Jump to content

Motor til Seilbåt, vekt ca 45 tonn


sam1

Recommended Posts

Hei alle sammen

Holder på med selvbygger prosjekt av en 62 fots ferro sement seilbåt.Og vil gjerne ha innspill på vilken motor og og HK jeg bør ha på denne,vekten på båten blir ca 45 tonn.

Selv lurer jeg veldig på en Volvo TD 100A, men er usikker på denne motor type, og vilket Gir jeg skal ha fatt i

Håper og høre noen gode råd fra en gammel båt mekker :)

Mvh Svein

Link to post

kan få kjøpt min hd 100 volvo buss særdeles rimelig.. er marinisert og stått i båt i 20 år. ikke et feilslag når jeg byttet den ut , men for tung og for lite krefter til en halvplaner.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Holder på med selvbygger prosjekt av en 62 fots ferro sement seilbåt.Og vil gjerne ha innspill på vilken motor og og HK jeg bør ha på denne,vekten på båten blir ca 45 tonn.

Hvem er konstruktøren for denne båten ? Flere kriterier kommer til å spille inn her. Hvor og hvordan du skal bruke båten. Er jo ikke noen lettvekter heller da du begynner å nærme deg grensen for sertifikatene. Konstruktøren har vel også sine forslag til Hk. Interessant prosjekt og skulle ønske bilder fra deg.

 

Velkommen til BP :smiley:

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Du trenger en "voksen" maskin her ombord... så jeg hadde tatt en titt på en Cummins 5.9 BT på 230hk eller større, som er saktegående maskin på 2600-2800 o/min. Sliter litt med gerakassen som optimalt burde hatt rundt 4 i utveksling, vet ikke om dette hyllevare i dag... alternativt hadde vært en motor med noe høyere turtall, men det passer ikke helt det heller etter mitt syn

 

Du trenger ett par hundre hester for å oppnå skorgfarten som er rundt 10 knop, greit å ha litt margin også

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 9.9 kts.

Power Required: 197 shp.

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 223.1 SAE hp ( 166.4 kW) @ 2600 RPM

Max Speed: 10.4 kts

Fuel: 14 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 135 SAE hp ( 100.8 kW) @ 2200 RPM

Cruising Speed: 8.8 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 32.1 in. Pitch: 21.5 in.

Blades: 3 Cupped: No

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

62 fot og 45 tonn virker nokså lett. Denne lengden skulle nok tilsi nærmere 48 tonn med fulle tanker vist ikke konstruktøren har kommet opp med noe nytt på område. Rundt 10-12 knop virker akseptabel.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...