sam1 Startet 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2008 Hei alle sammen Holder på med selvbygger prosjekt av en 62 fots ferro sement seilbåt.Og vil gjerne ha innspill på vilken motor og og HK jeg bør ha på denne,vekten på båten blir ca 45 tonn. Selv lurer jeg veldig på en Volvo TD 100A, men er usikker på denne motor type, og vilket Gir jeg skal ha fatt i Håper og høre noen gode råd fra en gammel båt mekker :) Mvh Svein Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 kan få kjøpt min hd 100 volvo buss særdeles rimelig.. er marinisert og stått i båt i 20 år. ikke et feilslag når jeg byttet den ut , men for tung og for lite krefter til en halvplaner. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jawik Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 (redigert) Holder på med selvbygger prosjekt av en 62 fots ferro sement seilbåt.Og vil gjerne ha innspill på vilken motor og og HK jeg bør ha på denne,vekten på båten blir ca 45 tonn. Hvem er konstruktøren for denne båten ? Flere kriterier kommer til å spille inn her. Hvor og hvordan du skal bruke båten. Er jo ikke noen lettvekter heller da du begynner å nærme deg grensen for sertifikatene. Konstruktøren har vel også sine forslag til Hk. Interessant prosjekt og skulle ønske bilder fra deg. Velkommen til BP Redigert 26.Mars.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sydvesten Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Du trenger en "voksen" maskin her ombord... så jeg hadde tatt en titt på en Cummins 5.9 BT på 230hk eller større, som er saktegående maskin på 2600-2800 o/min. Sliter litt med gerakassen som optimalt burde hatt rundt 4 i utveksling, vet ikke om dette hyllevare i dag... alternativt hadde vært en motor med noe høyere turtall, men det passer ikke helt det heller etter mitt syn Du trenger ett par hundre hester for å oppnå skorgfarten som er rundt 10 knop, greit å ha litt margin også RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 9.9 kts. Power Required: 197 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 223.1 SAE hp ( 166.4 kW) @ 2600 RPM Max Speed: 10.4 kts Fuel: 14 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 135 SAE hp ( 100.8 kW) @ 2200 RPM Cruising Speed: 8.8 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 32.1 in. Pitch: 21.5 in. Blades: 3 Cupped: No Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jawik Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 62 fot og 45 tonn virker nokså lett. Denne lengden skulle nok tilsi nærmere 48 tonn med fulle tanker vist ikke konstruktøren har kommet opp med noe nytt på område. Rundt 10-12 knop virker akseptabel. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Vi skulle gjerne hatt noen bilder av prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.