Jump to content

Historien gjentar seg.... Konkursene kommer..


TMS

Recommended Posts

På slutten av 60 tallet/begynnelsen av 70 tallet lagde japanske bilfabrikker og motorsykkelfabrikker kjempetrøbbel for europeiske og amerikanske fabrikker. Engelske motorsykkelprodusenter som BSA, Norton, Triumph og amerikanske Harley Davidson ble fullstendig tatt på senga av Honda, Kawasaki og Suzuki. På bilmarkedet tok merker som Mazda, Datsun og Toyota store jafs av bilmarkedet. Bavaria har på samme måte som japanerne på 60/70 tallet, vist at det er mulig å effektivisere produksjonen, samtidig som kvaliteten er meget høy. Dette kan medføre at en rekke av deres konkurrenter lider samme skjebne som Amerikanske og Europiske bilfabrikanter gjorde på 70 og 80 tallet. Jeg spår at vi får se en rekke konkurser innen for seilbåtbransjen fremover. Dehler har allerede vært nede for telling en gang, flere kommer til å følge etter. samtidig som Bavaria har investert ytterligere i økt produksjons og effektivitets kapasitet og dermed unngår prisøkning, må de allerede utkonkurrerte konkurrentene øke sine priser med 5-10%. Man trenger ikke en kjempe krystallkule for å se hvor det kommer til å ende....

 

Noen sammenligner seilbåter med Skoda, Mercedes osv, helt på jordet etter min mening...

Hallberg Rassy, som etter mitt inntrykk er en fantastisk fin båt, kan etter mitt syn sidestilles med et annet topp svenskt produkt, nemlig Hasselblad. Og Bavaria, Jennau, Benetau etc kan på sammenlignes med Canon, Nikon etc. Topp kvalitet de også, men til en fornuftig pris og med alt det vanlige brukere trenger.

 

Alle dagens seilbåter har mer en god nok kvalitet for alle oss på baatplassen.no! men vi har ikke alle råd til Hallberg Rassy 37 til over 2 mill NOK

 

TMS

TMS

Link to post

alle Bavaria priser er lurepriser. Std. prisen er for en båt, stort sett uten noe relevant utstyr ( som man må ha ) levert uten primer og bunnstoff, utenfor verftsdøra midt i en kornåker 50 mil fra nærmeste hav, er det Bavaria kaller "listepris". Jeg er absolutt enig i at Bavaria har greie priser, men de prisene de opererer med i brosjyreprisene er mildt sagt tvilsomme..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

alle Bavaria priser er lurepriser. Std. prisen er for en båt, stort sett uten noe relevant utstyr ( som man må ha ) levert uten primer og bunnstoff, utenfor verftsdøra midt i en kornåker 50 mil fra nærmeste hav, er det Bavaria kaller "listepris". Jeg er absolutt enig i at Bavaria har greie priser, men de prisene de opererer med i brosjyreprisene er mildt sagt tvilsomme..

 

Suzuki

 

Prisene er reelle, frakt til Danmark kommer i tillegg (ca 20.000), priming og stoffing fikser man selv for ca 6.000,-, litt pruting gjør at mye av disse tilleggene kan forhandles bort. Båtene leveres fullt seilklare og utstyr kan man fylle opp etterhvert som man får råd. Livet er kort, kjøp Bavaria idag, seil iår, istedet for å spare til man blir pensjonist og har råd til "drømmebåten"

 

 

:eek:

TMS

Link to post

Prisene er reelle, frakt til Danmark kommer i tillegg (ca 20.000), priming og stoffing fikser man selv for ca 6.000,-, litt pruting gjør at mye av disse tilleggene kan forhandles bort. Båtene leveres fullt seilklare og utstyr kan man fylle opp etterhvert som man får råd. Livet er kort, kjøp Bavaria idag, seil iår, istedet for å spare til man blir pensjonist og har råd til "drømmebåten"

:eek:

Joda, frakt til Danmark er greit nok det. Men man KAN IKKE kjøpe en Bavaria til oppsatt pris, da man neppe kan ta den i bilen. At utstyr kan lesses på i ettertid er greit nok, men spayhood, septiktank og VHF kan neppe kalles luxus eller ekstra ( VHF er vel ikke std. utrusting i noen båter ??)

 

Men at jeg også skulle ønske at jeg hadde råd til en ny båt er klart. Spm var imidlertid om prisen var lurepriser, noe jeg mener de er...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

OK - her er åpenbart anledningen til å stille det spørsmålet jeg har lurt på lenge:

Jeg har ved flere anledninger fått høre at Bavaria-båtene (også GibSea, har jeg hørt) er så skrøpelig satt sammen at hele innredningen forskyver seg ved en grunnstøting helt ned i halvannen knop. Dette er jeg blitt fortalt up-front av en troverdig svensk medseiler jeg traff i fjor - som hadde det fra en marina-eier i nærheten, som visstnok hadde fått inn flere båter til reparasjon. Likeledes er det fast takst fra konkurrerende seilbåtleverandører på båtmessene, stadige historier om hvor dårlig disse båtene henger sammen.

 

Er dette bare røyk uten ild, eller...?

:eek:

Link to post

En kort kommentar vedr. Hallberg Rassy:

minst 80% av båtene eksporteres

Folk kommer fra USA og Australia for å hente båtene sine i Elløs (ta en tur til Gullholmen ved Elløsfjorden i juli og se store Hallberg RAssy - da ser man mange sjeldne flagg)

Det er opptil 3 års ventetid på ny båt

Hallberg Rassy AB har ca. 250 millioner i egenkapital

 

Tror ikke det er fare for konkurs her.

 

Og så en kommentar vedr. Bavaria priser

 

Ta en kikk på disse to linkene på Finn.

Ny Bavaria 32 til salgs http://www.finn.no/finn/boat/object?id=358...29&pos=10&rub=7 kroner 645.000

 

Brukt Bavaria 32 til salgs (fra samme selskap) http://www.finn.no/finn/boat/object?id=416...086&pos=4&rub=7 kroner 815.000. Denne båten kjenner jeg også selv - jeg leide den 2 uker i fjor sommer.

 

Det sier vel egentlig da at "ny" prisene på Bavaria er ren lokkepris - på samme måte som det er på Bavaria motorbåter (frakt fra Tyskland 35.000, kalesje 40.000 etc etc kommer i tillegg). Men lureri er det ikke - det er bare at regnestykket blir lengre for kunden.

Link to post

Joda, frakt til Danmark er greit nok det. Men man KAN IKKE kjøpe en Bavaria til oppsatt pris, da man neppe kan ta den i bilen. At utstyr kan lesses på i ettertid er greit nok, men spayhood, septiktank og VHF kan neppe kalles luxus eller ekstra ( VHF er vel ikke std. utrusting i noen båter ??)

 

Men at jeg også skulle ønske at jeg hadde råd til en ny båt er klart. Spm var imidlertid om prisen var lurepriser, noe jeg mener de er...

 

Suzuki

Septiktank er inkludert, VHF er ikke inkludert, Sprayhood er ekstrautstyr. Av prislistene går alt dette klart frem, ingen behøver å bli lurt hvis de leser brosjyrer, prislister og kontrakten de signerer på.

 

:eek:

TMS

Link to post

Livet er kort, kjøp Bavaria idag, seil iår, istedet for å spare til man blir pensjonist og har råd til "drømmebåten"

:eek:

Man kan da kjøpe seilbåt / seile i dag uten at det behøver å være av typen ny Bavaria  :eek:

For den prisen man må betale for en ny bavaria er det mye bra å få tak i brukt, så jeg klarer ikke helt å følge tankegangen her.

Link to post

Man kan da kjøpe seilbåt / seile i dag uten at det behøver å være av typen ny Bavaria  :eek:

For den prisen man må betale for en ny bavaria er det mye bra å få tak i brukt, så jeg klarer ikke helt å følge tankegangen her.

 

Enig i det, for de fleste av oss står valget mellom ny Bavaria eller brukt båt av andre merker. Det finnes gode grunner til å velge f.eks brukt HR 312/352 etc og andre gode grunner til å velge ny Bavaria.

 

 

:eek:

TMS

Link to post

Enig i det, for de fleste av oss står valget mellom ny Bavaria eller brukt båt av andre merker.

:eek:

Riktignok har jeg motorbåt, men jeg trodde da virkelig at det fantes andre nye (seil)båter enn Bavaria  :eek: (men ikke noe galt sagt om den). Jeg tror jeg kunne ramse opp ganske mange på sparket.  :lol:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Riktignok har jeg motorbåt, men jeg trodde da virkelig at det fantes andre nye (seil)båter enn Bavaria  :eek: (men ikke noe galt sagt om den). Jeg tror jeg kunne ramse opp ganske mange på sparket.  :eek:

 

Ja men de koster 30-150% mer enn Bavaria, pga av inneffektiv produksjon og navn med høy snobbefaktor

 

 

:lol:

TMS

Link to post

Prismessig kommer vel en ny eller et par år gammel Bavaria relativt likt ut prismessig med en 20 år gammel svenske dersom vi regner inn "nødvendige" påkostninger på svensken som ny motor, nye seil osv.Vi snakker da om 7-800 000......

(grovt regnet.....lag ikke noe regnestykke av dette eller be om eksempler)

 

Spørsmålet blir da om man er av typen som vil ha alt nytt og slippe å gå med skiftenøkkelen på baklommen eller om man er villig til å mekke litt i bytte mot å få en "mektigere" båt.

 

Kan ikke skjønne at dette skal være noe å bråke om. Noen liker det ene og andre liker det andre. Det som er et faktum er at prisene på eldre svensker må ned. Når folk skal ha 450 000 for en gammel Comfortina med gammel motor og seil er det slettes ikke rart det blir forlokkende med Bavaria.

 

Hadde jeg hatt 600 000 hadde jeg kjøpt HR eller noe enda mer klassisk men det er fordi jeg foretrekker eldre, solide ting tiltross for litt mer mekking.

Link to post

Jeg spår at vi får se en rekke konkurser innen for seilbåtbransjen fremover.

 

TMS

Konkurser; ikke enig refererer bl.a. til siste utgave fra bladet "Segling":

 

" I dag står Comfortbåtar på fast mark med ett eget kapital på sex miljoner, vilket ger utrymme för effektiv lagerhantering och egen finansiering av fremtida projekt"

 

"Vi tog fram 35:an mitt i bankkrisen, det var tungt".

 

 

Med slik pessimisme blir vel bankrentene snart på 12-13 prosentpoeng igjen også??!!

 

Nei jeg tror du tar feil, jeg tror de seilbåtverft som finnes i Scandinavia i dag er sunnere økonomisk enn på aldri så lenge.

 

Dessuten Bavaria er ingen direkte konkurrent, de stjeler ikke nevneverdig salg fra Najad, H.Rassy, Sweden Yachts, Comfortina, X-Yachts osv..osv...

 

Videre diskusjon om Bavaria er jeg litt lei av..Kvalitet hva legges i det....i en seilbåt: At dørkplatene ikke knirker?...Bare spør...

 

mvh

Barsk II :eek:

Link to post

Nei jeg tror du tar feil, jeg tror de seilbåtverft som finnes i Scandinavia i dag er sunnere økonomisk enn på aldri så lenge.

 

Dessuten Bavaria er ingen direkte konkurrent, de stjeler ikke nevneverdig salg fra Najad, H.Rassy, Sweden Yachts, Comfortina, X-Yachts osv..osv...

 

mvh

Barsk II :eek:

 

Det er ikke så veldig mange årene siden Sweden Yacht gikk konkurs..... Borte er fabrikker som Albin, Windø, Contrast, Diva m.fl

 

Etterspørselen etter Hallberg Rassy er idag mye større enn den svært begrensede produksjonskapasiteten, så de klarer seg sikkert i langt tid fremover. De har sin lille nisje og er fornuftige nok til å holde produksjonskapsiteten på et nivå som er betryggende under etterspørselen selv når konjunkturene svinger.

Mer utsatt er vel båter som er mer sammenlignbare med Bavaria og koster "bare" 30-50% mer ?

 

 

:eek:

TMS

Link to post

Ì et markedsperspektiv er det nesten alltid de som har en klar posisjon som gjør det best og som overlever.

 

HR har en klar posisjon ved høy kvalitet, høy pris, høy status.

 

Bavaria har en klar posisjon med masse båt for pengene og god kvalitet. Dessuten er de ledende både på produktutviklingstakt og produksjonseffektivitet.

 

De jeg tror kan få problemer er de som er "stuck in the middle" dvs passe kvalitet - men dyrere enn Bavaria.

Link to post

Det som er et faktum er at prisene på eldre svensker må ned.

Men det ser ikke slik ut. En ting som forundrer meg er at prisene i Sverige på gamle Hallberg Rassy'er i ser ut til å gått opp betraktlig siste året. En HR312 f.eks koster nå en god del mer i Sverige enn i Norge, så at prisene på seilbåter er lavere i Sverige gjelder tydligvis ikke for denne båttypen.

 

Her i Norge har jeg intrykk av at de har stått nokså stille de siste årene.

Følger litt med på HR 312 priser, også internasjonalt:

 

Sverige:

 

1981 mod (ny motor) SEK 645.000

1988 mod (ukjent motor) SEK 700.000

 

Norge:

 

1983 mod (orig. motor)  NOK 550.000

 

Holland:

 

1981 mod (orig motor) EUR 70.000

1982 mod (orig motor) EUR 69.500

1980 mod (orig motor) EUR 69.500

 

Danmark:

 

1981 mod (ukjent motor) DKK 494.000

1987 mod (orig. motor) DKK 625.000

1984 mod (ukjent motor) DKK:  519.000

1983 mod (ukjent motor) EUR 66,700

 

Hellas:

 

1989 mod   EUR 80,600

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...