froesak Startet 26.Mars.2008 Del på Facebook Startet 26.Mars.2008 Ser att kablene mine for lading på den nye motoren min er for korte til og nå frem til der jeg har batteriet. Jeg har ikke lyst til og flytte batteriet så jeg lurer på om det går greit og sjøte på disse kabelene med to like tykke andre kabler? Tenkte da og tinn lodde dem og sette på krympestrømpe, er dette noen god løsning eller må hele kabelen fra motoren skiftes. Det er en utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Hei. Lodding og høy strøm er ikke alltid det beste, i hvert fall må slik lodding være stabilt men ikke bare klistret. Alternativt kan du jo også bruke ringsko og et skruterminal for å feste skøtekablene på et sikkert måte. Viktig er at kabeltversnittet ikke minkes verken på kabelen eller forbindelsen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dinamo Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Hei Å skjøta ein kabel med noko som er minst like tjukk, går heilt greit. Men lodding i båt er dømt til å mislykkast, det fuktige salte miljøet ødelegg loddinga, uansett krympestrømpe. Ein mykje bedre løsning er krympeskjøt, ei hylse der ein ledning vert stokken inn i kvar ende deretter vert hylsa pressa saman med spesialtang. Om du so legg krympestrømpe med lim utenpå, og krymper denne frå midten og mot kvar ende. so bør dette verta svært bra. Lykke til. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Er det mye jobb å legge ny kabel? Det koster ikke alverden med noen nye kabler. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Nei det er ikke mye arbe og legge nye kabler hvis man får disse i lengre utgaver. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 I båtsjappa kan du som regel bestille den lengden du vil og få de til å presse på kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Lodd aldri noe som fører høye strømmer... Blir det varmt kan loddinga gå opp og du får hissige kabler på avveie... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Ops.... jeg brukte e slikt kabelskoverktøy, og fylte deretter skoen med loddetinn (varmet godset godt opp med en liten gassbrenner) da jeg laget nye ladekretser. Er slik lodding et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 (redigert) Lodd aldri noe som fører høye strømmer... Blir det varmt kan loddinga gå opp og du får hissige kabler på avveie...- MartinL Kan kanskje forekomme hvis kabelskoen er for dårlig festet. Ellers skal høy strøm ikke kunne føre til temperatur på over 200 grander, noe som må til for at loddingen skal smelte. Da er kabeltverrsnittet for lite. Ops.... jeg brukte e slikt kabelskoverktøy, og fylte deretter skoen med loddetinn (varmet godset godt opp med en liten gassbrenner) da jeg laget nye ladekretser. Er slik lodding et problem? Jeg mener at dette er helt OK. Press på kabelskoen og "fyll etter" med lodde tinn hvis kabelen ikke er fortinnet. Bruk så krympestrømpe. Jeg har aldri sett problem hos mine loddede kabelsko. Redigert 26.Mars.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Ops.... jeg brukte e slikt kabelskoverktøy, og fylte deretter skoen med loddetinn (varmet godset godt opp med en liten gassbrenner) da jeg laget nye ladekretser. Er slik lodding et problem? Går sikkert bra hvis du fikk pressa kabelskoen godt fast i kabeln:) Finnes også sølvlodd som kan brukes- smelter med høyere temperatur så du må ha blåselampe for å få det til... Husk også at hvis man skjøter en kabel har man ett svakt punkt etter ei stund når det begynner å korrodere... Går det mye strøm gjennom kabler så skal det ikke rare oksidlaget til før du får omsatt flere watt med energi pga resistansen over koblinga... Blir fort loddebolt av sånt:) Når det gjelder lade kabler etc så er det mye å hente på å få opp tversnittet og ned spenningstapet! Jeepen min var levert originalt med underdimmensjonert jording... De bilene hadde mye problemer med ladinga inntil jordinga ble bytta... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.