skal jeg la ligge.......

I gamle dager hadde jeg veldig lyst på SeaFinn 41, jeg ser at det finnes noen eksemplarer enda. Mulig jeg er strandet i 80-tallet, Draco'en er fra '86 og jeg synes den blir finere og finere....... snart kommer vel Ball genseren frem fra skapet igjen (huff..)

Takker for gode forslag, to av forslagene dine Viggo har jeg allerede kikket på (på finn.no) og kommet til at dette absolutt er innenfor målgruppen. Når det gjelder langturbåter kan jeg skjønne at de går rimeligere da de er mye brukt og nødvendigvis noe mer slitt enn helgebåter her på berget. Hva må jeg regne med av utskiftinger på slike langturbåter, snakker vi komplett ny rigg?

Det kan diskuteres. Stående rigg bør uansett skiftes etter 15 år. Hvis man får en proff til å inspisere riggen skulle man ha tatt høyde for det meste. Seil er oftest slitt. Ting som rorlager, propell/drev og ellers de vanlige tingene. Jeg er av de som ser på det som en fordel om båten har vært ute i drittværet før.

Du ryker lett på endel arbeid ved å kjøpe en seafinn 41. Jeg har sett flere som har trengt en skikkelig oppussing.

Når det gjelder Bavaria så liker jeg disse, men jeg har skjønt at den diskusjonen skal jeg la ligge.......

Lurt.

Mulig jeg banner i kjerka her blant dere seilere, men blir ikke uteplassen noe snever til å fungere som hytte på sjøen. Har du vurdert en Trawler?

Du må huske at på seilbåter er hele båten å regne som uteplass. Dekket er designet for at man skal kunne bruke det selv under fart i drittvær.

Mulig jeg banner i kjerka her blant dere seilere, men blir ikke uteplassen noe snever til å fungere som hytte på sjøen. Har du vurdert en Trawler?

Jeg oppfatter seilbåter som "romslige" utendørs. Cockpit i en seilbåt på 40ft+ har god plass til mange, og det er boltreplass til barn og voksne. Det en seilbåt ikke har er en stor utendørs sofa, eller et akterdekk der en kan sitte i campingstoler. Den største ulempen med seilbåt er at noen kanskje føler at de oppholder seg i "kjelleren" nede i salongen, og hvis slikt er viktig bør en vurdere dekksalongbåt eller katamaran.

Framtia på AIS

Hei, tror du bør forsøke å holde deg under 45 fot.

Båter over denne størrelsen blir store og tunge å håndtere. På havet er ingen båt for stor, men på skjæra spiller størrelsen stor rolle.

Har selv 44 fot og la en øvre grense på 45 fot nåt jeg kjøpte denne, selv om det var flere Sweden yacht 50 som var veldig fristene.

Har hatt seilbåt i 20 og regner meg som relativt erfaren. Problemet med store båter er at uthavner blir mer utilgjenlige. Ikke se deg blind på dybde det er ofte ikke problemet da kjølen komme så langt bak at du kommer inn med baugen de flese steder. Utfordringen er størrelsen, vindfang og vekt. Alt er bare vellstand så lenge været er godt og vinden fra rett retning utfordringen kommer når alt ikke går som planlagt. Da blir fort 45 fot og 12 til 15 tonn mye å bakse med. Husk at nesten alle båter ferie rigget veier betydlig mer enn hva som oppgis.

Mister mann mulihetene til å ligge i uthavn mister man også mye av meningen med båtlivet. Ikke like stas å ligge i havner etterhvert. Det blr også utfordrene å finne plass i havner med større båt. Har en bekjent av meg som har en Hanse 54 han har lagret nummeret til alle havnkaptenere langs svenske kysten og i Danmark. Ikke uten grunn.

Han bør helst ha reservert plass på forhånd hvis han ikke skal ligge klar under hovedsleppet kl 10 til 11 på formiddagen. :nonod:

Lykke til med båtkjøpet.

Tenk deg godt om lykken er ikke nødvendigvis proposjonal med størrelsen på båten.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Ikke så sikker på dette. Bavaria 39 og 42 er 2 båter i størrelsen du bør titte nærmere på. Bl a vår tidligere næringsminister Ansgeir Gabrielsen har selv vært/er båtboer i en

Bav 42. De er på lik linje med Jeanneau/Benetau.

Tigergutt skriver mange fornuftige ord om båtlivet/størrelsen. En x-båt bør du heller ikke forakte. En god båt tvers igjennom. Har selv lagt min nyskjerrighet rundt nye X-båten

XC 42. KJenner en med en Benetau 50 som stort sett seiler alene. Han svaier mye, har lært seg de fine plassene. Men som sagt å legge seg inn til land er en ting, vindskifte

som skjer plutselig skaper større utfordringer med stor tung båt.

Ellers er en Elan 434 ingen dum båt. Ligger vel også en flott Feeling 39 i Playa de Mogan til salgs(Gran Canaria).

Valget er ditt :wink:

Vi sees!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan anbefale Motiva motorseilere eller Motiva seilbåter.

Har en Moriva 39 motorseiler med 2 master. Det er nesten hytte, mangler bsre en et par fot.

http://www.seilmagasinet.no/id/24523.0?let...p;sel_bat=10288

Hei roger-jo

Har sent deg en IM ang Motiva 39, men i en annen tråd ser jeg at IM tjenesten kanskje har problemer for tiden?

Det jeg lurte på er hva slags erfaringer du har med stålbåt generelt og Motiva 39 spesielt.

Rolf

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Selv er jeg veldig fasinert av denne: Moody 45DS

Men den kommer vel til å ligge mellom 2,5 og 3 mil.

Hytte på sjøen er den absolutt. Seile kan den også.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27