TMS Startet 4.Mars.2004 Del på Facebook Startet 4.Mars.2004 På slutten av 60 tallet/begynnelsen av 70 tallet lagde japanske bilfabrikker og motorsykkelfabrikker kjempetrøbbel for europeiske og amerikanske fabrikker. Engelske motorsykkelprodusenter som BSA, Norton, Triumph og amerikanske Harley Davidson ble fullstendig tatt på senga av Honda, Kawasaki og Suzuki. På bilmarkedet tok merker som Mazda, Datsun og Toyota store jafs av bilmarkedet. Bavaria har på samme måte som japanerne på 60/70 tallet, vist at det er mulig å effektivisere produksjonen, samtidig som kvaliteten er meget høy. Dette kan medføre at en rekke av deres konkurrenter lider samme skjebne som Amerikanske og Europiske bilfabrikanter gjorde på 70 og 80 tallet. Jeg spår at vi får se en rekke konkurser innen for seilbåtbransjen fremover. Dehler har allerede vært nede for telling en gang, flere kommer til å følge etter. samtidig som Bavaria har investert ytterligere i økt produksjons og effektivitets kapasitet og dermed unngår prisøkning, må de allerede utkonkurrerte konkurrentene øke sine priser med 5-10%. Man trenger ikke en kjempe krystallkule for å se hvor det kommer til å ende.... Noen sammenligner seilbåter med Skoda, Mercedes osv, helt på jordet etter min mening... Hallberg Rassy, som etter mitt inntrykk er en fantastisk fin båt, kan etter mitt syn sidestilles med et annet topp svenskt produkt, nemlig Hasselblad. Og Bavaria, Jennau, Benetau etc kan på sammenlignes med Canon, Nikon etc. Topp kvalitet de også, men til en fornuftig pris og med alt det vanlige brukere trenger. Alle dagens seilbåter har mer en god nok kvalitet for alle oss på baatplassen.no! men vi har ikke alle råd til Hallberg Rassy 37 til over 2 mill NOK TMS Sitér dette innlegget TMS Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 here we go again...... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
-Luna- Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Jeg var på båtmesse og ble litt paff! Den flotte Bavariaen 36" for 800 000. Eller var det bare en lurepris? Vurderte nesten å bli seiler jeg....... Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
TMS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Jeg var på båtmesse og ble litt paff! Den flotte Bavariaen 36" for 800 000. Eller var det bare en lurepris? Vurderte nesten å bli seiler jeg....... Det er prisen på alle de andre seilbåtene som er lurepriser Sitér dette innlegget TMS Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 alle Bavaria priser er lurepriser. Std. prisen er for en båt, stort sett uten noe relevant utstyr ( som man må ha ) levert uten primer og bunnstoff, utenfor verftsdøra midt i en kornåker 50 mil fra nærmeste hav, er det Bavaria kaller "listepris". Jeg er absolutt enig i at Bavaria har greie priser, men de prisene de opererer med i brosjyreprisene er mildt sagt tvilsomme.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Huff Den dagen det bare er Bavaria igjen går jeg over til motorbåt Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Huff Den dagen det bare er Bavaria igjen går jeg over til motorbåt Blir det en BMB ( Bavaria motorbåt ) eller en NIMBUS da Lasse Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Storebro Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Storebro HR 312 x 6 = Storebro ! håper du vinner i lotto ! Sitér dette innlegget TMS Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Snakker om brukt Storebro. Kjøpe ny båt er vil aldri være aktuelt for meg Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 alle Bavaria priser er lurepriser. Std. prisen er for en båt, stort sett uten noe relevant utstyr ( som man må ha ) levert uten primer og bunnstoff, utenfor verftsdøra midt i en kornåker 50 mil fra nærmeste hav, er det Bavaria kaller "listepris". Jeg er absolutt enig i at Bavaria har greie priser, men de prisene de opererer med i brosjyreprisene er mildt sagt tvilsomme.. Suzuki Prisene er reelle, frakt til Danmark kommer i tillegg (ca 20.000), priming og stoffing fikser man selv for ca 6.000,-, litt pruting gjør at mye av disse tilleggene kan forhandles bort. Båtene leveres fullt seilklare og utstyr kan man fylle opp etterhvert som man får råd. Livet er kort, kjøp Bavaria idag, seil iår, istedet for å spare til man blir pensjonist og har råd til "drømmebåten" Sitér dette innlegget TMS Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Prisene er reelle, frakt til Danmark kommer i tillegg (ca 20.000), priming og stoffing fikser man selv for ca 6.000,-, litt pruting gjør at mye av disse tilleggene kan forhandles bort. Båtene leveres fullt seilklare og utstyr kan man fylle opp etterhvert som man får råd. Livet er kort, kjøp Bavaria idag, seil iår, istedet for å spare til man blir pensjonist og har råd til "drømmebåten" Joda, frakt til Danmark er greit nok det. Men man KAN IKKE kjøpe en Bavaria til oppsatt pris, da man neppe kan ta den i bilen. At utstyr kan lesses på i ettertid er greit nok, men spayhood, septiktank og VHF kan neppe kalles luxus eller ekstra ( VHF er vel ikke std. utrusting i noen båter ??) Men at jeg også skulle ønske at jeg hadde råd til en ny båt er klart. Spm var imidlertid om prisen var lurepriser, noe jeg mener de er... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 OK - her er åpenbart anledningen til å stille det spørsmålet jeg har lurt på lenge: Jeg har ved flere anledninger fått høre at Bavaria-båtene (også GibSea, har jeg hørt) er så skrøpelig satt sammen at hele innredningen forskyver seg ved en grunnstøting helt ned i halvannen knop. Dette er jeg blitt fortalt up-front av en troverdig svensk medseiler jeg traff i fjor - som hadde det fra en marina-eier i nærheten, som visstnok hadde fått inn flere båter til reparasjon. Likeledes er det fast takst fra konkurrerende seilbåtleverandører på båtmessene, stadige historier om hvor dårlig disse båtene henger sammen. Er dette bare røyk uten ild, eller...? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 men de prisene de opererer med i brosjyreprisene er mildt sagt tvilsomme.. Suzuki Det gjelder de aller fleste båter, dessverre (noen få hederlige unntak). Motor er vel ikke ekstrautstyr, men det er ikke mye om å gjøre Stoffing inkluderer knapt noen, og det koster. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 En kort kommentar vedr. Hallberg Rassy: minst 80% av båtene eksporteres Folk kommer fra USA og Australia for å hente båtene sine i Elløs (ta en tur til Gullholmen ved Elløsfjorden i juli og se store Hallberg RAssy - da ser man mange sjeldne flagg) Det er opptil 3 års ventetid på ny båt Hallberg Rassy AB har ca. 250 millioner i egenkapital Tror ikke det er fare for konkurs her. Og så en kommentar vedr. Bavaria priser Ta en kikk på disse to linkene på Finn. Ny Bavaria 32 til salgs http://www.finn.no/finn/boat/object?id=358...29&pos=10&rub=7 kroner 645.000 Brukt Bavaria 32 til salgs (fra samme selskap) http://www.finn.no/finn/boat/object?id=416...086&pos=4&rub=7 kroner 815.000. Denne båten kjenner jeg også selv - jeg leide den 2 uker i fjor sommer. Det sier vel egentlig da at "ny" prisene på Bavaria er ren lokkepris - på samme måte som det er på Bavaria motorbåter (frakt fra Tyskland 35.000, kalesje 40.000 etc etc kommer i tillegg). Men lureri er det ikke - det er bare at regnestykket blir lengre for kunden. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Joda, frakt til Danmark er greit nok det. Men man KAN IKKE kjøpe en Bavaria til oppsatt pris, da man neppe kan ta den i bilen. At utstyr kan lesses på i ettertid er greit nok, men spayhood, septiktank og VHF kan neppe kalles luxus eller ekstra ( VHF er vel ikke std. utrusting i noen båter ??) Men at jeg også skulle ønske at jeg hadde råd til en ny båt er klart. Spm var imidlertid om prisen var lurepriser, noe jeg mener de er... Suzuki Septiktank er inkludert, VHF er ikke inkludert, Sprayhood er ekstrautstyr. Av prislistene går alt dette klart frem, ingen behøver å bli lurt hvis de leser brosjyrer, prislister og kontrakten de signerer på. Sitér dette innlegget TMS Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Livet er kort, kjøp Bavaria idag, seil iår, istedet for å spare til man blir pensjonist og har råd til "drømmebåten" Man kan da kjøpe seilbåt / seile i dag uten at det behøver å være av typen ny Bavaria For den prisen man må betale for en ny bavaria er det mye bra å få tak i brukt, så jeg klarer ikke helt å følge tankegangen her. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Man kan da kjøpe seilbåt / seile i dag uten at det behøver å være av typen ny Bavaria For den prisen man må betale for en ny bavaria er det mye bra å få tak i brukt, så jeg klarer ikke helt å følge tankegangen her. Enig i det, for de fleste av oss står valget mellom ny Bavaria eller brukt båt av andre merker. Det finnes gode grunner til å velge f.eks brukt HR 312/352 etc og andre gode grunner til å velge ny Bavaria. Sitér dette innlegget TMS Link to post
KOB Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Enig i det, for de fleste av oss står valget mellom ny Bavaria eller brukt båt av andre merker. Riktignok har jeg motorbåt, men jeg trodde da virkelig at det fantes andre nye (seil)båter enn Bavaria (men ikke noe galt sagt om den). Jeg tror jeg kunne ramse opp ganske mange på sparket. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
TMS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Riktignok har jeg motorbåt, men jeg trodde da virkelig at det fantes andre nye (seil)båter enn Bavaria (men ikke noe galt sagt om den). Jeg tror jeg kunne ramse opp ganske mange på sparket. Ja men de koster 30-150% mer enn Bavaria, pga av inneffektiv produksjon og navn med høy snobbefaktor Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sebaldus Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Prismessig kommer vel en ny eller et par år gammel Bavaria relativt likt ut prismessig med en 20 år gammel svenske dersom vi regner inn "nødvendige" påkostninger på svensken som ny motor, nye seil osv.Vi snakker da om 7-800 000...... (grovt regnet.....lag ikke noe regnestykke av dette eller be om eksempler) Spørsmålet blir da om man er av typen som vil ha alt nytt og slippe å gå med skiftenøkkelen på baklommen eller om man er villig til å mekke litt i bytte mot å få en "mektigere" båt. Kan ikke skjønne at dette skal være noe å bråke om. Noen liker det ene og andre liker det andre. Det som er et faktum er at prisene på eldre svensker må ned. Når folk skal ha 450 000 for en gammel Comfortina med gammel motor og seil er det slettes ikke rart det blir forlokkende med Bavaria. Hadde jeg hatt 600 000 hadde jeg kjøpt HR eller noe enda mer klassisk men det er fordi jeg foretrekker eldre, solide ting tiltross for litt mer mekking. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Jeg spår at vi får se en rekke konkurser innen for seilbåtbransjen fremover. TMS Konkurser; ikke enig refererer bl.a. til siste utgave fra bladet "Segling": " I dag står Comfortbåtar på fast mark med ett eget kapital på sex miljoner, vilket ger utrymme för effektiv lagerhantering och egen finansiering av fremtida projekt" "Vi tog fram 35:an mitt i bankkrisen, det var tungt". Med slik pessimisme blir vel bankrentene snart på 12-13 prosentpoeng igjen også??!! Nei jeg tror du tar feil, jeg tror de seilbåtverft som finnes i Scandinavia i dag er sunnere økonomisk enn på aldri så lenge. Dessuten Bavaria er ingen direkte konkurrent, de stjeler ikke nevneverdig salg fra Najad, H.Rassy, Sweden Yachts, Comfortina, X-Yachts osv..osv... Videre diskusjon om Bavaria er jeg litt lei av..Kvalitet hva legges i det....i en seilbåt: At dørkplatene ikke knirker?...Bare spør... mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Nei jeg tror du tar feil, jeg tror de seilbåtverft som finnes i Scandinavia i dag er sunnere økonomisk enn på aldri så lenge. Dessuten Bavaria er ingen direkte konkurrent, de stjeler ikke nevneverdig salg fra Najad, H.Rassy, Sweden Yachts, Comfortina, X-Yachts osv..osv... mvh Barsk II Det er ikke så veldig mange årene siden Sweden Yacht gikk konkurs..... Borte er fabrikker som Albin, Windø, Contrast, Diva m.fl Etterspørselen etter Hallberg Rassy er idag mye større enn den svært begrensede produksjonskapasiteten, så de klarer seg sikkert i langt tid fremover. De har sin lille nisje og er fornuftige nok til å holde produksjonskapsiteten på et nivå som er betryggende under etterspørselen selv når konjunkturene svinger. Mer utsatt er vel båter som er mer sammenlignbare med Bavaria og koster "bare" 30-50% mer ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Ì et markedsperspektiv er det nesten alltid de som har en klar posisjon som gjør det best og som overlever. HR har en klar posisjon ved høy kvalitet, høy pris, høy status. Bavaria har en klar posisjon med masse båt for pengene og god kvalitet. Dessuten er de ledende både på produktutviklingstakt og produksjonseffektivitet. De jeg tror kan få problemer er de som er "stuck in the middle" dvs passe kvalitet - men dyrere enn Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2004 Del på Facebook Svart 4.Mars.2004 Det som er et faktum er at prisene på eldre svensker må ned.Men det ser ikke slik ut. En ting som forundrer meg er at prisene i Sverige på gamle Hallberg Rassy'er i ser ut til å gått opp betraktlig siste året. En HR312 f.eks koster nå en god del mer i Sverige enn i Norge, så at prisene på seilbåter er lavere i Sverige gjelder tydligvis ikke for denne båttypen. Her i Norge har jeg intrykk av at de har stått nokså stille de siste årene. Følger litt med på HR 312 priser, også internasjonalt: Sverige: 1981 mod (ny motor) SEK 645.000 1988 mod (ukjent motor) SEK 700.000 Norge: 1983 mod (orig. motor) NOK 550.000 Holland: 1981 mod (orig motor) EUR 70.000 1982 mod (orig motor) EUR 69.500 1980 mod (orig motor) EUR 69.500 Danmark: 1981 mod (ukjent motor) DKK 494.000 1987 mod (orig. motor) DKK 625.000 1984 mod (ukjent motor) DKK: 519.000 1983 mod (ukjent motor) EUR 66,700 Hellas: 1989 mod EUR 80,600 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.