NovaMan Startet 25.Mars.2008 Del på Facebook Startet 25.Mars.2008 Heisan Jeg er i ferd med å gå over fra båt med drev til båt med fast aksling /gear. Jeg skal bytte motor fra bensin til diesel, og har fått tak i en motor som i dag står montert med det som selgeren kaller vinkel-gear, altså med motoren montert "bak-fram". Ut av gearet kommer akslingen med en vinkel på 12 grader nedover, og på akslingen igjen sitter det en mekanisme som fører akslingen bakover (det er vel denne som utgjør betegnelsen "vinkel-gear"). Mitt spørsmål er om det er noen forskjell på selve gearet? Er det samme gearet som brukes uavhengig av om motoren monteres "bak-frem" eller normal vei? Kan jeg bruke dette (utvekslingen er riktig) selv om jeg skal montere motoren normal vei og ikke skal ha "vinkel" på akslingen. Er det normalt med en 12 graders vinkel ut fra gearet, og kan denne brukes i mitt tilfelle, eller er det masse varianter av dette? På den motoren/gearet jeg plukker ut av båten ser det også ut som akslingen peker noe nedover, men om det er 12 grader har jeg ikke greid å måle så langt. mvh. Terje Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Vinkelgear brukes for å få montert motoren lengre bak i båten. Du må nok bytte gear for å få et normalt gear, hvis det er det som passer hos deg. Du kan kanskje opplyse om hvilken motor og gear det dreier seg om. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 det er vel og\heller for å få bedre vinkel på propellakselen , da den kommer under motoren og da ganske langt ned i kjølen.. ville tro 12 grader er kurant vinkel på akselen. men var jeg deg og det lot seg greit gjøre , ville jeg brukt vinkelen pga det er enklere å få bra vinkel på propellakselen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jonn Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Hei, v-gearet kan du bare bruke med motoren bak-fram. Skal jeg si hva jeg mener om dette, det vanlige gearet! Pga. veldig vansklig å komme til under motoren, der v-gearet oppholder seg! Her ser du forskjellen på gearene: Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 det øverste der er vel ikke ett v gear ,slik som går under motoren. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jonn Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 På det øverste flytter en over koblings flensen etter behov, samme uttak på undersiden Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Vinkelgear brukes for å få montert motoren lengre bak i båten. Du må nok bytte gear for å få et normalt gear, hvis det er det som passer hos deg. Du kan kanskje opplyse om hvilken motor og gear det dreier seg om. Hei og takk for svar! Motoren det er snakk om er en 6,5L GM V8 diesel, og gearet er Borg Warner (hydraulisk). mvh. Terje Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 takk jonn. så ikke den :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jonn Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Jeg glemte en ting ang. montering av vinkel/vanlig gear, tenk når du skal justere inn motoren og vinkelgearet, mot propellflensen. Gearet er fast i motoren, det henger under motoren. Det kan kanskje settes på egne labber. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.