Jump to content

Kvalitet på Biltema polyester?

Xlnt

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har erfaring med kvaliteten på BT sin polyester og glassfiberduk? Skal støpe igjen et hull i kjølen på størrelse med en tennisball. Ser at BT sin polyester koster en tredjedel av hva Maritim skal ha for sin. Jeg har støpt tidligere med BT produktene og synes det virket greit da men vil gjerne høre hva andre har å si om det også.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg tror du er bedre tjent med å sjkke prisen på Venylester. Det er vel bare amatører som bruker polyester til reparasjon av båter eldre enn noen måneder.

Problemer med fuktighet.

biltema sin polyester er ELENDIG!!! er F... så dårlig festeevne i den polyestern.. men hærdern demmes fungerer bra

vinylester koster ca 70kr kg og skikkelig iso polyester ca 50kr kg..

Maritim tar 101 kroner pr liter for 1 liters boks, 77,- / ltr i 3 ltrs emballasje og 39,- i hele fat. Tror ikke noen ligger på 1 tredel av dette, vi driver faktisk med tapping selv for å komme ned i disse prisene ( og så lukter det så deilig båtbyggeri når vi tapper) Søk med 1480 i nettbutikken så kommer boksene på rekke og rad. ( 1/3 på Biltema du liksom...jeg hadde vært flau!)

Med styréninspirert hilsen

Øyvind@Maritim

du øyvind.. sorry avsporingen . pr tlf spurte jeg en selger hos dere i arendal om hvilken kontaktlim jeg skal bruke til skrogtrekk med skumgummi bakside.. han sa jeg måtte ha den vannfaste . er den virkelig brukelig til slikt?

og skal bare legges på en side står det på boksen. svært dårlig vedheft synes jeg .. tror jeg må legge båten på siden for at ikke skrogtrekket skal sige nedover sidene pga tyngdekraften.. var ikke akkurat slik jeg har erfart kontaktlim før.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

og så lukter det så deilig båtbyggeri når vi tapper

Endelig en som er enig med meg i at polyester lukter GODT! Det minner meg om båtpuss når jeg var liten, og somrene er aldri så lange og varme som når man er liten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hifo: Det blir for langt å skrive om limemetode på Baatplassen. Ring meg på 37000379 eller send meg mobilnummeret ditt så ringer jeg deg. Til gjengjeld vil jeg ha et par gode tips om fiskevann i Gjerstad :fishing: Kona har slekta fra "indre bøgder" men de fanger bare med børse, så der får jeg lite hjelp med auren.

Herman: Kanskje vi skal lage små parfymeplasker med polyester, bare for lukta sin del. Med Baatplassen logo på, til inntekt for et godt formål...eller forum om du vil. Så kan vi lette litt på korken og inhalere noen dype drag mens vi drømmer om sommeren som snart kommer

mvh

øyvind@maritim

( 1/3 på Biltema du liksom...jeg hadde vært flau!)

Sorry, jeg må ha en gammel katalog for jeg så kun dette West system greiene i katalogen og den syntes jeg var litt dyr, fant nå Norpol produktene deres.

Men jeg kan ikke akkurat si jeg ble så veldig flau :blush:

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

He he he, det kommer jo litt an på hvilke kvanta man er ute etter, sammenligner man litt så kan det se ut til at Biltema blir billigst hvis man skal ha mer en 3 kg men mindre en 10kg. Legger man til prisen for herder også så tror jeg faktisk Biltena kommer best ut. Men det var egentlig ikke prisene jeg var så opptatt av. Var mest ute etter kvaliteten. Men som flere her har nevnt så tror jeg kanskje jeg skal prøve å finne vinylester eller epoxy isteden.

Kanskje noen her vet hvor man får kjøpt Epoxy eller Vinylester her i Østfold?

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

det er vel slik at store fabriker også ofte produserer billigprodukter og selger under andre navn.

Det kan nok hende ja, men i følge selgeren hos Reichhold var det "standard" polyesteren de solgte til BT.

Ja, BT er dyrere enn Maritim, men siden jeg blandre mindre kvanta hver gang jeg skal jobbe med polyester så setter jeg umåtelig stor pris på att BT har helletut på sin 1 liters bokser.

mvh Knut Erik

Det kan nok hende ja, men i følge selgeren hos Reichhold var det "standard" polyesteren de solgte til BT.

Ikke kom med slike opplysninger, man kan drepe en god debatt med fakta opplysninger og ekspertisen kan fort forlange orginal signert dokumentasjon på dette og kan det ikke fremskaffes så vil de fortsette med sin hets...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da kan man jo spørre seg hva en "standard" polyester er.

Men jeg vil vel tro at det er en ortopolyester.

Men, polyesteren til Biltema er mer en god nok til småreparasjoner ol. Jeg bruker en del av den.

Det blir litt styr med vinylester til småpusling. Pulverbunden matte er ikke tilgjengelig overalt og heller ikke herder nr. 24.

på tide at du svarer på spørsmål sydvesten. hvem har kommet med hets? og hvem har kommet med noe annet enn egne erfaringer ang polyesteren fra biltema her ?

Tja, ikke vet jeg.... men det virker som det som kommer fra Biltema er dårligere enn alt annet, enten det er olje eller polyester og sikkert kroneisen i fryseboksen ved kassen også for alt jeg vet.

Men det er nå greit å la folket tro at det er dårligere, så kan de jo kjøpe det samme et annet sted bare dyrere... Lurer på om det er butikk i å kjøpe polyester eller olje på Biltema og merke om boksen og dobble prisen.... :lol::lol:

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

det er vel slik at store fabriker også ofte produserer billigprodukter og selger under andre navn.

Det er slik at om en stor produsent jobber med å bygge seg godt renomè, så tuller han ikke det bort ved å lansere et produkt med dårligere kvalitet. Merkenavnet må på her også. Alternativt kan de selvfølgelig opprette et nytt selskap (nytt merkenavn) som kjøper ferdigvarer av "moderselskapet". Når det alikevel, meg bekjent omtrent aldri skjer, er det fordi det finnes alternativer til å jobbe frem dette selv. Alternativet er kjent som "Private Label" eller "Dual Brand".

Det er altid slik at det finnes eksempelvis 4 produsenter og 25 merkenavn. Tallet tok jeg nå selvfølgelig ut av luften, men det er her man finner enten "Private Label" eller "Dual Brand".

Ved "Private Label" er det ikke opplyst om hvem som produserer. Kunden, det være seg Biltema eller andre får alle tekniske opplysninger om produktet samt eventuelt HMS-datablad som må endres i forhold til merkenavn etc. Dernest må produsenten bistå med tekniske opplysninger om produktet for eksempel skal registreres i produktregisteret el. lign. Dette er for eksempel utbredt i matvarebransjen og de fleste har sikkert sett "First Price" produktene til Kiwi. Et annet godt eksempel er Würth.

Ved "Dual Brand" er både produsentens navn og kundens navn dokumentert for offentligheten, det kan f. eks. være "Volvo by Ford Motorcooperation" eller noe i den duren.

Dette gjøres ofte hvis kunden ønsker å bygge egen merkevare, men samtidig ønsker å gjøre kjent hvilken "tung produsent/eksisterende merkevare" som står bak. Dette er lite utbredt forøvrig.

Jeg har selv erfaring med dette og kan fortelle at ingen av "Private Label" kundene ønsker noe annet enn den beste kvaliteten. Ville DU forsøkt å bygge deg et renomè på et nytt produkt du skulle markedsføre ved å fylle emballasjen din med dårlig kvalitet ? Jeg hadde IKKE tatt sjansen.

Det finnes i "min bransje" forskjellige/lavere kvaliteter av alle produkter, men dette selges ikke til annet enn storforbrukere som spesifiserer en bestemt kvalitet i hendhold til deres bruk. I disse tilfellene har man oversikt over bruken og trenger ikke ta hensyn til annet enn spesifiserte krav.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

javel , men mange billigmerker på dekk , blir laget på de store fabrikkene etter hva jeg har lært av innportører .. samma sak med felger.. oz produserer billigmerket msw hvis jeg ikke husker helt feil..

egentlig litt merkelig av biltema å ikke lar castrolmerket ( eller no ) stå på kannen.. ville jo da solgt mye mere og kunne selvsagt skrudd opp prisen endel.. eller er det som jeg mistenker at feks castrol produserer en billigere olje for å selge til biltema og da forlanger at merket blir forandret? hvorfor blir merket byttet ut? hvis oljen er av høykvalitet til en mye lavere pris?

( sorry . blandet kortene nå . olje og polyester.. )

Edited by hifo (see edit history)

egentlig litt merkelig av biltema å ikke lar castrolmerket ( eller no ) stå på kannen.. ville jo da solgt mye mere og kunne selvsagt skrudd opp prisen endel.. eller er det som jeg mistenker at feks castrol produserer en billigere olje for å selge til biltema og da forlanger at merket blir forandret? hvorfor blir merket byttet ut? hvis oljen er av høykvalitet til en mye lavere pris?

Dette har med markedsføring å gjøre. Tenkt eksempel: Hvis prisen på en vare til forbruker er kr. 100,- da er produksjonskostnaden(pris for varen ferdig til bruk levert på produsentens lager) kr. 15,- Så skal varen markedsføres(distribueres+reklameres for+alle andre kostnader) kosnad til forhandler/kjede/sentrallager Kr. 50,- Dernest legger kjeden/foretningen på sitt påslag og varen koster deg Kr. 100,-

Hvis man kutter vekk produsentens utgifter annet enn transport til forhandler/kjede/sentrallager så kunne varen antagelig blitt levert for Kr. 20,- i stedet for 50,- (Da får kunden et produkt som heter "Superolje" i stedet for Castrol).

Så kan du bestemme deg for hvilken løsning du ville valgt Hifo om du var forhandler/kjede....."Superolje" som du selv måtte skryte av til kr. 20,- eller ett allerede kjent merkenavn som Castrol som forøvrig en hel haug andre forretninger også solgte til Kr. 50,- Velger du "Private Label" får du like god kvalitet, du får IKKE drahjelpen som ligger i et kjent merkenavn, men du får langt bedre pris !

Ditt valg, Biltema har valgt å markedsføre "Private Label" og ser ut til å lykkes med det.

Redigert for å gjøre forvirringen komplett: Har vi noen tro på at Statoil har pumpet opp og raffinert all oljen som har Statoil-merket på kannen ? Eller kan det være at de faktisk bestiler en bestemt kvalitet av en konkurrent fordi de selv er tomme på et aktuelt tidspunkt :eek: (Sydvesten er nok ikke så dum som leser spesifikasjoner) :wink:

Edited by Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Prisdifferansen sier nok mer om det "klamme påslaget" til Castrol enn om kvaliteten på oljen.....

Jeg jobber mye med glassfiber og polyester til montering av baugpropeller og annet tjafs rundt omkring, og sitter igjen med et inntrykk av at biltemaglassfiberen er dårligere å jobbe med. Den går lettere i oppløsning og tåler ikke så mye tilpasning før den går fra hverandre. Synes polyesteren også kan virke som å være noe vanskeligere å jobbe med, men det er minimalt. I utgangspunktet bruker jeg kun produkter fra Reichholt, og synes det fungerer veldig bra. Har forøvrig aldri opplevd at noe av det jeg har støpt har løsnet, uansett type jobb eller polyestertype