Jump to content

Motor til Seilbåt, vekt ca 45 tonn

sam1

Recommended Posts

Hei alle sammen

Holder på med selvbygger prosjekt av en 62 fots ferro sement seilbåt.Og vil gjerne ha innspill på vilken motor og og HK jeg bør ha på denne,vekten på båten blir ca 45 tonn.

Selv lurer jeg veldig på en Volvo TD 100A, men er usikker på denne motor type, og vilket Gir jeg skal ha fatt i

Håper og høre noen gode råd fra en gammel båt mekker :)

Mvh Svein

Holder på med selvbygger prosjekt av en 62 fots ferro sement seilbåt.Og vil gjerne ha innspill på vilken motor og og HK jeg bør ha på denne,vekten på båten blir ca 45 tonn.

Hvem er konstruktøren for denne båten ? Flere kriterier kommer til å spille inn her. Hvor og hvordan du skal bruke båten. Er jo ikke noen lettvekter heller da du begynner å nærme deg grensen for sertifikatene. Konstruktøren har vel også sine forslag til Hk. Interessant prosjekt og skulle ønske bilder fra deg.

Velkommen til BP :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Du trenger en "voksen" maskin her ombord... så jeg hadde tatt en titt på en Cummins 5.9 BT på 230hk eller større, som er saktegående maskin på 2600-2800 o/min. Sliter litt med gerakassen som optimalt burde hatt rundt 4 i utveksling, vet ikke om dette hyllevare i dag... alternativt hadde vært en motor med noe høyere turtall, men det passer ikke helt det heller etter mitt syn

Du trenger ett par hundre hester for å oppnå skorgfarten som er rundt 10 knop, greit å ha litt margin også

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 9.9 kts.

Power Required: 197 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 223.1 SAE hp ( 166.4 kW) @ 2600 RPM

Max Speed: 10.4 kts

Fuel: 14 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 135 SAE hp ( 100.8 kW) @ 2200 RPM

Cruising Speed: 8.8 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 32.1 in. Pitch: 21.5 in.

Blades: 3 Cupped: No

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...